Αυτή ήταν και για εμάς η αφορμή να ψάξουμε λίγο περισσότερο τι σημαίνει Cambo Industries. Ποια είναι η εταιρεία που έχουν φτιάξει τρεις φίλοι, ο Κωνσταντίνος, ο Ντίνος και ο Κρίτων και η οποία έχει πελάτες όπως η Kellogg’s και η Chevrolet Ευρώπης;

«Η Cambo Industries είναι ένα digital agency που εξειδικεύεται αποκλειστικά στους ψηφιακούς διαύλους επικοινωνίας, mobile, web και Social Media, με δραστηριότητα σε Ελλάδα και Ευρώπη. Ένα boutique digital agency, μακριά από τα συμβατικά σχήματα του χώρου», λέει ο Ντίνος Παραβάντης, η «δημιουργική» ψυχή της εταιρείας. «Οι τρεις μας είχαμε διασταυρωθεί επαγγελματικά στο παρελθόν, σε μεγάλες εταιρείες και υπήρχε από τότε μεταξύ μας πολύ καλή χημεία. Ήμασταν φίλοι πριν ξεκινήσουμε την Cambo», μας λέει ο Κωνσταντίνος Νικητιάδης, το «business» μυαλό της τριάδας, διευκρινίζοντας ότι η εταιρεία είναι μικρή από επιλογή: «Αυτό μας κάνει ευέλικτους, κάτι που αποδείχθηκε σημαντικό για την επιτυχία μας, εν μέσω οικονομικής κρίσης».

Σε ένα digital agency, το τρίπτυχο συμπληρώνει φυσικά η διάσταση της τεχνολογίας, που ενσαρκώνει ο Κρίτων Ρούντος. «Αυτό μας κάνει να ξεχωρίζουμε και να προσελκύουμε πελάτες που ψάχνουν για φρέσκιες ιδέες. Μας αρέσει που είμαστε ο εαυτός μας, γιατί δημιουργεί μια προσωπική και σταθερή σχέση με τον πελάτη και δίνει σε εμάς την ευκαιρία να γνωρίσουμε τις πραγματικές ανάγκες του σε βάθος», λέει ο ίδιος, δίνοντας το στίγμα του προφίλ της Cambo Industries.

Ο ρόλος της διεθνούς εμπειρίας
Η Cambo έχει πραγματική διεθνή εμπειρία και παρουσία, καθώς έχει αναλάβει και φέρει εις πέρας πανευρωπαϊκά έργα για διεθνή brands όπως η Kellogg’s Αγγλίας και Ευρώπης και η Chevrolet Ευρώπης. «Αυτό το πετύχαμε επειδή συνδυάζουμε την ευελιξία και την ταχύτητα μιας μικρής εταιρείας, με τη συσσωρευμένη εμπειρία και τη δυναμική μιας μεγάλης» επισημαίνει ο Ντίνος, εξηγώντας ότι ο διεθνής προσανατολισμός επιτρέπει στην εταιρεία να αποκτά εμπειρία σε νέα trends πριν φθάσουν στην Ελλάδα. «Θα λέγαμε ότι αυτό αποτελεί ένα από τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της Cambo στην εσωτερική αγορά», καταλήγει ο ίδιος.

Το πιο αντιπροσωπευτικό project για την Cambo, το οποίο εμπλέκει όλους τους τομείς που συνθέτουν το εύρος των δραστηριοτήτων της, είναι ίσως το Μy Special K της Kellogg’s. «Το site του My Special K, το οποίο δεν είναι ένα απλό site αλλά ένα αυτοματοποιημένο, προσωπικό πρόγραμμα διατροφής, έχει λανσαριστεί σε 12 χώρες στην Ευρώπη», εξηγεί ο Ντίνος.

