Μετά από δύο χρόνια απουσίας, το Διεθνές Φεστιβάλ Δημιουργικότητας των Καννών επέστρεψε στο φυσικό του περιβάλλον, αν και με ισχυρό «meta-αποτύπωμα», δημιουργώντας χώρο για συζητήσεις και πρωτοβουλίες γύρω από τη βιωσιμότητα, τη συμπερίληψη και την πολιτικο-κοινωνική συγκυρία.

Το ροζέ κύλησε ξανά στα ποτήρια, ο ήλιος του γαλλικού νότου έριξε άπλετο φως σε δημιουργικά concepts, networking events και, λιγότερο ή περισσότερο ενδιαφέροντα sessions συζητήσεων και παρουσιάσεων, ενώ metaverse και φυσική πραγματικότητα ήρθαν πιο κοντά από ποτέ. Η φετινή διοργάνωση του Διεθνούς Φεστιβάλ Δημιουργικότητας των Καννών τα είχε όλα: καινοτόμα concepts, έμφαση στη βιωσιμότητα και την περιβαλλοντική κρίση, τεχνολογικά και meta-activations, πολιτικές παρεμβάσεις, ακτιβισμό. Βασικοί άξονες που καθόρισαν τη θεματολογία της εβδομάδας 20-24 Ιουνίου ήταν η Βιωσιμότητα, οι Διαφορετικότητα, Ισότητα & Συμπερίληψη, τα Data & Τεχνολογία, Brand Creativity και Αποτελεσματικότητα, Ταλέντο και Επιχειρηματικός Μετασχηματισμός.

Οι αρχηγοί της αγέλης
Η Dentsu Creative Bengaluru κατέκτησε τη διάκριση Agency of the Year, η Ogilvy αναδείχθηκε Network of the Year, ενώ τα σκήπτρα της Most Creative Company of the Year επιδόθηκαν στην WPP. Ως Creative Brand of the Year τιμήθηκαν τα Burger King, ακολουθούμενα από τα Vice και Apple, ενώ η OMD Worldwide ανακηρύχθηκε Media Network of the Year.

Η Dentsu Creative Bengaluru κέρδισε 1 Titanium, 3 Grands Prix, 2 Gold Lions και 3 Silver για το «The Unfiltered History Tour» για τη Vice Media. Είναι η πρώτη φορά που agency από την Ινδία κατακτά την κορυφαία διάκριση. Έχοντας συγκεντρώσει 88 λιοντάρια, μεταξύ των οποίων 1 Titanium, 2 Glass Lions for Change Gold, 23 Gold, 21 Silver και 43 Bronze, η Ogilvy χρίστηκε Network of the Year, αποδίδοντας τη νίκη σε δουλειές που «δημιουργούν ουσιαστική αλλαγή και αναδιαμορφώνουν το industry». Η WPP βρέθηκε πρώτη στη λίστα με τις πιο δημιουργικές εταιρείες, αφήνοντας πίσω τις Omnicom και Interpublic στη δεύτερη και τρίτη θέση αντίστοιχα. Τα agencies της WPP έφτασαν στο τέλος της διοργάνωσης με 176 λιοντάρια, συμπεριλαμβανομένων 1 Titanium Lion, 4 Grands Prix, 36 Gold, 47 Silver και 88 Bronze, με έργα από 40 χώρες.

Η Ελλάδα «βρυχήθηκε»
Σημαντική ήταν και η ελληνική παρουσία στον κατάλογο των νικητών, με την Ogilvy Greece να παίρνει στις «αποσκευές» της ένα Χρυσό. Η καμπάνια της Lacta «Μη με αφήσεις ποτέ» με θέμα την ενδοοικογενειακή βία κέρδισε το Gold Lion στην ενότητα «Glass: The Lion for Change», διάκριση που αναγνωρίζει έργα που έχουν θετικό αντίκτυπο στην κοινωνία. Η τρίλεπτη ταινία, σε παραγωγή της Foss Productions, μπήκε και στο shortlist της ενότητας «Film Craft» για τη σκηνοθεσία του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου και της ενότητας «Entertainment» για το casting των Χριστίνας Χειλά-Φαμέλη και Έκτορα Λιάτσου στους πρωταγωνιστικούς ρόλους. Μια ακόμα διάκριση με ελληνικό «χρώμα», αυτή τη φορά για την Οut to Lunch, στην έκθεση Great Ads For Good, η οποία επιβραβεύει τις πιο δημιουργικές ιδέες της χρονιάς για καλό σκοπό από όλον τον κόσμο. Η καταχώριση για την εταιρεία Alzheimer Αθηνών, με τίτλο «Όσα Θες να Ξεχάσεις», ξεχώρισε με ζωντανή και διαδικτυακή ψηφοφορία ανάμεσα στις τρεις πιο αγαπημένες του κοινού στην κατηγορία «Solidarity».

