Νέες συνεργασίες, στρατηγικές επενδύσεις και η είσοδος νέων παικτών αναδιαμόρφωσαν το τοπίο του e-commerce τους τελευταίους 12 μήνες. Σε έναν κλάδο που αλλάζει και καλείται να ανταποκριθεί τα τελευταία δύο χρόνια σε πρωτόγνωρες συνθήκες, η επικοινωνία αναλαμβάνει κεντρικό ρόλο.

Μια χρονιά γεμάτη ειδήσεις για τις εταιρείες logistics και courier ήταν το 2021, γεγονός που φέρνει στο φως τη διαδικασία αναμόρφωσης του χώρου μέσα από την υιοθέτηση νέων πρακτικών, τις στρατηγικές επενδύσεις, τη σύναψη συνεργασιών και την είσοδο νέων παικτών στην αγορά. Παράλληλα, όσο αναπτύσσεται ο κλάδος του e-commerce, τόσο μεγαλώνουν οι προσδοκίες και οι απαιτήσεις των καταναλωτών ενώ αυξάνονται τα παράπονα από τη μεριά τους. Σε αυτό το πλαίσιο, καθοριστικός αποδεικνύεται ο ρόλος της επικοινωνίας στη διαχείριση των κρίσεων αλλά και στην ενημέρωση του καταναλωτικού κοινού. Να σημειωθεί ότι ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα σημείωσε νέο ρεκόρ το 2021, φτάνοντας, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Ηλεκτρονικού Επιχειρείν του ΟΠΑ – Eltrun, στα 14 δισ. ευρώ. Το 2020 ο τζίρος του στην Ελλάδα διαμορφώθηκε σε 11,5 δισ. ευρώ, ενώ προ κορωνοϊού, το 2019, εκτιμάται ότι ήταν περί τα 9 δισ. ευρώ.

Επενδύσεις σε υποδομές
Ξεκινώντας από τον χώρο των επενδύσεων, σε ένα νέο κέντρο διαλογής, με στόχο την ενίσχυση της δυναμικότητάς της, επένδυσε η ACS. Σύμφωνα με όσα γνωστοποιήθηκαν, το νέο κέντρο διαλογής θα μπορεί να εξυπηρετεί 50.000 αποστολές την ώρα. Επιπλέον, πριν λίγους μήνες βγήκε στον «αέρα» η νέα ιστοσελίδα της εταιρείας, στην οποία παρέχεται πλέον η δυνατότητα στον επισκέπτη να έχει πλήρη πρόσβαση σε όλες τις πληροφορίες, τα εργαλεία και τις λειτουργίες αυτής και μέσω κινητού τηλεφώνου ή tablet, προσφέροντας μεγαλύτερη ευελιξία αλλά και εξατομίκευση στην εξυπηρέτησή του.

«Ως ACS είμαστε έτοιμοι να ανταποκριθούμε, καθώς η επόμενη μέρα στον κλάδο μας βρίσκει ακόμα πιο ισχυρούς με τη σταθερή υλοποίηση του ψηφιακού μετασχηματισμού της εταιρείας, αλλά και με την πλήρη λειτουργία του νέου σύγχρονου κέντρου διαλογής αποστολών (hub), ενός κτιρίου 30.000 τμ στο Αιγάλεω, με αυτόματα μηχανήματα διαλογής δεμάτων τελευταίας τεχνολογίας. Συνεχίζουμε να επενδύουμε στα ηλεκτρονικά συστήματά μας, με σκοπό την περαιτέρω βελτίωση των υπηρεσιών μας, ώστε να παραμείνουμε ο βασικός στρατηγικός εταίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου», ανέφερε μιλώντας στο MW η Έλια Χάραρη, Marketing & Corporate Sustainability Manager, ACS Ταχυδρομικές Υπηρεσίες ΜΑΕΕ.

