Την πρώτη εμπειρία από το παραπάνω την προσέφερε η ίδια η κατάταξη των έργων στις κατηγορίες. Πολύ συχνά ήταν ιδιαίτερα δύσκολη η καθολική συμφωνία κατά πόσο επρόκειτο για καμπάνια PR ή για εφημερίδα, για promotion ή για event.

Το marketing επίσης άλλαξε. Εξελίχθηκε από τοπικά εστιασμένη διάδοση προτάσεων σε «global conversations». Δηλαδή σε πολλά ταυτόχρονα conversations. Όπως άλλαξε επίσης και ο ρόλος της διαφήμισης. Από εκεί που «φώναζε» προς τον καταναλωτή, τώρα προσπαθεί να αφουγκραστεί. Τρέχει να προσεγγίσει τους καταναλωτές μέσα από τα δίκτυα στα οποία συμμετέχουν με έξυπνα εργαλεία, περιεχόμενο και υπηρεσίες που πραγματικά κάνουν τη διαφορά. Που βελτιώνουν τη ζωή των ανθρώπων.

Και επειδή οι περισσότερες από αυτές τις υπηρεσίες βγάζουν και λεφτά αντί να ξοδεύουν, είναι ακριβώς οι εταιρείες που τις προσφέρουν και διαμορφώνουν (και) το μελλοντικό τοπίο του χώρου της επικοινωνίας. Θα δούμε, για παράδειγμα, πολλές από τις εταιρείες software να παίρνουν επάνω τους ρόλους που μέχρι στιγμής ανήκαν μόνο στα media ή στις εταιρείες επικοινωνίας. Χαρακτηριστικότερη απόδειξη της εξέλιξης αυτής, η ανακήρυξη του Steven Balmer, CEO της Microsoft, σε Media Ρerson of the Υear.

Μετά είναι η έννοια της συμμετοχής. Ποτέ πριν από την εποχή της σημερινής ανάπτυξης του internet, τόσο πολλοί «κοινοί θνητοί» δεν ήταν δυνατό να συμμετέχουν στην παραγωγή design, στην εξέλιξη των ίδιων των προϊόντων κ.λπ. Ας σταθούμε στο πρώτο και ας σκεφτούμε τις συνέπειές του. Μία πρώτη σκέψη: Όταν σχεδόν χωρίς κόστος παράγεται εξαιρετικό design, τότε πόσο ψηλά ανεβαίνει ο πήχης για τους επαγγελματίες;

Και τα media; Ολόκληρο το περιεχόμενο ψηφιοποιείται. Επομένως τα έντυπα θα έχουν ακόμα εντονότερο ανταγωνισμό, ενώ ο «έλεγχος» της πληροφορίας και η πολιτική δύναμη που τον συνοδεύει, μειώνονται δραματικά. Παράλληλα, στην τηλεόραση, πηγαίνει στην άκρη ο παράγων χρόνος, ίσως και ο τόπος. Ο τηλεθεατής μπορεί ήδη σε μεγάλο μέρος του ανεπτυγμένου κόσμου να βλέπει μέχρι και 2 εβδομάδες πίσω, αλλά και μπροστά. Η λεγόμενη «δυναμική» τηλεόραση είναι το σύνολο των προσωπικών επιλογών σε περιεχόμενο του ίδιου του τηλεθεατή.

Όσο για την οικονομική ύφεση, αυτή «απαιτεί» την ακριβέστερη διατύπωση της πρότασης της κάθε μάρκας και το να είναι κανείς αμείλικτος στις επενδυτικές του επιλογές: Η μάρκα επενδύει μόνο εκεί που η επένδυσή της αποδεδειγμένα λειτουργεί. Η μάρκα πρέπει να είναι διαρκώς σε επαφή με τον πελάτη της (διαρκή trackers  – αλλά και business analytics) και να επιβεβαιώνει ότι καλύπτει συγκεκριμένες ανάγκες του. Και αυτό γιατί αν μέχρι σήμερα κάποιες μάρκες αγοράζονταν απλά από συνήθεια, σε καιρούς κρίσεων οι συνήθειες αναθεωρούνται.

Στον ανταγωνισμό για τα βραβεία, στη συντριπτική πλειονότητά τους τα έργα, είτε ήταν ψηφιακά είτε είχαν και την ψηφιακή τους πλευρά. Πολλά είχαν δε έντονο και το στοιχείο του εντυπωσιασμού. Όμως, οι επιτροπές αναζητούσαν πάνω απ’ όλα τη μεγάλη ιδέα. Μπορεί η τεχνολογία να είναι εδώ, αλλά οι μάρκες κτίζονται πάνω σε ιδέες με δύναμη και διάρκεια.

Για να επιστρέψουμε, ωστόσο, στο θέμα της οικονομικής κρίσης, η καλύτερη συνεισφορά ήρθε από τον Fernando Vega Olmos της JWT Argentina, που είχε ζήσει την κατάρρευση της οικονομίας της χώρας του στις αρχές της δεκαετίας. Τι έκανε τότε ο διάσημος δημιουργικός για να αντιμετωπίσει την κρίση; Αφενός μεν εστίασε στην αναζήτηση new business εκτός συνόρων, αφετέρου δε έπεισε τους πελάτες του ότι η κρίση αποτελούσε ευκαιρία για τις μάρκες τους να βρουν νέους τρόπους engagement με τους καταναλωτές. «Θα είναι κρίμα να αφήσετε την κρίση να περάσει χωρίς να αλλάξετε πλευρές της ζωής σας», τόνισε και μάλλον θα πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψη τη συμβουλή του…


Βραβεία: Παραδοσιακή και νέα σχολή: Ήρθε η ώρα της «συμφιλίωσης»;
Για τελευταία ίσως χρονιά φέτος οι κριτές στις 12 πλέον διαγωνιστικές κατηγορίες του Φεστιβάλ χρειάστηκε να αναρωτηθούν: Παραδοσιακή σχολή ή νέα μέσα; Το μέχρι πριν από μερικά χρόνια «ξένο σώμα» ή έστω «περιθωριακό» digital, όχι μόνο έχει καταφέρει να ενσωματωθεί απόλυτα στο Φεστιβάλ, αλλά πλέον -χάρη στις άπειρες εφαρμογές του- έχει καταστήσει απαραίτητη την παρουσία του στο δημιουργικό μίγμα για όλες τις μάρκες, αλλά και όλες τις εταιρείες επικοινωνίας που… σέβονται τον εαυτό τους και θέλουν να ξεχωρίσουν. Πλέον, η «κόντρα» μεταξύ παραδοσιακών και νέων μέσων φαίνεται ότι εκλείπει, με την ανάγκη συνεργασίας και μίξης των δύο σχολών να προβάλλει ως επιτακτική ανάγκη.

