Οι συνήθειες των χρηστών όσον αφορά στην «κατανάλωση» μουσικής αλλάζουν ραγδαία, καθώς για να ακούσουν πλέον μουσική δεν «αναγκάζονται» στη μεμονωμένη αγορά και ιδιοκτησία μουσικών αρχείων, άλλα έναντι ενός μικρού τιμήματος αποκτούν πρόσβαση σε τεράστιες μουσικές βιβλιοθήκες, από τις οποίες μπορούν να επιλέξουν και να ακούσουν όποιο τραγούδι επιθυμούν, δίχως κάποιο περιορισμό.

Όπως λέει ο Απόστολος Ζερβός, SVP Akazoo στην InternetQ, από το άνοιγμα της αγοράς του music streaming («ροής») στην Ελλάδα, η αγορά της ψηφιακής μουσικής έχει αλλάξει ριζικά και σήμερα υπάρχει πληθώρα σχετικών υπηρεσιών που προσφέρονται στον καταναλωτή. Ο νέος τρόπος «κατανάλωσης» του προϊόντος «μουσική» τείνει να αντικαταστήσει σταδιακά τα παραδοσιακά φυσικά μέσα, όχι μόνο στο νεανικό κοινό, αλλά και σε target groups ηλικιών άνω των 35 ετών. «Το ελληνικό κοινό αγαπά τη μουσική, αλλά και τις νέες τεχνολογίες και διαφαίνονται ενθαρρυντικά στοιχεία στα επίπεδα αποδοχής των music streaming services. Μιλάμε για μια αγορά υπό διαμόρφωση και εξέλιξη, που χρειάζεται όμως λύσεις παραμετροποιημένες στα τοπικά δεδομένα (customization) για να μπορέσει να αποδώσει τα μέγιστα», εξηγεί σχετικά.

«Στην αναζήτηση free μουσικής, οι χρήστες εναλλακτικά μπορούν να επισκεφτούν το YouTube, να αναζητήσουν και να δημιουργήσουν playlists, με τη μόνη διαφορά ότι η τοποθέτηση pre-roll διαφημίσεων πριν το video προσφέρει μια φτωχή εμπειρία. Οι πρώτες εντυπώσεις από τη διάθεση της υπηρεσίας hol music club by akazoo είναι αρκετά θετικές καθότι μεγάλος αριθμός συνδρομητών δοκιμάζει την υπηρεσία μας στο πλαίσιο της δωρεάν δοκιμαστικής περιόδου που προσφέρουμε», επισημαίνει από τη μεριά του ο Κύρος Ασφής, Value Added Services Product Manager της hol, η οποία, σε συνεργασία με την InternetQ, προσφέρει στους πελάτες της την υπηρεσία HOL Music Club by Akazoo.

Η Υβέτ Κοσμετάτου, Brand, Communications & Insights Senior Manager της Vodafone, υπογραμμίζει τη συμβολή των mobile συσκευών στην αλλαγή που συντελείται όσον αφορά στην «κατανάλωση» μουσικής. «Η ψηφιακή μουσική φαίνεται πως αντικαθιστά σταδιακά τον παραδοσιακό τρόπο που αγοράζαμε και ακούγαμε μουσική. Σε αυτό έχουν συμβάλλει τόσο οι δισκογραφικές εταιρείες που επεκτείνουν συνεχώς το ψηφιακό τους ρεπερτόριο, όσο και η συνεχής αύξηση των χρηστών σε mobile συσκευές, smartphones και tablets που αναζητούν κάθε στιγμή όπου κι αν βρίσκονται να ακούσουν την αγαπημένη τους μουσική». Επιπρόσθετα, το χαμηλό κόστος σε σχέση με τον απεριόριστο αριθμό τραγουδιών που προσφέρουν έχει συμβάλλει σημαντικά στην άμεση αποδοχή. Συγκεκριμένα το Napster by Vodafone ήδη μετράει χιλιάδες χρήστες και αρκετά εκατομμύρια plays, επισημαίνει.

Οι υπηρεσίες και ο ρόλος των τηλεπικοινωνιών
Οι υπηρεσίες streaming μουσικής συνδέονται άμεσα με τους παρόχους τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών που προσφέρουν δωρεάν data streaming και προνομιακές τιμές στους πελάτες τους, για την αγορά και χρήση αυτών των υπηρεσιών. Τo Napster by Vodafone διαθέτει πάνω από 20 εκατ. τραγούδια και η λίστα αυξάνεται με περίπου 100.000 τραγούδια την ημέρα. Ο χρήστης του Napster μπορεί να ακούει απεριόριστα τραγούδια είτε online είτε offline από όποια συσκευή επιθυμεί, Smartphone, Tablet ή PC. Τo Napster προσφέρεται δωρεάν στους συνδρομητές Vodafone με τα προγράμματα Internet 4Sharing ή εναλλακτικά σε όσους δεν έχουν Internet 4Sharing στην τιμή των 4,95 ευρώ, με απευθείας χρέωση στον λογαριασμό τους.

