Πόσοι άραγε σ’ αυτό τον κόσμο μπορούν να ισχυρισθούν ότι κατάφεραν κάτι παρόμοιο; Μάλλον μόνον οι συγκεκριμένοι 33. H ημέρα της ανάδυσή τους από τα έγκατα της γης, παρομοιάστηκε με εκείνη όταν ο Νηλ Ώλντεν Άρμστρονγκ γινόταν ο πρώτος άνθρωπος που πατούσε το πόδι του στο έδαφος της σελήνης…

Η φρενίτιδα που ακολουθεί και αναμένεται να ακολουθήσει, είναι κάτι παραπάνω από αναμενόμενη. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς, ότι για το τηλεοπτικό κανάλι Fox News για παράδειγμα, η κάλυψη της διάσωσης των τραντατριών σήμανε τα υψηλότερα ποσοστά τηλεθέασης από το 2008, όταν η Αμερική έβγαζε τον πρώτο της μαύρο Πρόεδρο στην εξουσία. Το Cnn.com από την άλλη, δέχθηκε 82,5 εκατ. page views από όλο τον κόσμο, ξεπερνώντας κατά 52% τον εβδομαδιαίο μέσο όρο του.

Τηλεοπτικά κανάλια τους έχουν ήδη προσφέρει συμβόλαια πολλών χιλιάδων ευρώ για αποκλειστικές συνεντεύξεις. Γνωστές μάρκες, από μπύρες μέχρι ρούχα και gadgets, κάνουν τις δικές τους προτάσεις για διαφήμιση. Η Real Μαδρίτης και η Manchester United τους απευθύνουν προσκλήσεις για να παρακολουθήσουν αγώνες τους ζωντανά, ενώ όλοι ακούσαμε για τις διακοπές στην Ελλάδα με όλα τα έξοδα πληρωμένα. Κάποιος πιο γρήγορος από τους υπόλοιπους, ο δημοσιογράφος του Guardian Jonathan Franklin, ανακοίνωσε ότι το βιβλίο του «33 Men, Buried Alive: The Inside Story of the Trapped Chilean Miners», θα κυκλοφορήσει αρχές του 2011…

Ίσως κάποιοι
να στραβομουτσουνιάσουν και -όταν κοπάσει το δέος και ο θαυμασμός-, να τους καταλογίσουν ότι εξαργυρώνουν τη δοκιμασία τους, ότι ξεπουλάνε τη συμφορά, τον ανθρώπινο πόνο, το μαρτύριο. Ίσως επίσης να μιλήσουν και για «αδίστακτους» marketers που -μπροστά στο κέρδος και την επιτυχία- δεν υπολογίζουν τίποτα.

Χαλάλι τους, θα ‘λεγα εγώ πάντως. Τους εύχομαι να πουλήσουν όσες περισσότερες μπύρες μπορούν, να γεμίσουν τα ράφια με τα βιβλία τους, να βαρεθούμε να τους βλέπουμε σε talk shows και realities. Ότι και να κερδίσουν, το έχουν ήδη πληρώσει στο πολλαπλάσιο με κάθε λεπτό από τις 69 ημέρες που έζησαν θαμμένοι ζωντανοί. Όσο για το Μάρκετινγκ που σπεύδει να τους «αγοράσει», δεν βλέπω γιατί αυτό είναι χειρότερο από την αγορά του… ποδιού ενός ποδοσφαιριστή για παράδειγμα. Ίσως μάλιστα να ‘ναι και καλύτερο. Σίγουρα πάντως, έχει περισσότερη ανθρωπιά και τόνους θάρρους μέσα του…