Titanium & Integrated: Θρίαμβος του Obama και στις Κάννες
Διπλό Grand Prix για την καμπάνια της προεδρικής υποψηφιότητας

Η καμπάνια Obama/Biden 2008 για την πολυσυζητημένη και άκρως επιτυχημένη υποψηφιότητα του Barack Obama και του Joe Biden απέσπασε το Titanium Grand Prix, αφού η Κριτική Επιτροπή υποκλίθηκε στην αποτελεσματικότητα και την ευρηματικότητα του επιτελείου του αφροαμερικανού προέδρου. Όπως ανέφερε ο David Droga, Πρόεδρος της Επιτροπής, η εν λόγω καμπάνια δεν είχε ουσιαστικά ανταγωνιστή για το Grand Prix.

Τι το ξεχωριστό είχε, λοιπόν, η «Obama/Biden 2008»; Οι εμπνευστές της καμπάνιας έθεσαν τις κατάλληλες βάσεις και επέτρεψαν στον κόσμο να συνεισφέρει, χτίζοντας εν τέλει μια αξιοζήλευτη κοινότητα. Αξιοποίησαν δε εργαλεία, όπως το Twitter, το Facebook και η αποστολή sms. «Επρόκειτο ουσιαστικά για την πρώτη φορά που οι καταναλωτές συνδημιούργησαν ένα brand και αυτό είναι κάτι που δεν πρέπει να αγνοήσει η διαφημιστική κοινότητα», τόνισε ο ινδός Prasoon Joshi της McCann Erickson. Επίσης, όπως επισήμανε ο Rich Silverstein της Goodby, Silverstein & Partners, «δεν θα υπάρξει ποτέ ξανά πολιτική καμπάνια που δεν θα κάνει όσα έκαναν».

Η Obama for America, βασιζόμενη σε μέσα προβολής όπως η τηλεόραση, το ραδιόφωνο, τα έντυπα, η υπαίθρια διαφήμιση και το διαδίκτυο, κατάφερε να δημιουργήσει μια «στρατιά» οπαδών και να πείσει τους αναποφάσιστους και τους πολιτικά απαθείς να ψηφίσουν τον Obama. Περισσότεροι από 10 εκατ. εγγράφηκαν ώστε να λαμβάνουν τακτικά emails από τον χαρισματικό πολιτικό και μέχρι την ημέρα των εκλογών το 25% των ψηφοφόρων του ήταν σε online επαφή μαζί του. Ήταν μάλλον αναμενόμενο συνεπώς το γεγονός ότι τα μέλη της Επιτροπής αποφάσισαν να τιμήσουν την ομάδα του Obama και με το Integrated Grand Prix.

Film: Η κυριαρχία του interactive
Νικήτριες οι Tribal DDB Amsterdam και Philips

Το Interactive Film «Carousel» που δημιούργησε η Tribal DDB Amsterdam για τη Philips απέσπασε το Film Grand Prix. Η βράβευση της εν λόγω καμπάνιας αποτελεί απόδειξη της νέας εποχής στην οποία εισέρχεται η αγορά της επικοινωνίας. Η Tribal DDB «έπεισε» τη Philips να λανσάρει το νέο της brand με μία ψηφιακή καμπάνια που ενσωμάτωνε την κινηματογραφική εμπειρία που υπόσχεται η Philips Cinema 21:9.

Η κριτική επιτροπή της κατηγορίας συμφώνησε ότι επιβραβεύοντας το «Carousel» με το Film Grand Prix, πάει τη διαφήμιση ένα βήμα μπροστά. «Για πολλά χρόνια, η κατηγορία Film ήταν η κορυφή μίας βιομηχανίας που όμως πλέον έχει αλλάξει», δήλωσε χαρακτηριστικά το μέλος της επιτροπής Richard Bullock, Executive Creative Director της 180 Amsterdam. «Μία ιδέα δεν αποτυπώνεται πλέον σε μία απλή τηλεοπτική διαφήμιση. Θέλουμε ένα μεγαλύτερο και πιο εκλεκτικό μίγμα. Η ταινία πλέον είναι ένα από τα εργαλεία».

Πάντως, η κριτική επιτροπή εξέτασε το ενδεχόμενο να δώσει δύο Grand Prix, επιβραβεύοντας δύο δουλειές, από το χώρο του digital/interactive και της απλής, αληθινής τηλεόρασης, όπως είπε ο Ted Royer, Executive Creative Director της Droga5. «Ωστόσο αυτά τα όρια συγχέονται πλέον τόσο πολύ που θέλαμε να κάνουμε μία δήλωση. Για το λόγο αυτό, εγκαταλείψαμε την ιδέα των δύο grand prix και επιλέξαμε την πιο δυνατή δουλειά».

Την ύψιστη διάκριση της κατηγορίας διεκδίκησαν επίσης το ιντερνετικό έργο της Mother London για τη Stella Artois που αφορά σε παρωδία γαλλικών ταινιών, καθώς επίσης και τρία τηλεοπτικά σποτ: το «Love Distance» για τα προφυλακτικά Sagami Rubber από την GT Tokyo, το «Pure Waters» για την James Boag’s Draught από την Publicis Mojo Sydney και το «Dog/Fish» για τη Volkswagen από την Almap BBDO, Sao Paulo.


Press: Η αφύπνιση των ενστίκτων
Νικήτριες η νεαρή Fred & Farid Paris και η Wrangler

Η Fred & Farid Paris με μόλις 2 χρόνια ζωής, ήταν η μεγάλη νικήτρια στην κατηγορία Press, αποσπώντας το Grand Prix με καμπάνια πέντε έργων για τα ρούχα Wrangler.

Κεντρικό σύνθημα της καμπάνιας ήταν το «We are all animals» και παρουσιάζει μία γυναίκα να βγαίνει από κάποιο ποτάμι, να διασχίζει ξαφνικά το δρόμο μπροστά από τα φώτα ενός αυτοκινήτου και να κρύβεται πίσω από τις φυλλωσιές. Σαν άγριο ζώο, φορώντας όμως είτε ένα τζιν είτε ένα πουκάμισο Wrangler, συμβολίζοντας ότι τα ρούχα του συγκεκριμένου brand φέρνουν σε επαφή τον σύγχρονο άνθρωπο της πόλης με τα ζωώδη ένστικτά του που έχουν θαφτεί λόγω της καθημερινότητας.

Όπως δήλωσε ο David Lubars, Πρόεδρος της Κριτικής Επιτροπής, «η καμπάνια προσδιορίζει το DNA της Wrangler με τρόπο ωμό, πρωτόγονο και μινιμαλιστικό. Παλιότερα τα Wranglers έδιναν την εντύπωση ότι απευθύνονται σε μεσήλικες άντρες. Αυτή η καμπάνια επαναπροσδιόρισε, όμως, το brand ως σέξι και επιθυμητό για νέους ανθρώπους».

Μάλιστα, ο Lubars έσπευσε να διευκρινίσει ότι εφέτος επιλέχτηκαν λιγότερα shortlisted και βραβευμένα έργα, γιατί, «σε μία περίοδο που ο τύπος αγκομαχάει, θέλαμε να συμπεριλάβουμε μόνο τις πραγματικά σπουδαίες δουλειές».

Media: Έμφαση σε εκτέλεση και αποτελεσματικότητα
Το Grand Prix σε JWT Japan και Nestle

Στην JWT Japan, Tokyo απένειμε η κριτική επιτροπή των Media Lions το Grand Prix για την καμπάνια «Κit Kat Mail 2009» της Nestle. Στο εξαιρετικά ανταγωνιστικό λιανεμπόριο περιβάλλον της Ιαπωνίας, το Kit Kat δημιούργησε ένα νέο, μοναδικό κανάλι διανομής.

