Tο πρόγραμμα «Αποστολή Νερό» σχεδιάστηκε το 2006 και υλοποιείται από τo σύστημα της Coca-Cola στην Ελλάδα, (Coca-Cola Τρία Έψιλον & Coca-Cola Hellas), στο πλαίσιο της δέσμευσής του για υπεύθυνη διαχείριση των φυσικών πόρων και των πρώτων υλών για τη διασφάλιση μιας βιώσιμης ανάπτυξης. Το πρόγραμμα, στοχεύει στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση όλων των Ελλήνων, σχετικά με την υπάρχουσα κατάσταση και τη σωστή διαχείριση των υδάτινων πόρων.

Ενημέρωση και Ευαισθητοποίηση
Με άξονα το σύνθημα «Νοιάσου για το Νερό» και με ποικίλα και ενδιαφέροντα επικοινωνιακά εργαλεία, το πρόγραμμα έχει καταφέρει να κεντρίσει το ενδιαφέρον του ευρύτερου κοινού.

Υπολογίζεται ότι συνολικά περισσότεροι από 2 εκατομμύρια Έλληνες έχουν γίνει αποδέκτες του μηνύματος ορθολογικής χρήσης του νερού. Μέσα στις επικοινωνιακές δράσεις του προγράμματος περιλαμβάνονται καμπάνια επικοινωνίας, τόσο στα ηλεκτρονικά όσο και στα έντυπα Μέσα, καθώς και καμπάνια ενημέρωσης σε συνεργαζόμενους φορείς, ενώσεις και οργανισμούς καθώς και χρήση του Διαδικτύου.

Τέλος, κατά τη διάρκεια του 2010 πραγματοποιήθηκαν καινοτόμες ενέργειες όπως η υλοποίηση διαγωνισμού comics για νέους δημιουργούς 22 έως 30 ετών, με στόχο την ευαισθητοποίηση του νεανικού κοινού σχετικά τη σωστή διαχείριση των υδάτινων πόρων στη χώρα μας, αλλά και τη δημιουργική απεικόνιση του προβλήματος της λειψυδρίας μέσα από τα μάτια των νέων δημιουργών.

Από τη θεωρία στην πράξη
Πέραν όμως της ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης, το σύστημα της Coca-Cola στην Ελλάδα μεταφράζει τη δέσμευσή του για την προστασία των υδάτινων πόρων σε ουσιαστική δράση.

Στο πλαίσιο του προγράμματος «Αποστολή Νερό», υλοποιείται η εγκατάσταση συστημάτων συλλογής βρόχινου νερού ως ένας εμπεριστατωμένος τρόπος αντιμετώπισης του προβλήματος σε περιοχές όπου αυτό είναι ιδιαίτερα οξύ, όπως στα νησιά των Κυκλάδων, όπου ο μέσος όρος βροχόπτωσης δεν ξεπερνά τα 400 mm ετησίως. Η συλλογή όμβριων υδάτων είναι μία τεχνολογία που εφαρμόζεται για τη συλλογή βρόχινου νερού, χρησιμοποιώντας απλές τεχνικές -όπως δοχεία- ή τεχνικές περισσότερο σύνθετες, όπως στέρνες ή υπόγεια φράγματα.

Αυτές οι τεχνικές έχουν τις ρίζες τους σε πρακτικές αρχαίων πολιτισμών (Ελλάδα, Βόρεια Αφρική) και ακόμη και σήμερα αποτελούν πηγές πόσιμου νερού σε αγροτικές περιοχές. Η αναβίωση παραδοσιακών τεχνικών συλλογής και διαχείρισης υδάτων που έχουν παραμεριστεί και αντικατασταθεί από σύγχρονες τεχνικές -μερικές φορές λιγότερο αειφόρες- είναι μία σίγουρη κίνηση προς την καλή διαχείριση των υδάτινων πόρων.

Στο πλαίσιο αυτό, η συλλογή όμβριων υδάτων είναι μία πολλά υποσχόμενη εναλλακτική. Με άξονα αυτήν τη σημαντική πρωτοβουλία αλλά και με την τεχνογνωσία του Μεσογειακού Σκέλους της Διεθνούς Σύμπραξης για το Νερό (GWP-Med), ήδη από το 2009 έχουν εγκατασταθεί και επισκευαστεί 17 μονάδες συλλογής βρόχινου νερού σε 8 ελληνικά νησιά με έντονο πρόβλημα λειψυδρίας (Ανάφη, Σαντορίνη, Ίος, Νάξος, Ηρακλειά, Κουφονήσια, Τήνος, Σύρος).

Συνολικά για την κατασκευή και τη συντήρηση των συστημάτων συλλογής νερού έχουν εκπαιδευτεί 60 τοπικοί τεχνίτες, ενώ από την εγκατάσταση των υδατοσυλλεκτών αναμένεται να χρησιμοποιηθούν από τους 5.500 κατοίκους των νησιών, 650.000 λίτρα νερού για εναλλακτικές χρήσεις ετησίως.