Παρομοίως, μέσα στο 2021 ολοκληρώθηκε το νέο κέντρο διαλογής της DHL Express στη Θεσσαλονίκη. Η συγκεκριμένη επένδυση ξεπέρασε τα 7 εκατ. ευρώ, με σύγχρονες εγκαταστάσεις άνω των 5.000 τμ και προηγμένες δυνατότητες διαχείρισης και διαλογής άνω των 2.000 αποστολών την ώρα. Πρόκειται για ένα έργο το οποίο εντάσσεται στο γενικότερο πλαίσιο της αναβάθμισης της παρουσίας της DHL Express στη Βόρεια Ελλάδα, παρέχοντας δυνατότητες καθημερινής σύνδεσης με ένα διεθνές δίκτυο 220 χωρών, όπως αναφέρει η εταιρεία.

Σε διαδικασία ψηφιακού μετασχηματισμού και τα ΕΛΤΑ Courier, τα οποία επένδυσαν σε ένα νέο ρομποτικό σύστημα αυτόματης διαλογής αντικειμένων με στόχο την αύξηση της ταχύτητας διαλογής των δεμάτων. Όπως ανακοινώθηκε, πρόκειται για ένα σύστημα που αξιοποιεί τεχνολογίες Τεχνητής Νοημοσύνης (ΑΙ) για τη διαχείριση των αντικειμένων με υπέρ-υψηλή ταχύτητα και ασφάλεια, το οποίο και ξεκίνησε να λειτουργεί στις εγκαταστάσεις του ομίλου στο Κρυονέρι. Έχει τη δυνατότητα να επεξεργάζεται 165.000 δέματα ημερησίως παρέχοντας, σε ορισμένες περιπτώσεις, δυνατότητα για παράδοση στον πελάτη ακόμα και την ίδια μέρα, σύμφωνα με όσα υποστηρίζει η ίδια η εταιρεία.

Στρατηγικές συνεργασίες στον κλάδο
Στην προαναφερθείσα αναδιαμόρφωση του κλάδου, σημαντικό ρόλο έχουν διαδραματίσει οι στρατηγικές συνεργασίες που έχουν συνάψει οι εταιρείες logistics και courier. Μία από αυτές τις συνεργασίες είναι εκείνη της εταιρείας ταχυμεταφορών ACS του ομίλου Quest με την Mobile Technology για την προμήθεια, εγκατάσταση και τεχνική υποστήριξη συνολικά 205 σταθμών με «έξυπνες» θυρίδες KePol, οι οποίες και θα καλύψουν το σύνολο της ελληνικής επικράτειας.

Η συνεργασία της ΕΛΤΑ Courier με το BestPrice.gr αποτελεί επίσης χαρακτηριστικό παράδειγμα. Οι δύο εταιρείες προχώρησαν σε συνεργασία με στόχο την ενίσχυση των μικρότερων ηλεκτρονικών καταστημάτων ώστε να έχουν πρόσβαση σε ανταγωνιστικές χρεώσεις, για παραδόσεις παραγγελιών ακόμη και στον πιο απομακρυσμένο προορισμό της Ελλάδας. Συγκεκριμένα, τα συνεργαζόμενα με το BestPrice.gr καταστήματα θα έχουν στη διάθεσή τους εκπτώσεις και ειδικές τιμές σε όλες τις υπηρεσίες της ΕΛΤΑ Courier, ανεξαρτήτως όγκου παραγγελιών. Αξίζει να σημειωθεί ότι το BestPrice.gr έχει προχωρήσει σε αντίστοιχές συνεργασίες και με άλλες εταιρείες του κλάδου, όπως το BoxNow και η startup Stoferno.gr.

Στην ίδια λογική η ΕΛΤΑ Courier λάνσαρε την εφαρμογή ELTΑ Courier market place. Στο ecouriermarket.com δίνεται, σε κάθε εμπορική επιχείρηση, η δυνατότητα να δημιουργήσει το δικό της χώρο , όπου θα μπορέσει να εντάξει και να προβάλλει τα προϊόντα της ακόμα και εάν δε διαθέτει δικό της e-shop.

