Πιο συγκεκριμένα, η Gaea προκρίθηκε στα European Business Awards διεκδικώντας το πρώτο βραβείο στην κατηγορία «The Import/Export Award», ως μία από τις δέκα υποψήφιες επιχειρήσεις της κατηγορίας. Η υποψηφιότητα αυτή έρχεται σε συνέχεια του τιμητικού τίτλου «Ruban d’ Honneur» που απέσπασε στην προημιτελική φάση του διαγωνισμού, τίτλος που την κατέταξε ανάμεσα στις 100 πιο πετυχημένες ευρωπαϊκές επιχειρήσεις της περιόδου 2012/2013.

Κατά τη διάρκεια των τελευταίων δύο μηνών, ένα διακεκριμένο πάνελ κριτών αποτελούμενο από ηγετικά στελέχη επιχειρήσεων, ακαδημαϊκούς και επιχειρηματίες της Ευρώπης, αξιολόγησε συνολικά 200 εταιρείες, οι οποίες είχαν διακριθεί ως National Finalists στην προηγούμενη φάση του διαγωνισμού. Από αυτές, 100 επιχειρήσεις από 27 ευρωπαϊκές χώρες επιλέχθηκαν ως αποδέκτες του βραβείου «Ruban d’Honneur» για την εξωστρέφεια, την καινοτομία και το δυναμισμό τους.

Η σημαντική αυτή διάκριση της Gaea έδωσε την ευκαιρία για μια συζήτηση με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της εταιρείας, Άρη Κεφαλογιάννη. Μια συζήτηση που ξεκίνησε από τη διάκριση στα European Business Awards, αλλά επεκτάθηκε στη στρατηγική που πρέπει να ακολουθήσουν τα ελληνικά παραδοσιακά προϊόντα στις διεθνείς αγορές, στα προβλήματα που αυτά αντιμετωπίζουν εκεί, αλλά και τις προκλήσεις που δημιουργεί η κρίση.

Μarketing Week: Η συμμετοχή της Gaea στην τελική δεκάδα του διαγωνισμού είναι από μόνη της σημαντική, ωστόσο η αξία της πολλαπλασιάζεται από το γεγονός ότι έρχεται σε μια πολύ δύσκολη περίοδο για τη χώρα. Πέραν του προφανούς, η διάκριση αυτή πόσο μπορεί να βοηθήσει τη διεθνή πορεία της εταιρείας;
Άρης Κεφαλογιάννης:
Η ανάδειξη της εταιρείας μας ως μια από τις δέκα κορυφαίες της Ευρώπης στην κατηγορία Imports/Exports και η κατάκτηση του «Ruban d’ Honneur» και μάλιστα για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, μας δίνει την ώθηση να συνεχίσουμε με την ίδια υπευθυνότητα και μεγαλύτερο πάθος την παραγωγή και εξαγωγή εξαιρετικών, αυθεντικών, ελληνικών προϊόντων. Αυτή η τιμητική βράβευση υπογραμμίζει την προσήλωση της Gaea στη συνεχή ποιότητα, στην καινοτομία και την εξωστρέφεια, ενώ ταυτόχρονα συμβάλει έμμεσα και στην προώθηση της ελληνικής διατροφής στην παγκόσμια αγορά.

Μέσα από τέτοιες βραβεύσεις αναδεικνύεται στους συνεργάτες μας στο εξωτερικό η δυναμική της Gaea, ενώ παράλληλα προβάλλεται θετικά η ελληνική ανταγωνιστικότητα. Στη δύσκολη οικονομική περίοδο που διανύουμε, όπου η διεθνής εικόνα της χώρας μας είναι αρνητική, η διάκριση αυτή αποδεικνύει πως υπάρχουν δυναμικές ελληνικές επιχειρήσεις που λειτουργούν με διεθνή πρότυπα και μπορούν να είναι ανταγωνιστικές διεθνώς.

Η ποιότητα, η καινοτομία και η αυθεντική ελληνική παράδοση είναι οι βασικοί άξονες στους οποίους στηρίζεται διαχρονικά η Gaea και τα προϊόντα της. Τα στοιχεία αυτά ωστόσο, πόσο εύκολο είναι να παραμείνουν «ενεργά» σε περίοδο κρίσης; Η ποιότητα και η καινοτομία απαιτούν επενδύσεις, οι οποίες έχουν σίγουρα κόστος. Πως αντιπαρέρχεται η Gaea αυτό το ζήτημα;
Κοιτάξτε, η ποιότητα, η καινοτομία και η δημιουργία αυθεντικών ελληνικών προϊόντων χαρακτηρίζουν την εταιρεία μας σε κάθε της βήμα όλα αυτά τα χρόνια και ειδικά τώρα, εν μέσω κρίσης, η συνέπεια του brand μας σε αυτές τις αξίες δικαιώνεται. Η μετάβαση από την εποχή του άκριτου καταναλωτισμού στην εποχή της αναζήτησης πραγματικών αξιών ευνοεί την Gaea, η οποία εξακολουθεί να αναπτύσσεται και μέσα στην κρίση.

