Give risk a chance

Στο συνέδριο παρευρέθηκαν στελέχη της ελληνικής διαφημιστικής αγοράς, αλλά και εκπρόσωποι μεγάλων brands. Οι σύνεδροι είχαν τη μοναδική ευκαιρία να δουν και να ακούσουν τους επικεφαλής επιτυχημένων agencies να αναλύουν τη φιλοσοφία τους και να μιλούν για το ρόλο που έχει παίξει ο παράγοντας του ρίσκου στη δουλειά τους. Οι διακεκριμένοι ομιλητές παρουσίασαν καμπάνιες που έχουν δημιουργήσει οι ίδιοι, αλλά και case studies που θαύμασαν ή κλήθηκαν να κρίνουν ως μέλη επιτροπών σε διεθνείς θεσμούς βράβευσης. Στο τέλος κάθε ομιλίας πραγματοποιήθηκαν on-stage interviews με τους ομιλητές να απαντούν σε ερωτήσεις διακεκριμένων ελλήνων διαφημιστών και marketers.

Το συνέδριο άνοιξε με τους νικητές του διαγωνισμού Young Lions, οι οποίοι ταξίδεψαν στις Κάννες, πήραν μέρος στον διεθνή διαγωνισμό και παρακολούθησαν το σπουδαιότερο Φεστιβάλ Δημιουργικότητας στον κόσμο. Οι νέοι δημιουργικοί μίλησαν για την εμπειρία τους και παρουσίασαν τις εντυπώσεις τους από το ταξίδι τους. Στην ενότητα συμμετείχαν οι: Στεφανία Ζαλμά και Ζωή Οικονομοπούλου από την Pollen, Δανάη Κατσαλή και Σταύρος Κυπραίος από την OgilvyOne, και Μαγδαληνή Στεφανάτου και Νίκος Σουέρεφ από την McCann Worldgroup.

Μετά την ιδανική εισαγωγή των Young Lions, πήρε το λόγο ο Γιώργος Γαρεφαλάκης, Creative Director της Bold Ogilvy & Mather, ο οποίος στην παρουσίασή του με τίτλο «One idea Cannes do it» εξήγησε γιατί είναι προτιμότερο για το agency να καταθέτει μία και μοναδική ιδέα στον πελάτη. Στη συνέχεια, βρέθηκε στη σκηνή ο Γιώργος Βαρέλογλου, Business Development Director της Mindworks, ο οποίος παρουσίασε την εργασιακή φιλοσοφία της εταιρίας και ανέλυσε τους λόγους για τους οποίους ένας δημιουργικός μπορεί να κερδίσει περισσότερα δουλεύοντας σε ένα agency, παρά ως freelancer.

Mac MacDonald – F*** the Staus Quo!
Ο πρώτος από τους ξένους ομιλητές που βρέθηκε στη σκηνή του Bios, ήταν ο Mac MacDonald, President & Partner της Sid Lee Amsterdam, η οποία είναι παγκοσμίως γνωστή ως ένα από τα πλέον δημιουργικά και πρωτοποριακά agencies. O M. MacDonald έκανε μία αναδρομή στην ιστορία του agency που ιδρύθηκε στον Καναδά πριν από 20 χρόνια ως ένα μικρό γραφείο design και εξελίχθηκε στο πιο ολοκληρωμένο πολυσυλλεκτικό agency, το οποίο σήμερα περιλαμβάνει – εκτός του διαφημιστικού-δημιουργικού τμήματος – αρχιτεκτονικό γραφείο, κολεκτίβα καλλιτεχνών και, εσχάτως, μία νέα πλατφόρμα σχεδιασμού και υλοποίησης προωθητικών events σε συνεργασία με το περίφημο Cirque de Soleil.

