Eλλάδα… Μία χώρα η οποία τείνει να χρεοκοπήσει τόσο οικονομικά, όσο και ηθικά… Πώς θα μπορούσε να μην έχει επηρεαστεί, λοιπόν, και ο ελληνικός αθλητισμός; Απανωτά σκάνδαλα και διώξεις… Βίαια επεισόδια εντός και εκτός των αγωνιστικών χώρων… Υποβαθμισμένο επίπεδο… Τεράστια οικονομικά προβλήματα σε συλλόγους και ομοσπονδίες…

Τους τελευταίους μήνες, το «μενού» ήταν πραγματικά εκρηκτικό και η επόμενη μέρα προβληματική. Τα αθλητικά sites, όμως, κατάφεραν να διατηρήσουν την επισκεψιμότητά τους σε υψηλά επίπεδα. Όχι τόσο γιατί, όπως λένε, στα Μ.Μ.Ε. «Bad news is good news», αλλά επειδή ο αθλητισμός είναι πάθος… Είναι λατρεία… Είναι αγαπημένη ενασχόληση.

Έτσι, τα sites, έχοντας πάρει πια από τις εφημερίδες τη σκυτάλη της κυρίαρχης πηγής αθλητικής ενημέρωσης, «κατοικοεδρεύουν» πλέον στις πρώτες θέσεις της λίστας επισκεψιμότητας. Πιο αναλυτικά, τα Sport24.gr και Gazzetta.gr προσέλκυσαν τον Σεπτέμβριο κάτι λιγότερο από 2 εκατ. μοναδικούς επισκέπτες, επίδοση που τους επέτρεψε να μπουν στο Top 6 της σχετικής λίστας. Και δεν είναι τα μόνα αθλητικά sites με πολυπληθές κοινό, καθώς στο Top 50 βρίσκονται άλλες 8 ιστοσελίδες αθλητικού περιεχομένου και στο Top 100 συνολικά 14.

Το Marketing Week προσέγγισε μερικά από τα σημαντικότερα sites της εγχώριας αγοράς και τους έθεσε μία σειρά από κρίσιμα ερωτήματα. Ιδού τι μας απάντησαν:


Marketing Week: Τα sites της κατηγορίας αγωνίζονται μπροστά σε γεμάτες κερκίδες. Πόσο ικανοποιημένοι δηλώνετε, ωστόσο, από την προσέλευση των διαφημιζόμενων;

Γρηγόρης Βότσικας (Gazzetta Media Group)
Ως προς την ανταπόκριση των διαφημιζομένων στη συγκεκριμένη κατηγορία, κρίνουμε πως είναι θετική, κυρίως λόγω της ευρείας και αποδοτικής κάλυψης στο ανδρικό κοινό. Η αυξητική τάση της online διαφημιστικής δαπάνης, που έφτασε τα 15,9 εκατομμύρια ευρώ για το πρώτο τρίμηνο του 2011, επιδρά θετικά και στην απορρόφηση των online αθλητικών Μέσων.

Ωστόσο, είναι γεγονός πως η πληθώρα των αθλητικών Μέσων, σε συνδυασμό με τη μεγαλύτερη συγκέντρωση χρηστών σε λίγα από αυτά, δημιουργούν ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό τοπίο για την άντληση διαφήμισης. Στη δική μας περίπτωσή, θετική συμβολή έχουν τα πολλά διαφημιστικά οχήματα και η προσήλωσή μας στο να παρέχουμε υψηλό service, τα οποία τελικά μας έχουν αποφέρει αυξητική κίνηση και ολοένα και περισσότερους διαφημιζόμενους να μας εμπιστεύονται και να ξανάρχονται λόγω των καλών αποτελεσμάτων.

Γιώργος Κουτσοθεόδωρος (Novasports.gr)
Η αύξηση της online διαφημιστικής δαπάνης στη χώρα μας έχει ως φυσικό επακόλουθο και την απορρόφηση επιπλέον budgets από την κατηγορία των αθλητικών websites. Δεδομένης της εξέλιξης των αθλητικών sites σε κυρίαρχη πηγή ενημέρωσης, ανάλογη είναι και η αύξηση της διαφημιστικής απορρόφησης από την κατηγορία.

