Την εμπειρία σε ρόλο «play-maker» βάζουν στο «παιχνίδι» τα αθλητικά sites, εμπλουτίζοντας το περιεχόμενό τους με engaging formats, διαδραστικές ενέργειες και live streaming. Την ίδια στιγμή, στρατηγική αξιοποίηση των κοινωνικών δικτύων και νέες διαφημιστικές λύσεις για τα brands κερδίζουν για τους publishers την «pole position».

Μέχρι το 2025, η παγκόσμια αγορά αθλητισμού θα έχει αγγίξει σε αξία τα 600 δισ. δολάρια, ενώ 3,5 δισ. άνθρωποι θα συμμετέχουν ενεργά σε αθλήματα. Με βάση αυτά τα στοιχεία της Yahoo, πρόκειται για τη δεύτερη πιο διαδεδομένη δραστηριότητα αναψυχής μετά τα ταξίδια. Την ίδια στιγμή, το ηλεκτρονικό εμπόριο που συνδέεται με τα sports αναμένεται να φτάσει να αποτελεί το 30% των διαδικτυακών πωλήσεων μέσα στην επόμενη πενταετία, ενώ, μελέτη της Deloitte δείχνει ότι τα ψηφιακά Μέσα θα ξεπεράσουν σε ανάπτυξη άλλους τρόπους παρακολούθησης αθλητικών events, χάρη στην προσβασιμότητα και την άνεση που προσφέρουν στο κοινό. Αντίστοιχες είναι οι τάσεις και στην Ελλάδα, με τις ιστοσελίδες αθλητικής ειδησεογραφίας να «ποντάρουν» σε «δυνατές υπογραφές», αμεσότητα στην ενημέρωση και πολυμεσικότητα.

«Τα λέμε στο γήπεδο»
Σε «γήπεδο» συνάντησης των brands με τους καταναλωτές τους έχουν εξελιχθεί τα sports sites, επιφυλάσσοντας σειρά ευκαιριών για τις μάρκες. Μπορούν, δε, να αξιοποιηθούν για την προσέγγιση του κοινού σε κάθε στάδιο του funnel, με ενέργειες που απαντούν στις ξεχωριστές ανάγκες κάθε διαφημιζόμενου και κάθε καμπάνιας. Όπως εξηγεί ο Θάνος Σαρρής, Editorial Director του Gazzetta: «Υπάρχουν πάρα πολλοί τρόποι ώστε ένα brand να χτίσει awareness μέσα από ένα αθλητικό site, αλλά και να δημιουργήσει conversions. Το αθλητικό περιεχόμενο “αγγίζει” ένα πολύ μεγάλο μέρος των κοινών για πάρα πολλά brands και πάντα προσπαθούμε να δημιουργήσουμε ενέργειες που να ταιριάζουν με το ύφος, τις αξίες και τους στόχους του κάθε brand. Ένα video series, μια special page, ένας οδηγός μεγάλης διοργάνωσης, μια ειδική ενότητα, μια σειρά premium κειμένων που δένουν “φυσικά” με το brand, αποτελούν μόνο κάποιες ενέργειες, με τις οποίες το κοινό γίνεται engaged με τα brands».

Οι κανόνες άλλαξαν
Οι διεθνείς τάσεις, οι τεχνολογικές εξελίξεις, τα νέα δεδομένα στη δημιουργία και προσφορά περιεχομένου και στον αθλητικό χώρο έχουν αναπροσδιορίσει τα standards των χρηστών αναφορικά με την ενημέρωσή τους από τα γήπεδα του κόσμου. Εκτός από την εγκυρότητα, η δυνατότητα για άμεση πληροφόρηση μέσα από πολυμεσικό περιεχόμενο που κρατά αμείωτη την προσοχή των φιλάθλων τοποθετείται στην κορυφή των προτεραιοτήτων και καθορίζει τις επιλογές τους. Ο Γιώργος Κυριακόπουλος, Διευθυντής Σύνταξης του Onsports.gr, περιγράφει τη νέα πραγματικότητα: «Αναμφίβολα τα κριτήρια των χρηστών στο διαδίκτυο έχουν αλλάξει άρδην τα τελευταία χρόνια. Η μεγαλύτερη ανάπτυξη της τεχνολογίας και οι πολλές δυνατότητες που έχουν οι χρήστες τους έχουν μετατρέψει σε πιο “απαιτητικούς”. Μία “δυνατή” είδηση αποτελεί ένα από τα βασικά κριτήρια, ωστόσο, πλέον, οι χρήστες ενδιαφέρονται σημαντικά και για άλλους τομείς, όπως η κατηγορία multimedia, αφού η εικόνα παίζει σημαντικό ρόλο στη σημερινή εποχή. Παράλληλα, εκ των βασικών κριτηρίων των χρηστών είναι η αμεσότητα στη δημοσιοποίηση μιας είδησης, αλλά και η άποψη που μπορεί να προσφέρει ένα Μέσο. Ακόμα, η live μετάδοση αναμετρήσεων ή γεγονότων, είτε γραπτά, είτε μέσω εικόνας, είναι μία κατηγορία που παρουσιάζει μεγάλη άνοδο τα τελευταία χρόνια».