Η παρουσίαση του Mac MacDonald, ο οποίος άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις στο κοινό, είχε τον ανατρεπτικό τίτλο «Fuck the Status Quo». Αυτό το motto περικλείει τη φιλοσοφία της Sid Lee, οι άνθρωποι της οποίας αποδέχονται «την αλλαγή ως τη μοναδική σταθερά και την αποτυχία ως ένα συνεχές». Οι αξίες που πρέπει να ασπάζεται ένα agency για να ξεχωρίσει είναι η διαφοροποίηση, η διάθεση για συνεχή εξέλιξη και προσαρμογή και κυρίως, οι πράξεις αντί των λόγων. Ο M. MacDonald παρουσίασε τις πιο χαρακτηριστικές καμπάνιες της Sid Lee, με κυρίαρχη εκείνη που δημιουργήθηκε για λογαριασμό της Adidas.

Κλείνοντας την ομιλία του και σε μία προσωπική νότα που εκτιμήθηκε δεόντως, o Mac αναφέθηκε σε μία δύσκολη περίοδο της καριέρας του και συμβούλεψε τους ακροατές να μην χάνουν ποτέ το κουράγιο τους και να μαθαίνουν από τις ατυχίες.

Chris Vannitsem – A+T+V= C: Η φόρμουλα της διαφημιστικής επιτυχίας
H Managing Director της Indie Amsterdam, Chris Vannitsem παρουσίασε την περίπτωση του μικρού, ανεξάρτητου agency, το οποίο, ωστόσο, γεννά και υλοποιεί μεγάλες και πολύ πρωτότυπες ιδέες. Η ομιλία της βασίστηκε στη «μυστική φόρμουλα» των τριών συστατικών που κάνουν τους πελάτες να αγκαλιάζουν τις ιδέες ενός agency: σύμφωνα με τη φιλοσοφία της Indie, αυτά τα τρία συστατικά είναι η Φιλοδοξία, η Εμπιστοσύνη και η Ευαισθησία. Η Chris Vannitsem έδειξε χαρακτηριστικές καμπάνιες που αντιπροσωπεύουν αυτά τα «μαγικά» συστατικά και έφεραν εντυπωσιακά και απτά αποτελέσματα για μεγάλους πελάτες όπως η Domino’s Pizza ή για μικρούς, όπως μια οικογενειακή επιχείρηση παρασκευής μουστάρδας.

Οι δουλειές της Indie χαρακτηρίζονται από χιούμορ και απλότητα, όπως διαπίστωσε και το κοινό του Athens Creativity Conference ’13. Το πιο σημαντικό, ωστόσο, είναι ότι οι καμπάνιες αυτές πέτυχαν το στόχο τους επειδή οι πελάτες έδειξαν πίστη στην αρχική ιδέα και εμπιστεύθηκαν το agency. Η Chris τόνισε ότι σε μία κρίσιμι συνάντηση με έναν πελάτη, παίζει καταλυτικό ρόλο ο τρόπος με τον οποίο παρουσιάζεται η ιδέα. Οι άνθρωποι ενός agency πρέπει να κερδίσουν την εμπιστοσύνη του πελάτη πριν παρουσιάσουν μία ανατρεπτική ιδέα.


Christoph Everke – Vertrauen: μία λέξη που κάνει θαύματα
Ο Christoph Everke βρέθηκε στην Αθήνα για μόλις λίγες ώρες, προκειμένου να παρουσιάσει τη δουλειά της Serviceplan Munich, η οποία διαγράφει μία εντυπωσιακή πορεία τα τελευταία χρόνια και συγκαταλέγεται πλέον στα 3 κορυφαία ανεξάρτητα agencies του κόσμου. Ο ίδιος έγινε εφέτος ο πρώτος Creative Director που κέρδισε δύο συνεχόμενα Grand Prix στην κατηγορία Design. Ο Christoph Everke μίλησε για το περίφημο «Vertrauen», τη γερμανική λέξη που περιγράφει δύο έννοιες που είναι απαραίτητες στη Διαφήμιση: εμπιστοσύνη και αυτοπεποίθηση. Ο Creative Director της Serviceplan Munich ανέλυσε τη φιλοσοφία του «Vertrauen» παραθέτοντας παραδείγματα βραβευμένων καμπανιών, όπως το περίφημο «Small Business Saturday» που κέρδισε δύο Grand Prix στις Κάννες και το Nike Fuelband, που θριάμβευσε πέρυσι στην κατηγορία Titanium.

Στη συνέχεια, παρουσίασε τις δουλειές που εξασφάλισαν στο agency την κορυφαία διάκριση στις Κάννες και το έφεραν στο παγκόσμιο προσκήνιο: την ετήσια έκθεση της αυστριακής εταιρίας φωτοβολταϊκών, Austria Solar, το περιεχόμενο της οποίας είναι ορατό μόνο υπό το φως του ήλιου και το Selfscan Report, για λογαριασμό των ιταλικών σούπερ μάρκετ Auchan, το οποίο συμπυκνώνει μία ολόκληρη έκθεση αειφορίας σε μία απλή απόδειξη που παραλαμβάνει ο πελάτης από το ταμείο. O C.Everke θεωρεί ότι οι πραγματικά δημιουργικές ιδέες πείθουν από μόνες τους τον πελάτη, ενώ υποστήριξε και εκείνος τη λογική της «μίας ιδέας». Απαντώντας σε ερωτήσεις του κοινού, ο C.Everke τόνισε ότι όσα βραβεία και αν έχει κερδίσει ένα agency, πρέπει να κερδίζει κάθε φορά εκ νέου την εμπιστοσύνη του πελάτη.

Ian Haworth – Πώς να πουλήσετε έναν… γορίλα
Ένα από τα πιο έμπειρα και πολυβραβευμένα στελέχη της παγκόσμιας Διαφήμισης, ο Ian Haworth άνοιξε την παρουσίασή του με ένα από τα πλέον αναγνωρίσιμα σποτ των τελευταίων ετών: τον «Γορίλα» που είχε δημιουργήσει η Fallon για λογαριασμό της σοκολατοποιίας Cadbury’s. Η συγκεκριμένη καμπάνια αποδεικνύει πόση σημασία έχει η υιοθέτηση μιας φαινομενικά «τρελής» ιδέας από τον πελάτη. Ο Ian Haworth εξήγησε ότι εάν η Cadbury’s δεν είχε εμπιστευθεί το agency και δεν είχε πει το «ναι» στη συγκεκριμένη καμπάνια, ίσως να είχε χρεωκοπήσει. Ο Global Chief Creative Officer της RAPP συμβούλεψε τους διαφημιστές να αγαπούν τη δουλειά του πελάτη τους όσο την αγαπά και ο ίδιος και να λειτουργούν ως «business partners».

Επίσης, να μην υποκύπτουν στην «τυρρανία του “αλλά”», παρά να αγκαλιάζουν τη «δυνατότητα του “και”». Έπειτα παρέθεσε χαρακτηριστικά «ριψοκίνδυνα» παραδείγματα, με αποκορύφωμα το Red Bull Stratos, το οποίο, όχι μόνο ανέδειξε ένα εγχείρημα μοναδικό στην ανθρώπινη ιστορία, αλλά πρόσφερε στο brand προβολή που – με όρους παραδοσιακής διαφήμισης – θα κόστιζε 100 εκατομμύρια δολάρια και διπλασιάσε την αξία της μετοχής του. Ολοκληρώνοντας την παρουσίασή του, o Ian Haworth υπενθύμισε ότι μία κακή καμπάνια μπορεί να κοστίζει όσο και μία πολύ καλή και προέτρεψε τους διαφημιστές να είναι πάντοτε έτοιμοι να ρισκάρουν το παράτολμο.

Chris Clarke – Πώς θα διασωθεί η Δημιουργικότητα στην ψηφιακή εποχή
Ο Chris Clarke είναι ένας από τους πρώτους διαφημιστές παγκοσμίως που μπήκαν στην digital «περιπέτεια». Η πολυετής παρουσία του στον συγκεκριμένο χώρο τον έκανε να γνωρίσει καλά, αλλά και να αμφισβητήσει το Internet ως πεδίο Δημιουργικότητας. Στο Athens Creativity Conference, o International Chief Creative Officer της DigitasLBi παρουσίασε τη φιλοσοφία του για το Διαδίκτυο και τη σχέση του με τη Δημιουργικότητα. Ο Chris Clarke σημείωσε ότι το «δωρεάν» που χαρακτηρίζει σε μεγάλο βαθμό το περιεχόμενο στο Internet, σκοτώνει την ποιότητα και έχει σοβαρές επιπτώσεις στην αγορά εργασίας και στη δημιουργική διαδικασία. Σύμφωνα με τον Chris, το Internet δίνει στον άνθρωπο την ψευδαίσθηση ότι έχει τον έλεγχο.

«Η ψηφιακή τεχνολογία έχει τη δύναμη να απελευθερώνει, αλλά και να αιχμαλωτίζει. Και αν δεν είμαστε προσεκτικοί, υπάρχει ο κίνδυνος να καταλήξουμε  οικονομικοί σκλάβοι των αλγορίθμων. Ωστόσο, με τη σωστή χρηματοδότηση και τις κατάλληλες ιδέες, θα είμαστε σε θέση να τιθασεύσουμε αυτό το ψηφιακό τέρας και να εκμεταλλευθούμε τη δύναμή του για το καλό των πολλών». Αυτό που χρειάζεται είναι να αξιοποιήσουμε σωστά τον απίστευτο όγκο των στοιχείων που διατίθενται στο Internet, ώστε να κάνουμε περισσότερο ανθρωποκεντρικό το νέο οικοσύστημα που διαμορφώνεται.


Το κοινο είπε…
Γιώργος Αναστασιάδης
, Managing Director, Milk Branding Professiοnals
Πολύ ενδιαφέρον συνέδριο με πολλά χρήσιμα συμπεράσματα για το πώς πρέπει να δημιουργείται η επικοινωνία. Ειδικά οι παρουσιάσεις του Mac MacDonald της Sid Lee και του Chris Clarke της LBi έδωσαν άφθονη τροφή για σκέψη. Κρατάω αυτό που είπε o MacDonald: «Δεν μπορώ να θυμηθώ έστω μία φορά στην καριέρα μου που να ήμουν τόσο βέβαιος για το τι είναι το πιο σωστό για το brand ώστε να πάμε στον Πελάτη μόνο με μία ιδέα».

Γιάννης Καμίνης
, Director of ‘ya’ Creative Marketing Communications
Ιδέες με κοινωνική χροιά που γίνονται πράξη… Το συνέδριο ξεχώρισε για τις πρωτοποριακές, βραβευμένες, δημιουργικές ιδέες που υλοποιούνται διότι οι διαφημιστές τολμούν να υποστηρίξουν την αυθεντικότητά τους στον πελάτη – διαφημιζόμενο και να αποδείξουν πως η ασφαλέστερη λύση αποτελεί ένα δεδομένο, περιοριστικό για τη δημιουργικότητα αλλά και για τα αποτελέσματα της. Τα case studies που παρουσιάστηκαν αποδεικνύουν πως η εμπιστοσύνη στο συνεργάτη-διαφημιστή αποτελεί κομβικό σημείο για την ανάπτυξη της δημιουργικότητας στο έργο της διαφήμισης που μόνο οφέλη μπορεί να έχει για τον πελάτη. Το συνέδριο αποτελεί αδιαμφισβήτητα το σημαντικότερο θεσμό στο χώρο της διαφήμισης στην Ελλάδα.

