Σε μια ιδιαίτερη χρονιά με διακυμάνσεις όσον αφορά στη ζήτηση, η κατηγορία των αποσμητικών προϊόντων επέδειξε δυναμική επικοινωνία, προϊοντική καινοτομία και μια σαφή παγκόσμια τάση προς τα οργανικά και φιλικά προς το περιβάλλον συστατικά. Η μελλοντική ανάπτυξη της κατηγορίας αναμένεται να είναι αξιοσημείωτη, καθώς οι καταναλωτές θα επανακτούν τους ρυθμούς τους και θα επανέρχονται στις καθημερινές τους συνήθειες.

Η παγκόσμια αγορά των deodorant brands αναμένεται να αναπτυχθεί με ρυθμό της τάξεως του 6,8% γιατην περίοδο 2020-2025, φανερώνοντας τη δυναμική της κατηγορίας μετά από ένα δύσκολο χρονικό διάστημα. Σύμφωνα με το ResearchAndMarkets, η αμερικάνικη αγορά κατέγραψε στασιμότητα εξαιτίας της πανδημίας, η οποία άλλαξε τη συμπεριφορά των καταναλωτών. Η κατ’ οίκον εργασία και η έλλειψη κοινωνικών εξόδων εν μέσω lockdowns, περιόρισε αισθητά και τη χρήση αποσμητικών προϊόντων. Η πανδημία σαφώς και υπήρξε ανασταλτικός παράγοντας, αναχαιτίζοντας προσωρινά την ανοδική πορεία της κατηγορίας, η οποία σταδιακά επανέρχεται στον ρυθμό της.

Η παγκόσμια τάση επικεντρώνεται αυτή τη στιγμή στα οργανικά προϊόντα και στα φυσικά συστατικά, με την Ευρώπη να πρωτοστατεί και την πλειοψηφία των καταναλωτών να στρέφονται σε φιλικές και οικολογικές λύσεις για τη φροντίδα της επιδερμίδας τους. Παράλληλα, τα αποσμητικά προϊόντα φαίνεται να αποκτούν ολοένα και νεότερο κοινό, το οποίο ενδιαφέρεται για φυσικά συστατικά και προτιμά τα aluminum-free brands.

«Στο ξεκίνημα της πανδημίας δεν φανταζόμασταν πως η νέα πραγματικότητα θα διαρκέσει τόσο πολύ. Το γεγονός πως ένα μεγάλο ποσοστό των ανθρώπων εργαζόταν από το σπίτι και παράλληλα οι κοινωνικές έξοδοι είχαν αναγκαστικά διακοπεί, είχε ως άμεσο αποτέλεσμα να επηρεαστεί η ζήτηση για είδη προσωπικής φροντίδας. Ως Nivea, υποστηρίζουμε ότι η φροντίδα της επιδερμίδας πρέπει να συνεχίζεται παρά την παραμονή στο σπίτι και γι’ αυτό βρισκόμαστε δίπλα στον καταναλωτή σταθερά καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας.

Τη χρονιά που πέρασε ενεργοποιήσαμε επιτυχώς τις ενέργειες για όλα τα σημαντικά νέα προϊόντα μας, όπως τα γυναικεία αποσμητικά Nivea Deo Beauty Elixir, καθώς και για τη σειρά Nivea Black & White, η οποία απευθύνεται σε άνδρες και γυναίκες. Το επόμενο διάστημα αναμένουμε την επιστροφή της κατανάλωσης των αποσμητικών στα επίπεδα προ πανδημίας», αναφέρει ο Θάνος Μακρίδης, Brand Manager στην Beiersdorf.

ΛΑΝΣΑΡΟΝΤΑΣ… ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ!
Τα λανσαρίσματα νέων προϊόντων στην κατηγορία ξεχώρισαν για την καινοτομία τους και την προσφερόμενη ποικιλία, διατηρώντας την ποιότητα σε αντίστροφη σχέση με την τιμή τους στο ράφι.