Συμμαχίες ευθύνης
Έχοντας θέσει τη διάχυση αξιών όπως η συμπερίληψη, η ισότιμη εκπροσώπηση και η βιωσιμότητα στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, το φεστιβάλ φιλοξένησε το λανσάρισμα μιας σειράς πρωτοβουλιών που συσπειρώνουν το διαφημιστικό οικοσύστημα γύρω τους:

Έναν παγκόσμιο καταστατικό χάρτη για τη διαφορετικότητα, την ισότητα και τη συμπερίληψη (DEI) παρουσίασε η Παγκόσμια Ομοσπονδία Διαφημιζομένων (WFA). Το Charter for Change έχει ως στόχο τη βελτίωση της καθημερινής εμπειρίας πολλών ομάδων που εργάζονται στη βιομηχανία, εντοπίζοντας 11 τομείς δράσης για αλλαγή, οι οποίοι εντάσσονται σε 3 κατηγορίες: 4 δράσεις σε επίπεδο ηγεσίας, 6 για τη διαχείριση προκλήσεων που αντιμετωπίζουν συγκεκριμένες ομάδες οι οποίες καταγράφουν τη χειρότερη βιωμένη εμπειρία και 1 σε σχέση με την ψυχική υγεία.

Επιπλέον, ηγέτες του industry ανακοίνωσαν την παγκόσμια διάχυση της πρωτοβουλίας Ad Net Zero, ενός προγράμματος που εγκαινιάστηκε τον Νοέμβριο του 2020 στη Βρετανία από τις Advertising Association, ISBA και IPA. Στους οργανισμούς που το υπογράφουν περιλαμβάνονται οι 6 μεγαλύτερες διαφημιστικές εταιρείες συμμετοχών, οι Google, Meta και Sky, οι κλαδικοί φορείς των ΗΠΑ -ANA, 4A’s και IAB-, οι διαφημιστικές ενώσεις EACA και Voxcomm, καθώς και οι WFA και IAA.

Στο στόχαστρο τέθηκαν και τα ζητήματα προκατάληψης στο πεδίο της διαφημιστικής τεχνολογίας. Οι IBM, WPP, Mindshare, 4A’s, IAB και Ad Council βρίσκονται ανάμεσα στα ιδρυτικά μέλη της ομάδας που συγκροτήθηκε για να ενισχύσει τη συνειδητοποίηση και να παρέχει εργαλεία για την εξάλειψη των προκαταλήψεων στη διαφήμιση.

Τέλος, η Creatives for Climate παρουσίασε το Greenwash Watch, ένα summer school με στόχο την καταπολέμηση του greenwashing και τη δημιουργία στρατηγικών που επιφέρουν πραγματική αλλαγή.

Το metaverse στις Κάννες
Ή οι Κάννες στο Metaverse. Όπως και να το δει κανείς, τα meta-activations στο πλαίσιο του φετινού φεστιβάλ ήταν αρκετά, συμβάλλοντας, εσκεμμένα ή παρεμπιπτόντως, τον εκδημοκρατισμό της πρόσβασης στο event. Ανάμεσα σε αυτά που ξεχώρισαν ήταν τα εξής:

Το McCann Worldgroup παρουσίασε το MWverse, μια εικονική gallery με τις πιο σημαντικές καμπάνιες της χρονιάς, δίνοντας πρόσβαση σε behind-the-scenes υλικό από τη δημιουργία τους, ενώ αναμένεται να το εξελίξει σε χώρο πειραματισμού για τους πελάτες του μετά το φεστιβάλ.

Από την πλευρά της, η Wunderman Thompson δημιούργησε το Inspiration Beach στη metaverse πλατφόρμα Odyssey, προσφέροντας σε ανθρώπους που δεν μπόρεσαν να έχουν φυσική παρουσία χώρους συνεργασίας, συζητήσεων και έκθεσης της δουλειάς του agency.

Την ευκαιρία να παρευρεθούν σε ένα πάρτι σε γιοτ στα ανοιχτά των Καννών έδωσε η VaynerX σε χρήστες σε όλο τον κόσμο, με livestream του DJ που έπαιξε στην εκδήλωση που έλαβε όντως χώρα στα νερά της Μεσογείου, ενώ η Meta, στη λογική της προσβασιμότητας, αναπαρήγαγε το σκηνικό της γαλλικής ριβιέρας στον «κόσμο» του Cloud Island.