Στέλιος Μαρκάκης (Onsports.gr)
Ελάχιστα. Αν και στον υπόλοιπο κόσμο αποτελεί πλέον ίσως και την αιχμή του δόρατος, στην Ελλάδα το Διαδίκτυο αποτελεί ακόμη τέταρτη επιλογή, πίσω από τα παραδοσιακά Μ.Μ.Ε. Επίσης, πρόβλημα αποτελεί το γεγονός ότι λόγω και της σχετικής απειρίας, η αγορά των διαφημιζόμενων είτε υπερεκτιμά κάποια trends, όπως τα social networks για προϊοντική προώθηση, είτε τα διαχειρίζεται με λάθος τρόπο, αφαιρώντας έτσι, εν τέλει, σχετική αξία από το Μέσο συνολικά.

Άλλωστε, τα media shops «σπρώχνουν» τους πελάτες τους προς τα Social Media μάλλον για δική τους ευκολία και όχι επειδή, όντως, είναι πιο αποδοτική από την απευθείας Διαφήμιση σε sites. Όπως δείχνουν οι έρευνες, δεν είναι.

Κωνσταντίνος Πεσματζόγλου (Sportaction.gr)
Υπάρχει μεγάλη πρόοδος, αλλά και μεγάλος ανταγωνισμός: Διαφημιστικές, Media Shop και διαφημιζόμενοι όλοι μαζί συνεργαζόμενοι έχουν φέρει μία σταδιακή αύξηση της πίτας που, πιστέψτε με, το 2001 που ξεκινήσαμε έμοιαζε με… όνειρο μίας μικρής ομάδας τρελών… Οι εποχές είναι δύσκολες, αλλά είμαστε βέβαιοι ότι η πίτα θα μεγαλώσει και άλλο.

Σαφώς και δεν είναι κανένας μας ικανοποιημένος, αφού θα έπρεπε κάθε καμπάνια που σχεδιάζεται να έχει και ένα πολύ μεγάλο της κομμάτι στο Internet. Πιστεύω, όμως, ότι επενδύσεις σαν και αυτή της DPG Digital Media, βοηθούν στο να μεγαλώσει συνολικά η πίτα, και ειδικά σε τέτοιους καιρούς όταν στα άλλα Μ.Μ.Ε. υπάρχει συρρίκνωση.

Μιχάλης Τσόχος (Sport-fm.gr & Sday.gr)
Η Οnline Διαφήμιση δεν έχει καταφέρει ακόμη να απορροφήσει το σύνολο των πόρων που δεν επενδύονται πλέον στην παραδοσιακή προβολή. Η οικονομική ύφεση, η μη ώριμη ελληνική αγορά και η αρχική θεώρηση πως η διαφημιστική ικανότητα του Internet δεν ήταν τόσο μεγάλη όσο των παραδοσιακών Μέσων, είναι οι κύριοι λόγοι που κρατούν τη διαφημιστική απορρόφηση σε χαμηλά επίπεδα. Στο Sport-fm.gr και στο Sday.gr, ποτέ δεν θα είμαστε ικανοποιημένοι με τη διαφημιστική απορρόφηση.

Πολύ απλά γιατί μεγαλύτερα έσοδα σημαίνουν και μεγαλύτερες δυνατότητες ανάπτυξης και παροχής ακόμη ποιοτικότερων online υπηρεσιών προς το κοινό και τους συνεργάτες μας.

Στέφανος Τριαντάφυλλος (Sport24.gr, ΝΒΑ Greece) & Ελένη Χατζημήτσου (24Media)
Αναμφισβήτητα, το μερίδιο δαπάνης των αθλητικών brands στο Internet είναι αξιοσημείωτα υψηλότερο από αυτό που παρατηρείται στον Τύπο ή στο Ραδιόφωνο. Πλέον πιστεύουμε πως δεν υπάρχει διαφημιζόμενος που θεωρεί το αθλητικό περιβάλλον μη ελκυστικό, αγνοώντας τόσο την ποιότητα του περιεχόμενου, την αρτιότητα του design, το πάθος/engagement των χρηστών αλλά και τη δυναμική αυτών των Μέσων στα Social Media.