Τεχνολογία με άξονα τη διάδραση
Η δημιουργία ευκαιριών διάδρασης ανάμεσα σε διαφημιζόμενους και χρήστες, αξιοποιώντας κάθε διαθέσιμο κανάλι, αποτελεί ισχυρό «χαρτί» για τα αθλητικά sites, τα οποία έρχονται να εξαργυρώσουν καινοτόμες συνεργασίες με τις μάρκες, με κεντρικό άξονα την εμπειρία. «Η τεχνολογία παίζει καθοριστικό παράγοντα στο digital περιβάλλον και είναι ένα μεγάλο στοίχημα για κάθε publisher», επισημαίνει ο Θάνος Σαρρής και συμπληρώνει: «Ακολουθώντας τις παγκόσμιες τάσεις, ο στόχος είναι να αυξήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο τα gamified systems στο περιβάλλον μας, ώστε να διατηρηθεί το ήδη υψηλό engagement που έχουν οι χρήστες μας. Οι χρήστες-φίλαθλοι μάς επιβεβαιώνουν διαρκώς πως ενδιαφέρονται για όλες τις ενέργειες στις οποίες μπορούν να συμμετέχουν ενεργά, γεγονός που μας βοηθά να προσφέρουμε στους διαφημιζόμενους όλο και υψηλότερες υπηρεσίες διαφήμισης με τα μέγιστα αποτελέσματα».

Μιλώντας για τους τρόπους με τους οποίους τρόπους μπορούν τα brands να εμπλέξουν ενεργά το κοινό μέσα από τις συγκεκριμένες ιστοσελίδες, ο Γιώργος Κυριακόπουλος αναφέρει τα εξής: «Προσωπικά, θεωρώ πως ένας σημαντικός τρόπος είναι μέσω των social media και της δύναμης που δίνουν, τόσο σε ένα brand, όσο και σε ένα site, να αλληλεπιδράσουν με τους αναγνώστες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι διαγωνισμοί που γίνονται στα social media. Μάλιστα, όσο πιο “δυνατό” είναι ένα δώρο, τόσο μεγαλύτερο είναι και το ενδιαφέρον. Παράλληλα, ένας τομέας όπου θα πρέπει να εστιάσουμε είναι οι κοινές δράσεις των brands με τα αθλητικά sites. Οι δύο πλευρές μπορούν να προσφέρουν σημαντικές εμπειρίες στο κοινό, μέσω κοινών εκδηλώσεων παρουσίασης των προϊόντων των brands, τα οποία μπορούν να προβληθούν με τον καλύτερο τρόπο από τα αθλητικά sites, είτε με live streaming, είτε μέσω της αρθρογραφίας».

Η «μπάλα» στα social
Έχοντας περάσει από το μοντέλο της κατανάλωσης του περιεχομένου από τους αναγνώστες σε αυτό της συνδημιουργίας του μέσα από την ανάπτυξη ενεργών communities, δεν προκαλεί έκπληξη η αυξανόμενη σημασία που αποκτούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για publishers και brands. Στοιχεία της Deloitte αναδεικνύουν την αύξηση του fan-generated content σε πλατφόρμες όπως το TikTok και το Twitch, περνώντας από το sharing στη συν-δημιουργία. Παρατηρείται, δε, μια «μετάλλαξη» του fandom, από μεγάλα ακροατήρια με φυσική συμπαρουσία, σε ομάδες που λειτουργούν εξ αποστάσεως, αλλά με μεγαλύτερο engagement και ισχυροποιούν τους δεσμούς τους μέσα από συζητήσεις και από κοινού παρακολούθηση και στοιχηματισμό. «Η μεγαλύτερη αύξηση της τεχνολογίας μεγαλώνει και τις απαιτήσεις που έχει ένας χρήστης από τα Μέσα, αναφορικά με την αθλητική του ενημέρωση», εξηγεί ο Γιώργος Κυριακόπουλος και προσθέτει: «Ένα video και μία φωτογραφία παίζουν σημαντικό ρόλο στην “εικόνα” που δείχνει ένα site στους αναγνώστες του. Αυτός είναι και ο λόγος που τα μεγαλύτερα Μέσα δίνουν μεγάλη σημασία σε ανάλογες πλατφόρμες, όπως είναι το Instagram και το TikTok, παρά το γεγονός πως ο χρήστης ίσως να μην έχει άμεση σύνδεση με το site. Άλλωστε, οι δύο αυτές πλατφόρμες προσφέρουν ένα σημαντικό πεδίο για την προώθηση των θέσεων ενός Μέσου, αλλά και προϊόντων από τα brands».