«Παράλληλα, αναπτύξαμε εφαρμογές iPhone και Android, καθώς και εφαρμογές Social Media. Το My Special K Αγγλίας πρόσφατα γιόρτασε τους 1.000.000 εγγεγραμμένους χρήστες, ένα επίτευγμα αρκετά δύσκολο στη συγκεκριμένη αγορά». Στον χώρο του mobile, ένα project που ξεχωρίζει είναι η εφαρμογή για το iPhone, «Drive the Noise», που αναπτύχθηκε για τη Chevrolet Ευρώπης.

«Χρησιμοποιήσαμε τη λειτουργία του accelerometer που διαθέτει το iPhone, για να προσομοιώσουμε την κίνηση και την επιτάχυνση ενός αγωνιστικού αυτοκινήτου, κάτι που καμμία άλλη εφαρμογή δεν είχε κάνει μέχρι τότε» λέει ο Κρίτων. Το concept της εφαρμογής ήταν να δώσει στον χρήστη την αίσθηση του ήχου μιας Corvette, όταν οδηγεί το Chevrolet Spark του.

Μιλώντας τέλος για το τρίτο κομμάτι δράσης της εταιρείας, τα Social Media, ο Κωνσταντίνος στέκεται στη συνεργασία με την Olympic Air: «Το project ξεκίνησε με 4.000 likes στο Facebook όταν το αναλάβαμε και τώρα αριθμεί πάνω από 50.000. Αυτό δημιουργεί από μόνο του ένα “word of mouth” που δίνει ώθηση και νέα δυναμική σε brand activation για την Οlympic Αir. Στόχος πάντα είναι οι προωθητικές ενέργειες που γίνονται στα Social Media να έχουν μια συνέχεια και να εξελίσσουν το brand», επισημαίνει ο ίδιος, αποτυπώνοντας έτσι τη θέση της Cambo γύρω από το θέμα Social Media.


Όλα τα projects μπορούν να γίνουν ενδιαφέροντα
Ακούγοντας τα παραπάνω, αναρωτιέται κανείς αν τελικά η Cambo είναι μία εταιρεία που αναλαμβάνει μόνον έργα τέτοιου βεληνεκούς. «Όλα τα projects είναι ευπρόσδεκτα σε μας, αρκεί να έχουμε τη δυνατότητα να τα προσαρμόσουμε με τέτοιο τρόπο ώστε να γίνουν ενδιαφέροντα και να αποτελέσουν πρόκληση», ξεκαθαρίζει ο Κωνσταντίνος.

«Μπορούμε να ασχοληθούμε με όλα, από πολύ μεγάλα και σύνθετα digital projects, μέχρι το Μάνατζμεντ μιας Facebook σελίδας. Ένα πράγμα είναι σίγουρο, ότι η αντιμετώπιση του πελάτη δεν εξαρτάται από το budget. Η εμπειρία μας έχει δείξει ότι ένα σχετικά απλό iPhone Αpp μπορεί εύκολα να εξελιχθεί σε μια γιγαντιαία καμπάνια…».

Ένα από τα «μαγικά» συστατικά στις δουλειές της Cambo, είναι η δημιουργική προσέγγιση, η «απελευθέρωση» της τεχνολογίας πάνω σε δημιουργικά concepts. Κατά πόσο όμως οι πελάτες είναι σε θέση να δεχθούν την προσέγγιση αυτή;

«Όταν δημιουργούμε, προσπαθούμε να είμαστε προσγειωμένοι. Έχουμε βρεθεί σε πολλές συναντήσεις όπου όλοι “ρίχνουν” ιδέες, οι οποίες είναι αδύνατον να υλοποιηθούν εξαιτίας χρονικών, οικονομικών ή τεχνικών περιορισμών. Η ειδικότητά μας, είναι αυτή ακριβώς. Δημιουργούμε καμπάνιες με καινοτόμες ιδέες και όλα αυτά μέσα στο πλαίσιο του εκάστοτε προϋπολογισμού», λέει ο Ντίνος και επισημαίνει: «Δεν υπάρχει συνταγή για καλές ιδέες. Παρακολουθούμε τις καινούργιες τάσεις ανά τον κόσμο, καθώς οι καλές ιδέες μπορούν να προέλθουν από οπουδήποτε και αυτό είναι που το κάνει να μοιάζει κάθε φορά με πρόκληση».