Η Nivea λάνσαρε μια νέα γενιά αποσμητικών, η οποία υπόσχεται φυσική και αποτελεσματική προστασία από τον ιδρώτα, αξιοποιώντας τη δύναμη του μαγνησίου που προέρχεται από τη φύση. Η νέα σειρά αποσμητικών, με την ονομασία Nivea Magnesium, αποτελεί μια πρωτοποριακή κίνηση προσθέτοντας φυσικότητα στην αποσμητική προστασία από τον ιδρώτα, τόσο για γυναίκες όσο και για άνδρες, που αναζητούν πιο φυσικές λύσεις και ακολουθούν ένα κατεξοχήν healthy lifestyle.

«Το Nivea Magnesium αποτελεί ένα project που χρειάστηκε έξι χρόνια ερευνών και δοκιμών για να ολοκληρωθεί επιτυχώς, με αποτέλεσμα να έχουμε πλέον μια σειρά αποσμητικών με 0% αλουμίνιο (ACH), 0% αιθυλική αλκοόλη και με αποδεδειγμένη αποτελεσματικότητα κατά του ιδρώτα και των οσμών, χάρη στην προσθήκη του φυσικού μαγνησίου. Με τη νέα σειρά αποσμητικών Nivea Magnesium, ανταποκρινόμαστε και στην οικολογική συνείδηση των καταναλωτών, γι’ αυτό οι εναλλακτικές λύσεις αποσμητικής προστασίας που προσφέρουμε εμπνέονται ολοένα και περισσότερο από τη φύση και το σεβασμό στο περιβάλλον», επισημαίνει ο Θάνος Μακρίδης.

Το Bioten, στο πλαίσιο της νέας τάσης για πιο φυσικά αποσμητικά, λανσάρει νέα σειρά vegan-friendly προϊόντων. Τα νέα vegan friendly αποσμητικά Bioten περιέχουν πρεβιοτικά φυσικής προέλευσης. Πρόκειται για τα Vitamin C, με πρεβιοτικά φυσικής προέλευσης και Βιταμίνη C, Clay Minerals με 100% φυσικό άργιλο και φόρμουλα ενάντια στα λευκά σημάδια, Hyaluronic, με υαλουρoνικό, Matcha Tea αντιιδρωτικό αποσμητικό, με 100% φυσικό εκχύλισμα Matcha Tea και το Rose αποσμητικό, από εκχύλισμα από βιολογικό τριαντάφυλλο.

Νέα σειρά STR8 με το νέο άρωμα Faith by STR8 λάνσαρε η Sarantis Group, με την υπογραφή του Γιάννη Αντετοκούνμπο. Στη νέα σειρά Faith by STR8 έχουν συνδυαστεί οι φρέσκες αρωματικές νότες με κλασικά elements. Το design της σειράς σε μαύρο και λευκό ακολουθεί την υπόλοιπη σειρά, αλλά και τις παγκόσμιες τάσεις στο fashion, και όχι μόνο, industry. Η σειρά περιλαμβάνει Eau de Toilette, After Shave Lotion, Body Fragrance, Deodorant Spray και Shower Gel.

Λανσάρισμα με νέα καμπάνια παρουσίασε και η L’Oréal Paris για την ολοκληρωμένη σειρά περιποίησης για άνδρες, Men Expert. Η σειρά περιλαμβάνει 24 νέα προϊόντα, συμπεριλαμβανομένων και αποσμητικών προϊόντων. Για την επικοινωνία του λανσαρίσματος, η εταιρεία δημιούργησε το Men Expert Squad, μια ομάδα πέντε γνωστών ανδρών με στόχο να δείξει ότι «η ομορφιά είναι και ανδρική υπόθεση».