Η JWT «πιάστηκε» από την μετάφραση του Kit Kat -Kitto Katso σημαίνει «σίγουρη νίκη» στα ιαπωνικά- και από την ιαπωνική παράδοση της αποστολής ευχών στους μαθητές πριν τις εξετάσεις εισαγωγής στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Έτσι λοιπόν η Nestle συνεργάστηκε με τα ιαπωνικά ταχυδρομεία και δημιούργησε το «Kit Kat Mail», μία καρτ ποστάλ που πωλείται μόνο στα ταχυδρομεία και η οποία θα μπορούσε να αποσταλεί στους φοιτητές για γούρι. «Ήταν μία σπουδαία ιδέα, με άψογη εκτέλεση και απίστευτα αποτελέσματα», όπως είπε ο Πρόεδρος της κριτικής επιτροπής των Μedia, Nick Brien, Πρόεδρος-CEO της Mediabrands Worldwide.

Το Kit Kat Mail ήταν διαθέσιμο σε 20.000 ταχυδρομικά καταστήματα, δημιουργώντας ένα νέο κανάλι λιανεμπορίου, όπου το προϊόν προωθούνταν σε ένα μέρος όπου δεν υπήρχαν ανταγωνιστικά προϊόντα. Ήταν επίσης η πρώτη φορά που τα ιαπωνικά ταχυδρομεία συνεργάζονταν με μία ιδιωτική εταιρεία. Όπως είπε ο Brien, το Kit Kat Mail συγκέντρωσε δωρεάν δημοσιότητα ύψους 11 εκατ. δολαρίων και τελικά η Nestle το κράτησε ως μόνιμο προϊόν. «Οι εξετάσεις τελείωσαν αλλά οι άνθρωποι εξακολουθούν να το στέλνουν σε κάθε περίσταση».

Φέτος, η ανανεωμένη κατηγορία των Media Lions έδωσε μεγάλη έμφαση στην αποτελεσματικότητα και στο πλαίσιο αυτό η επιτροπή άφησε απέξω σπουδαίες ιδέες που αγαπήθηκαν, οι οποίες όμως στερούσαν σε εκτέλεση και αποτελεσματικότητα.

Outdoor: Η παραδοσιακή σχολή είναι ακόμα εδώ!
Νικητές η TBWAHuntLascaris και η εφημερίδα The Zimbabwean

Στη Νότια Αφρική και την TBWAHuntLascaris Johannesburg πήγε φέτος το Outdoor Grand Prix, για την εξαιρετική καμπάνια της «Fight the Regime», «Cheaper than Money», «Trillion Dollar Billboard», «Z$250 000 000» και «Wallpaper». Η συγκεκριμένη καμπάνια βασίστηκε σε billboards φτιαγμένα από το εθνικό νόμισμα της Ζιμπάμπουε, το οποίο εξαιτίας του πληθωρισμού που πλήττει τη χώρα -είναι ο υψηλότερος στον κόσμο- έχει μικρότερη αξία από το χαρτί.

Στόχος της καμπάνιας ήταν να προβάλει την εφημερίδα «The Zimbabwean», η οποία έχει «φιμωθεί» από το δικτατορικό καθεστώς του Ρόμπερτ Μουγκάμπε. Και το κατάφεραν με μηνύματα, όπως το «250 εκατ. Z$ δεν αρκούν για να αγοράσουν το χαρτί για αυτό το πόστερ», τα οποία τυπώθηκαν στα απαξιωμένα χαρτονομίσματα της πολύπαθης χώρας. Η καμπάνια αποδείχτηκε άκρως επιτυχημένη, αφού, μεταξύ άλλων, έγινε θέμα συζήτησης σε δεκάδες ΜΜΕ και blogs ανά την υφήλιο και το website της εφημερίδας δέχτηκε 2 εκατ. επισκέψεις.

Η επιτροπή φάνηκε αρκετά προβληματισμένη κατά τη διάρκεια της ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων, όπως διευκρίνισε και ο Πρόεδρός της, ο ιάπωνας Akira Kagani. Πρωταρχικός προβληματισμός ήταν το πώς θα επιβραβευθεί η μεγάλη ιδέα και όχι κάτι που απλά η τεχνολογία το κάνει ενδιαφέρον. Η αντιπαράθεση μεταξύ του πολύ παραδοσιακού και του πολύ μοντέρνου ήταν πολύ έντονη, τόσο που οι κριτές αναρωτήθηκαν αν ήταν σωστό το outdoor να είναι μία από τις διαγωνιζόμενες κατηγορίες, ή μήπως ήταν ένας ολόκληρος ξεχωριστός κόσμος στην επικοινωνία, που λειτουργεί, χωρίς να χρειάζεται το κοινό να ανοίξει κάποια συσκευή ή κάποιο έντυπο. Η ζυγαριά έκλινε, για τελευταία ίσως φορά σε μία τέτοια διοργάνωση, στην παραδοσιακή σχολή.

Το μάθημα λοιπόν που προκύπτει για τους διαφημιστές, είναι κατά τη διατύπωση του Kagami, «Do it very simply, with style. Express it ideally». Στη γενικότερη συζήτηση για το μέσο, καταγράφηκαν βασικές αλήθειες: Η αφίσα να είναι αδύνατο να γίνει «street furniture» και να αναδεικνύεται η τέλεια ιδέα και όχι η τέλεια τεχνολογία.


PR, Direct, Cyber: Φουλ του Grand Prix για την «καλύτερη δουλειά»
Τρία GP δόθηκαν συνολικά στα Cyber

Η CumminsNitro Brisbane σημείωσε ρεκόρ στις Κάννες αποσπώντας τρία Grand Prix για την καμπάνια «The Best Job in the World»: στη νεότευκτη κατηγορία των PR, στα Direct και στην κατηγορία Cyber και πιο συγκεκριμένα στην ενότητα «Website and Interactive Campaigns».

Με Grand Prix στα Cyber τιμήθηκαν επίσης τόσο η AKQA London με το έργο «Eco:Drive» όσο και η 42 Entertainment με το εξαιρετικό viral «Why So Serious?» για την ταινία The Dark Night, για την οποία ο Lars Bastholm, Πρόεδρος της Κριτικής Επιτροπής, ανέφερε ότι «υπογραμμίζει τον αυξανόμενο ενθουσιασμό του κόσμου για τα Alternative Reality Games».

Ο Tim Bell, Πρόεδρος της επιτροπής των PR, πρόφερε σχεδόν απολογητικά τη νίκη της καμπάνιας «Best Job in the World». Οι φράσεις που χρησιμοποίησε για την περιγραφή της καμπάνιας, «κλασική, πολύ απλή, single-minded καμπάνια», δεν είχαν να κάνουν ούτε στη χρήση τεχνολογικών καινοτομιών ούτε στην υπέρβαση ορίων, όπως θα περίμενε κανείς. Επρόκειτο για μία σπουδαία ιδέα που δημιούργησε εκατομμύρια δημοσιεύσεις σε mainstream media, παρά το γεγονός ότι η συζήτηση τα τελευταία χρόνια στο Φεστιβάλ των Καννών έχει να κάνει με την κατανόηση νέων εργαλείων επικοινωνίας.