«Η καινοτομία, αλλά και οι ολοκληρωμένες λύσεις για τους πελάτες της ήταν πάντα στόχος της Vodafone. Η Vodafone φέρνοντας μία streaming μουσική υπηρεσία στην ελληνική αγορά, γνώρισε το νέο τρόπο μουσικής στους συνδρομητές της, δείχνοντας το μέλλον της μουσικής και πως αυτό συνδέεται με προϊόντα τεχνολογίας. Επιπροσθέτως, συνέδεσε το Napster με τα data προϊόντα της ώστε να δώσει ακόμα μεγαλύτερη αξία στο Mobile Internet και να προσφέρει ψυχαγωγία στους συνδρομητές της», επισημαίνει η Υβέτ Κοσμετάτου.

Η InternetQ προσφέρει την πλατφόρμα του Akazoo, η οποία αφορά σε συνδρομητικές υπηρεσίες music streaming από μια συνεχώς ανανεούμενη βάση 20 εκατ. τραγουδιών, με πρόσβαση μέσω υπολογιστή (web), κινητού (mobile) και tablet, μεμονωμένα ή αθροιστικά ως ενοποιημένη εμπειρία. Τα πακέτα που προσφέρονται αφορούν είτε μόνο στο streaming μέσω υπολογιστή, είτε στο συνδυασμό των πηγών. O συνδρομητής έχει πρόσβαση σε αρχείο υψηλής ποιότητας των τραγουδιών, δυνατότητα αγοράς μεμονωμένων κομματιών ή ολόκληρων albums, διαχείριση της μουσικής επιλογής του, δημιουργία playlist που μπορεί εύκολα να μοιράσει στο οικοσύστημα των κοινωνικών δικτύων (share μέσω Facebook) κλπ.

Επιπλέον, η Ηellas Οnline σε συνεργασία με την InternetQ προσφέρει στους συνδρομητές της την υπηρεσία hol Music Cub by Akazoo. H υπηρεσία διατίθεται σε standard και premium έκδοση και όλοι οι συνδρομητές της Hellas Online έχουν τη δυνατότητα να την δοκιμάσουν εντελώς δωρεάν για διάστημα 15 ημερών. Η standard έκδοση της υπηρεσίας προσφέρει στον συνδρομητή τη δυνατότητα για απεριόριστο streaming μέσω του υπολογιστή του, έναντι 3,99 ευρώ τον μήνα. Επίσης, έχει τη δυνατότητα να δημιουργήσει απεριόριστες playlists τις οποίες μπορεί και να μοιραστεί με τους φίλους του μέσω Facebook.

Στην premium έκδοση, ο συνδρομητής με μηνιαία χρέωση 6,99 ευρώ τον μήνα, εκτός της πρόσβασης από τον υπολογιστή του, μπορεί (μέσω της εφαρμογής για iOS και android smartphone και tablet) να ακούσει τις playlists που έχει δημιουργήσει, άλλα και να αναζητήσει τα τραγούδια της επιλογής του. Επιπρόσθετα, έχει τη δυνατότητα να «κατεβάσει» τις αγαπημένες του playlists του στο κινητό ή tablet του για να τις αναπαράγει χωρίς τη χρήση δικτύου κινητής τηλεφωνίας ή Wi-Fi. Τέλος, παρέχεται η δυνατότητα σε όποιον συνδρομητή επιθυμεί να αγοράσει, με έξτρα χρέωση, ένα ή περισσότερα τραγούδια και να τα αποθηκεύσει στον υπολογιστή ή όποιο άλλο μέσο μπορεί να το φιλοξενήσει.


Αντίστοιχα, η Cosmote προσφέρει το Spotify Premium, δίνοντας τη δυνατότητα στους συνδρομητές της να έχουν πρόσβαση σε περισσότερα από 20 εκατ. τραγούδια και να μπορούν να φτιάξουν τα δικά τους playlists, από τον υπολογιστή, το κινητό ή το tablet, ακόμα και όταν είναι offline. Μπορούν, επίσης, να μοιραστούν τη μουσική τους στα social media, σε blogs και μέσω e-mail, να ακολουθήσουν φίλους και καλλιτέχνες και να «αναθέσουν» στο Spotify να αναγνωρίσει τη μουσική που τους αρέσει και να επιλέξει γι’ αυτούς τραγούδια μέσω του Spotify Radio.

