«Από εμπειρίες και στρατηγικές κρατών, τα οποία βρέθηκαν σε ανάλογη οικονομική δυσχέρεια όπως της Ελλάδας, έχει αποδειχθεί ότι ο βασικός στόχος αυτών των κρατών και των πολιτών τους ήταν η ανάπτυξη των ανθρωπίνων πόρων. Οι νέοι αυξάνουν τα αντικειμενικά τους προσόντα και επιλέγουν ειδικότητες με άμεση πρόσβαση στην αγορά εργασίας, πιστεύοντας ότι με αυτόν τον τρόπο θα μπορέσουν ευκολότερα να ενταχθούν σε αυτή και τα κράτη να περιορίσουν την ανεργία».

Με αυτήν την άποψη, ο Δρακούλης Φουντουκάκος, Γενικός Διευθυντής του IST College και πρώην Πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών -Ε.Β.Ε.Α., εξηγεί τον σπουδαίο ρόλο της εκπαίδευσης εν μέσω της κρίσης.

Marketing Week: Οι πρώτες ενδείξεις για την αγορά της επιχειρηματικής εκπαίδευσης εν μέσω της κρίσης, έδειχναν ότι όχι μόνο θα βγει αλώβητη, αλλά ενδέχεται να είναι και από τις αγορές που θα βγουν ενισχυμένες. Σήμερα, πόσο ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα αυτή η εκτίμηση;

Δρακούλης Φουντουκάκος: Φαίνεται ότι στη δύσκολη αυτή περίοδο για τη χώρα μας, η ιδιωτική μεταλυκειακή εκπαίδευση παρουσίασε μια μικρή κάμψη, αλλά αντιμετωπίζει την κρίση με σταθεροποίηση των διδάκτρων σε επίπεδα των προηγούμενων ετών, περιορίζει τις λειτουργικές δαπάνες, περιορίζει ημέρες και ώρες εργασίας ώστε να μην απολύσει, ή δυνατόν, υπαλλήλους και γενικά εργαζομένους, αλλά ταυτόχρονα προσπαθεί να ενισχύσει την εξωστρέφειά της.

Το ελληνικό κράτος, το οποίο οφείλει να προσελκύσει επενδύσεις, έχει έτοιμο έναν τομέα οικονομίας με όλες τις προϋποθέσεις για προσέλκυση αλλοδαπών σπουδαστών που δεν ζητάει τίποτα περισσότερο από την πολιτεία παρά την ηθική της στήριξη. Απ’ αυτήν τη συνεργασία κράτους-ιδιωτικής εκπαίδευσης τα πολλαπλά οφέλη είναι δεδομένα.

Marketing Week: Όπως μας είπατε, σε περιόδους κρίσης, κράτη και πολίτες εστιάζουν στην ανάπτυξη των ανθρωπίνων πόρων. Πώς κινείται λοιπόν σήμερα το ενδιαφέρον για τα μεταπτυχιακά προγράμματα;

Δρακούλης Φουντουκάκος: Ευελπιστούμε ότι τα μεταπτυχιακά προγράμματα θα έχουν μεγαλύτερη ζήτηση και στην περίοδο του Φεβρουαρίου αλλά και στα επόμενα χρόνια. Είναι, επίσης, σημαντικό και ενδιαφέρον ότι τα μεταπτυχιακά προγράμματα στην Ελλάδα έχουν υψηλή ζήτηση διότι σε αρκετές περιπτώσεις ο μεταπτυχιακός φοιτητής δεν καλείται να «εγκαταλείψει» τις συνήθειές του καθώς και άλλες παράλληλες δραστηριότητές που μπορεί να έχει, όπως οικογένεια, σπίτι, εργασία κ.λπ. Δεν υπάρχει χρονικός περιορισμός, δια βίου το άτομο μπορεί να μαθαίνει και να βελτιώνεται.

Marketing Week: Τι αλλαγές στην εκπαίδευση εκτιμάτε θα φέρει το άνοιγμα της αγοράς, με την αδειοδότηση κολεγίων από το Υπουργείο Παιδείας; Σε τι βαθμό πιστεύετε θα βοηθήσει την εκπαίδευση γενικότερα, ώστε να γίνει πιο ανταγωνιστική;

Δρακούλης Φουντουκάκος: Είναι σημαντικό ότι έστω και με έμμεσο τρόπο υπάρχει ιδιωτική τριτοβάθμια εκπαίδευση στη χώρα μας. Δημόσιος και ιδιωτικός τομέας μπορούν να συνυπάρξουν και μέσα από τον ανταγωνισμό μπορούμε να εισπράξουμε μόνο θετικά αποτελέσματα. Πιστεύω ότι θα υπάρξουν σημαντικοί συνασπισμοί στον ιδιωτικό τομέα, ικανοί όχι μόνο να προσελκύσουν έλληνες πολίτες αλλά και αλλοδαπούς, για τη φοίτησή τους στην Ελλάδα.