Τα αθλητικά sites καρπώνονται αυτό που τους αναλογεί -αν και υπάρχει ακόμα περιθώριο ανάπτυξης- λόγω του υψηλού loyalty των χρηστών αλλά και της υψηλής επισκεψιμότητας που πλησιάζει όλο και περισσότερο τη μέγιστη τηλεοπτική κάλυψη.


Marketing Week: Στη Μεγάλη Βρετανία, το online video απορρόφησε φέτος διπλάσια κονδύλια σε σχέση με το πρώτο μισό του 2010. Ποια είναι η ανταπόκριση της οποίας χαίρει στην Ελλάδα το εν λόγω Μέσο προβολής; Αποτελεί το video μία από τις κυρίαρχες τάσεις στην Οnline Διαφήμιση;

Ελένη Χατζημήτσου
Το Sport24.gr ήταν το πρώτο αθλητικό site που επιχείρησε να γνωρίσει στον έλληνα χρήστη των αθλητικών Μέσων το online video και συνεχίζει να το κάνει μέσα από σημαντικές και premium συνεργασίες, ώστε οι χρήστες να έχουν μια πολύπλευρη εμπειρία μέσα στο site. Η συνεργασία με το Dailymotion.com, αλλά κι άλλες κινήσεις, όπως η τελευταία με τη Nova για την προβολή των γκολ και των highlights από τους αγώνες της Superleague και η κάλυψη με live-streaming προβολή μεγάλων συνεντεύξεων Τύπου, είναι δείγματα του πώς αντιμετωπίζουμε το online video, πάντα σε συνάρτηση με την υποχρέωσή μας προς το κοινό, για παραγωγή ποιοτικού περιεχόμενου.

Μιχάλης Τσόχος
Το video ακόμη δεν αποτελεί την κυρίαρχη τάση, έχει μία ανοδική πορεία αλλά ο ρυθμός ανάπτυξης του συγκεκριμένου τρόπου προβολής δεν έχει φτάσει στην κορύφωσή του. Σε συζητήσεις με ανθρώπους του συγκεκριμένου χώρου έχουμε καταλήξει στο συμπέρασμα πως σύντομα θα πρωταγωνιστήσει στα διαφημιστικά πλάνα.

Απόδειξη αυτής μας της πεποίθησης είναι η σοβαρή επένδυση που κάνουμε στον εμπλουτισμό του περιεχομένου των Σπορ FM Web TV και Sday.gr Web TV τόσο σε περιεχόμενο, όσο και σε ποιότητα.

Κωνσταντίνος Πεσματζόγλου
Θα μπορούσε και θα έπρεπε, ωστόσο δεν είναι αυτήν τη στιγμή το βασικό εργαλείο Διαφήμισης. Ενδεχομένως, επειδή και ο κόσμος με τις σημερινές συνθήκες δεν έχει τον χρόνο για να παρακολουθεί μεγάλα videos. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, έχει ξεκινήσει η Διαφήμιση μέσω video, τα sites δίνουν πολύ καλό περιεχόμενο και είμαστε έτοιμοι σε όλα για την αγορά.

Στέλιος Μαρκάκης
Στη Μεγάλη Βρετανία, όπως και αλλού, η διαδικτυακή «συνείδηση» του κοινού, αλλά και οι απαραίτητες υποδομές απέχουν πολύ από τις δικές μας. Παγκοσμίως, η τάση οδηγεί στις ταμπλέτες και τα smartphones ως κυρίαρχα Μέσα πρόσβασης στο Διαδίκτυο, όμως όποιος έχει επιδιώξει την ανάλογη εμπειρία στην Ελλάδα διαπιστώνει σχεδόν άμεσα ότι συνιστά συνήθως μια μικρή περιπέτεια, συχνότατα και πολύ ακριβή. Η τάση είναι σίγουρα κυρίαρχη σε παγκόσμιο επίπεδο, αλλά στην Ελλάδα, με ελάχιστες εξαιρέσεις, όχι ακόμη.