Ο Κρίτων συμπληρώνει και μια δεύτερη σημαντική διάσταση στο θέμα, αυτήν της τάσης που πολλά agencies σε Ελλάδα και εξωτερικό έχουν να «αιχμαλωτίζουν» κατ’ ουσία τον πελάτη, χρησιμοποιώντας «κλειστή» τεχνολογία: «Διάφορα συστήματα content management, εξωτικές γλώσσες προγραμματισμού κ.λπ., κλειδώνοντάς τον και αφαιρώντας από αυτόν κατά βάση την επιλογή να πάει κάπου αλλού. Αυτό μας βρίσκει τελείως αντίθετους», επισημαίνει.

«Πιστεύουμε ότι το να εξαναγκάζεις έναν πελάτη να δουλέψει μαζί σου, είναι ο σίγουρος τρόπος για να τον χάσεις. Ό,τι δημιουργούμε είναι “ανοιχτό” και εάν ο πελάτης δεν είναι ευχαριστημένος μαζί μας, μπορεί εύκολα να μεταπηδήσει  κάπου αλλού χωρίς προβλήματα. Νομίζω ότι αυτό ακριβώς δημιουργεί μια σχέση εμπιστοσύνης, που βοηθά τη δημιουργία σπουδαίων projects».

Χωρίς κανόνες και dress codes
Η συζήτηση εκτυλίσσεται στα καινούργια γραφεία της εταιρείας στον Κεραμεικό, έναν χώρο φωτεινό και ήρεμο, σε λευκά και πράσινα χρώματα. Δίπλα μας, οι συνεργάτες της εταιρείας συνεχίζουν να δουλεύουν τα projects τους, με φόντο το industrial περιβάλλον της περιοχής. Η όλη συνθήκη αποπνέει θετική ενέργεια και αίσθηση ελευθερίας. Ήταν αυτό το ζητούμενο για τους τρεις ιδρυτές της εταιρείας;

«Η κουλτούρα της Cambo δεν ταιριάζει με αρνητικά άτομα, με κακή συμπεριφορά. Στόχος είναι να υπάρχει καλό vibe και επικοινωνία στην ομάδα», λέει ο Κωνσταντίνος. «Στο παρελθόν, έχουμε δει, η συμπεριφορά ενός ατόμου να χαλάει όλο το κλίμα μιας εταιρείας και αυτό μπορεί να συμβεί είτε σε μια εταιρεία των 20, είτε σε μία των 500 ατόμων!», συμπληρώνει.

Στην Cambo Industries δεν υπάρχουν τίτλοι, κανείς δεν χτυπάει κάρτα και δεν υπάρχουν κανόνες όπως dress code, κ.λπ. «Ο καθένας έχει τη δική του προσωπικότητα και στιλ, όπως επίσης όλοι είναι υπεύθυνα άτομα και αναλαμβάνουν το κομμάτι της δουλειάς τους και τις ευθύνες που συνεπάγεται», λέει ο Κρίτων. «As long as the job gets done on time…», διευκρινίζουν και οι τρεις και ο Κωνσταντίνος συμπληρώνει: «Σε μια ομιλία του ο Milton Glaser, ανέλυε πως πρέπει να δουλεύεις μόνο με ανθρώπους που σου αρέσουν, διαφορετικά δημιουργείται ένα τοξικό κλίμα. Αυτήν την κουλτούρα υιοθετήσαμε εξαρχής».