Οι κρίσεις, εκτός από προβλήματα στην καθημερινή λειτουργία, δημιουργούν άλλωστε και ευκαιρίες και εμείς στην Gaea αναγνωρίζοντας αυτό το γεγονός, αυξάνουμε σταθερά κάθε χρόνο, ακόμα και στα χρόνια της κρίσης, τις επενδύσεις μας σε έρευνα, ανάπτυξη και καινοτομία, ενώ η προσήλωσή μας στην αξία της ποιότητας παραμένει αδιαπραγμάτευτη.

Ποιες είναι οι βασικές αρχές που πρέπει να ακολουθεί ένα ελληνικό παραδοσιακό brand ώστε να πορευθεί ικανοποιητικά στις διεθνείς αγορές; Διαπιστώνετε αυξημένη τάση για εξωστρέφεια των ελληνικών επιχειρήσεων σε αυτή την κατεύθυνση;
Πράγματι, τα τελευταία δύο χρόνια έχει διαμορφωθεί μια σαφής τάση των ελληνικών επιχειρήσεων για εξωστρέφεια, στην προσπάθειά τους να αντιμετωπίσουν τις έντονες πιέσεις που δέχονται από τη μείωση της ζήτησης στην εσωτερική αγορά. Η αυξανόμενη αυτή στροφή των ελληνικών εταιρειών προς τις εξαγωγές, αλλά και η δυσκολία που αντιμετωπίζουν – αφού δεν είναι δυνατόν μια επιχείρηση να αναπτύξει εξαγωγική δραστηριότητα μέσα σε μια νύχτα-, οδήγησαν την εταιρεία μας στο λανσάρισμα του project «Συνεργασία», όπου κορυφαίοι Έλληνες παραγωγοί και εταιρείες, οδήγησαν τα προϊόντα τους στην Gaea και στο ισχυρό διεθνές δίκτυο διανομής μας, με σκοπό να βρουν μια διέξοδο για την ανάπτυξη και την βιωσιμότητά τους.


Οι βασικές αρχές, το όραμα και οι αξίες της Gaea είναι η τελευταία να εξελιχθεί στην κορυφαία διεθνώς ελληνική επωνυμία – brand name-, συνώνυμη με ποιοτικά και καινοτόμα ελληνικά παραδοσιακά τρόφιμα, προωθώντας διεθνώς μια ελληνική πολιτισμική γαστρονομική πρόταση ζωής. Η επιτυχία της Gaea στηρίζεται στη συστηματική προώθηση ενός συστήματος αξιών, οι οποίες αντικατοπτρίζονται στην προϊοντική της γκάμα, ενώ διέπουν όλο το φάσμα των σχέσεών της με τους καταναλωτές, συνεργάτες και προμηθευτές της, καθώς και τους ίδιους τους ανθρώπους της.
 
Αυτό το σύστημα αξιών περιλαμβάνει την απόλυτη ποιότητα, υγιεινά, αλλά και νόστιμα προϊόντα τα οποία στοχεύουν στην ικανοποίηση των καταναλωτών, την υποστήριξη της ευημερίας και εξέλιξης της ομάδας της Gaea, τις σταθερές και μακροχρόνιες σχέσεις με τους συνεργάτες μας, την ανάπτυξη σταθερών και μακροχρόνιων σχέσεων με τους market leaders στην κάθε αγορά, την δίκαιη ανταμοιβή των συνεργατών μας μέσω σταθερών σχέσεων και καλύτερων τιμών, την καινοτομία σε συνδυασμό με την παράδοση, την περιβαλλοντική ευαισθησία, την αειφόρο ανάπτυξη, την υψηλή μεσο–μακροπρόθεσμη απόδοση για τους μετόχους μας, καθώς και το ενδιαφέρον για την κοινωνία και τον πολιτισμό. Η συνέπεια της Gaea στις αξίες της, την έχει οδηγήσει στην διεθνή καταξίωση, τοποθετώντας την ως ένα από τα πιο πετυχημένα marketing success stories στον κλάδο των τροφίμων.