Γιώργος Κουτσοθεόδωρος
Η in-stream video Διαφήμιση αρχίζει και γίνεται ολοένα και πιο ελκυστική για τους διαφημιζόμενους και σίγουρα θα αποτελέσει κυρίαρχη τάση, ιδίως αν συνυπολογίσουμε το γεγονός ότι οι Έλληνες είναι μέσα σε υψηλή σειρά κατάταξης στην παρακολούθηση online video. Εμείς στο Novasports.gr προσφέρουμε ήδη ολοκληρωμένες λύσεις in-stream διαφήμισης με μεγάλη ανταπόκριση από τη διαφημιστική αγορά.

Ανδρέας Θεοδωρόπουλος (SentraGoal.gr)
Υπάρχουν πολλές μορφές Οnline Διαφήμισης που έχουν σχέση με το video. Κάποιες αφορούν περισσότερο τους διαφημιζόμενους, όπως η παραγωγή branded content και άλλες τα Μέσα και τις δυνατότητες Διαφήμισης που παρέχουν και που κατά κύριο λόγο εκφράζονται με τις pre-roll διαφημίσεις.

Οι συγκεκριμένες διαφημίσεις αποτελούν μια τεράστια παραδοξότητα της Οnline Επικοινωνίας, που καταδεικνύει περίτρανα πόσο λάθος πολλές φορές την αντιλαμβανόμαστε. Οι pre-roll διαφημίσεις θεωρούνται σαν το πιο πρωτοποριακό διαφημιστικό format online, αν και βασικά είναι το πλέον οπισθοδρομικό. Δεν είναι τίποτα περισσότερο από απλά τηλεοπτικά σποτ.

Στην ουσία, δεν είναι το Video που έχει ενδιαφέρον, αλλά το media placement, που εξασφαλίζει την προσοχή του χρήστη. Το ίδιο, όμως, μπορεί να επιτύχει ο διαφημιζόμενος και με πολλά άλλα formats, ακόμα και με απλούστατα στατικά banners. Θα λέγαμε λοιπόν, ότι δεν πρέπει να εστιάζουμε στο διαφημιστικό format αυτό καθ’ αυτό, αλλά στον στόχο που θέλουμε να μας εξασφαλίσει.

Γιώργος Βότσικας & Βασίλης Παπαθεοδώρου (Gazzetta.gr)
Το video streaming και on demand είναι ήδη πραγματικότητα και τα highlights των αγώνων είναι ήδη ιδιαίτερα δημοφιλή στους «αθλητικόφιλους». Η χρήση του video είναι σίγουρα μια τάση που θα επικρατήσει και στην Ελλάδα. Τα θέματα που υπάρχουν για την περαιτέρω εξάπλωσή του video είναι το κόστος και η διαδικασία αγοράς των δικαιωμάτων, που προς το παρόν είναι ακριβό και δύσκολο σπορ.

Επίσης, το κόστος σε bandwidth για τα sites είναι ιδιαίτερα υψηλό για να προβάλουν video ή και live αναμεταδόσεις, πράγμα που σημαίνει πως συνεχώς ανευρίσκουμε νέες τεχνολογίες για «νορμαλοποίηση» του κόστους μας, όσο τα διαφημιστικά κονδύλια προς αυτήν την κατεύθυνση είναι χαμηλά. Διαφήμιση και video περιεχόμενο θα πρέπει να συμβαδίζουν, ώστε να μπορέσουμε να ακολουθήσουμε τα διεθνή πρότυπα.