Ο οργανισμός Tourism Queensland, ο οποίος προωθεί τα νησιά του Great Barrier Reef, ζητούσε από ανθρώπους να υποβάλουν συμμετοχή με video clips για τη θέση επιστάτη του νησιού Hamilton, που παρείχε ικανοποιητικό μισθό και δωρεάν διαμονή στο νησί. Αυτό που θα έπρεπε επιπλέον να κάνει είναι να γράφει σε blog για τις περιπέτειές του, για διάστημα έξι μηνών.

Τα video clips, τα οποία έδειχναν το πού μπορούν να φτάσουν οι άνθρωποι για να κερδίσουν μία τέτοια δουλειά, ανέβηκαν ασφαλώς στο YouTube και σε άλλα video-sharing sites, δημιούργησαν μία μαζική viral έκρηξη και πλαισιώθηκαν από τεράστια προβολή στην τηλεόραση και τον Τύπου. Τελικά, για τη θέση απέστειλαν συμμετοχή πάνω από 34.000 υποψήφιοι.

Promo: H… δύναμη της αγάπης
Η ιαπωνική Beacon αποσπά την ύψιστη διάκριση

Στην ιαπωνική Beacon Communications από το Τόκιο απονεμήθηκε το Promo Grand Prix για το έργο Yubari που αφορούσε στην προώθηση του Yubari Resort. H ιαπωνική πόλη χρεοκόπησε το 2007, έχοντας χρέος ύψους 353 εκατ. δολαρίων. Στόχος ήταν να κατασταθεί η πόλη βιώσιμη ξανά και επανενεργοποιηθεί ο πληθυσμός της προς αυτήν την κατεύθυνση. Η Beacon εστίασε στο γεγονός ότι η εν λόγω πόλη κατέχει το μικρότερο ποσοστό διαζυγίων σε ολόκληρη την Ιαπωνία και δημιούργησε την ιδέα «Yubari, no money but love».

Επεκτείνοντας αυτήν την ιδέα δημιούργησε έναν αξιαγάπητο και ελαφρά ειρωνικό χαρακτήρα, τον «Yubari Fusai» – το «Fusai» έχει διττή έννοια στην ιαπωνική γλώσσα και σημαίνει τόσο «χρέος» όσο και «παντρεμένο ζευγάρι». Στη συνέχεια η εταιρεία συνεργάστηκε με τις αρχές της πόλης και δημιούργησε επιπλέον προωθητικό υλικό, προβάλλοντας την πόλη ως προορισμό για ευτυχισμένα ζευγάρια, όπως επίσημα πιστοποιητικά για «ευτυχισμένα παντρεμένα ζευγάρια», branded υλικό και CDs μουσικής.

Η ενέργεια είχε ως αποτέλεσμα να κερδίσει η πόλη διαφημιστική προβολή ύψους 1,5 εκατ. δολαρίων, με αναφορές σε εφημερίδες, online media, τηλεοπτικούς σταθμούς και blogs. Ο ετήσιος αριθμός των επισκεπτών της πόλης αυξήθηκε κατά 10%, ενώ συγκεντρώθηκε περίπου το ποσό των 31 εκατ. δολαρίων προκειμένου να μειωθεί το χρέος της πόλης.

Radio: Η επιβράβευση της γενναιότητας
Στη Net#Work BBDO, Johannesburg το Grand Prix για τη… γενναία Virgin Atlantic
Στη Νότιο Αφρική πήγε το Grand Prix και στα Radio Lions και συγκεκριμένα στη Net#Work BBDO, Johannesburg για την καμπάνια των τριών έργων «Dancer», «Dog» και «Ferret» για τη Virgin Atlantic Airline. Οι κριτές εδώ, εκτός από τη δημιουργική ιδέα, επιβράβευσαν και τη γενναιότητα του πελάτη, όπως είπαν χαρακτηριστικά. «Θέλαμε να επιβραβεύσουμε ιδέες, αλλά δεν μπορείς καν να σκεφτείς τη δημιουργικότητα χωρίς έναν γενναίο πελάτη», είπε ο Πρόεδρος της επιτροπής, Mathew Bull της Lowe Worldwide. Όπως χαρακτηριστικά τόνισαν τα μέλη της επιτροπής «το ωραίο με αυτήν τη δουλειά είναι ότι είχε αμέσως αντίκτυπο, ωστόσο γινόταν όλο και καλύτερη όσο περισσότερο την άκουγες».

Design: Ωδή στην απλότητα
Στη Nike και τη McCann Hong Kong το Grand Prix

Στο «Paper Battlefield», το οποίο αφορούσε σε μερικά υπέροχα πόστερ με σχεδιασμένα στιγμιότυπα από αγώνες μπάσκετ, επέλεξε η Κριτική Επιτροπή να απονείμει το Grand Prix της κατηγορίας Design. Το έργο ήταν μία δημιουργία της McCann Worldgroup Causeway Bay, Hong Kong για λογαριασμό της Nike. Η καμπάνια δημιουργήθηκε από teenagers, απευθύνεται σε teenagers, και ενσωματώνει τη δυναμική αυτής της διοργάνωσης του basketball. Βάση της, templates, είναι οι δέκα top παίκτες.

Χαρακτηριστικό της, ότι διαπερνάει τα πολιτισμικά σύνορα, όπως είπε και η Πρόεδρος της επιτροπής, Sylvia Vitale Rotta της γαλλικής Team Creatif, «υδατογραφώντας» στο design του κάθε πόστερ, τις αξίες της μάρκας. Η συγκεκριμένη καμπάνια αποτέλεσε μία «ωδή» στην απλότητα καθώς η επιτροπή αναζήτησε τη σπουδαία ιδέα, παραβλέποντας στη συγκεκριμένη κατηγορία τον παράγοντα «τεχνολογία».


Young Lions: Βραβεύσεις με πολυεθνικό χαρακτήρα
Film Young Lions:
Οι μεξικανοί Fernando Carrera και Victor Alvarado από τη Saatchi & Saatchi κέρδισαν στο διαγωνισμό των Film Young Lions. Το ασημένιο βραβείο πήγε στον Καναδά και στους Chris Booth και Joel Pylypiw από την DDB ενώ το χάλκινο στους Andreas Hoff και SPeter Ammentorp Lund από τη Δανία και την εταιρεία Danmarks Medie. Στο διαγωνισμό την Ελλάδα εκπροσώπησαν οι Αντώνης Ρούσσος και Μαρία Κανελλοπούλου από τη McCann-Erickson Athens.
Το brief έδωσε ο φιλανθρωπικός οργανισμός Filmaid.org, ο οποίος αξιοποιεί το film και το video για σκοπούς ψυχαγωγίας και εκπαίδευσης των προσφύγων σε ολόκληρο τον κόσμο.