Δυνατά «rosters»
Με δεδομένο τον εντεινόμενο ανταγωνισμό, τα αθλητικά sites επενδύουν στο ανθρώπινο δυναμικό τους, επιλέγοντας δυνατές «υπογραφές». Στο πλαίσιο αυτό, ο δημοσιογράφος Κώστας Βαϊμάκης ανέλαβε τη διεύθυνση του αθλητικού site OnSports.gr του ομίλου DPG Digital Media, έχοντας δημοσιογραφική πείρα 30 ετών. Μεταξύ άλλων ήταν αρθρογράφος επί σειρά ετών στην εφημερίδα Πράσινη και SportDay, ενώ από το 2015 έχει διατελέσει Διευθυντής σε διάφορα διαδικτυακά Μέσα. Είναι συμπαρουσιαστής επί 20 χρόνια της ρ/φ εκπομπής Fight Club, ενώ έχει εργαστεί και στο ραδιόφωνο του Σκάι συμπαρουσιάζοντας την καθημερινή εκπομπή Good Ol’ Boys.

Η Liquid Media επέλεξε για το site Gazetta τον Θάνο Σαρρή ως νέο Editorial Director, ο οποίος διαθέτει μακρά εμπειρία στα αθλητικά sites. Εργάστηκε για σχεδόν έξι χρόνια ως Αρχισυντάκτης στο Gazzetta, πριν αναλάβει Head of Content στην εταιρεία Onside και έπειτα Content Manager στο «Γήπεδο Ζωής», του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Είναι επίσης συγγραφέας των βιβλίων «Η Μπάλα στην Κερκίδα» και «30 θεοί του ελληνικού ποδοσφαίρου».

Το Sport24, το αθλητικό site του ομίλου της 24 Media ενέταξε στο δυναμικό του τον δημοσιογράφο Αντώνη Μπαλαδήμα. Με πολυετή εμπειρία στον gaming χώρο και έχοντας διατελέσει ιδιοκτήτης και αρχισυντάκτης του Pentakill.gr, ο Αντώνης Μπαλαδήμας θα εμπλουτίσει τη θεματολογία γύρω από τα e-sports, γράφοντας καθημερινά νέα, ειδήσεις, αλλά και αφιερώματα από τον παγκόσμιο χάρτη των βιντεοπαιχνιδιών και του ηλεκτρονικού επαγγελματικού αθλητισμού. Επιπλέον, θα συμβάλλει σημαντικά στην οργάνωση events, εκπομπών και podcasts με αποκλειστική θεματολογία γύρω από το gaming.

Περιεχόμενο και UX
Την ίδια στιγμή, εξαιρετικά σημαντική παράμετρος παραμένει η ευρύτητα του φάσματος του περιεχομένου και οι ιστοσελίδες το αναγνωρίζουν εμπλουτίζοντάς το συστηματικά σε όλα τα assets τους. Το Sport24 θα προβάλλει τη νέα εκπομπή «Pame Stoixima Pre Game Show» κάθε Παρασκευή στις 15:30, στο κανάλι του στο YouTube, σε σχολιασμό Παντελή Βλαχόπουλου και Θέμη Καίσαρη, οι οποίοι θα μιλούν για τους αγώνες, τα πρωταθλήματα και τα «αστέρια» του ευρωπαϊκού ποδοσφαίρου. Έμφαση δίνεται και στην άμεση πρόσβαση στο περιεχόμενο, με το Sport24 να λανσάρει το ανανεωμένο Sport24 App με περισσότερες δυνατότητες και tailor made χαρακτηριστικά. Νωρίτερα μέσα στη χρονιά, το Gazzetta ανανέωσε το gMotion, την εξειδικευμένη ενότητα για το αυτοκίνητο και τη μοτοσικλέτα, με live για την F1 και το MotoGP, ενημέρωση για τα μεγαλύτερα πρωταθλήματα μηχανοκίνητου αθλητισμού και συνεντεύξεις με τους δημιουργούς των εξελίξεων στους κορυφαίους αγωνιστικούς θεσμούς παγκοσμίως. Επιπλέον, η Liquid Media λάνσαρε το GWomen, το πρώτο online project αφιερωμένο αποκλειστικά στον γυναικείο αθλητισμό, όπου αθλήτριες και γυναικείες ομάδες από όλα τα σπορ θα αναδεικνύονται σε ένα digital περιβάλλον.