Marketing Week: Όπως και πολλά άλλα brands, τα αθλητικά sites αξιοποιούν τη μεγάλη δυναμική των Social Media. Ποια είναι η τακτική που ακολουθείτε στο συγκεκριμένο «γήπεδο» και τι σημαίνει για εσάς το γεγονός ότι όλο και περισσότεροι χρήστες «κλικάρουν» απευθείας σε συγκεκριμένα links, αντί να επισκέπτονται πρώτα την κεντρική σελίδα;

Γιώργος Βότσικας & Βασίλης Παπαθεοδώρου
Αυτή η ερώτηση είναι για πολλά «Like». Όλοι έχουν συνειδητοποιήσει πως τα Social Media, προσφέρουν ωραία και άμεσα αποτελέσματα αν τα διαχειριστείς σωστά. Ανέκαθεν είμαστε υπέρμαχοι του πλούσιου και καλά δομημένου περιεχόμενου. Αναζητούμε συνεχώς τρόπους, ώστε οι επισκέπτες μας να λαμβάνουν ποιοτική και εις βάθος ενημέρωση και όχι να παραμένουν στην πρώτη σελίδα. Τα Social Media μας έχουν βοηθήσει στην κατεύθυνση αυτή.

Όπως και για το περιεχόμενο, μας δίνονται επίσης ευκαιρίες άντλησης επιπλέον διαφημιστικών εσόδων χρησιμοποιώντας το περιεχόμενό μας όπου και αν αυτό βρίσκεται, με πρόσφορο το έδαφος μέσα από τις Social Media πλατφόρμες.

Γιώργος Κουτσοθεόδωρος
Τα Social Media αποτελούν ένα γήπεδο γνωριμίας με μια μεγάλη μάζα φιλάθλων. Έχουμε την ευκαιρία να μιλήσουμε στη γλώσσα τους, να καταλάβουμε τις ανάγκες τους και να τους προσφέρουμε αυτό που ζητάνε. Είναι η βιτρίνα των αθλητικών sites στη γειτονιά των φιλάθλων. Το Νovasports.gr χρησιμοποιεί τα τρία βασικά κοινωνικά δίκτυα, όχι ως δημοσιογραφικά οχήματα αλλά ως τα σημεία συζήτησης και επικοινωνίας με τους αναγνώστες μας και ως βασικούς πόλους δημιουργίας user generated content. Υπό αυτήν την έννοια λειτουργούν συμπληρωματικά του website μας.

Άρης Λαούδης (SentraGoal.gr)
Το SentraGoal έχει περίπου 8.500 «φίλους» στο Facebook και το τελευταίο διάστημα γίνεται ακόμη μεγαλύτερη προσπάθεια ανάπτυξης των Social Media. Θα πρέπει να αποτελεί πλέον βασική προτεραιότητα για όλα τα αθλητικά sites, καθώς αποτελεί όχημα για τη διείσδυση στο κοινό του Internet.

Στέλιος Μαρκάκης
Η έκρηξη της εκμετάλλευσης των Social Media ως πηγής «προώθησης» ειδήσεων φαίνεται να αφήνει πίσω της σιγά-σιγά ένα δίδαγμα: ότι η υπερπληροφόρηση ισοδυναμεί με μη πληροφόρηση.

Η πείρα που κληρονομήθηκε και από τη σχετικώς βραχύβια έξαρση των blogs ως «ειδησεογραφικών» Μέσων, αποδεικνύει ότι μια είδηση, ειδικά αν είναι σοβαρή, αποκτά ουσιαστική υπόσταση και υπεραξία μόνον εντός ενός σχετικού και «επί τούτου» δημιουργημένου πλαισίου: ενός ενημερωτικού site, δηλαδή.
Η ενημέρωση, άλλωστε, αποτελεί μόνο μία διάσταση των Social Media, αλλά όχι την κυρίαρχή τους -και το ίδιο ισχύει, φυσικά και για την εμπορική εκμετάλλευσή τους.

Υπό αυτήν την έννοια, λοιπόν, η λελογισμένη χρήση των Social Media και μάλιστα με γνώμονα τον πραγματικό σκοπό ύπαρξής τους, αποτελεί την τακτική που εμείς έχουμε επιλέξει και μοιάζει μέχρι στιγμής να αποδίδει εξαιρετικά. Άλλωστε, δεν πρέπει να ξεχνάμε και αυτό: το «κλικ» σε συγκεκριμένα links αποτελεί δώρο-άδωρο εάν μετατραπεί σε τεράστιο… bounce rate. Εάν το υπόλοιπο περιεχόμενο του site δεν είναι τέτοιο, ώστε να κρατήσει τον επισκέπτη δηλαδή, τα «κλικς» από τα Social Media δεν σώζουν την κατάσταση.