Print Young Lions: Οι Young Lions από την Πορτογαλία ήταν οι νικητές στα Print. Συγκεκριμένα, το χρυσό βραβείο πήγε στους Clara Tehrani και Nuno Texeira από την Draft FCB, το ασημένιο στους Jennifer Caldwell από τη Leo Burnett και Maia Livov από την Tribu/Saatchi & Saatchi από την Κόστα Ρίκα και το χάλκινο στους Alexandru Strimbeanu και Gabi Gherca από το The Alternative School for Creative Thinking από τη Ρουμανία. Το brief δόθηκε το Σάββατο, πριν από την επίσημη έναρξη του φεστιβάλ, από την IFAW.org, την εταιρεία προστασίας της άγριας ζωής. Την Ελλάδα εκπροσώπησαν η Βιβή Γυαλιά από τη Leo Burnett και ο Κωνσταντίνος Μελίτας από την Bold Ogilvy.

Media Young Lions: Το δίδυμο των αυστραλών Lauren Cassar και Tristan Burrell από τη Universal McCann κέρδισε το χρυσό βραβείο στο διαγωνισμό των Media Young Lions. Το ασημένιο βραβείο πήγε στη Λευκορωσία και στους Aleh Besarab από τη Starcom MediaVest και Ilya Kukharev, ενώ το χάλκινο απονεμήθηκε στο δίδυμο των Kate Hironaka και Aarom Wiggan από την Goodby Silverstein & Partners από τις ΗΠΑ. Το brief στους Media Υoung Lions έδωσε το World Food Programme, το πρόγραμμα των Ηνωμένων Εθνών για την αντιμετώπιση της παγκόσμιας πείνας.

Cyber Young Lions: Το δίδυμο των ιταλών Antonio di Battista της Saatchi & Saatchi και Massimiliano Bibbo της Leo Burnett απέσπασε το χρυσό βραβείο στο Cyber διαγωνισμό των Young Lions. Το ασημένιο βραβείο πήγε στην Πορτογαλία και στους Zelia Maria de Sousa και Federico Garcia Bosh από τη Leo Burnett, ενώ το χάλκινο στη Σλοβακία και στο δίδυμο των Michal Pastier από την Istropolitana Ogilvy και Roman Klco της SMEonline.

Στο διαγωνισμό είχαμε και ελληνική εκπροσώπηση από το δίδυμο των Νάσου Κυρατζόγλου της Tribal DDB και Ρενάτο Τάτας της DDB Athens.
Το brief του διαγωνισμού δόθηκε από τον οργανισμό Global Humanitarian Forum (GHF) που ιδρύθηκε το 2007 και επικεφαλής του οποίου είναι ο Kofi Annan.

Άλλες διακρίσεις:
Media Man of the year:
Steve Ballmer, Microsoft
Media Agency of the Year: Dentsu Tokyo
Agency of the year: DDB Brasil
Network of the year: BBDO
Palme d’Or: Phenomena (Ταϊλάνδη)
Direct Agency of the year: Skackleton Madrid
Advertiser of the year: Volkswagen


Gallery
Τοπικά νέα παγκόσμιας απήχησης

Τι κοινό έχουν η αναγγελία της γέννησης του τέταρτου παιδιού των Alois και Klara Hitler και τα ρεπορτάζ για το φιλόδοξο νεαρό κατασκευαστή παπουτσιών ονόματι Adi Dassler και κάποιο διακριθέντα φοιτητή θεολογίας Joseph Ratzinger; Πρώτον, δημοσιεύτηκαν στη βαυαρική εφημερίδα «Augsburger Allgemeine» (το 1889, το 1949 και το 1951 αντίστοιχα) και, δεύτερον, αποτελούν μέρος της εξαιρετικής καμπάνιας που δημιούργησε η Scholz & Friends Berlin και είχε ως κεντρικό μήνυμα το «Global news starts as local news». Απέσπασε Gold στην κατηγορία Press.

Τετράτροχος εκδότης
Στόχος ήταν η αποτελεσματική προβολή του νέου Lexus 2010 RX, όμως η Team One El Segundo δεν αρκέστηκε σε μερικές καταχωρίσεις. Αντιθέτως, προτίμησε, σε συνεργασία με την Time Inc., να δημιουργήσει ένα ιδιαίτερα πρωτότυπο περιοδικό. Τι το ξεχωριστό είχε; Περιείχε περιεχόμενο και μάλιστα στη μορφή της προτίμησης τους (έντυπο, online ή στο κινητό) που είχαν επιλέξει οι ίδιοι οι αποδέκτες, ενώ οι διαφημίσεις -όλες του Lexus φυσικά- είχαν διαμορφωθεί με βάση τα στοιχεία που είχε αποκαλύψει κάθε αναγνώστης κατά την εγγραφή του. Διόλου τυχαία, λοιπόν, η βράβευσή του με Gold Lion στην κατηγορία Media.

Γάλα δεύτερης νιότης
Γιατί κουμπώνεται ο γαλατάς; Μήπως έπιασε ψύχρα; Το λάγνο βλέμμα και το λογότυπο «Viagra» στο κάτω άκρο του billboard δίνουν τη χιουμοριστική απάντηση. Η καμπάνια της Ogilvy Johannesburg απέσπασε Silver Lion.

Κρασιά με προσωπικότητα
Η Jung von Matt Austria κλήθηκε να σχεδιάσει τις κατάλληλες ετικέτες για 9 κρασιά διαφορετικής ωρίμανσης και χαρακτήρα. Επέλεξε, λοιπόν, να καταστήσει ξεκάθαρα τα χαρακτηριστικά του κάθε κρασιού στο ευρύ κοινό, δημιουργώντας ένα πρόσωπο, ένα όνομα και μία ιστορία για κάθε ένα από αυτά. Το αποτέλεσμα ήταν να αυξηθούν οι πωλήσεις, να «κερδίσουν» δωρεάν προβολή στα μέσα και να λάβει η καμπάνια ένα Gold Lion στην κατηγορία Design.

Θα την κολλήσω!
Το μήνυμα της καταχώρησης από την CLM BBDO Boulogne-Billancourt ήταν ξεκάθαρο: οι εκτυπωτές της Hewlett Packard παράγουν εκτυπώσεις τόσο υψηλής ποιότητας, ώστε θα έχετε την εντύπωση ότι στον τοίχο σας έχετε κολλήσει κάτι περισσότερο από μία αφίσα. Η συγκεκριμένη καμπάνια τιμήθηκε με Silver Lion.

Για οδηγούς με οικολογικές ανησυχίες
Απλή μα τόσο ξεκάθαρη η ιδέα που επέλεξε η Marcel Paris για να επικοινωνήσει το γεγονός ότι το 500ράκι της Fiat εξασφαλίζει χαμηλότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από κάθε άλλο ευρωπαϊκό μοντέλο. Βραβεύτηκε με Gold Lion στην κατηγορία Outdoor.

Δάνεια «ετοιμοπαράδοτα»
Πώς επικοινώνησε η DDB & Co Instanbul τα κατασκευαστικά δάνεια που παρέχει άμεσα η Finansbank στους πελάτες της; Με καταχωρίσεις που έδειχναν ότι, χάρη στην άμεση εξυπηρέτηση της τράπεζας, τα κτίρια υψώνονται πολύ πιο γρήγορα από όσο φαντάζεστε! Εξ ου και το Silver Lion στα Press.