Το Spotify Premium προσφέρεται αποκλειστικά στους συνδρομητές Cosmote δωρεάν για δύο μήνες και με δωρεάν data streaming. Μετά το πέρας της προσφοράς, η χρέωση του Spotify είναι 6,99 ευρώ τον μήνα, εκτός αν επιλέξουν το προνομιακό πακέτο Spotify της Cosmote που προσφέρει απεριόριστη μουσική και 80ΜΒ internet με 5 ευρώ το μήνα. Επίσης, το Spotify διαθέτει free version, η οποία υποστηρίζεται από διαφημίσεις.

Τα social media διευρύνουν την αγορά
Τα social media διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στη διάδοση του ψηφιακού περιεχομένου, συμπεριλαμβανομένης της μουσικής, μέσω της αλληλεπίδρασης των χρηστών τους. «Επιπλέον, παρέχουν τη δυνατότητα προώθησης σε πληθώρα target groups, πιο γενικών, αλλά και πιο εξειδικευμένων, με λίγα λόγια βοηθούν στην περαιτέρω διεύρυνση της αγοράς και στη συντήρηση του ενδιαφέροντος του αγοραστικού κοινού», επισημαίνει ο Απόστολος Ζερβός.

«Η μουσική είναι διασκέδαση και τρόπος έκφρασης και τα social media καλύπτουν την ανάγκη του κοινού να μοιραστεί τη μουσική του διάθεση με τους φίλους του εντός του κοινωνικού του δικτύου», υποστηρίζει από τη μεριά του ο Κύρος Ασφής. Αυτή η ανάγκη επιβεβαιώνεται και πριν τη λειτουργία των υπηρεσιών streaming μουσικής, καθότι πάρα πολλοί χρήστες μοιράζονταν τις μουσικές τους προτιμήσεις με τη χρήση των YouTube video. «Έτσι λοιπόν εάν οι χρήστες μοιράζονται τη μουσική τους, ουσιαστικά γίνονται πρεσβευτές της υπηρεσίας στους υπόλοιπους χρήστες».

Το γεγονός αυτό ενισχύεται από έρευνες που αποδεικνύουν ότι, οι καταναλωτές εμπιστεύονται περισσότερο τις συστάσεις από φίλους και οικογένεια συγκριτικά με άλλα μέσα διαφήμισης. Συνεπώς, όπως επισημαίνει η Υβέτ Κοσμετάτου, η κοινοποίηση μουσικού περιεχομένου στους προσωπικούς λογαριασμούς χρηστών των υπηρεσιών ψηφιακής μουσικής αναδεικνύεται εξαιρετικά ενδιαφέρων χώρος δραστηριοποίησης.

Εργαλείο marketing με απεριόριστες δυνατότητες
Όλα τα παραπάνω υπογραμμίζουν και τη σπουδαιότητα που μπορεί να έχουν οι υπηρεσίες streaming μουσικής για το marketing, καθώς αποτελούν ένα εξαιρετικά στοχευμένο εργαλείο, προσφέροντας έναν μοναδικό συνδυασμό οπτικής και ακουστικής «διαφήμισης», παράλληλα με τη μουσική. Οι εν λόγω υπηρεσίες προσφέρουν πολλές δυνατότητες στα brands, τα οποία παραδοσιακά αξιοποιούν τη μουσική για να χτίσουν την ταυτότητά τους. Σήμερα, όπως λέει ο Απόστολος Ζερβός, το music streaming μπορεί να δώσει προστιθέμενη αξία στο προϊόν ή την υπηρεσία.

Ενδεικτικά αναφέρει στις δυνατότητες που προσφέρει το Akazoo, προβολή του brand μέσα από την πλατφόρμα του σε tailor-made branded playlists, co-branded ενέργειες προώθησης, διοργάνωση events και διαγωνισμών με συμμετοχή καλλιτεχνών, δωρεάν μουσική για τους καταναλωτές των brands, διανομή on-pack coupons για brands με ειδικές προσφορές των brands για κατανάλωση μουσικής και ειδικά σχεδιασμένες καμπάνιες προώθησης του brand μέσω του Akazoo mobile app (διαθέσιμο στο Google App Store). Μάλιστα, οι καμπάνιες προβολής brands με χρήση υπηρεσιών music streaming μπορούν να είναι αποτελεσματικές, εφόσον σχεδιαστούν σωστά, για καταναλωτικά προϊόντα (FMCG), ηλεκτρονικές συσκευές, αυτοκίνητα, υπηρεσίες μεταφορών, προϊόντα του χώρου της μόδας, υπηρεσίες media & entertainment, καθώς και για υπηρεσίες γαστρονομίας και τουρισμού.