Αλληλοσυμπληρούμενοι σχηματισμοί από πλευράς παροχής παιδείας διαφόρων γνωστικών αντικειμένων, δημιουργία ισχυρών οικονομικών μονάδων και ανάδειξη της γεωπολιτικής θέσης της χώρας μας. Αφρική, Μέση Ανατολή, Βαλκάνια και Ασία είναι πρώτες προτεραιότητες για εμάς. Στους γείτονές μας μπορούμε να προσφέρουμε υψηλού επιπέδου εκπαιδευτικές υπηρεσίες.

Επιπλέον, με την εξελισσόμενη υπερδύναμη στην Ασία μας συνδέουν κληρονομιές πολιτισμού και μπορούν να αναζητηθούν σε βάθος χρόνου και να αναλυθούν οι επιρροές που Κίνα και Ελλάδα είχαν σε όλο τον πλανήτη. Πεντακόσιες χιλιάδες Κινέζοι πολίτες σπουδάζουν εκτός της χώρας τους, συνεπώς δεν είναι μόνον οι εξαιρετικές συνεργασίες στη ναυτιλία και στην ανάπτυξη των λιμένων της χώρας, αλλά μπορούμε να προσφέρουμε στους κινέζους πολίτες, εκπαίδευση υψηλού επιπέδου.

Marketing Week: Εσείς με ποιους τρόπους επιχειρείτε να προσελκύσετε κινέζους φοιτητές;

Δρακούλης Φουντουκάκος: Το IST College εδώ και πολλά χρόνια καταβάλλει προσπάθειες για την προσέλκυση κινέζων πολιτών. Ακόμη ο αριθμός που προσελκύουμε δεν είναι ικανοποιητικός, δεν ανταποκρίνεται στις προσπάθειές μας και αυτό οφείλεται στο ότι οι προξενικές αρχές, αδικαιολόγητα πολλές φορές, απορρίπτουν αιτήσεις κινέζων πολιτών για φοίτησή τους στην Ελλάδα.

Το Υπουργείο Εξωτερικών σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων και το Υπουργείο Εσωτερικών Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, ας ξεπεράσουν τα γραφειοκρατικά εμπόδια, ας στοχεύσουν και ας εστιάσουν στον ίδιο στόχο με εμάς. Η κινητικότητα της φοιτητικής κοινότητας ενισχύεται τα τελευταία χρόνια από όλα τα κράτη του πλανήτη. Η Ελλάδα είναι ιδανικός τόπος υποδοχής αλλοδαπών πολιτών για εκπαίδευση. Είναι βέβαιο ότι δεν πρέπει να καθυστερήσουμε άλλο. Άλλοι θα προλάβουν το τρένο και εμείς και πάλι θα βρεθούμε εκτός «νυμφώνος».


Marketing Week: Πρόσφατα το πανεπιστήμιο του Hertfordshire, με το οποίο συνεργάζεστε εδώ και 20 σχεδόν χρόνια, πραγματοποίησε επένδυση στο IST College. Είναι η πρώτη φορά στην ελληνική εκπαίδευση, που ένα ξένο πανεπιστήμιο πραγματοποιεί αντίστοιχη κίνηση. Σε τι ακριβώς αφορά η συνεργασία, τι σημαίνει αυτή η κίνηση για εσάς, αλλά και γενικότερα για την αγορά της εκπαίδευσης;

Δρακούλης Φουντουκάκος: Πραγματικά, μετά από επιτυχή συνεργασία επί σειρά ετών με το University of Hertfordshire, τολμήσαμε και τα δυο μέρη ένα σημαντικό και πρωτόγνωρο βήμα. Ένα δημόσιο μεγάλο πανεπιστήμιο συνεργάζεται, όχι μόνο πλέον ακαδημαϊκά μαζί μας, αλλά και οικονομικά. Επενδύει και πιστεύει στο κοινό όραμα των δυο εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Η τεχνογνωσία τους, οι εξαιρετικές δικές μας πνευματικές και υλικοτεχνικές δομές, δημιουργούν μια υποδομή που προσφέρει στην εθνική μας οικονομία και στο διεθνές γίγνεσθαι.

Εκπονήσαμε κοινό business plan, δημιουργήσαμε μικτό συμβούλιο, το οποίο ως πρώτιστο ρόλο του, έχει τη δημιουργία ισχυρού εκπαιδευτικού μοντέλου και τη δημιουργία για την ευρύτερη περιοχή της Ελλάδος, ενός business facing university, συνδεδεμένο με την αγορά εργασίας, συνδεδεμένο με τον πολίτη του κόσμου, μεταφέροντάς του τη γνώση που θα τον καταστήσει ικανό να κινείται με άνεση στο παγκόσμιο οικονομικό και κοινωνικό γίγνεσθαι, στον κόσμο χωρίς σύνορα.