Βελτίωση της εμπειρίας καταναλωτή
Επιπλέον, οι εταιρείες logistics και courier λανσάρουν νέες υπηρεσίες με στόχο τη βελτίωση της εμπειρίας των καταναλωτών. Επί παραδείγματι, η ACS παρουσίασε πριν μερικούς μήνες μία νέα υπηρεσία ανέπαφης παραλαβής με τη χρήση PIN. «Με γνώμονα τη βελτίωση της εμπειρίας των πελατών της και θέτοντας ως προτεραιότητα την υγεία και την ασφάλεια του κοινωνικού συνόλου», όπως τονίζει, η εταιρεία προσφέρει τη δυνατότητα ανέπαφης παραλαβής με τη χρήση μοναδικού κωδικού.

Προσπαθώντας να διαμορφώσει μια πλήρως ψηφιακή εμπειρία για τους πελάτες της η ΕΛΤΑ Courier λάνσαρε την εφαρμογή ELTA Courier Mobile App. Η εφαρμογή σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε για να φέρει όλες τις υπηρεσίες της εταιρείας στην οθόνη του χρήστη.

Η είσοδος των smart lockers
Παραπάνω αναφέρθηκε η είσοδος της τάσης των smart lockers ή αλλιώς «έξυπνων θυρίδων». Πρόκειται για μια λύση την οποία υιοθετούν εταιρείες, που δραστηριοποιούνται στο last mile, δίνοντας στους καταναλωτές τη δυνατότητα να παραλάβουν τα προϊόντα τους, χωρίς να χρειάζεται να περιμένουν κάποιον courier για να τους τα παραδώσει. Η ACS προχώρησε στην εγκατάσταση «έξυπνων θυρίδων» σε συνεργασία με την Mobile Technology. Αντίστοιχες λύσεις ετοιμάζουν και τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, στο πλαίσιο του πλάνου αναδιάρθρωσης της εταιρείας.

Η BoxNow, θυγατρική του Emma Capital Group και ένας από τους νέους παίκτες στην αγορά, επίσης επενδύει στην ανάπτυξη δικτύου Αυτόματων Μηχανημάτων Παραλαβής Δεμάτων στην Ελλάδα. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα Αυτόματα Μηχανήματα Παραλαβής Δεμάτων της BoxNow είναι τελείως αυτόνομα και λειτουργούν αποκλειστικά με ηλιακή ενέργεια, απαντώντας στη ζήτηση των καταναλωτών για βιώσιμες και φιλικές προς περιβάλλον λύσεις. Έχοντας ήδη τοποθετήσει lockers σε περισσότερα από 300 σημεία της Αθήνας, η BoxNow ανακοίνωσε προσφάτως την Πάτρα ως το δεύτερο μεγάλο αστικό κέντρο επέκτασής της. Οι επόμενες πόλεις οι οποίες θα υποδεχτούν τα BoxNow lockers είναι η Θεσσαλονίκη και η Τρίπολη, μέσα στον Απρίλιο και τον Μάρτιο, ενώ προχωρούν με ταχείς ρυθμούς οι εγκαταστάσεις σε οκτώ ακόμη αστικά κέντρα και συγκεκριμένα σε Θήβα, Ξυλόκαστρο, Κιάτο, Άργος, Ναύπλιο, Πύργο, Αίγιο και Καλαμάτα.

Νέοι παίκτες, αυξημένος ανταγωνισμός
Το BoxNow είναι μόνο ένας από τους νέους παίκτες σε μια αγορά όπου επικρατούν συνθήκες έντονου ανταγωνισμού. «Η αλματώδης αύξηση του e-commerce, που έφερε η πανδημία, κατέστησε δελεαστικό τον κλάδο των ταχυμεταφορών και υπήρξε είσοδος σημαντικών νέων παικτών αυξάνοντας τον ανταγωνισμό», σχολίασε η Έλια Χάραρη.