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Unilever βρίσκεται στο στάδιο ανάπτυξης αυτού που η ίδια χαρακτηρίζει ως πρώτο αποσμητικό για άτομα με προβλήματα όρασης και κινητικές αναπηρίες άνω άκρων. Το νέο προϊόν, το οποίο σε άλλες αγορές θα ονομάζεται Rexona Inclusive και σε άλλες Degree Inclusive, είναι ειδικά σχεδιασμένο σε σχήμα γάντζου, ειδικό για χρήση με το ένα χέρι, με μαγνητικό κλείσιμο, μεγαλύτερη επιφάνεια roll-on και οδηγίες σε Braille μορφή.

Η ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΥΓΚΡΑΤΕΙ ΤΟ CUSTOMER LOYALTY
Η επικοινωνία και οι νέες διαφημιστικές καμπάνιες φαίνεται ότι συνέβαλαν στη διατήρηση του κοινού της κατηγορίας και της σχέσης του με τα αγαπημένα του brands. Από τη μια πλευρά, η πανδημία περιόρισε τη ζήτηση, από την άλλη η επικοινωνία μέσω τηλεόρασης και διαδικτύου φαίνεται να διαδραμάτισε καταλυτικό ρόλο στη συγκράτηση του customer loyalty και, γιατί όχι, στην επέκταση σε νέα κοινά.

Ο Θάνος Μακρίδης, αναφερόμενος στο κομμάτι της επικοινωνίας στα brands της κατηγορίας της Nivea, αναφέρει: «Το καταναλωτικό κοινό της Nivea είναι αρκετά ευρύ, οπότε επιστρατεύουμε τόσο παραδοσιακά, όσο και σύγχρονα μέσα για να καταφέρουμε “να μιλήσουμε στη γλώσσα του” και να συνδεθούμε μαζί του. Στο επίκεντρο της επικοινωνιακής φιλοσοφίας του brand βρίσκεται η ευελιξία και η διάθεση για υιοθέτηση νέων τάσεων, οι οποίες μας επιτρέπουν να αυξάνουμε διαρκώς το κοινό που μας εμπιστεύεται και μας επιλέγει συνειδητά. Παράλληλα, διατηρούμε τα σημεία επαφής και με το κοινό που μας ακολουθεί εδώ και πολλά χρόνια και μιλάει για εμάς, μια καταναλωτική βάση που αποτελεί και την πιο ισχυρή επικοινωνιακή δύναμη κάθε μάρκας».

Στο πλαίσιο της επικοινωνίας με το κοινό, το αποσμητικό καλλυντικό Nivea Deo Beauty Elixir, διοργάνωσε μέσα στη χρονιά τον διαγωνισμό #BeautyDayWithNivea στο Coco Nail House στο Ψυχικό. Δέκα τυχερές είχαν την ευκαιρία να επισκεφθούν το Coco Nail House και να ζήσουν μια μέρα ομορφιάς, με manicure – pedicure, μαλλιά και προϊόντα Nivea Deo Beauty Elixir.

Το Rexona έτρεξε καμπάνια μέσα στη χρονιά, με πρωταγωνιστή τον Έλληνα τενίστα, Στέφανο Τσιτσιπά, ο οποίος προκαλεί το κοινό να κινηθεί, να βγει από το comfort zone του και να ενεργοποιηθεί. Η καμπάνια αποτελεί και την πρώτη, της νέας συνεργασίας του brand με την The Newtons Laboratory, η οποία ανέλαβετη 360ο επικοινωνία του με προβολή σε όλα τα Μέσα, τηλεόραση, digital, social media και PR.

Το Old Spice επικοινώνησε με το κοινό μέσω social media και influencer καμπάνιας με κεντρικό μήνυμα «Μαν, μύρισε όπως σου αρέσει..». Η καμπάνια εστιάζει στη σχέση πατέρα και γιου και δείχνει πως παρόλο που ο γιος ακολουθεί τις τάσεις της δικής του εποχής, η αγάπη μεταξύ τους παραμένει ίδια. Συντελεστές της καμπάνιας είναι η Black Pencil και MSL του Publicis Groupe Greece.

ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΣΤΟ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΤΗΣ NIVEA
«Σε ένα τόσο έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον όπως αυτό των αποσμητικών, η Nivea συνεχίζει να κρατάει στο επίκεντρο τη φροντίδα της επιδερμίδας. Κάθε καινοτομία και τεχνολογία που προσφέρουμε μέσα από τα προϊόντα μας, απαντά αποτελεσματικά στις ανάγκες ανδρών και γυναικών. Έτσι, θα λέγαμε ότι η επένδυσή μας επικεντρώνεται στη δημιουργία της βέλτιστης δυνατής φόρμουλας, με έμφαση σε φυσικά συστατικά, φιλικά προς τον άνθρωπο και το περιβάλλον. Στο επικοινωνιακό κομμάτι, ο στόχος της στρατηγικής μας είναι να συνδυάσουμε τα αποσμητικά Nivea με τη σταδιακή επιστροφή στην κανονικότητα, στις αγαπημένες μας συνήθειες, στα χόμπι και στον αθλητισμό, διατηρώντας ένα φυσικό τρόπο ζωής και οικολογικό mindset».
Θάνος Μακρίδης, Brand Manager, Beiersdorf

TO ΑΧΕ «ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΗΣ» ΤΩΝ ONLINE ΑΝΑΦΟΡΩΝ
Πάνω από 1.300 αναφορές έγιναν για τα επτά εξεταζόμενα brands αποσμητικών, για το χρονικό διάστημα Μάιος 2020 έως Απρίλιος 2021. Οι περισσότερες δημοσιεύσεις αφορούν το Axe με μερίδιο δημοσιότητας32,5% και ακολουθούν το Rexona (29,2%), το Noxzema (14,2%) και το Nivea (11,4%). Στην πέμπτη θέση βρίσκεται το Dove (6,8%), στην έκτη το Borotalco (4,4%) και στην έβδομη το Sanex (1,5%), που ως brand έχει περισσότερες αναφορές για τα αφρόλουτρά του, σε σχέση με τα αποσμητικά του. Το 63% των αναφορών προέρχονται από το Τwitter και οι υπόλοιπες από sites και blogs, ενώ ελάχιστες συζητήσεις έχουν καταγραφεί και σε ορισμένα forums.

Όσον αφορά την θεματολογία των επιμέρους brands, οι περισσότερες αναφορές που καταγράφηκαν μέσα σε ένα μήνα για την Nivea, αφορούσε μια ιδιαίτερη χορηγία για διαγωνισμό σχεδίου μόδας, που έκανε στην πρώτη διαδικτυακή εβδομάδα μόδας, τον Νοέμβριο του 2020. Αντίστοιχα, αύξηση στις αναφορές σημειώθηκε για το brand Noxzema, τον Σεπτέμβριο 2020, όταν στο πλαίσιο δράσης ΕΚΕ, ο όμιλος Σαράντη προσέφερε προϊόντα σε ακριτικές περιοχές, και τον Μάρτιο 2021 για το brand Borotalco, όταν αναδείχθηκε προϊόν της χρονιάς στην κατηγορία αποσμητικά σώματος.

Κατά τα άλλα, τα brands Rexona και Axe, φαίνεται ότι υπάρχουν στην συνείδηση των καταναλωτών ως συνώνυμο του «αποσμητικού» και του «αρώματος» για τις νεότερες γενιές, αντίστοιχα, καθώς οι περισσότερες αναφορές στα δύο αυτά brands ταυτίζονται με τις παραπάνω έννοιες. Όλα τα στοιχεία έχουν συγκεντρωθεί και αναλυθεί με το Monitor by Innews (innews.gr) για το Marketing Week. Το Monitor είναι μια ηλεκτρονική πλατφόρμα αποδελτίωσης, καταγραφής και αξιολόγησης δημοσιευμάτων, από έντυπα(εφημερίδες, περιοδικά), διαδίκτυο (ειδησεογραφικά sites, blogs, forums, twitter), τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς.