Είναι χαρακτηριστικό ότι στο σύνολό τους οι αθλητικές εφημερίδες πουλούν κάθε μέρα 45.000 – 65.000 φύλλα πανελλαδικά, ενώ καθημερινά στα αθλητικά sites «σερφάρουν» περισσότεροι από 500.000 χρήστες. Πέρα από όλα αυτά, προς την κατεύθυνση της αναβάθμισης των αθλητικών sites συνετέλεσε και η οικονομική κρίση, που από τη μία «έκλεισε» τους Έλληνες στα σπίτια τους και από την άλλη περιόρισε το εισόδημά τους, αναδεικνύοντας την δωρεάν online ενημέρωση σε μια σοβαρή εναλλακτική για όσους θέλουν να ενημερώνονται συνεχώς.

Και φυσικά, το γεγονός ότι η ενημέρωση μέσα από ένα αθλητικό site ή portal γίνεται σε πραγματικό χρόνο αποτελεί ένα αξεπέραστο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα γι’ αυτά. Τέλος, η δυνατότητα αμφίδρομης επικοινωνίας που προσφέρει αποτελεί μια ακόμα βασική παράμετρο της επιτυχίας τους. Θα ήταν όμως άδικο να μην σταθεί κανείς και στην ουσιαστική ποιοτική αναβάθμιση των αθλητικών sites, τα οποία μπορεί μεν να ευνοούνται από τη συγκυρία, ωστόσο έχουν κάνει σημαντικά βήματα προόδου και τα ίδια.

Η αλλαγή είναι και αριθμητική – έχουν εμφανιστεί δεκάδες καινούργια -, αλλά και ποιοτική. Τα ποιοτικά αθλητικά sites βελτιώνονται, με τον ανταγωνισμό να συνδράμει ιδιαίτερα προς αυτή την κατεύθυνση. Ίσως το βασικότερο στοιχείο της ανάπτυξής τους είναι η τεχνολογική αναβάθμιση, η οποία τους δίνει τη δυνατότητα να αξιοποιούν ορθολογικά και στρατηγικά όλα τα μέσα: και την εφημερίδα (κείμενα, εικόνες, φωτογραφίες) και το ραδιόφωνο (αμεσότητα) και την τηλεόραση (εικόνα-video). Την ίδια στιγμή, μια ακόμα μεγάλη επιτυχία των αθλητικών sites είναι το γεγονός ότι γράφουν σε αυτά κορυφαίοι δημοσιογράφοι, κάτι που παλαιότερα μόνο δεδομένο δεν ήταν.

Οι προκλήσεις
To μεγάλο πρόβλημα ωστόσο παραμένει η εμφάνιση δεκάδων νέων αθλητικών sites και portals, τα οποία δεν είναι ανάλογου βεληνεκούς, χαρακτήρα και αξιοπιστίας. Έτσι, από τη μια ο ανταγωνισμός μεγαλώνει και από την άλλη εμφανίζονται micro sites, που δουλεύουν με 3-4 άτομα, δημιουργώντας clutter μέσα στο οποίο είναι εύκολο να χαθούν οι ποιοτικές προσπάθειες. Μια άλλη σημαντική πρόκληση είναι η αξιοπιστία και η ορθολογική επεξεργασία της πληροφορίας. Αυτή άλλωστε είναι που ξεχωρίζει τα sites από τα blogs.

Κάτι που μόνο εύκολο δεν είναι σήμερα, αφού όσο ευκολότερα μπορεί κάποιος να προσφέρει είδηση, τόσο δυσκολότερο είναι αυτή να διασταυρωθεί, να αξιολογηθεί και να παρουσιαστεί στη σωστή της διάσταση. Παρά τις προόδους που έχουν κάνει τα τελευταία χρόνια, τα αθλητικά sites υστερούν ακόμα σε νέες τεχνολογίες, τις οποίες χρησιμοποιούν μεγάλα διεθνή αθλητικά sites.

Τεχνολογίες όμως που απαιτούν κεφάλαια, τα οποία αυτή την εποχή δεν υπάρχουν, τουλάχιστον στον βαθμό που θα έπρεπε, Π.χ. η ταχύτατη διείσδυση των smartphones στην ελληνική αγορά έχει οδηγήσει στην ανάγκη προσφοράς και mobile ενημερωτικών υπηρεσιών από τα αθλητικά sites, διαδικασία που μόλις έχει ξεκινήσει, αλλά ακόμα έχει πολύ δρόμο. Η επόμενη μεγάλη πρόκληση των αθλητικών sites λοιπόν είναι να διαχειριστούν τις ανάγκες ενημέρωσης των χρηστών μέσω των κινητών τηλεφώνων, κάτι που απαιτεί δουλειά, αλλά και χρήματα. Μια άλλη σημαντική πρόκληση αφορά στο νομικό πλαίσιο λειτουργίας του διαδικτύου, στο οποίο αυτή τη στιγμή επικρατεί αναρχία, χωρίς να υπάρχουν ασφαλιστικές δικλείδες που θα προστατεύουν τα σοβαρά sites από τους «αλεξιπτωτιστές» του χώρου.

Ο ρόλος τους ως διαφημιστικά μέσα
Παρά τις προόδους που έχουν γίνει, οι διαφημιζόμενοι εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν το διαδίκτυο και τα αθλητικά sites με κάποια καχυποψία. Τα πλεονεκτήματα της online διαφήμισης δεν τους είναι απολύτως ξεκάθαρα, ενώ δεν έχουν πειστεί ακόμα για την αξιοπιστία των ποσοτικών μετρήσεων που τους δίνονται. Κάτι για το οποίο όμως πλέον δεν έχουν καμία δικαιολογία, αφού η αγορά απαντά σε αυτό κάθε μέρα. Τα ερευνητικά εργαλεία που λανσάρουν οι εταιρείες και στην Ελλάδα -που αφορούν μετρησιμότητα, διαδραστικότητα και δυνατότητες multimedia προβολών -, έχουν δοκιμαστεί στο εξωτερικό, σε μεγάλες διεθνείς αγορές και τα έχουν εμπιστευθεί κορυφαίοι διαφημιζόμενοι παγκοσμίου βεληνεκούς.

Πλέον, η αποδοτικότητα μιας online καμπάνιας δεν θα έπρεπε να αμφισβητείται, αλλά οι διαφημιζόμενοι πρέπει να εστιάζουν στην αξιοπιστία και στο κύρος του αθλητικού site στο οποίο σκέφτονται να επενδύσουν. Αυτό είναι κάτι που έχει ξεκινήσει, με αργά βέβαια βήματα. Πέραν τούτου, οι διαφημιζόμενοι καταλαβαίνουν κάθε μέρα όλο και περισσότερο ότι δεν μπορούν να απουσιάζουν από ένα μέσο στο οποίο βρίσκονται κάθε μέρα και για πολλές ώρες οι νέοι ηλικίας 15-35 ετών, περνώντας σε αυτό περισσότερες ώρες από ότι στην τηλεόραση, όπως αποδεικνύουν σχετικές έρευνες.


Οptimization, υψηλότερα response και click through rates
Η σταθεροποίηση στις προτιμήσεις των χρηστών και στις επισκεψιμότητες των κορυφαίων αθλητικών sites θα επικρατήσει, επισημαίνει ο Γρηγόρης Βότσικας, Γενικός Διευθυντής της Wake Digital, εταιρείας στην οποία ανήκει το gazzetta.gr (αλλά και άλλα σημαντικά αθλητικά sites και portals), εκτιμώντας ότι «η καθιέρωση του Gazzetta ως κορυφαίου αθλητικού site στην Ελλάδα και η σταθερή παραμονή του στις πρώτες θέσεις προτιμήσεων των χρηστών εδώ και 4 χρόνια, αποδεικνύει τελικά πως παρά την πληθώρα των επιλογών που υπάρχουν στο Διαδίκτυο, οι χρήστες μπορούν να ξεχωρίσουν το καλό, αξιόπιστο και έγκυρο περιεχόμενο, ειδικά όταν αυτό προσφέρεται με ενυπόγραφη είδηση, συχνό ρυθμό ανανέωσης και φιλικό προς το χρήστη τρόπο».

Ο ίδιος επισημαίνει το ανταγωνιστικό τοπίο που έχει δημιουργηθεί στα αθλητικά sites για την απορρόφηση διαφήμισης, κάτι που καθιστά σημαντική την δημιουργία και προσφορά «άρτιων και αποτελεσματικών διαφημιστικών οχημάτων, τα οποία να καλύπτουν τις πολλαπλές επικοινωνιακές ανάγκες των διαφημιζόμενων». Αναφερόμενος στο νομοθετικό πλαίσιο των sites, ο Γρηγόρης Βότσικας τονίζει ότι οι περισσότεροι από τους εκατοντάδες δημιουργούς αθλητικών sites έχουν βασικό στόχο το κέρδος από τη διαφήμιση και καμία ιδιαίτερη σχέση και αγάπη για τον αθλητισμό. «Το κράτος δεν έχει καταφέρει να θεσπίσει ένα νομικό πλαίσιο ώστε να ελέγχει και να βάζει τους όρους που θα προστατεύουν και θα βελτιώνουν τις σωστές και άρτιες εκδοτικές επενδύσεις στο internet, με αποτέλεσμα να γεμίζει το διαδίκτυο με πληθώρα από sites τα οποία τις περισσότερες φορές λειτουργούν χωρίς καθόλου πρωτογενές υλικό, κάνοντας μόνο aggregate το content από άλλα sites».

Αναφερόμενος στο gazzetta.gr επισημαίνει ότι επενδύει στο περιεχόμενο και λειτουργεί με μια μεγάλη ομάδα καταξιωμένων δημοσιογράφων δημιουργώντας καθημερινά περισσότερα από 200 άρθρα. Εστιάζοντας στους διαφημιζόμενους, ο Γενικός Διευθυντής της Wake Digital επισημαίνει ότι η ανταπόκρισή τους είναι θετική και οφείλεται στην ευρεία και αποδοτική κάλυψη του ανδρικού κοινού. Όπως λέει, σε επίπεδο δημιουργικών υπάρχει μία συνεχιζόμενη τάση για μεγαλύτερες διαστάσεις, πιο πλούσια (rich-media & video) δημιουργικά και custom παραγωγές.

«Έχει συνολικά γίνει κατανοητό ότι το internet είναι πολλά περισσότερα από ένα Direct Response μέσο και μπορεί να προσφέρει awareness, engagement και brand affinity. Στην δική μας περίπτωση, θετική συμβολή έχουν τα πολλά διαφημιστικά οχήματα και η προσήλωση μας στο να παρέχουμε υψηλό service». Το ζητούμενο όμως για τον διαφημιζόμενο είναι η αξιοπιστία του μέσου και τα μετρήσιμα αποτελέσματα που αυτό προσφέρει. «Δεν μπορούμε να μένουμε μόνο στα concepts ή σε ωραίες δημιουργικές ιδέες. Αυτό που κάνει τη διαφορά είναι η προσήλωση στο optimization των καμπανιών με στόχο τα υψηλότερα response και click through rates.

Ο στόχος είναι να καταλήγουμε σε υψηλότερο RΟI, να μεγιστοποιούμε τους δείκτες απόδοσης (KPI) brand awareness & user engagement μέσα από ένα συνδυασμό ευρείας κάλυψης και δημιουργικών δυνατοτήτων (rich media banners, video). Ως μέσο, και ειδικά μέσα από την συνεργασία με τη Thinkdigital, φροντίζουμε να προσφέρουμε όχι μόνο τα διαφημιστικά οχήματα και την τεχνολογία που επιτρέπουν τα παραπάνω, αλλά και πλήρη αναλυτικά στοιχεία, μετρήσεις και αποτελέσματα που συμβάλλουν ώστε διαφημιστές και διαφημιζόμενοι να αξιολογούν τα αποτελέσματα της επένδυσής τους». Πώς επιχειρούν όμως τα αθλητικά sites να αποκτήσουν πρωταγωνιστικό ρόλο στο marketing mix;

«Με την προσφορά ενός άρτιου προϊόντος που να δικαιολογεί τα ποσά επένδυσης για τους διαφημιζόμενους» αναφέρει ο Γρηγόρης Βότσικας, ο οποίος μιλώντας για το gazzetta.gr επισήμανε ότι συνεργάζεται με την Thinkdigital, ενώ επενδύει στην προσήλωση, στην δημιουργία υψηλής ποιότητας περιεχόμενου και της καλύτερης δυνατής εμπειρίας για το χρήστη, ενσωματώνοντας το mobility στο σχεδιασμό και στην μετάδοση της πληροφορίας, αλλά και τη διάδραση των χρηστών με ενσωμάτωση social media platforms & tools και συνεργάτη τη Wedia. Mάλιστα, όπως ανέφερε, η επένδυση του gazzetta.gr στο mobile είναι πολύ σημαντική και ήδη οι επισκέπτες των mobile εφαρμογών του φτάνουν τους 70.000 unique visitors μηνιαίως.

«Το video περιεχόμενο (streaming και on demand) είναι ήδη πραγματικότητα και τα highlights των αγώνων είναι ήδη ιδιαίτερα δημοφιλή στο αθλητικό κοινό. Η χρήση του video είναι τάση που θα επικρατήσει και στην Ελλάδα. Το κόστος και η διαδικασία αγοράς των δικαιωμάτων, που προς το παρόν είναι ακριβό, καθυστερούν στην Ελλάδα το ρυθμό υιοθέτησης. Επίσης σημαντικό είναι και το κόστος σε bandwidth, ώστε να μπορούν να προβάλλονται video ή και live αναμεταδόσεις» καταλήγει.



Πωλήσεις φύλλων ανά ημέρα Vs Unique Browsers ανά ημέρα
«Οι Έλληνες έχουν ιδιαίτερη σχέση με την αθλητική ενημέρωση. Όπως υπάρχουν πολλές, αναλογικά, αθλητικές εφημερίδες και πολλές αναλογικά, αθλητικές εκπομπές, με τον ίδιο τρόπο υπάρχουν και πολλά, μα πάρα πολλά αθλητικά sites. Άλλα μικρότερα και άλλα μεγαλύτερα» αναφέρει ο Νικόλας Μπαρδάκης, Γενικός Διευθυντής του Sport.gr.

Σχολιάζοντας δε την προτίμηση που δείχνουν τελευταία οι διαφημιζόμενοι στα αθλητικά sites τονίζει πως ο λόγος είναι «η πολύ μεγάλη και οικονομική κάλυψη μοναδικών χρηστών – απόλυτα μετρήσιμα -, κάτι που δεν προσφέρεται από άλλα μέσα, ούτε καν από άλλους τύπους ιστοσελίδων». Εκτιμά δε ότι εάν συνυπολογίσει κανείς τις δημιουργικές δυνατότητες που παρέχονται, όπως είναι οι διαδραστικές εφαρμογές, τα Social Media, το livestreaming ή οι on demand εφαρμογές με pre roll δυνατότητες διαφήμισης, μπορεί να πει με βεβαιότητα πως και φέτος τα αθλητικά sites θα πρωταγωνιστήσουν.

Όσον αφορά στο ζήτημα της αξιοπιστίας, ο Νικόλας Μπαρδάκης τονίζει ότι το Sport.gr αυτό το έχει καταφέρει και με το παραπάνω. «Με πρωτοπόρες για τα ελληνικά δεδομένα καμπάνιες, όπως αυτή που «έτρεξε» κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού στο Euro, με την καθημερινή video live streaming branded εκπομπή του Αντώνη Πανούτσου μαζί με τον Αντώνη Καρπετόπουλο, με απόλυτα μετρήσιμα Pre Roll Videos, με χρήση διεθνών εργαλείων για metrics, τα οποία πρωτοχρησιμοποιήσαμε σε συνεργασία με την αμερικανική Ustream».

Σύμφωνα με τον Γενικό Διευθυντή του Sport.gr, το πλέον σημαντικό σε ένα αθλητικό site είναι το περιεχόμενο, ενώ τα ανταγωνιστικά του πλεονεκτήματα σε σχέση με μια αθλητική εφημερίδα είναι η ταχύτητα ενημέρωσης, η εικόνα (VOD και Live), o μη περιορισμός στις λέξεις, αλλά και η ύπαρξη σχολίων από τους χρήστες. «Η βασικότερη διαφορά όμως, είναι η αναγνωσιμότητα – πωλήσεις φύλλων ανά ημέρα Vs unique browsers ανά ημέρα. Για παράδειγμα, εμείς στο Sport.gr έχοντας επενδύσει πάρα πολύ στο περιεχόμενο έχουμε μεγάλη ευρύτητα κοινού.

Καλύπτοντας και αθλήματα όπως γυναικείο volley, άρση βαρών, στίβο, πάλη και άλλα τα οποία δε βρίσκουν “χώρο” στον πιεσμένο τηλεοπτικό ή ραδιοφωνικό χρόνο, αλλά ούτε και στις εφημερίδες, έχουμε αναγνώστες που σίγουρα δεν θα χαρακτηρίζονταν «αναμενόμενο κοινό αθλητικών μέσων»».
Όσον αφορά στο περιεχόμενο, ο Νικόλας Μπαρδάκης σχολίασε: «Το transition προς το multimedia περιεχόμενο είναι πολύ έντονο και απόλυτα λογικό. Live εικόνα. Η μαγεία του να μεταδίδεις ζωντανά, real time ένα (αθλητικό) γεγονός προς τους χρήστες σου. Πριν χρόνια θα λέγαμε «θα ήθελα να μεταδώσω κάτι live». Πλέον είμαστε στην εποχή του «μεταδίδω κάτι live».

Η τεχνολογία υπάρχει και το κόστος όσο πάει και μειώνεται». Και καταλήγει: «Από το Μουντιάλ του 2010 και το «Vuvuzela Show» (Α. Πανούτσος – Α. Καρπετόπουλος) μέχρι σήμερα, στο Sport.gr, έχουμε «εικόνα» από περισσότερες από 10 χώρες όπου έχουν συμμετάσχει Έλληνες αθλητές και ελληνικές ομάδες. Έχουμε προβάλει αθλήματα όπως canoe kayak, πάλη, μπάσκετ, άρση βαρών και έχουμε ακολουθήσει διοργανώσεις όπως Ολυμπιακοί Αγώνες, Final Four, Euro, Karate K1, με δεκάδες χιλιάδες προβολές και μοναδικούς χρήστες».

NIELSEN ONLINE RANKING REPORT –ΑΘΛΗΤΙΚΑ SITES/PORTAL* Σεπτέμβριος 2012
Α/Α Site/Portal Publisher Unique Browsers Page Impressions Total Sessions
1 Gazzetta.gr Wake Digital 1.888.812 52.747.735 11.296.815
2 Onsports.gr DPG 931.023 11.457.451 2.490.970
3 Sportdog.gr Wake Digital 571.303 11.794.482 3.078.225
4 Nooz.gr/sports Sportnews 546.521 8.046.275 1.875.847
5 Sentragoal.gr Πήγασος Interactive 438.792 7.341.010 2.295.024
6 Sportygossip.com Wake Digital 397.971 2.547.064 921.854
7 In.gr/sports DOL 378.092 2.224.463 1.148.895
8 Aek365.gr Wake Digital 372.014 10.478.448 2.489.614
9 Leoforos.gr Wake Digital 335.691 6.317.799 1.882.003
10 Katimagiko.gr Wake Digital 223.396 2.828.517 987.909
11 Ethnosport.gr Πήγασος Interactive 99.460 570.709 215.006
12 Msn Sports Microsoft 83.184 1.312.839 166.796
13 Mikriliga.com Direction 29.918 592.175 170.428
14 Basketnet.gr Direction 21.256 280.927 96.009
  Σύνολο   5.511.113 20.428.293 33.977.103