Αντίστοιχα, το λανσάρισμα του Spotify στην ελληνική αγορά συνοδεύτηκε σε διαφημιστικό επίπεδο με συνεργασία με τις εταιρείες και brands Axe, Coca-Cola, Cosmote και Crunch, οι οποίοι ήταν αποκλειστικοί advertising partners για το λανσάρισμά του. Την εμπορική εκμετάλλευση του Spotify ανέλαβε η Adweb. Οι μορφές διαφήμισης στο Spotify περιλαμβάνουν audio and digital formats, ανοιχτά APIs, The Spotify lightbox και advertiser page και υπόσχεται ότι, ο συνδυασμός μουσικής και οπτικής διαφήμισης δεν είναι μόνο μία από τις πιο ισχυρές μορφές online marketing, αλλά και μια νέα μοναδική προσθήκη στην ελληνική διαφημιστική αγορά.

Διαδραστικές εμπειρίες για τους λάτρεις της μουσικής
Η Coca-Cola ήταν ένα από τα brands που πρώτο υποστήριξε το Spotify διαφημιστικά, συνεργασία άλλωστε η οποία υφίσταται και παγκοσμίως. Η Κατερίνα Καβαλιέρου, Διευθύντρια Μάρκετινγκ Αναψυκτικών της Coca-Cola Hellas, σχετικά με την απόφαση της εταιρείας να προβληθεί μέσω Spotify, εξηγεί ότι με δεδομένο ότι η μουσική αποτελούσε ανέκαθεν τη δημιουργικότερη πλατφόρμα επικοινωνίας της Coca-Cola με τους νέους, η συνεργασία αυτή θα τους φέρει ακόμα πιο κοντά στη μουσική, θα γίνει το μέσο για να συνδεθούν με άλλους λάτρεις της μουσικής σε όλο τον κόσμο και να μοιραστούν τις εμπειρίες τους με τους φίλους τόσο online, όσο και offline.

Το Spotify και η Coca-Cola πιστεύουν ότι η μουσική, η τεχνολογία και η δημιουργικότητα μπορούν να συνδέουν τους ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. «Η δυναμική της συνεργασίας αυτής είναι απεριόριστη και ξεκινήσαμε δυναμικά στην Ελλάδα με μια Facebook εφαρμογή που συνδέει το δημοφιλές αυτό social δίκτυο με τη μουσική υπηρεσία Spotify, απαντώντας έτσι στις ανάγκες του νεανικού κοινού για κάθε τι νέο σε σχέση με τη μουσική», επισημαίνει. Σχετικά με τη μέχρι τώρα αίσθηση της εταιρείας από την αξιοποίηση του νέου αυτού διαφημιστικού μέσου, εξηγεί ότι, όπως συμβαίνει και με κάθε νέο μέσο, οι δυνατότητες για τους διαφημιζόμενους και οι επιλογές για τους χρήστες είναι ακόμα υπό εξερεύνηση.

Ωστόσο, τα πρώτα σημάδια από την ελληνική αγορά, καθώς και η διεθνής συνεργασία της Coca-Cola με το Spotify, «μας προϊδεάζουν για ένα συναρπαστικό μέλλον αυτής της συνεργασίας, με άπειρες δημιουργικές εφαρμογές για τους διαφημιζομένους, αλλά και μοναδικές διαδραστικές εμπειρίες για τους χρήστες και λάτρεις της μουσικής». Αξίζει να σημειωθεί ότι, η εταιρεία έχει ήδη υλοποιήσει μία Χριστουγεννιάτικη εφαρμογή, μέσα από την οποία οι χρήστες του Spotify και του Facebook είχαν τη δυνατότητα να μοιραστούν με τους αγαπημένους τους, την πιο γιορτινή playlist με 40 Χριστουγεννιάτικα τραγούδια Ελλήνων και ξένων τραγουδιστών μαζί με μία ευχή στη σελίδα των φίλων τους στο Facebook. Το πλάνο περιλαμβάνει μια σειρά αντίστοιχων ενεργειών με διαφορετικές θεματικές, αξιοποιώντας έτσι τις δυνατότητες της νέας ψηφιακής υπηρεσίας και προσφέροντας πάντα κάτι νέο στους χρήστες.