Ελίζα Παρδαλίδη
, Associate Creative Director, Mindworks
Για άλλη μία φορά εντυπωσιάστηκα από τους ξένους ομιλητές, ιδίως τους Mac MacDonald και Ian Haworth. Το πιο χρήσιμο συμπέρασμα που βγαίνει από το Athens Creativity Conference είναι ότι, τηρουμένων των αναλογιών, όλοι οι διαφημιστές στον κόσμο αντιμετωπίζουν τα ίδια προβλήματα, με budget, προθεσμίες και περιορισμούς. Και, παρόλο που υπάρχουν δουλειές που είναι εξωπραγματικές, τα περισσότερα cases που βλέπουμε θα μπορούσαν να γίνουν και στην Ελλάδα. Έτσι, κάθε φορά σκέφτομαι ότι δεν έχουμε δικαιολογία. Όλοι δουλεύουμε με τους ίδιους όρους. Για μένα το Athens Creativity Conference είναι το πιο ενδιαφέρον συνέδριο που μπορεί να παρακολουθήσει ένας δημιουργικός στην Ελλάδα.

Δημήτρης Σαββάκος
, Creative Director, OglivyOne
To φετινό Creativity Conference ήταν άλλη μια επιβεβαίωση των τάσεων της σύγχρονης διαφήμισης. Από την μια είδαμε πως σίγα-σιγά χάνονται τα desciplines και η επικοινωνία γίνεται μια ανεξαρτήτου μέσου. Οι ιδέες είναι fluid και ταξιδεύουν από το ένα μέσο στο άλλο ακολουθώντας τους ανθρώπους καθώς αυτοί καταναλώνουν περιεχόμενο. Το περιεχόμενο αυτό είναι το όχημα για να συνδεθούν οι μάρκες με τους καταναλωτές και για αυτό παίρνει διάφορες μορφές: πιο συναισθηματικό ως video και πιο λειτουργικό ως design. Ταυτόχρονα η τεχνολογία έχει πιο ουσιαστικό ρόλο, είναι λιγότερο πυροτέχνημα που τραβά την προσοχή και γίνεται εργαλείο που μας βοηθά να καταλάβουμε τη συμπεριφορά των ανθρώπων. Μπορεί να φαίνεται μπερδεμένο αλλά αυτό το περιβάλλον προωθεί πραγματικά τη δημιουργικότητα: οι αυθεντικές και ξεχωριστές ιδέες ταξιδεύουν και μεταδίδονται σαν ιοί, οι κοινότοπες αγνοούνται και χάνονται.
Και κάπου εκεί βρίσκεται η πρόκληση για τα agencies, να ξανάβρουν τον ρόλο τους ως αυτοί που συνδέουν ανθρώπους και brands μέσω ιδεών.

Ντάνος Τσάκαλος
, Marketing Manager, TDG
Η εθιστική μελωδία του “Gimme Shelter” των Stones ξεπήδησε από τα ηχεία και ο Ian Haworth, Global CCO της Rapp εμφανίστηκε στην σκηνή. Διάσημος, πολυβραβευμένος, αλλά ταυτόχρονα ταπεινός και προσγειωμένος, λες και είχε μόλις αρχίσει την καριέρα του στη Διαφήμιση. Ίσως επειδή τον έχει αγγίξει η αποτυχία και γνωρίζει ότι αυτή ελάχιστα απέχει από την επιτυχία. Να, τόσο λίγο όσο μία φράση: «Know and love your clients’ business as much as they do». Καν΄το και συνέχισε όσες αναποδιές και αν συναντήσεις στο διάβα σου. Και τότε, εκτός από ευτυχισμένους πελάτες, δεν αποκλείεται να «δημιουργήσεις» και ένα γορίλα που παίζει ντραμς και πολύ το απολαμβάνει. Όπως ακριβώς απολαύσαμε όλοι εμείς το AthensCreativity Conference.
Και του χρόνου!