Σχετικά νέος παίκτης στην αγορά είναι και το Stoferno.gr, η δραστηριότητα του οποίου αφορά υπηρεσίες delivery από τοπικές επιχειρήσεις και last-mile ταχυμεταφορές courier μέσα στην πόλη. Παράλληλα, είναι μια ηλεκτρονική πλατφόρμα «Delivery as a Service» που παρέχει on-demand last-mile ταχυμεταφορές σε όλη την Αθήνα με παραλαβή-παράδοση ακόμα και εντός 2ώρου. Στη startup αποφάσισε να επενδύσει 300.000 ευρώ η Lamda Development τον Φεβρουάριο του 2021, αναλαμβάνοντας το 27,27% του συνόλου των εταιρικών μεριδίων.

Τέλος, στις αρχές του περασμένου καλοκαιριού γνωστοποιήθηκε η είσοδος της οικογένειας Μαρινάκη στον κλάδο των ταχυμεταφορών με την ολοκλήρωση της εξαγοράς του πλειοψηφικού ποσοστού της εταιρείας ταχυμεταφορών Courier Center.

Η επικοινωνία ως βαλβίδα ασφαλείας
Σε ένα τόσο ανταγωνιστικό περιβάλλον και με τις προσδοκίες των καταναλωτών να μεγαλώνουν από έναν κλάδο, ο οποίος μετά το ξέσπασμα της πανδημίας έπρεπε να αναμορφωθεί σε μεγάλο βαθμό, ώστε να ανταποκριθεί στην αυξημένη ζήτηση, η επικοινωνία αποτέλεσε βασικό εργαλείο αντιμετώπισης των κρίσεων και προσέγγισης των ενδιαφερόμενων μερών με ουσιαστικό τρόπο.
«Μετά από δύο χρόνια πανδημίας, αλλά και με τις δυσκολίες που ανέκυψαν στην εφοδιαστική αλυσίδα, όπως ποτέ άλλοτε σε καιρό ειρήνης, κατανοήσαμε ότι ήταν αναγκαία η προσαρμογή της εταιρείας και του κοινού στις νέες συνθήκες.

Προχωρήσαμε λοιπόν σε έναν σχεδιασμό μιας ευρύτατης στρατηγικής άμεσης διαχείρισης των θεμάτων που προέκυπταν, με την ταυτόχρονη επικοινωνία των ενεργειών αντιμετώπισής τους στα εμπλεκόμενα μέρη. Χρησιμοποιήσαμε όλα τα εργαλεία του marketing, αλλά και της επικοινωνίας, ώστε να επιτύχουμε τον σκοπό μας για την υποστήριξη της ομαλής λειτουργίας του δικτύου των καταστημάτων μας και για την ενημέρωση των πελατών μας. Ως ACS συνεχίζουμε με παρουσία στα Μέσα Ενημέρωσης μέσω των στελεχών της εταιρείας, ώστε να εξηγούμε τις συνθήκες που επικρατούν στο κλάδο, “εκπαιδεύοντας” τους πελάτες μας και το ευρύτερο κοινό», ανάφερε η Έλια Χάραρη τονίζοντας ότι η χρήση των επικοινωνιακών εργαλείων για την προβολή της ACS, των υπηρεσιών της και των καλών πρακτικών της μπορεί να συμβάλλει στη δημιουργία και διατήρηση της καλής φήμης της.


Έλια Χάραρη, Marketing & Corporate Sustainability Manager, ACS Ταχυδρομικές Υπηρεσίες ΜΑΕΕ

Βελτίωση στα σημεία
«Παρέμεινε αυξημένη η ζήτηση των υπηρεσιών της ACS και το 2021, την οποία όμως διαχειριστήκαμε με επιτυχία, καθώς η προηγούμενη χρονιά ανέδειξε όλα τα σημεία που χρειάζονταν βελτίωση και ενίσχυση. Πλέον και οι άνθρωποι μας ήταν περισσότερο προετοιμασμένοι για τη νέα κατάσταση που τείνει να γίνει η καθημερινότητα στον κλάδο μας. Παράλληλα, η αλματώδης αύξηση του e-commerce που έφερε η πανδημία, κατέστησε δελεαστικό τον κλάδο των ταχυμεταφορών και υπήρξε είσοδος σημαντικών νέων παικτών αυξάνοντας τον ανταγωνισμό. Ως ACS συνεχίζουμε με παρουσία στα Μέσα Ενημέρωσης, ώστε να εξηγούμε τις συνθήκες που επικρατούν στο κλάδο, “εκπαιδεύοντας” τους πελάτες μας και το ευρύτερο κοινό».


Διεθνείς τάσεις
Με το e-commerce να αναπτύσσεται ταχύτατα, σε παγκόσμιο επίπεδο, και τους καταναλωτές να έχουν όλο και μεγαλύτερες απαιτήσεις αναφορικά με την ταχύτητα και το κόστος των υπηρεσιών, διμορφόνωνται τα trends του 2022 τα οποία συγκέντρωσε το Discover Delivered by DHL.

Elastic logistics & AI: To e-commerce εξαρτάται από την προσφορά και τη ζήτηση, οι οποίες είναι απρόβλεπτες. Σε αυτό το κομμάτι έρχονται να λειτουργήσουν τα elastic logistics, τα οποία έχουν την ευελιξία να επεκταθούν ή να συρρικνωθούν για να καλύψουν τις απαιτήσεις εντός της εφοδιαστικής αλυσίδας. Τα elastic logistics αξιοποιούν την τεχνολογία AI και analytics που μπορούν να προβλέψουν την αύξηση της ζήτησης των καταναλωτών.

Self-driving vehicles: Το φαινόμενο της έλλειψης οδηγών έχει λάβει μεγάλες διαστάσεις σε όλον τον κόσμο, ενώ αναμένεται επιδείνωση της κατάστασης. Σύμφωνα με στοιχεία του Transport Intelligence, από την Ευρώπη λείπουν 400.000 οδηγοί. Σε αυτό το πλαίσιο έχουν ωριμάσει οι συνθήκες για την ανάπτυξη της βιομηχανίας αυτοοδηγούμενων οχημάτων. Το πρώτο εξάμηνο του 2021, οι επενδύσεις σε εταιρείες αυτόνομων φορτηγών έφτασαν τα 5,6 δισ. δολάρια, επομένως αναμένεται να δούμε σημαντικές εξελίξεις στον κλάδο το επόμενο έτος.

Robotics & automation: Στις αποθήκες η χρήση αυτόνομων και αυτοματοποιημένων ρομποτικών λύσεων θα συνεχίσει να αυξάνεται – εξοικονομώντας χρόνο και χρήμα στις επιχειρήσεις. Στην πραγματικότητα, το μέγεθος της παγκόσμια αγοράς αυτόνομων ρομποτικών αποθηκών αναμένεται να διπλασιαστεί σχεδόν σε μέγεθος έως το 2025, φτάνοντας σε αξία τα 27,2 δισ. δολάρια.

Sustainability: Ένας από τους μεγαλύτερους υπαίτιους εκπομπών άνθρακα στην εφοδιαστική αλυσίδα του ηλεκτρονικού εμπορίου είναι οι μεταφορές. Για να αντιμετωπιστεί αυτό το φαινόμενο, η υιοθέτηση πράσινων οχημάτων γίνεται όλο και πιο διαδεδομένη. Η επενδυτική τράπεζα UBS εκτιμά ότι έως το 2025, το 20% όλων των νέων αυτοκινήτων που πωλούνται στον κόσμο θα είναι ηλεκτρικά. Αυτό αυξάνεται στο 40% έως το 2030 και κοντά στο 100% έως το 2040, αποδεικνύοντας την ταχύτητα με την οποία αναπτύσσεται ο κλάδος.