«Τρώγοντας» τους φίλους σου
Το δίλημμα που έθεσε η Crispin, Porter + Bogusky στους λάτρεις των Burger King ήταν σαφές: για κάθε 10 φίλους σας που θα «θυσιάσετε» στο Facebook, θα σας προσφέρουμε ένα λαχταριστό Whopper. Παρά το γεγονός ότι τα «θύματα» ενημερώνονταν αυτόματα για την «πράξη αγάπης» των φίλων τους, ήταν τόσο μεγάλη η ανταπόκριση των χρηστών ώστε το Facebook αναγκάστηκε να αποσύρει τη συγκεκριμένη εφαρμογή και συνολικά μοιράστηκαν 19.236 κουπόνια για δωρεάν Whopper. Α, και το αιρετικό agency έλαβε 1 από τα 3 Titanium Lions της χρονιάς.


Απόψεις: Ο θρίαμβος των νέων μέσων
Περιορισμένη ήταν και φέτος η ελληνική παρουσία στις Κάννες. Οι τακτικοί επισκέπτες του Φεστιβάλ, Χρήστος Λάτος, Δημήτρης Σαββάκος και Σταμάτης Αθανάσουλας, μας μεταφέρουν τις φετινές εμπειρίες τους.

Χρήστος Λάτος-Δημήτρης Σαββάκος, OgilvyOne: «Embrace digital or die»
Στο φετινό Φεστιβάλ έγινε αντιληπτό περισσότερο από ποτέ ότι όποια διαφημιστική δεν διαθέτει digital capabilities και δεν έχει καταφέρει να εμφυτεύσει το digital στην καρδιά του planning της, απλά δεν υπάρχει στο χάρτη της επικοινωνίας. Το κατά πόσο το φεστιβάλ των Καννών έδωσε και φέτος βάρος στο digital marketing φάνηκε ξεκάθαρα από την επιλογή των προσκεκλημένων και το πρόγραμμα των παρουσιάσεων.

Παγκόσμια μεγαθήρια της παραδοσιακής επικοινωνίας συναντήθηκαν με τα αντίστοιχα της ψηφιακής επικοινωνίας, για να συζητήσουν το μέλλον της διαφήμισης: Ο Steve Ballmer της Microsoft επιλέχθηκε ως «Media Person of the Year». Η Hill & Knowlton διοργάνωσε μαζί με τον cofounder του Twitter Biz Stone, το πρώτο επίσημο «Cannes Lions Tweet-Up». Ο CEO της BBDO Worldwide, Andrew Robertson, παρουσίασε insights από την επίσημη παγκόσμια έρευνα της BBDO και της Proximity «The Battle Of The Sexes. Now In Cyberspace». Το Advertising Age διοργάνωσε πάνελ συζήτησης με προσκεκλημένους Worldwide Digital Creative Directors από Tribal DDB, AKQA και Saatchi & Saatchi. H Leo Burnett με το Contagious Magazine παρουσίασε το «Wildfire Stories – Pass It On» μιλώντας για την τέχνη του storytelling σε μια digital εποχή. Ο Chief Creative Officer της DDB Worldwide, Bob Scarpelli, μαζί με τον David Plouffe, Campaign Manager του Barack Obama, παρουσίασαν την ανεπανάληπτη επιτυχία της καμπάνιας του αμερικανού Προέδρου μέσω των social networks. O CEO της Publicis Groupe, Maurice Levy, με καλεσμένο τον Eric Schmidt, CEO του Google, συζήτησαν για το μέλλον της επικοινωνίας.

Όσον αφορά στα Cyber Lions Awards, ξεχώρισε το «The best job in the world» ως μια από τις ευρηματικότερες interactive καμπάνιες και το καλύτερο viral όλων των εποχών. Μια τόσο απλή ιδέα που με τη βοήθεια του διαδικτύου διαδόθηκε σε όλο τον κόσμο. Παράλληλα έγινε και το πρώτο έργο στην ιστορία του Φεστιβάλ που αποσπά 3 Grand Prix σε τρεις κατηγορίες.

Σταμάτης Αθανάσουλας, Top Cut: «Η κρίση θα έχει και παράπλευρες ωφέλειες»
Σε αντίθεση με όσα απαξιωτικά ακούγονται φέτος για το Φεστιβάλ των Καννών, για την, κατά 30% μικρότερη προσέλευση συμμετεχόντων και για το χαμηλό επίπεδο, εγώ θα σταθώ στο πραγματικά εντυπωσιακό Grand Prix, για τις τηλεοράσεις Philips Cinema 21:9 και στην ελπίδα που αυτό αντιπροσωπεύει. Ήδη από πέρυσι είχα διαπιστώσει την τάση της επιτροπής να βραβεύει το μέσο και όχι την ποιότητα της παραγωγής ή την ιδέα ενός σεναρίου. Ήταν ήδη σαφές πως για ακόμα μια φορά, η ιδέα ήταν το μέσο. Η περυσινή απόπειρα οδήγησε στο φετινό θρίαμβο των, όχι και τόσο νέων πια, μέσων.

Mε το φετινό Grand Prix η επιτροπή επιβεβαίωσε πως τα νέα μέσα όχι μόνο διευρύνουν την επικοινωνιακή πλατφόρμα αλλά, πολύ περισσότερο, αποτελούν το νέο στίβο δημιουργικής άμιλλας.

Η Philips εγκατέλειψε τα παραδοσιακά μέσα, για αυτό το εξαιρετικά φιλόδοξο project και απέδειξε πως το internet δεν είναι απαραίτητα μία φτηνή ή πρόχειρη λύση. Η συγκεκριμένη παραγωγή είναι από τις πιο εντυπωσιακές και μελετημένες που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια. Το ότι η Philips πήρε τη στρατηγική απόφαση να στοχεύσει στην καρδιά του κοινού της, αψηφώντας τις μέχρι τώρα συνήθεις πρακτικές των media, την ωφέλησε διπλά, καθώς έτσι εξοικονόμησε και το τεράστιο budget της παραγωγής. Πιστεύω πως, δεδομένης και της κρίσης που στο εξωτερικό βιώνεται πολύ πιο έντονα απ’ όσο εδώ, για την ώρα τουλάχιστον, τέτοιες μέθοδοι διαφημιστικής ευελιξίας θα εμφανίζονται ολοένα και περισσότερο.

Η αναφορά στο internet, θα ανοίγει μονοπάτια που σίγουρα, δεν μπορούμε ακόμα ούτε να υποψιαστούμε. Κι αυτά τα μονοπάτια θα κατευθύνουν και τη δημιουργική μεθοδολογία. Οι τακτικές θα γίνονται ευρηματικότερες, τα μηνύματα πιο εύστοχα και οι χειρισμοί των καταστάσεων πιο αποτελεσματικοί. Τα πράγματα, δηλαδή, θα γίνονται καλύτερα. Πιστεύω, πως ήδη αναδύεται ένα νέο είδος ποιότητας, πολύ πιο ουσιώδους και αποκαλυπτικής και όχι μόνο στη διαφήμιση αλλά και στην πολιτιστική παραγωγή γενικότερα. To φετινό Grand Prix, τελικά, πιο πολύ από εντυπωσιακό και πρωτότυπο, είναι κυρίως ελπιδοφόρο. Γιατί αποδεικνύει πως η κρίση τελικά, θα έχει και παράπλευρες… ωφέλειες.