Όπως λέει ο Ντίνος, «υπάρχουν πράγματα που βιώνεις δουλεύοντας σε διάφορες εταιρείες ανά τον κόσμο, που δεν θέλεις να επαναλάβεις στο δικό σου εγχείρημα, πράγματα όπως η αποστασιοποίηση του Μάνατζμεντ και των εργαζομένων, η κουλτούρα εκφοβισμού, τα τεράστια egos, κ.λπ. Ένας CEO μου είχε πει, ότι όλα αυτά τα πράγματα δεν θα μπορούσαμε να τα αποφύγουμε στην Cambo, γιατί είναι η πεπατημένη. Παρ’ όλα αυτά, είμαστε στον τρίτο χρόνο και τα πάμε μια χαρά, χωρίς να έχουμε κάνει τίποτε απ’ όλα αυτά. Είναι απλά αφύσικο για εμάς να συμπεριφερθούμε με τέτοιο τρόπο».


Digital is a must have
Η ψυχή της Cambo Industries είναι πάνω και πέρα από όλα, «ψηφιακή». Μιλώντας για τις προοπτικές και το μέλλον της εν λόγω αγοράς, οι τρεις συντελεστές της εταιρείας μας είπαν:
Κωνσταντίνος Νικητιάδης: «Projects που ταιριάζουν στο brand»
Πιστεύουμε πως η αγορά αλλάζει. Μεγάλες διαφημιστικές κλείνουν και ανοίγουν νέα ευέλικτα σχήματα, σαν το δικό μας. Αυτό θα δώσει ώθηση στη δημιουργικότητα.

Ταυτόχρονα, τα budget για το digital μεγαλώνουν, ακόμη και σε αυτό το αρνητικό κλίμα της αγοράς. Η πρόκληση λοιπόν είναι να καταφέρουμε να κάνουμε project που ξεχωρίζουν και ενέργειες που ταιριάζουν στο κοινό του κάθε brand.

Ντίνος Παραβάντης: «Ας πειραματιστούμε περισσότερο»
Η Ελλάδα έχει προοπτική γιατί διαθέτει ταλέντο, απλώς πρέπει να σταματήσει να είναι εσωστρεφής. Είμαστε μικρή αγορά, αλλά υπάρχουν στον κόσμο αντίστοιχα μικρές αγορές που κάνουν πρωτοποριακά projects. Θα ήθελα οι brand managers να πειραματιστούν περισσότερο. Πλέον έχουμε μετρήσιμα αποτελέσματα, αποδεικνύοντας ότι τα projects μας επηρεάζουν θετικά τις πωλήσεις. Αυτά τα αποτελέσματα είναι η απάντησή μας σε όσους λένε ότι το digital είναι «good to have». «Digital is a must have».

Κρίτων Ρούντος: «Σήμερα είναι cool να είσαι geek!»
Νομίζω πως μπορούμε πλέον να πούμε με ασφάλεια πως το κοινό μας είναι online για αρκετές ώρες της ημέρας, ίσως και όλο το εικοσιτετράωρο. Υπάρχει μια τεράστια δεξαμενή επικοινωνίας μεταξύ των χρηστών, από τα τελευταία νέα στο Τwitter, στις συζητήσεις των φίλων στο Facebook και την ανταλλαγή tip για τα καλύτερα μέρη για διασκέδαση στο foursquare, και αυτή η «πηγή» επικοινωνίας είναι πλέον ανοικτή και αξιοποιήσιμη από τα brands.

Επίσης, για πρώτη φορά έχουμε το φαινόμενο του Geek – Rock Star. Το να είσαι geek θεωρείται πλέον κάτι cool και αυτό κάνει όλο και περισσότερο κόσμο να ενστερνίζεται τις νέες τεχνολογίες και να συμμετέχει στην εξέλιξή τους. Σίγουρα ο δρόμος μπροστά μας αναμένεται μακρύς και κυρίως ενδιαφέρων!