Κωνσταντίνος Πεσματζόγλου
Είναι μία τάση της εποχής. Το Internet είναι το πλέον ζωντανό Μέσο και πρέπει να παρακολουθείς ακόμα και να προηγείσαι των εξελίξεων. Ο κόσμος δεν έχει πολύ χρόνο πλέον για να χαζεύει με τις ώρες ατελείωτες ειδήσεις.

Πρέπει, λοιπόν, να έχεις εργαλεία που να σου δίνουν τη δυνατότητα να δίνεις εύκολα και γρήγορα πρόσβαση σε αυτό που τον ενδιαφέρει άμεσα. Τα Social Media είναι ένα τέτοιο εργαλείο αλλά δεν είναι το μόνο και εμείς ως όμιλος, φροντίζουμε να εξυπηρετούμε συνολικά τις ανάγκες των χρηστών μας. Είναι στο χέρι του site, αφού δώσει την πληροφορία που αναζητεί ο χρήστης, να είναι σε θέση να τον κρατήσει να διαβάσει και άλλο περιεχόμενο.

Στέφανος Τριαντάφυλλος  & Ελένη Χατζημήτσου
Πλέον το Internet είναι συνυφασμένο με τα Social Media κι υπάρχει μια γενιά που ενημερώνεται, για παράδειγμα, μόνο από το Facebook, από τα links δηλαδή που θα γίνουν post εκεί. Το Sport24.gr είχε δώσει από την αρχή μεγάλη βαρύτητα στο Twitter που αποτελεί πλέον το κορυφαίο «δημοσιογραφικό» εργαλείο: μαθαίνεις τα πάντα πρώτα από εκεί. Τώρα βλέπουμε και το Google + να ανθεί, αν και κατά τη γνώμη μου βρίσκεται ακόμη σε πρώιμο στάδιο και δεν χαίρει ανταπόκρισης από το, ούτως ή άλλως «δυσκοίλιο» σε ό,τι αφορά τις αλλαγές, ελληνικό κοινό.

Τα Social Media, έχουν τη δύναμη να μετατρέψουν μια απλή νιφάδα σε χιονοστιβάδα, χάρη στη μαζικότητα και την απλότητά τους. Το μόνο που χρειάζεται είναι ένα «Like» ή ένα «Retweet». Στο Facebook, όπου η σελίδα του Sport24.gr αριθμεί πάνω από 45.000 likes, γίνεται άμεση ανάρτηση των σημαντικότερων ειδήσεων, φωτογραφιών και βίντεο. Σε αυτά οι χρήστες που «αρέσκονται» στο Sport24.gr έχουν τη δυνατότητα της ταχύτατης πληροφόρησης , ενώ παράλληλα μπορούν να σχολιάσουν, να τα αναμεταδώσουν ή να συμμετάσχουν αν πρόκειται για διαγωνισμό ή ψηφοφορία.

Στο Twitter δημοσιεύουμε τις ειδήσεις, πριν καν τις γράψουμε στο site! Έτσι, όσοι μας ακολουθούν έχουν την άμεση ενημέρωση και εν συνεχεία, γνωρίζουν που θα διαβάσουν τα πάντα για το θέμα που πιθανόν θα τους ενδιαφέρει.

Μιχάλης Τσόχος
Η ενασχόληση 1,5 εκατομμυρίου ενεργών ελλήνων χρηστών με το Facebook, η εκρηκτική άνοδος του Twitter, το εντυπωσιακό buzz του λανσαρίσματος του Google+ λίγο καιρό πριν, είναι γεγονότα που φυσικά δεν μας αφήνουν αδιάφορους. Αντιθέτως, μας οδηγούν στην ενίσχυση της προσφερόμενης εμπειρίας προς τον επισκέπτη μας μέσα από τα κανάλια κοινωνικής δικτύωσης.