Young Lions: Πολύτιμη εμπειρία η συμμετοχή στο Φεστιβάλ
Τα λιονταράκια που βρέθηκαν στις Κάννες και διαγωνίστηκαν στις κατηγορίες Print (Βιβή Γυαλιά – Κωνσταντίνος Μελιτάς) και Film (Μαρία Κανελλοπούλου – Αντώνης Ρούσσος) μπορεί να μην κατάφεραν να διακριθούν, ωστόσο έφεραν πίσω μαζί τους πολλή τροφή για σκέψη και δημιουργικότητα.

Μαρία Καννελοπούλου, McCann Erickson: «Υγιής απομυθοποίηση του τρελού κόσμου της διαφήμισης»
Και να που βρεθήκαμε στις Κάννες, στο περιβόητο κόκκινο χαλί και στους φοίνικες. Σε μια συνάντηση των «πιο δημιουργικών» μυαλών του πλανήτη, με βραβεύσεις των πιο «δημιουργικών» δουλειών της χρονιάς και με ένα διαγωνισμό να προκαλεί τις «young» φιλοδοξίες μας. Και ναι, ήταν πολύ ωραία. Χωρίς πολλές υπερβολές, χωρίς extravaganza, με φυσιολογικούς ανθρώπους που απλά κάνουν τη δουλειά τους και παράγουν ωραία αποτελέσματα, που αναγνωρίζουν κοινά προβλήματα στον κλάδο κάνοντάς σε να μη νιώθεις ότι «μόνο στην Ελλάδα, συμβαίνουν αυτά!».

Και ανάμεσα στους διαδρόμους με τις ατελείωτες δουλειές, στα σεμινάρια και στις παρουσιάσεις, συνειδητοποιείς ότι η παραδοσιακή διαφήμιση είναι πάντα γοητευτική αλλά το μέλλον και κυρίως τα budgets των πελατών βρίσκονται σε ιδέες που κινούνται ψηφιακά, μεταδίδουν το μήνυμά τους πολύ πιο γρήγορα, αλληλεπιδρούν με το κοινό και μπορούν να αξιολογηθούν με μετρήσιμα αποτελέσματα.

Η συμμετοχή της Ελλάδας, ελάχιστη έως ανύπαρκτη. Δεν ξέρω αν οι ελληνικές εταιρείες φοβούνται, αποφεύγουν ή σνομπάρουν (!) το φεστιβάλ ή αν φταίει το «recession» που συζητήθηκε γενικά πολύ στις παρουσιάσεις, αλλά πιστεύω ότι κάποιες δουλειές που βλέπουμε στους δικούς μας Ερμήδες θα μπορούσαν να διαγωνιστούν αξιοπρεπώς σε παγκόσμιο επίπεδο.

Η διοργάνωση γενικά ήταν αρκετά καλή και με ιδιαίτερη φροντίδα προς τους Young Lions. Με ειδικό χώρο αφιερωμένο σε εμάς, με workshops και σεμινάρια, με ομάδα τεχνικής υποστήριξης κατά τη διάρκεια του διαγωνισμού κ.ά. Στο διαγωνισμό Film η όλη διαδικασία ήταν προκλητική αλλά και κάποιες στιγμές ψυχοφθόρα καθώς το «βάρος» της διεθνούς συμμετοχής δεν μας άφηνε όσο ανέμελους θα θέλαμε ή τουλάχιστον όσο ήμαστε στον τοπικό διαγωνισμό, στα δικά μας χωράφια.
Γενικά, πολύ καλή εμπειρία με πολύ υλικό για σκέψη και έμπνευση και μια υγιής απομυθοποίηση του «τρελού και επιτηδευμένου κόσμου» της διαφήμισης. Και το πάρτι λήξης του φεστιβάλ, τέλειο!

Αντώνης Ρούσσος, McCann Erickson: «Το μυαλό ανοίγει για τα καλά»
Η απλότητα που εντυπωσιάζει, η σωστή χρήση της τεράστιας δύναμης των digital μέσων και η απόλαυση να μοιράζεσαι πιο εύκολα από ποτέ σε παγκόσμιο επίπεδο εμπειρίες, εικόνες και απόψεις είναι τα τρία πράγματα που τονίστηκαν στο φετινό Φεστιβάλ Διαφήμισης των Καννών και που τελικά έκριναν πολλά από τα βραβεία.

Σε διαγωνιστικό επίπεδο, τα Young Lions ήταν μία πολύ δυνατή και ευχάριστη εμπειρία και στη Γαλλία, όπως και στην Ελλάδα. Βέβαια σε παγκόσμιο επίπεδο η επιθυμία για το καλό αποτέλεσμα ήταν ακόμη μεγαλύτερη, αλλά και ο βαθμός δυσκολίας πολύ υψηλότερος μιας και εκεί όλοι οι συμμετέχοντες ήταν νικητές.

Υπήρξαν πάντως στιγμές που ευχόμουν ο διαγωνισμός των Young Lions στην κατηγορία Film να μην κρατούσε τόσες ώρες, γιατί αυτό είχε ως αποτέλεσμα να χάσουμε ένα σχετικά μεγάλο κομμάτι από τα σεμινάρια, τις προβολές και τα workshops. Από την άλλη, το να βρίσκεσαι στη Young Lions Zone και να διαγωνίζεται με συνάδελφους από κάθε γωνιά του πλανήτη είναι κάτι τόσο ξεχωριστό, που από την πρώτη στιγμή ξέρεις πως δεν θα το ξεχάσεις ποτέ στη ζωή σου.

Ο καθένας μπορεί να ζήσει την εμπειρία των Καννών με πολλούς, διαφορετικούς τρόπους κάθε φορά, ένα πράγμα όμως είναι σίγουρο: εκεί, στο Νότο της Γαλλίας, το μυαλό «ανοίγει» για τα καλά, καθώς μέσα σε μία εβδομάδα μπορείς όχι μόνο να βρεις συμπυκνωμένη την κορυφαία διαφημιστική γνώση και δημιουργικότητα του πλανήτη, αλλά και να νιώσεις μέρος της.


Βιβή Γυαλιά, Leo Burnett: «Από την Ελλάδα δεν λείπει το ταλέντο»
Κλισέ αλλά θα το πω: Το Φεστιβάλ των Καννών ήταν μια από τις μεγαλύτερες εμπειρίες που έχω ζήσει στη ζωή μου. Και το να πεις Φεστιβάλ είναι λίγο: Είναι κάτι πολύ περισσότερο. Είναι και γιορτή ταυτόχρονα, είναι και συνάντηση, είναι και εργαστήρι, είναι πολλά πράγματα μαζί τα οποία αποσκοπούν σε ένα πράγμα, κατά τη γνώμη μου: στο πώς να γίνεις καλύτερος στη δουλειά σου ως δημιουργικός της διαφήμισης.

