Ωστόσο, μόνον ένας στους 5 ευχαριστημένοι με τους χρόνους παράδοσης. Σημαντική αύξηση της χρήσης του ηλεκτρονικού εμπορίου καταναλωτών λόγω κορωναιού, καταγράφουν το ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Ερευνών Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) και το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστήμιο Αθηνών. Τα αποτελέσματα βασίζονται σε κυλιόμενη εβδομαδιαία (25-27 Μαρτίου και 1-3 Απριλίου) online έρευνα, που συμμετέχουν 1000 καταναλωτές […]

Ωστόσο, μόνον ένας στους 5 ευχαριστημένοι με τους χρόνους παράδοσης.

Σημαντική αύξηση της χρήσης του ηλεκτρονικού εμπορίου καταναλωτών λόγω κορωναιού, καταγράφουν το ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Ερευνών Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) και το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστήμιο Αθηνών. Τα αποτελέσματα βασίζονται σε κυλιόμενη εβδομαδιαία (25-27 Μαρτίου και 1-3 Απριλίου) online έρευνα, που συμμετέχουν 1000 καταναλωτές πανελλαδικά.

Στο +44% η τάση e-αγορών
Συγκεκριμένα, σε σχέση με πέρυσι έχει διπλασιαστεί η τάση αγορών από ηλεκτρονικά καταστήματα γενικά, σε 44% την πρώτη εβδομάδα του Απριλίου 2020 και από 13% σε 25% στην ηλεκτρονική υπηρεσία παράδοσης έτοιμου φαγητού. Το παραπάνω επιβεβαιώνεται από πρόσφατη ανακοίνωση του Skroutz, που, με 4.400 ηλεκτρονικά καταστήματα που φιλοξενεί και 10 εκατ. προϊόντα, κατέγραψε αύξηση των online αγορών κατά 41%.

Ειδικά στις παραγγελίες από ηλεκτρονικό σουπερμάρκετ η αύξηση των καταναλωτών είναι οκταπλάσια, αφού 8% του πληθυσμού έχει παραγγείλει online τις τελευταίες δέκα ημέρες σε σχέση με κάτω του 1% το 2019. Επίσης καταγράφεται βαθμιαία αύξηση τις τελευταίες εβδομάδες λόγω της εξοικείωσης των καταναλωτών με την χρήση online υπηρεσιών και την σταδιακή εμπιστοσύνη των Ελλήνων για αγορές από απόσταση.

Παγίωση συμπεριφορών και στο μέλλον
Η έκτακτη κατάσταση εγκλεισμού των πολιτών στο σπίτι αναμένεται να παγιώσει κάποιες συμπεριφορές, αφού το 50% των καταναλωτών αναφέρει ότι θα συνεχίσει τις νέες συνήθειες του και όταν ξεπεραστεί η κρίση. Πέρα από την νέες ψηφιακές συμπεριφορές, έχουν αυξηθεί επίσης κατακόρυφα και οι αγορές τροφίμων από απόσταση, αφού το 10% των πολιτών έχει παραγγείλει τηλεφωνικά από συνοικιακό κρεοπωλείο/οπωροπωλείο και το 5% αντίστοιχα από κοντινό/συνοικιακό κατάστημα σούπερ-μάρκετ.

Ανάμεικτα μηνύματα σε επίπεδο ικανοποίησης
Η πλειοψηφία των καταναλωτών που έχουν αξιοποιήσει το ηλεκτρονικό εμπόριο τις τελευταίες δέκα ημέρες φαίνεται να είναι γενικά ικανοποιημένη από τα ηλεκτρονικά καταστήματα (66%) και το online fast food delivery (65%). Τα υψηλά αυτά ποσοστά σχετίζονται με την πολυετή εμπειρία που έχουν οι πάνω από 8.000 Ελληνικές εταιρείες που αξιοποιούν ψηφιακά κανάλια πώλησης, με την υψηλή αξιοπιστία τους και οι γενικά με τις υψηλές απαιτήσεις των Ελλήνων on-line καταναλωτών.

Παρόλο που μόνο 35% των online καταναλωτών δηλώνουν ικανοποιημένοι από την συνολική υπηρεσία των online s/m, το ποσοστό θεωρείται ικανοποιητικό λόγω της πρόσφατης εμπειρίας του online αυτού κλάδου και της πολύ υψηλής ζήτησης. Ο χαμηλός βαθμός ικανοποίησης απορρέει κυρίως από τους χρόνους παράδοσης. Μόλις 1 στους 5 online καταναλωτές αξιολογούν θετικά τον χρόνο παράδοσης των προϊόντων και 1 στους 3 την διαθεσιμότητα των προϊόντων. Αυτό μπορεί να εξηγηθεί κάτω από τις παρούσες συνθήκες δεκαπλασιασμού των online παραγγελιών το τελευταίο διάστημα.

Βέβαια αρκετά θετικά αξιολογούνται άλλοι σημαντικοί παράγοντες όπως οι τρόποι πληρωμής (68%), το προσεγμένο προσωπικό παράδοσης (49%), το σωστό πακετάρισμα των προϊόντων (47%), η ποικιλία προϊόντων (45%), η καθαριότητα και σωστή φύλαξη των φρέσκων προϊόντων (44%). Με βάση την πρόσφατη συσσωρευμένη τεχνογνωσία και τις έξυπνες επενδύσεις των ηλεκτρονικών super markets για αύξηση της παραγωγικότητας, αναμένεται μελλοντικά η καλυτέρευση αυτών των ποσοστών.

Την επιστημονική επιμέλεια της έρευνας είχε ο Καθηγητής Γεώργιος Δουκίδης (Διευθυντής του Εργαστηρίου ELTRUN) και ο Δρ Λευτέρης Κιοσές (Γενικός Διευθυντής του ΙΕΛΚΑ).