Politics @Croisette
Με τις πολιτικές και κοινωνικές εξελίξεις σε παγκόσμιο επίπεδο να δημιουργούν νέους όρους, όχι μόνο για τη βιομηχανία της διαφήμισης, αλλά για την ανθρωπότητα στις πιο μύχιες διαστάσεις της, ένας βαθμός πολιτικοποίησης από τη φετινή διοργάνωση ήταν αναμενόμενος. Πριν την επίσημη έναρξή του, το φεστιβάλ απένειμε στη βραβευμένη με Νόμπελ Ειρήνης Malala Yousafzai το 2022 Cannes LionHeart, διάκριση που επιφυλάσσεται σε ανθρώπους που αξιοποίησαν τη θέση τους «για να κάνουν ουσιαστική και θετική διαφορά στον κόσμο».

Έντονο ήταν και το ενδιαφέρον για τις εξελίξεις στην Ουκρανία, με τα Cannes Lions να υποδέχονται ψηφιακά τον πρόεδρο της χώρας. Ο Volodymyr Zelensky ζήτησε από τους «πιο δημιουργικούς ανθρώπους στον κόσμο» να γίνουν σύμμαχοι της Ουκρανίας και να διασφαλίσουν ότι ο κόσμος δεν θα την ξεχάσει. Προς αυτή την κατεύθυνση, η WPP και η ουκρανική κυβέρνηση ανακοίνωσαν από τη σκηνή του φεστιβάλ τη σύναψη συνεργασίας, με στόχο την προσέλκυση επενδυτών στη χώρα.

Ακτιβιστικό «παρών»
Ηχηρό αίτημα για ουσιαστική συνεισφορά της διαφημιστικής βιομηχανίας στην αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης απηύθυναν ακτιβιστές που διεκδίκησαν μια θέση στη διοργάνωση. Κατά την τελετή έναρξης, εμφανίστηκε απρόσκλητος ένας πρώην νικητής και κριτής των Cannes Lions και πλέον μέλος της Greenpeace, ο οποίος επέστρεψε το βραβείο που είχε κερδίσει για δουλειά του με τη Volkswagen και στη συνέχεια ξεδίπλωσε πανό που έγραφε: «Δεν υπάρχουν βραβεία σε έναν νεκρό πλανήτη, απαγορεύστε τις διαφημίσεις ορυκτών καυσίμων». Τις επόμενες μέρες, ομάδες της Greenpeace πραγματοποίησαν παρεμβάσεις σε διάφορα σημεία του φεστιβάλ, ζητώντας τη διακοπή της συνεργασίας των agencies με τις εταιρείες ορυκτών καυσίμων, υποστηρίζοντας ότι η συγκεκριμένη αγορά «χρησιμοποιεί τις διαφημίσεις και τις χορηγίες για να “καθαρίσει” την εικόνα της».

Ως απάντηση στις διαμαρτυρίες, ο CEO της WPP Marc Read δήλωσε ότι οι διαδηλωτές έχουν δίκιο να εστιάζουν στην κλιματική αλλαγή, αλλά τα agencies καλούνται να δώσουν τη δυνατότητα στις εταιρείες ενέργειας να παίξουν θετικό ρόλο σε αυτό.


Grand Prix Top Picks
Μια από τις κύριες θεματικές που συζητήθηκαν φέτος στις Κάννες ήταν το κατά πόσον brands και agencies μπορούν να δημιουργήσουν ουσιαστικό αντίκτυπο στην κοινωνία και στις ζωές των ανθρώπων. Παρακάτω συγκεντρώσαμε πέντε ιδέες που ίσως έχουν τις προϋποθέσεις να ανταποκριθούν σε αυτήν την προσδοκία.

Vice Media, Dentsu Creative Bengaluru, «The unfiltered history tour»: Απέσπασε Grand Prix στις κατηγορίες Brand Experience & Activation, Radio & Audio, Social & Influencer, ως ένας ανεπίσημος οδηγός του Βρετανικού Μουσείου. Η ιδιαιτερότητά του είναι ότι προσφέρει πληροφορίες για αμφιλεγόμενα αντικείμενα τέχνης που έχουν αποσπαστεί από τη χώρα προέλευσής τους, με αφήγηση ανθρώπων από τις χώρες αυτές.

WeCapital, DDB Mexico, «Data Tienda»: Αυτή η data-driven καμπάνια κέρδισε διπλό Grand Prix στις κατηγορίες Creative Data και Glass Lions. Στόχος της, να εξασφαλίσει οικονομική στήριξη σε γυναίκες στο Μεξικό, το 83% των οποίων αποκλείεται από τη χορήγηση δανείων.

 

Google, Gut Miami, T Brand Studio, Wieden+Kennedy, «Real Tone»: Για την ιδέα που κέρδισε το Mobile Grand Prix, μηχανικοί της Google συνεργάστηκαν με φωτογράφους και ταλέντα από τη μαύρη κοινότητα για να δημιουργήσουν την τεχνολογία real tone, για την ακριβέστερη αποτύπωση στις φωτογραφίες των διαφορετικών τόνων δέρματος.