Ο ρόλος της εκπαίδευσης
Επίσης, ιδιαίτερη βαρύτητα έχει δοθεί και στην εκπαιδευτική διάσταση του προγράμματος. Συνολικά στα 2 χρόνια υλοποίησής του, 530 μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και 210 καθηγητές παρακολούθησαν περιβαλλοντικά και εκπαιδευτικά σεμινάρια, κατά τη διάρκεια των οποίων ενημερώθηκαν σχετικά με τη δραστηριότητα και τη σημασία της σωστής διαχείρισης του νερού και ειδικότερα, του προγράμματος συλλογής όμβριων υδάτων.

Ευρωπαϊκή διάκριση
Πρόσφατα το πρόγραμμα «Αποστολή Νερό» διακρίθηκε στα βραβεία «European Excellence Awards», όπου συμμετείχαν 1400 ευρωπαϊκές υποψηφιότητες συνολικά, με το πρώτο βραβείο στην κατηγορία «Εθνικές και Τοπικές καμπάνιες Επικοινωνίας».

Το βραβείο επιβεβαιώνει τη δέσμευση του συστήματος της Coca-Cola στην Ελλάδα, αναφορικά με το περιβάλλον και την προστασία των φυσικών πόρων του νερού, αλλά και την ουσιαστική δράση που αναλαμβάνει για να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην ευρύτερη προστασία των φυσικών πηγών νερού.

Με αριθμούς

  • 2 εκατ.

    Έλληνες έχουν γίνει αποδέκτες του μηνύματος ορθολογικής χρήσης του νερού

  • 17 μονάδες
  • συλλογής βρόχινου νερού έχουν εγκατασταθεί σε 8 ελληνικά νησιά

  • 60 τοπικοί τεχνίτες
  • έχουν λάβει σχετική εκπαίδευση

  • 530 μαθητές
  • και 210 καθηγητές έχουν παρακολουθήσει εκπαιδευτικά σεμινάρια

  • 650.000 λίτρα νερού
  • ετησίως για εναλλακτικές χρήσεις σε 5.500 κατοίκους νησιών, προσφέρουν οι υδατοσυλλέκτες

Viral καμπάνια με διάσημους πρωταγωνιστές
Το πρόγραμμα «Αποστολή Νερό» λάνσαρε πρόσφατα και μία νέα, viral επικοινωνία, με διάσημους πρωταγωνιστές.

Η Τζένη Μπαλατσινού, οι Onirama και ο Δημήτρης Σκαρμούτσος, πρωταγωνιστούν στα σουρεαλιστικά viral που «παίζουν» στο www.apostolinero.gr. Η Τζένη Μπαλατσινού βρίσκεται στην κουζίνα της και έχει ανοίξει τη βρύση του νεροχύτη στο maximum πλένοντας φρούτα και λαχανικά κάτω από το τρεχούμενο νερό, ακούγοντας ραδιόφωνο. Ξαφνικά, η φωνή του ραδιοφώνου της «μιλάει» λέγοντάς της ότι για να καθαρίσει τα φρούτα και τα λαχανικά, δεν χρειάζεται να έχει συνεχώς ανοιχτή τη βρύση αλλά μπορεί να τα πλύνει σε μία λεκάνη.

Σε άλλο video βλέπουμε τον Δημήτρη από τους Onirama να κάνει μπάνιο έχοντας αφήσει το νερό να τρέχει από το ντους. Τότε, ανοίγει η πόρτα του μπάνιου, μπαίνει το υπόλοιπο group που του τραγουδάει: «Μια μέρα θα ‘δεις…νερό δεν θα έχει να λουστείς!», προτρέποντάς τον να μην σπαταλάει το νερό.

Στο τρίτο viral, ο Δημήτρης Σκαρμούτσος «μιλάει» στον μαϊντανό και στα υπόλοιπα φυτά που έχει στον κήπο του. Στη συνέχεια ανοίγει τη βρύση και ένα εντυπωσιακό σύστημα ποτίσματος αρχίζει να ψεκάζει νερό στον κήπο. Ο Δημήτρης Σκαρμούτσος χαλαρώνει σε μία σεζ λονγκ, παρακολουθώντας το πότισμα. Ξαφνικά μία φωνή ακούγεται να τον προτρέπει να μην ποτίζει τον κήπο για πολλή ώρα. Στόχος της καμπάνιας είναι η ευαισθητοποίηση και ενημέρωση του κοινού για πρακτικούς τρόπους περιορισμού της αλόγιστης κατανάλωσης νερού και η αλλαγή νοοτροπίας, σχετικά με την καθημερινή χρήση του.