Το Ινστιτούτο Επικοινωνίας διεξήγαγε για πρώτη φορά ένα δωρεάν τρίμηνο σεμινάριο κειμενογραφίας για νέους, προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες της αγοράς. To Copywriting Crash Course σχεδιάστηκε για να προσφέρει σφαιρική γνώση σε σχέση με την επικοινωνία και τον ρόλο που παίζει το κείμενο σε αυτή.

Οι συμμετέχοντες διαμόρφωσαν μια πρώτη εικόνα και εμπειρία για το πώς είναι να δουλεύεις στον χώρο της επικοινωνίας σήμερα, αποκτώντας δεξιότητες σε όλες τις μορφές διαφημιστικού κειμένου. Τα δίδακτρα του σεμιναρίου καλύφθηκαν εξ ολοκλήρου από το Ινστιτούτο Επικοινωνίας. Με την ολοκλήρωση του Copywriting Crash Course, οι συμμετέχοντες θα έχουν τη δυνατότητα να εργαστούν ως junior copywriters σε κάποια εταιρεία του χώρου επί πληρωμή για τρεις μήνες.

Επιπλέον, η ΕΔΕΕ θα τους προσφέρει πρόσβαση στο Good Advertising, ένα online πρόγραμμα μελέτης και εφαρμογής του Ελληνικού Κώδικα Διαφήμισης – Επικοινωνίας. Το Marketing Week συνάντησε την copywriter Δάφνη Ζαννιά, η οποία είχε την επιμέλεια του προγράμματος, την Μαρία Κάντζα, Γενική Διευθύντρια της ΕΔΕΕ και του Ινστιτούτου Επικοινωνίας, καθώς και πολλούς από τους συμμετέχοντες, αντλώντας περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το συγκεκριμένο πρόγραμμα.

MW: Για ποιον λόγο αποφασίσατε να προχωρήσετε στη δημιουργία αυτού του προγράμματος;
Μαρία Κάντζα:
Τα τελευταία χρόνια, ειδικά από το 2010 και μετά που ξεκίνησε η κρίση, δεν μπορούσαμε να υποσχεθούμε θέσεις απασχόλησης μέσα στον κλάδο, γιατί ο κλάδος έχανε κόσμο αντί να προσλαμβάνει. Θα μπορούσαμε να υλοποιούμε πολλά προγράμματα, αλλά να μην κρατάμε την υπόσχεσή μας για επαγγελματική αποκατάσταση. Έτσι, συντηρήσαμε τους θεσμούς που έχουμε στην ΕΔΕΕ για τους νέους ανθρώπους, που είναι κυρίως τα Young Lions, αλλά δεν ξεκινήσαμε ποτέ να κάνουμε πραγματικό recruiting αυτά τα χρόνια. Αφού άρχισε να προσαρμόζεται η αγορά, ξεκίνησε μια συγκρατημένη αναζήτηση για συγκεκριμένους ανθρώπους, πιο συχνά για κειμενογράφους.

Στο πλαίσιο αυτό, αποφασίσαμε από το 2016 και μετά να ανοίξουμε αυτό το οποίο δεν κάναμε προηγουμένως, μετρημένα και μέσα σε ένα πλαίσιο στο οποίο θα μπορούσαμε να ανταποκριθούμε. Αναρωτηθήκαμε αν μπορούμε να δώσουμε 10 ανθρώπους στην αγορά, αν θα τους απορροφήσει, και καταλήξαμε πως ναι, θα τους απορροφήσει. Μιλήσαμε λίγο με τις εταιρείες ως ΕΔΕΕ και ξεκαθαρίσαμε πως δεν θέλαμε να το κάνουμε όλο αυτό με σκοπό το έσοδο. Επενδύσαμε όσο έπρεπε να επενδύσουμε για να φτιαχτεί αυτό το πρόγραμμα, θέλοντας να δώσουμε και στα παιδιά και στις εταιρείες μας κάτι το οποίο θα ήταν απολύτως δωρεάν και χωρίς να παίρνουμε καμία επιδότηση από πουθενά.

Όλο το πρόγραμμα και ό,τι κάνουμε στο Ινστιτούτο και στην ΕΔΕΕ χρηματοδοτείται από τα έσοδα που έχουμε από τα μέλη μας και τα σεμινάρια του Ινστιτούτου. Οπότε, η απάντηση σε μια πρόταση είναι ότι θεωρήσαμε ότι ήταν η κατάλληλη στιγμή για να κάνουμε μια πρώτη δοκιμή, να δώσουμε 10 ανθρώπους στην αγορά και να βοηθήσουμε και τις εταιρείες μας και αυτούς τους 10 ανθρώπους που ανήκουν σε ένα target group με 50% ανεργία.