Θα ’πρεπε ίσως να ήταν υποχρεωτικό να πηγαίνουν όλοι, μια φορά τα 4-5 χρόνια. Μέσα σε λίγες μέρες περνάνε από τα μάτια σου τόσες εικόνες, ο εγκέφαλός σου δέχεται τόσα ερεθίσματα που το αρχικό σοκ διαδέχεται η αλλαγή του τρόπου που βλέπεις τα πράγματα. Βλέπεις πώς όλα γύρω σου μπορούν να γίνουν διαφήμιση. Βλέπεις διαφήμιση που τη βλέπεις, που την αγγίζεις, που μπορείς να τη φορέσεις, να τη μυρίσεις. Βλέπεις, τελικά, τη διαφήμιση ενταγμένη μέσα στη ζωή.

Στα Young Lions συναναστρέφεσαι με ανθρώπους της ηλικίας σου και γίνεσαι όσο φίλος μπορείς να γίνεις με κάποιον σε λίγες μέρες. Όλοι ήθελαν το πρώτο βραβείο – αυτό ήταν ξεκάθαρο. Κανένας δεν το έπαιζε «υπεράνω» – δεν γίνεται να σνομπάρεις τις Κάννες άλλωστε. Βλέπεις το δημιουργικό τους άγχος, την αγωνία τους κ.λπ. Βλέπεις επίσης -και αυτό είναι εξαιρετικά χρήσιμο- το πόσο διαφορετικές είναι οι ιδέες και οι εκτελέσεις ανάλογα και με τη χώρα από την οποία προέρχεται ο κάθε διαγωνιζόμενος, την κουλτούρα του, τα βιώματά του. Τα Young Lions σε βάζουν από την αρχή σε έναν συγκεκριμένο τρόπο σκέψης. Οι «μεγαλύτεροι» του κυρίως Φεστιβάλ δεν σε βλέπουν σαν «μικρό», σαν «εντάξει μωρέ, τι να ξέρει κι αυτή τώρα, παιδί είναι». Σε σέβονται και σε κοιτάζουν με χαμόγελο που -προσωπικά- το εισέπραξα ως «ήμουν κι εγώ στη θέση της κάποτε».

Φεύγοντας από εκεί αυτό που μου έμεινε ήταν ένας θυμός και ένα πείσμα. Θυμός του στιλ «μα γιατί δεν το σκέφτηκα/έκανα κι εγώ αυτό», «τι παραπάνω έχουν αυτοί από εμένα» και πείσμα για να προσπαθήσεις να φανείς κι εσύ αντάξιος και ανταγωνιστικός σε ένα διεθνές περιβάλλον. Έφυγα βέβαια και με μια αισιοδοξία γιατί κατάλαβα ότι δεν είναι τόσο το ταλέντο που λείπει από τη διαφήμιση στην Ελλάδα, αλλά ίσως τα μέσα, η νοοτροπία.

Ότι είμαστε πίσω, είμαστε. Δεν χρειάζεται να πας στις Κάννες για να το καταλάβεις αυτό. Απλά στις Κάννες βλέπεις το «μπροστά» φάτσα-κάρτα. Κι έτσι, πας κι εσύ λίγο πιο μπροστά. Ή έτσι νομίζεις…

Κωνσταντίνος Μελιτάς, Bold Ogilvy: «Η σημασία της συμμετοχής δεν εξαντλείται στο διαγωνιστικό μέρος»
Όσες φορές περπατήσεις ένα δρόμο, έχοντας κάθε φορά άλλα συναισθήματα, τόσα διαφορετικά πράγματα θα προσέξεις γύρω σου. Η τελευταία βόλτα στην Croisette, μετά την τελετή απονομής των Print, είχε κάτι το διαφορετικό από τις προηγούμενες. Είχε στοιχεία χαλάρωσης και μελαγχολίας. Όταν αρχίζεις να συνειδητοποιείς ότι το ταξίδι φτάνει πλέον στο τέλος του, έρχεται μια στιγμή που ανατρέχεις σε αυτά που είδες και πέρασες τις μέρες που προηγήθηκαν.

Ο διαγωνισμός των Young Lions αποτελεί εξαιρετική εμπειρία για έναν νέο δημιουργικό. Το γεγονός ότι πρόκειται για μία ευκαιρία που παρουσιάζεται πιθανώς για μία και μοναδική φορά, προσδίδει στη συμμετοχή μεγαλύτερο βάρος, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Έτσι, αφού εγκλιματιστεί, απαλλαγεί από την κούραση και καταπολεμήσει τα άγχη του, εν συνεχεία συσκέπτεται, επιλέγει, υλοποιεί και περιμένει τα αποτελέσματα. Την -προσωρινή- απογοήτευση της ανακοίνωσης των τελευταίων, διαδέχεται η σκέψη ότι η σημασία της συμμετοχής δεν εξαντλείται μόνο στο διαγωνιστικό μέρος. Σε εισάγει βαθιά στο πνεύμα του φεστιβάλ, παρέχοντας όχι μόνο τη δυνατότητα παρακολούθησης, αλλά κυρίως της περαιτέρω τριβής.

Στο φετινό φεστιβάλ, πέρα από τις εντυπωσιακές ιδέες και εκτελέσεις κάποιων καταχωρίσεων, outdoor, ταινιών, cyber και λοιπών media που μπορούσε κανείς να δει, αυτό που προκαλεί κατ’ αρχάς εντύπωση είναι η σαρωτική διείσδυση – δημιουργική εκμετάλλευση των «νέων μέσων» στις αγορές του εξωτερικού. Τα παραδοσιακά μέσα προβολής στην πλειονότητα των περιπτώσεων δεν υποβιβάζονται μεν, παραχωρούν σημαντικό μερίδιο δε στις «νέες τεχνολογίες».

Μία δεύτερη, εξαιρετικά ενδιαφέρουσα διαπίστωση, αφορά στη δυναμική που αποκτά μία καμπάνια όταν συνοδεύεται παράλληλα από μη παραδοσιακές ενέργειες και δράσεις. Ο αντίκτυπος της ενσωμάτωσης των εν λόγω ενεργειών στην ανάπτυξη μίας καμπάνιας, υπερκαλύπτει συχνά τις αισιόδοξες αρχικές προσδοκίες ακόμη και των ίδιων των δημιουργών.

Κατά συνέπεια, με βάση τις δύο παραπάνω διαπιστώσεις, αντιλαμβανόμαστε ότι η σύγχρονη τάση επιβάλλει στον δημιουργικό την πολυδιάστατη εξέταση και υλοποίηση μιας καμπάνιας, σε περισσότερα επίπεδα και μέσα από τα αρχικώς ζητούμενα, αφενός αξιοποιώντας την ιδιαιτερότητα των νέων μέσων (όχι απλά «απλώνοντας» το concept) και αφετέρου προτείνοντας εκείνες τις ενέργειες και δράσεις που θα κάνουν την εκάστοτε καμπάνια να αποκτήσει ακόμη μεγαλύτερη απήχηση.