Η δημοσίευση ενδιαφερουσών προτάσεων από τους διαφημιζόμενούς μας στις επίσημες σελίδες μας και η προβολή των αντίστοιχων σελίδων τους μέσα από το ολοκληρωμένο πλάνο της online παρουσίας που παρέχουμε, είναι οι βασικές τακτικές που ακολουθούμε στη διαφημιστική αξιοποίηση των ομολογουμένως δημοφιλών εγχειρημάτων μας στα Social Media.


Marketing Week: Παρακολουθείτε τα κορυφαία αθλητικά sites του εξωτερικού. Διακρίνετε κάποια αξιοσημείωτη, θεματική ή μη τάση, η οποία θεωρείτε ότι αργά ή γρήγορα θα υιοθετηθεί και στη χώρα μας;

Μιχάλης Τσόχος
Ο κόσμος της τεχνολογίας γενικότερα και του Διαδικτύου ειδικότερα, είναι πλέον ενιαίος. Η εξέλιξη των αθλητικών sites στην Ελλάδα συμβαδίζει και «παντρεύεται» με την εξέλιξη των αντίστοιχων sites του εξωτερικού. Οι εποχές που στην Ελλάδα τα πάντα έρχονταν με καθυστέρηση ετών έχει περάσει ανεπιστρεπτί.

Στέφανος Τριαντάφυλλος
Τα sites του εξωτερικού επιμένουν πολύ στην άποψη, κάτι που έχει έρθει και στη χώρα μας και, κατά τη γνώμη μου, κάνει τις μεγάλες ελληνικές ιστοσελίδες να ξεχωρίζουν. Τα sites που ανήκουν σε τηλεοπτικό δίκτυο έχουν ένα σαφές πλεονέκτημα. Όπως το ESPN.com, για παράδειγμα, το οποίο συνοδεύει τα άρθρα του με εικόνα από αγώνες, συνεντεύξεις, εκπομπές ακόμη κι αποσπάσματα από το ραδιόφωνό του.

Βλέπουμε ολοένα και περισσότερα sites με ύλη «περιοδικού», όπως το «Post Game» του Yahoo!, που θυμίζουν περισσότερο ηλεκτρονικό ένθετο εφημερίδας, παρά την ίδια την αθλητική εφημερίδα, με την οποία μπορούμε να συγκρίνουμε τα αθλητικά sites.

Κωνσταντίνος Πεσματζόγλου
Το βασικό στοιχείο που μας διαφοροποιεί από sites του εξωτερικού (όχι σε όλες τις χώρες όμως) είναι οι μεταδόσεις. Δεν υπάρχει, όμως, αγορά που να μπορεί να υποστηρίξει κάτι τέτοιο αυτήν τη στιγμή. Είμαστε μία μικρή χώρα, με πολλά οικονομικά προβλήματα και δεν είναι το άμεσο ζητούμενο αυτήν την εποχή.

Στέλιος Μαρκάκης
Τα αθλητικά sites κινούνται, λίγο-πολύ, γύρω από συγκεκριμένες θεματικές και τα περιθώρια πρωτοτυπίας περιορίζονται πάντοτε από τη θεμελιώδη ανάγκη να παρέχεται άμεσα και όσο το δυνατόν πιο εύληπτα η πληροφορία. Η ύπαρξη πανάκριβων τηλεοπτικών δικαιωμάτων για ζωντανές μεταδόσεις αγώνων, στερεί από τα sites την πλέον προφανή και ουσιαστική «έξτρα» παροχή που θα μπορούσαν να προσφέρουν στο κοινό τους.

Στην πράξη, όλοι περιορίζονται σε βελτιώσεις στο layout, τη χρηστικότητα των sites και την προσαρμογή τους στις νέες φορητές συσκευές. Εάν υπάρχει, λοιπόν, μία τάση που αργά ή γρήγορα θα (πρέπει να) έλθει και εδώ, αυτή είναι η βελτιστοποίηση του Μέσου στις απαιτήσεις του ως ξεκάθαρα κυρίαρχου τα προσεχή χρόνια.

Πρωτογενής είδηση, εις βάθος σχολιασμός των γεγονότων και πλήρης αξιοποίηση των μοναδικών χαρακτηριστικών του Μέσου: διαδραστικότητα, multimedia διάσταση, προσβασιμότητα στις φορητές συσκευές.