Μπορεί η Gaea να τα καταφέρνει εξαιρετικά, ωστόσο πολλά ελληνικά παραδοσιακά προϊόντα αντιμετωπίζουν προβλήματα στις διεθνείς αγορές. Γιατί συμβαίνει αυτό και πως μπορεί να αντιμετωπιστεί κ. Κεφαλογιάννη;
Δύο είναι τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα ελληνικά παραδοσιακά προϊόντα στις διεθνείς αγορές. Το πρώτο αφορά στη χαμηλή τους ζήτηση, λόγω έλλειψης συστηματικής προσπάθειας και επένδυσης στην προβολή και προώθηση, ενώ το δεύτερο αφορά στην έλλειψη στρατηγικής ανάδειξης των συγκριτικών πλεονεκτημάτων των προϊόντων μας. Σας αναφέρω ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα: Ενώ το ελληνικό ελαιόλαδο υπερέχει σε ποιότητα του ιταλικού και ισπανικού, δεν αποτελεί την πρώτη επιλογή των καταναλωτών. Το 80% της ελληνικής παραγωγής είναι εξαιρετικό παρθένο, η υψηλότερη δηλαδή βαθμίδα ποιότητας, ενώ στην Ιταλία και την Ισπανία το ποσοστό αυτό είναι περίπου 50% και 35% αντίστοιχα.
 
Παρ’ ότι λοιπόν υπερέχουμε αισθητά σε αυτό το κομμάτι, δεν έχουμε πετύχει στρατηγικά να το αναδείξουμε. Οι Ιταλοί ακολούθησαν μια εθνική στρατηγική ανάδειξης των προϊόντων τους και πέτυχαν να ταυτίσουν το ελαιόλαδο με το γενικό lifestyle της χώρας τους, ενώ οι Ισπανοί βλέποντας ότι ποιοτικά υστερούσαν, πήραν τη στρατηγική απόφαση να σταθούν απέναντι στον ανταγωνισμό με όπλο τη χαμηλή τιμή. Δυστυχώς στην Ελλάδα, δεν υπήρξε ποτέ μια ενιαία στρατηγική τόσο από πλευράς κράτους, όσο και από πλευράς επιχειρήσεων με σκοπό την ανάδειξη του γαστρονομικού μας πλούτου και των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων των προϊόντων μας.

Η χώρα βρίσκεται στη δίνη μιας πρωτοφανούς κρίσης, οι συνέπειες είναι βαρύτατες για το χώρο των επιχειρήσεων και ευχής έργον θα ήταν από όλο αυτό το «κακό» να προκύψει κάτι θετικό για τους Έλληνες managers, αλλά και marketers. Η μέχρι σήμερα εμπειρία σας, τι διδάγματα σας έχει προσφέρει για τα λάθη του παρελθόντος;
Νομίζω ότι η κρίση που βιώνουμε έχει αναδείξει σε επιχειρηματικό επίπεδο την αναγκαιότητα συνεργασίας των εταιρειών, μέσω της δημιουργίας εταιρικών σχημάτων, με στόχο την ανάπτυξη συνεργιών, αλλά και οικονομιών κλίμακας στην προσφορά των πλέον ποιοτικών προϊόντων. Παράλληλα, η ανάγκη για καινοτομία και δημιουργία πραγματικής υπεραξίας και ικανοποίησης στον τελικό καταναλωτή είναι πιο εμφανής από ποτέ.

Επειδή ακριβώς η ένταση της οικονομικής κρίσης είναι πρωτοφανής, δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι το management, αλλά και το marketing, βαδίζουν σε «αχαρτογράφητα νερά», όπου κανόνες και θεωρίες έχουν ισοπεδωθεί. Συμφωνείτε με αυτή την τοποθέτηση;
Η κρίση στον ελλαδικό χώρο είναι πρωτίστως κρίση αξιών και αυτό μπορεί να εξηγήσει την έντασή της. Για χρόνια ζούσαμε σε μια κατάσταση ευδαιμονισμού με αποτέλεσμα να φθαρούν αρχές και αξίες που είναι απαραίτητες όχι μόνο για την οικονομική μας ανάπτυξη, αλλά και για την κοινωνική μας συνοχή. Προσωπικά θεωρώ ότι δεν βαδίζουμε σε αχαρτογράφητα νερά, καθώς στην ουσία η απάντηση για την κρίση είναι γνωστή: Επιστροφή στις αξίες μας, επένδυση σε ποιότητα, καινοτομία, στις συνεργασίες.

Σε αυτό το πλαίσιο, τα εργαλεία του marketing διαφοροποιούνται και αλλάζουν μορφή. Προσαρμόζονται στις νέες απαιτήσεις, όχι μόνο τις ελληνικές, αλλά και τις διεθνείς. Πιστεύω ότι απομακρυνόμαστε από το παραδοσιακό marketing προϊόντων και πηγαίνουμε στο ηθικό, όπου τα προϊόντα εμπεριέχουν μια υπόσχεση αξιών στον καταναλωτή και ο καταναλωτής με τη σειρά του ελέγχει σε βάθος και αξιολογεί την πιστότητα της υπόσχεσης, αναδεικνύοντας τα brands που εμφανίζουν συνέπεια.