Πώς θα κρίνατε το επίπεδο των συμμετεχόντων στο πρόγραμμα; Πιστεύετε ότι υπάρχει ταλέντο στην Ελλάδα στον τομέα του copywriting;
Δάφνη Ζαννιά:
Ναι, πιστεύω ότι υπάρχει. Υπάρχει ταλέντο, δεν υπάρχουν όμως πολλές αντίστοιχες ευκαιρίες ώστε κάποιος να μπορέσει να δείξει το ταλέντο του. Το screening ήταν αρκετά αυστηρό προκειμένου να φτάσουμε στους 10 αυτούς ανθρώπους. Έστειλαν αιτήσεις παραπάνω από 150 άτομα, είδαμε 40 και πήραμε τους 10. Οπότε για αυτούς τους 10 είχαμε ήδη δει τη δουλειά τους και τι μπορούν να κάνουν, έστω ένα μικρό δείγμα. Τους είχαμε δει και από κοντά και αυτό έπαιξε ρόλο. Άρα ναι, οι 10 αυτοί άνθρωποι θεωρώ ότι έχουν το προαπαιτούμενο ταλέντο να γίνουν καλοί κειμενογράφοι.

Πόσο έχει επηρεαστεί ο τομέας της διαφήμισης από την κρίση; Βλέπετε σημάδια ανάκαμψης;
Δάφνη Ζαννιά:
Κάποτε η διαφήμιση ήταν αρκετά της μόδας και έβλεπες τον κόσμο να σπουδάζει γραφιστική, business administration κ.τλ. Λόγω κρίσης, η διαφήμιση έχασε την αίγλη της, λιγότερος κόσμος ασχολείται με τον θαυμαστό κόσμο της επικοινωνίας και δεν είναι πλέον τόσο δημοφιλής κλάδος. Αλλά θα συνεχίσει να υπάρχει γιατί δεν γίνεται αλλιώς, και συνεχίζει να είναι συναρπαστικός. Όλα είναι κύκλος. Είναι θέμα χρόνου.

Από την πλευρά της «καθηγήτριας», πώς αξιολογείτε το πρόγραμμα ως εμπειρία;
Δάφνη Ζαννιά:
Αυτό το πρόγραμμα είχε το πλεονέκτημα ότι οι άνθρωποι που συμμετείχαν έχουν πλέον ένα portfolio δουλειάς να δείξουν στην αγορά. Έχουμε δει πολλές φορές στη δουλειά μας ανθρώπους που ήθελαν να γίνουν κειμενογράφοι, αλλά δεν ήξεραν από πού να ξεκινήσουν. Το κείμενο δεν μαθαίνεται ούτε μέσα από βιβλία, ούτε είναι θέμα θεωρίας, μόνο με πρακτική εξάσκηση μπορείς να γίνεις καλύτερος και πιο γρήγορος, γιατί στη δουλειά μας παίζει ρόλο και η ταχύτητα, εκτός από το ταλέντο. Είμαι τυχερή που μου δόθηκε η ευκαιρία για πρώτη φορά να «διδάξω» και θέλω να ευχαριστήσω το Ινστιτούτο για αυτό. Πέρασα πολύ ωραία και γνώρισα και 10 σπουδαία άτομα. Ήταν πολύ ωραία εμπειρία.

Με την ολοκλήρωση του προγράμματος, έχετε ίσως αποφασίσει την επανάληψή του;
Μαρία Κάντζα:
Ήδη τα μέλη μας και από άλλους τομείς, ενδιαφέρονται να κάνουν training σε ανθρώπους. Δεν είναι ότι δεν υπάρχει η ακαδημαϊκή γνώση, υπάρχει και με το παραπάνω. Δεν υπάρχει όμως το training που κάνουν τους πρώτους μήνες οι ίδιες οι εταιρείες στα στελέχη τους και αυτό προσπαθούμε να κάνουμε. Και αυτό που πιστεύουμε ότι διαφοροποιεί αυτό το πρόγραμμα, είναι ότι προσφέρει το training και μια θέση εργασίας μαζί με αυτό. MW

Ο ΛΟΓΟΣ ΣΤΟΥΣ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΕΣ
Μαριλένα Βρανά

«Οι πρώτες μου σπουδές είχαν να κάνουν με την επικοινωνία, καθώς έχω τελειώσει δημοσιογραφία, αλλά δεν είχα σκεφτεί να ασχοληθώ με τη διαφήμιση. Με ενδιέφερε πιο πολύ η γραφή και αυτό το παιχνίδι με τις λέξεις (στην αγγελία του προγράμματος) και η ιδέα να φτιάξεις μια ιστορία ήταν αυτό που μου κίνησε το ενδιαφέρον. Το course ήταν σαν ένα creative group therapy. Εκτός από το να επινοούμε slogan, να φτιάχνουμε καμπάνιες, βγάζαμε τη δημιουργική μας πλευρά και την “τρέλα” μας. Εγώ προσωπικά, ένιωσα ότι κάνω κάτι που μου αρέσει και που είναι πραγματικά χρήσιμο».