Τα μεταπτυχιακά προγράμματα στην πρώτη γραμμή
Marketing Week: Για ποια μεταπτυχιακά προγράμματα βλέπετε μεγαλύτερη ζήτηση στο IST College και πού θα την αποδίδατε;

Δρακούλης Φουντουκάκος: Κύριο μέλημα του IST College είναι η σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας. Έχουμε επιτύχει, τόσο μέσα από τη συνεργασία μας με το University of Hertfordshire, ένα από τα κορυφαία business facing universities στη Μεγάλη Βρετανία, όσο και από το περιεχόμενο και τις μεθόδους διδασκαλίας, να προσφέρουμε ακαδημαϊκά προγράμματα που συνδυάζουν τη θεωρία με τη διεθνή μεθοδολογία και πρακτική, αλλά και ταυτόχρονα απαντούν και είναι προσαρμοσμένα στις απαιτήσεις της ελληνικής πραγματικότητας και αγοράς εργασίας.

Το ΜSc in Management δίνει τη δυνατότητα για εμβάθυνση σε θέματα που σχετίζονται με το εργασιακό περιβάλλον, ενώ προάγει τη δημιουργικότητα και την καινοτομία. Το ΜA in Marketing απαντά στις ανάγκες των επιχειρήσεων για καλές πρακτικές και τεχνικές, ενώ το ΜSc in Organizational Psychology απαντά στην ανάγκη, η οποία εντείνεται από την παγκόσμια οικονομικοκοινωνική κρίση, για ειδικά εκπαιδευμένα στελέχη που διασφαλίζουν με τις πρακτικές τους την καλή ψυχολογική διάθεση των εργαζομένων, τη μέγιστη αποδοτικότητά τους και κατά συνέπεια το καλό εργασιακό κλίμα και την ανάπτυξη της επιχείρησης.

Το LLM in Law και Maritime Law είναι ένα πρόγραμμα που, αν μη τι άλλο, ακολουθεί την πορεία και τις εξελίξεις της αναπτυξιακής πολιτικής της χώρας μας σχετικά με τις συνεργασίες που έχει συνάψει με διεθνείς στρατηγικούς εταίρους όπως π.χ. η Κίνα, ενώ τα μεταπτυχιακά της Επιστήμης Υπολογιστών-Πληροφορικής με τις επιμέρους εξειδικεύσεις τους, ανταποκρίνονται στις σύγχρονες τεχνολογικές-επιστημονικές εξελίξεις.

Το Health Services Management εμβαθύνει στη διοίκηση των κοινωνικών υπηρεσιών και του τομέα της Υγείας, κλάδος που η χώρα μας έχει ανάγκη, και τέλος το MSc in Health Psychology επικεντρώνεται ως εξειδίκευση σε βιο-ψυχο-κοινωνικούς παράγοντες που επηρεάζουν το άτομο και την υγεία του.

Marketing Week: Από αυτό το ακαδημαϊκό έτος προσφέρετε ένα αρκετά πρωτοποριακό για την Ελλάδα, πρόγραμμα που όμως στο εξωτερικό είναι ιδιαίτερα διαδομένο, το «Event Management». Δεδομένου ότι το Event Management αναδεικνύεται σε έναν από τους τομείς του Μάρκετινγκ που εμφανίζει ανοδικές τάσεις τα τελευταία χρόνια, τι βαρύτητα δίνετε εσείς σε αυτό;

Δρακούλης Φουντουκάκος: Το Event Management είναι μια εξαιρετική ειδικότητα που συνδυάζει τη Διοίκηση Επιχειρήσεων με το Μάρκετινγκ, την Επικοινωνία, τις Δημόσιες Σχέσεις. Θεωρώ ότι είναι ιδιαίτερα σημαντική για πάρα πολλούς τομείς της κοινωνίας και της οικονομίας.

Εάν ανατρέξει κανείς στον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο, θα διαπιστώσει εκδηλώσεις, που πραγματοποιούνται σε μια πολυπολιτισμική κοινωνία, με ιδιαίτερη ιστορική παράδοση, με εξωστρεφείς πολίτες, οι οποίοι στους δύσκολους καιρούς βρίσκουν τρόπους άμυνας. Έχουμε πολλά να αναδείξουμε σε αυτόν τον τόπο, με τα χαρακτηριστικά που διακρίνουν τον Έλληνα, ο οποίος σε δύσκολες ιστορικές φάσεις ανευρίσκει τρόπους άμυνας και μεθόδους επιβίωσης.

Το Event Management είναι μια εξαιρετική ειδικότητα, πράγματι πρωτοποριακή, η οποία άπτεται πολλών τομέων και αντικειμένων και συνθέτει ένα σημαντικό σύνολο με τεράστιες προοπτικές, που μεταφράζονται σε επαγγελματικές προοπτικές για τους αποφοίτους του προγράμματος.