Dole, L&C, «Piñatex»: Το Business Transformation Grand Prix απονεμήθηκε στην Dole για τη συνεργασία της με τη startup vegan δέρματος Ananas Anam. Μαζί, κατάφεραν να ενισχύσουν την παραγωγή του piñatex, ενός υποκατάστατου του δέρματος από ίνες ανανά που διαφορετικά θα κατέληγαν στα σκουπίδια, επιτυγχάνοντας συνεργασίες με περισσότερα από 1.000 brands, μεταξύ των οποίων οι Nike και H&M. Συνέβαλε επίσης στην αύξηση των εσόδων για τους τοπικούς παραγωγούς ανανά.

An-nahar Newspaper, Impact BBDO, Dubai, «The Elections Edition»: Η λιβανέζικη εφημερίδα An-Nahar τιμήθηκε για την καμπάνια της για ένα τεύχος που δεν κυκλοφόρησε ποτέ. Απαντώντας στις δικαιολογίες της κυβέρνησης ότι δεν μπορούν να γίνουν εκλογές λόγω έλλειψης βασικών ειδών όπως το χαρτί και το μελάνι για τα ψηφοδέλτια, ο τίτλος ανέστειλε την κυκλοφορία του φύλλου του για τις εκλογές, δωρίζοντας το χαρτί και το μελάνι στην κυβέρνηση για να προχωρήσει τη διαδικασία.


Τα Cannes Lions 2022 σε αριθμούς

  • Οι υποψηφιότητες έφτασαν τις 25.464, μειωμένες κατά 18% σε σχέση με τις 30.953 της προηγούμενης φυσικής του διοργάνωσης, το 2019.
  • Φέτος, ο θεσμός εισήγαγε μια να κατηγορία, τα Creative B2B Lions, που έλαβαν 415 υποψηφιότητες από 37 χώρες.
  • Ρεκόρ συμμετοχών κατέγραψε η κατηγορία Creative Effectiveness Lions, με 83% αύξηση ΥοΥ και 258 υποψηφίους.
  • Τα Cannes Lions δέχτηκαν 402 συμμετοχές δωρεάν από την Ουκρανία.
  • Ήδη πριν την πανδημία, οι διοργανωτές είχαν περιορίσει τις ημέρες του φεστιβάλ από 8 σε 5, τόσο για λόγους βιωσιμότητας, όσο και για τις ανάγκες των brands και των agencies που είναι παρόντα στο event.

«Καρτ-ποστάλ» από τις Κάννες
Αλλεπάλληλα παράλληλα sessions, online και φυσικές εκθέσεις δημιουργικών έργων και μια παραλία γεμάτη εμβληματικές -όχι στο σύνολό τους- προσωπικότητες από ολόκληρο το οικοσύστημα διαφήμισης, marketing και media. Τι αξίζει πραγματικά να πάρει μαζί του ως σουβενίρ ο «επισκέπτης» της φετινής διοργάνωσης;

Το τηλεοπτικό πεδίο εξελίσσεται: Από την addressable τηλεόραση στις υπηρεσίες streaming, το τηλεοπτικό περιβάλλον έχει κάνει τεράστια βήματα, γίνεται ωστόσο όλο και πιο περίπλοκο για διαφημιζόμενους, publishers, αλλά και το κοινό. Η απλοποίηση και η αντιμετώπιση του κατακερματισμού θα είναι σίγουρα προς το συμφέρον όλων.

Η τάση του dynamic creative: Η λογική της dynamic creative τεχνολογίας, όπως τα QR codes, ευθυγραμμίζεται με τον μετά-πανδημία τρόπο ζωής και διευκολύνει τη δημιουργία brand εμπειριών. Η αύξηση της ζήτησης για contextual αγοραστικές εμπειρίες που δεν θυμίζουν διαφήμιση, είτε μέσω native ads, dynamic product ads ή dynamic creative είναι επίσης γεγονός.

Η διαπλοκή brand safety και ειδησεογραφίας: Με την πολυπλοκότητα του σύγχρονου κόσμου να επιτείνεται, το brand safety αποτελεί βασική προτεραιότητα για τους διαφημιζόμενους. Πολλά panels άγγιξαν το θέμα στη σκιά του πολέμου στην Ουκρανία, αλλά και με φόντο ζητήματα όπως η οπλοκατοχή, με στόχο την εύρεση λύσεων επωφελών για κάθε εμπλεκόμενο μέρος.

Creativity meets commerce: Εκτός από τη δημιουργικότητα, το εμπόριο αποτέλεσε βασικό πυλώνα της φετινής διοργάνωσης. Αυτό που θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον είναι το πώς οι δύο αυτοί άξονες θα μπορέσουν να συμπορευθούν με ολιστικό και αλληλοσυμπληρούμενο τρόπο, με καθοριστικό όχημα το digital.