Διονύσης Ζάγκας
«Αυτό που μου άρεσε από το σεμινάριο είναι ότι μπόρεσα να καταλάβω ότι κάτι το δημιουργικό είναι και κάτι πολύ σχετικό. Κάτι που μπορεί να αρέσει στον έναν μπορεί να μην αρέσει στον άλλον. Μέσα από τα 10 διαφορετικά μυαλά εδώ, κατάλαβα ότι δεν υπάρχει μια μόνο απάντηση στο κάθε τι. Το σεμινάριο με βοήθησε στο να ανοίξω τη σκέψη μου ως προς αυτό, δηλαδή το να εξετάζω κάτι από πολλές διαφορετικές οπτικές γωνίες».

Ισμήνη Κακούρα-Βαρακλή
«Συνολικά αυτοί οι 3 μήνες ήταν μια εμπειρία στη ζωή μου πολύ διαφορετική από οτιδήποτε άλλο έχω κάνει. Μπαίνοντας, δεν είχα ιδέα για το τι είναι αυτός ο χώρος. Μάθαμε πάρα πολύ πρακτικά πώς θα είναι να δουλεύει κάποιος πάνω σε αυτόν τον τομέα και αν πραγματικά έτσι είναι αυτή η δουλειά, αν δηλαδή συνδυάζει τρέλα και μέθοδο, τότε νομίζω ότι έχω βρει αυτό που θα ήθελα να κάνω σε όλη μου τη ζωή».

Κωνσταντίνος Κολοβός-Βενάκης
«Το σεμινάριο ήρθε σε μια περίοδο της ζωής μου στην οποία είχα κουραστεί λίγο με τα πράγματα που είχα ασχοληθεί μέχρι τότε. Ήρθε πάνω στην ώρα για να κάνω μια πιο δημιουργική δοκιμή. Μάθαμε πολλά πρακτικά πράγματα για τον χώρο, για το πώς δουλεύουν οι εταιρείες, το πώς πρέπει να αντιμετωπίσουμε εμείς κάποια πράγματα, αλλά το πιο σημαντικό για μένα ήταν ότι μέσα από αυτό το σεμινάριο, άλλαξε αρκετά ο τρόπος σκέψης μου, ο τρόπος που βλέπω τα πράγματα στην καθημερινότητά μου. Περιμένω πραγματικά με αγωνία να ξεκινήσουμε την πρακτική».

Αλέξανδρος Κωνσταντινίδης
«Γενικά είναι πάρα πολύ δύσκολο ένας νέος να βρει κάτι που του αρέσει από μικρή ηλικία ή έστω μεγαλώνοντας να κυνηγήσει κάτι που του αρέσει, γιατί υπάρχουν τόσες πολλές επιλογές και χάνεσαι λίγο σε αυτό το πλαίσιο. Θα έλεγα ότι το συναρπαστικό του σεμιναρίου είναι το μικρόβιο, ότι μετά από κάθε μάθημα αρχίζει ο εγκέφαλος και ασχολείται με το brief που είχαμε. Και σκέφτεσαι 24 ώρες το 24ωρο, μέχρι και στον ύπνο κυριολεκτικά, τι πρέπει να κάνεις για να βγει κάτι ωραίο. Είναι μια πρόκληση πάρα πολύ ωραία για τον καθένα μας και γενικά είμαι πάρα πολύ τυχερός που μου δόθηκε η ευκαιρία να δοκιμάσω τον εαυτό μου σε αυτό το κομμάτι».

Ιωάννης Λέφας
«Αυτό το σεμινάριο είναι από τα πιο ενδιαφέροντα πράγματα που μου έχουν τύχει τα τελευταία χρόνια. Και μόνο σαν κοινωνικό πείραμα να το δεις, το ότι βάζεις 10 ανθρώπους από τελείως διαφορετικά backgrounds σε έναν χώρο και πρέπει να διοχετεύσουν κάπως τη δημιουργικότητά τους ήταν αρκετά ενδιαφέρον. Πιστεύω ότι το γεγονός ότι έπρεπε να γράψουμε απευθυνόμενοι σε συγκεκριμένο κοινό, μας βοήθησε όλους να ξεκλειδώσουμε συγκεκριμένα μονοπάτια του μυαλού μας. Ανυπομονώ να δω τι επιφυλάσσει το μέλλον».

Κατερίνα Παγκάλου
«Όταν είδα τη διαφήμιση στο Facebook ήμουν λίγο επιφυλακτική, αλλά μπήκα στη διαδικασία της αίτησης. Όταν είδα την άσκηση που τη συνόδευε, να περιγράψουμε μια ιστορία με έως 7 λέξεις, εκεί συνειδητοποίησα ότι πέρασα ένα ολόκληρο τριήμερο σκεπτόμενη αυτό. Οπότε έστειλα την αίτηση και συνειδητοποίησα ότι ήταν κάτι που θα μου άρεσε πάρα πολύ να κάνω. Το σεμινάριο ήταν εξαιρετικό, ήταν ένα τρίμηνο στο οποίο μάθαμε πάρα πολλά πράγματα».
Στο σεμινάριο συμμετείχαν επίσης και οι Ζωή Οικονόμου, Ειρήνη Σερενίδου και Ευάγγελος Ισαάκ Σωτήρης.