Οι σημαντικότερες τάσεις

Θάνος Σαρρής, Editorial Director, Gazzetta

Σωστή στρατηγική, ιδανικό format
«Τα podcasts είναι μια νέα τάση που στο εξωτερικό έχει πολύ μεγάλη δυναμική. Στην Ελλάδα ακόμα χτίζεται. Ίσως και τα ίδια τα media ναι αισθάνονται ακόμα μια αμηχανία με τον συγκεκριμένο τύπο περιεχομένου. Σταδιακά, όμως, ανεβαίνει και σίγουρα έχει μεγάλη προοπτική. Επενδύουμε πολύ στο video περιεχόμενο, είτε είναι live είτε όχι, διανέμοντάς το σωστά στις διαφορετικές πλατφόρμες που πλέον έχουν μπει για τα καλά στη ζωή μας. Υπάρχουν επίσης ενότητες “υβριδικές”, που συνδυάζουν το video με το κείμενο ή την εικόνα. Όλα τα παραπάνω κομίζουν «φρέσκο» περιεχόμενο, ελκυστικό προς τους χρήστες. Και με τη σωστή στρατηγική δημιουργούν τις συνθήκες ώστε κάθε brand να απευθυνθεί στο κοινό που αναζητά».

Γιώργος Κυριακόπουλος, Διευθυντής Σύνταξης, Onsports.gr

Διευρύνοντας τις δυνατότητες
«Τα podcasting, live streaming και e-sports έχουν αποκτήσει μεγάλη δυναμική τα τελευταία χρόνια. Όπως μπορεί εύκολα να καταλάβει κανείς, οι νέες αυτές τάσεις και κυρίως τα podcasts και οι μεταδόσεις σε live streaming δείχνουν τη δυναμική που έχει το διαδίκτυο, σε σχέση με άλλα Μέσα, αλλά και το γεγονός πως ακόμα δεν έχουν “ανακαλυφθεί” τα όρια του συγκεκριμένου Μέσου. Πλέον, ένας χρήστης μπορεί να απολαύσει εμπειρίες που δεν μπορούσαν να “συνδυαστούν” στο παρελθόν. Οπότε, υπάρχει ένα μεγάλο πεδίο δράσης, τόσο για τα brands, όσο και για τα sites, για προσφορά ανάλογων εμπειριών στους χρήστες».


Το live «οικοσύστημα»
Μπορεί οι υπηρεσίες video on demand να έχουν κερδίσει σημαντικό έδαφος σε κάθε είδος περιεχομένου, το live streaming μέσω digital ωστόσο εξακολουθεί να «κερδίζει την καρδιά» των φιλάθλων. Όπως προκύπτει από έρευνα της Deloitte, το 40,7% των sports fans διεθνώς επιλέγει το live streaming αθλητικών διοργανώσεων σε ψηφιακές πλατφόρμες. Ωστόσο, σημαντική ευκαιρία αποτελεί για publishers και brands η μετεξέλιξη της τάσης αυτής σε ένα ολοκληρωμένο οικοσύστημα, καθώς η ζήτηση για περιεχόμενο που συνδέεται με κάποιο live event -ανακοινώσεις, highlights, recap videos κ.λπ.- κυμαίνεται σε αντίστοιχα υψηλά επίπεδα με αυτήν για τα ίδια τα γεγονότα. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι το 51% των ανθρώπων που παρακολουθεί ένα παιχνίδι, «τσεκάρει» παράλληλα και live στατιστικά. Προκειμένου, επομένως, μια τέτοια προσέγγιση να έχει αποτέλεσμα απαιτείται η ενσωμάτωση επιπλέον στοιχείων, -στατιστικά, πληροφοριακό υλικό, σχολιασμός- με στόχο μια περισσότερο ολοκληρωμένη εμπειρία θέασης για τους χρήστες.

Από την πλευρά των φιλάθλων, σύντομες ειδήσεις, recap videos, highlights και Q&As αποτελούν το περιεχόμενο που αναζητούν περισσότερο οι GenZers.

Από μια αναπτυξιακή σκοπιά, πρωτότυπες σειρές μεγάλου μήκους, διαδραστικό περιεχόμενο γύρω από events και διαγωνισμοί είναι σημαντικά για την προσέλκυση νεαρότερων ηλικιακά κοινών που δεν είναι ακόμα αρκετά engaged. Η κατάκτηση αυτής της ομάδας με το κατάλληλο περιεχόμενο έχει τη δυνατότητα να επεκτείνει την παγκόσμια fan base της Gen Z από 25,2% έως και 27% τους επόμενους 18 μήνες.