Εν συντομία

  • Πάνω από 300.000 download παγκοσμίως για τις εφαρμογές της Cambo σε iPhone και Android
  • No1 στην κατάταξη του ελληνικού App Store για Αθηνόραμα, Meteo.gr
  • Ταυτόχρονο λανσάρισμα σε 12 ευρωπαϊκές χώρες του My Special K
  • Πάνω από 1.000.000 χρήστες για το αγγλικό My Special K
  • Εμφάνιση του My Special K iPhone Αpp σε τηλεοπτικό σποτ της Apple στην Αγγλία
  • Πάνω από 1000% αύξηση συμμετοχής στη σελίδα Facebook της Olympic Air, μέσα σε λίγους μήνες
  • Η εφαρμογή My Special K UK για iPhone και Android είναι μια από τις πρώτες εφαρμογές για brand παγκοσμίως, που διαθέτουν augmented reality με δυναμικό περιεχόμενο.

Απόψεις…
…για το Web

Δεν μπορούμε πια να ξεγελάσουμε τον καταναλωτή. Το mantra της Cambo είναι «provide value». Στο ασφυκτικά ανταγωνιστικό περιβάλλον του web, ο καταναλωτής διαθέτει έναν ανεξάντλητο αριθμό επιλογών και εξαιρετικά περιορισμένο χρόνο. Για να κερδίσεις την προσοχή του και κυρίως την εμπιστοσύνη του και να τον πείσεις να επισκεφθεί ξανά το site σου, πρέπει να έχεις τη δυνατότητα να του προσφέρεις κάτι που αξίζει πραγματικά. Αν αναλωθείς σε τακτικές της παλιάς σχολής, αποτελείς αυτομάτως χαμένο χρόνο. Να είσαι ειλικρινές ως brand και να προσφέρεις πραγματικό value. Είναι τόσο απλό, αλλά ταυτόχρονα περίπλοκο στην εκτέλεσή του.

Ντίνος Παραβάντης
.

…για το Mobile
Προς το παρόν κινούμαστε στους ρυθμούς της Apple, αλλά αυτό είναι κάτι που μπορεί να αλλάξει πολύ γρήγορα. H Google πάντως φαίνεται να ακολουθεί την Apple, αντί να προσπαθεί να καινοτομήσει. Από την άλλη, πρέπει να ομολογήσω πως η Microsoft με ξάφνιασε ευχάριστα με τα demos του Windows 8 -ποτέ μην υποτιμάς μια εταιρεία που διαθέτει μια τόσο μεγάλη δεξαμενή ταλέντου και resource. Πάντως στην Cambo δεν είμαστε οπαδοί της Apple, Google ή της Microsoft -απλά αγαπάμε το καλό software και hardware.

Κρίτων Ρούντος
.

…για τα Social Media
Είναι αδιαμφισβήτητα η εποχή του Facebook, χωρίς να υποτιμάμε τη δυναμική του Twitter. Ζήσαμε όμως και τις μέρες του Friendster, του Hi5, και του Μyspace και θυμάστε πόσο εύκολη ήταν η πτώση τους από τη δόξα. Τα Social Media είναι απρόβλεπτα, δεν μπορούμε πια να αναγνωρίσουμε τι είναι καν Social Media. Είναι τόσο ζωτικό κομμάτι της digital κουλτούρας αυτήν τη στιγμή, ώστε είναι αδύνατον να το αγνοήσουμε. Ευτυχώς τα brand φαίνονται πιο δεκτικά στα Social Media συγκριτικά προς τα πρώτα χρόνια του Διαδικτύου. Πιστεύω ότι αυτό οφείλεται στα εύκολα μετρήσιμα αποτελέσματά των Social Media (π.χ. like). Από πλευράς ιδεών, τα Μέσα κοινωνικής δικτύωσης μας επιτρέπουν να δημιουργήσουμε ενδιαφέρουσες καμπάνιες, και σίγουρα είμαστε ακόμα στα πρώιμα χρόνια.

Κωνσταντίνος Νικητιάδης