Γιώργος Κουτσοθεόδωρος
Αν και δεν πρόκειται για έκπληξη, παρατηρούμε μία στροφή στην παροχή περισσότερου multimedia περιεχομένου προς τον τελικό χρήστη και φυσικά, προς τις υπηρεσίες live streaming. Tο User Generated Content είναι, επίσης, μια νέα τάση, η οποία θα αλλάξει πολύ τα δεδομένα της ενημέρωσης. Στον όμιλο Forthnet είμαστε έτοιμοι να πρωταγωνιστήσουμε σε όλους αυτούς τους τομείς.

Γιώργος Βότσικας & Βασίλης Παπαθεοδώρου
Είναι πλέον εντατικότερα εμφανής η τάση για προσφορά του ίδιου περιεχομένου σε πολλαπλές οθόνες που πλέον χρησιμοποιούν όχι απαραίτητα οι ίδιοι χρήστες (website, mobile site ή application, tablet, TV). Το Gazzetta είναι από τα πρώτα Μέσα που επενδύουν σημαντικά σε αυτήν την κατεύθυνση με πλήρη αποδοχή/υιοθέτηση του κοινού. Ήδη το Gazzetta mobile αριθμεί πάνω από 2.100.000 μοναδικούς χρήστες και 43 εκατ. Pageviews, προσφέροντας εντυπωσιακά διαφημιστικά αποτελέσματα σε όσους το επιλέξουν, ως έναν από τους φρέσκους χώρους διάδρασης με το κοινο-στόχος.

Επόμενα σημαντικά βήματα είναι επίσης η Web TV και το Web Radio στο οποίο ήδη δραστηριοποιείται τον τελευταίο καιρό το Gazzetta. Ωστόσο και τα δύο αυτά εγχειρήματα σημαίνουν και σημαντικά κόστη επένδυσης, τα οποία προϋποθέτουν προσεκτικά βήματα και σχεδιασμό, αλλά και γρήγορη υιοθέτηση από τους διαφημιζόμενους, ώστε να μην αποτελούν μόνιμο ρίσκο, ειδικά στις εποχές οικονομικής κρίσης που διανύουμε.

Η επόμενη μέρα σε τίτλους

Αν έπρεπε να επιλέξετε έναν τίτλο για την επόμενη μέρα των εγχώριων αθλητικών sites, ποιος θα ήταν αυτός;

Ά. Λαούδης & Α. Θεοδωρόπουλος: «Προσεκτικά βήματα για να υπάρχει μέλλον».
Μ. Τσόχος: Ο τίτλος που θα επέλεγα για την επόμενη μέρα των εγχώριων αθλητικών sites είναι απλός και ξεκάθαρος: «Ραγδαία εξέλιξη παρά την κρίση».
Γ. Κουτσοθεόδωρος: Θα απαντήσω σε ποδοσφαιρική ορολογία: «Το δεύτερο ημίχρονο θα είναι συναρπαστικό…».
Γ. Βότσικας & Β. Παπαθεοδώρου: Η υπερβολή τελειώνει: οι δυνατοί σε ψυχή, πάθος, ποιότητα, οργάνωση θα επιβιώσουν.
Σ. Μαρκάκης: Έχουν επόμενη μέρα -σε αντίθεση με τις εφημερίδες, που, καλώς ή κακώς, φαίνεται να πνέουν τα λοίσθια…
Κ. Πεσματζόγλου: «Το μέλλον είναι εδώ».
Σ. Τριαντάφυλλος & Ε. Χατζημήτσου: Έναν τίτλο για την επόμενη ημέρα; «Η μέρα της κρίσης», συνδέοντας διαφορετικές έννοιες: α) την οικονομική συγκυρία, β) τη διαπίστωση ότι πλέον τα sites δεν θεωρούνται το «αύριο», αλλά έχουν γίνει ήδη το «σήμερα» και γ) το γεγονός ότι λόγω της ύπαρξης εκατοντάδων sites/blogs, αυτός που παράγει πρωτογενές υλικό, παρουσιάζει νέες ιδέες και είναι συνεπής θα ξεχωρίσει…