Μέσα σε λίγες μέρες έπεσα πάνω σε διαφορετικά άρθρα που αφορούσαν τρεις διαφορετικές διάσημες συνεργασίες της Ikea: από την εμβληματική φωτογράφο Annie Leibovitz μέχρι τη σχεδιάστρια Sabine Marcelis και την Marimekko. Πριν λίγο καιρό είχα εντυπωσιαστεί θετικά από τα ηχεία που συνδημιουργήθηκαν και συνυπογράφονται από την Ikea και τη Sonos. Παλιότερα από το σχεδιασμό καναπέδων Ikea από τον «μεγάλο» Tom Dixon. Και θυμήθηκα ένα άρθρο για μια άλλη φαινομενικά παράταιρη συνεργασία η οποία όμως αποδείχτηκε ιδιαίτερα επωφελής και για τις δύο πλευρές: η Ikea μαζί με τον Virgil Abloh, τον ιδρυτή της μάρκας streetwear Off-White, δημιούργησαν μια σειρά ειδών σπιτιού εμπνευσμένων από την πρωτοποριακή προσέγγιση του Abloh.

Το co-branding ήταν πάντα μια διαδεδομένη στρατηγική στο marketing. Από τον χώρο της ένδυσης και της μόδας μέχρι τον χώρο των αυτοκινήτων ή των ηλεκτρικών συσκευών, τα brands συνεργάζονται για να προσεγγίσουν νέα κοινά και να ενισχύσουν την πρότασή τους. Το ζητούμενο είναι να οριστούν τα όρια των brands ώστε οι συνεργασίες να είναι συμβατές με τα όσα πρεσβεύουν και να γίνονται αμοιβαία επωφελείς χωρίς να φαίνονται παράταιρες. Το ενδιαφέρον με την Ikea είναι ότι τα τελευταία χρόνια φαίνεται να δοκιμάζει τα όρια του brand της, προσθέτοντας συνεργασίες που δεν μοιάζουν αυτονόητες. Μια σύντομη αναζήτηση στις co-branding ενέργειές της θα βρει μεταξύ άλλων συνεργασίες με την Αdidas για είδη άθλησης στο σπίτι, με το μουσικό συγκρότημα Swedish House Mafia για την επίπλωση home music studio, με την Teenage Engineering για μια προϊόντα φωτισμού και ήχου, με τη Lego για έπιπλα παιχνιδιού. Απευθύνθηκε ακόμα και στη ΝΑSA για να μελετήσουν την αποδοτική χρήση κάθε τετραγωνικού μέτρου κατοικήσιμου χώρου, ή σε μια εταιρεία υψηλής τεχνολογίας προσθετικών μελών για τη δημιουργία προϊόντων home gaming.

Η Ikea διαχρονικά ήταν γνωστή για τα οικονομικά, λειτουργικά έπιπλά της. Τα τελευταία χρόνια όμως, μέσα από τέτοιες συνεργασίες με γνωστά brands και σχεδιαστές έχει καταφέρει να ανοίξει νέους δρόμους για το brand. Δημιουργεί co-branded προϊόντα που είναι υψηλής αισθητικής και ποιότητας και μπορούν να πουληθούν ακριβότερα, παραμένοντας όμως προσιτά στο ευρύ κοινό. Και προβάλλει τις συνεργασίες της στα πιο επιδραστικά media για το lifestyle και το design. Έτσι επανατοποθετείται ως μια «προχωρημένη» μάρκα, εναρμονισμένη με τις τελευταίες τάσεις στον σχεδιασμό και το στυλ, για να προσεγγίσει νέα κοινά που γνωρίζουν τις τάσεις και αναζητούν κομψά και προσιτά προϊόντα για το σπίτι τους. Πρόκειται για ένα από τα πιο ενδιαφέροντα co-branding case studies των τελευταίων ετών.