Σε επενδύσεις για την ανάπτυξη αξιόπιστων συνθέσεων με ευρύ φάσμα δυνατοτήτων προχωρούν τα sun care brands, με την κατηγορία να δίνει προτεραιότητα στη βιωσιμότητα.

Σε ανοδική τροχιά βρίσκεται η κατηγορία του sun care διεθνώς, με τους αναλυτές να εκτιμούν ότι φέτος θα επιτύχει πλήρη ανάκαμψη. Σύμφωνα με τη Statista, το 2021 τα έσοδα παγκοσμίως ανήλθαν στα 8,28 δισ. δολάρια, αυξημένα κατά 500 εκατ. ΥοΥ, ενώ για το 2022 οι προβλέψεις τοποθετούν το αντίστοιχο ποσό στα 10,34 δισ. Ως βασικοί μοχλοί ανάπτυξης εντοπίζονται η καινοτομία για αυξημένη προστασία και καλλυντική περιποίηση, η ενσωμάτωση φυσικών συστατικών, αλλά και η «πράσινη» στροφή σε συνθέσεις και συσκευασίες.

Η εγχώρια αγορά
Θετικά είναι τα στοιχεία και για την ελληνική αγορά, με διαφορετικές παραμέτρους να συνδημιουργούν προϋποθέσεις ανάκαμψης. Ο Γιάννης Τουρτουρόπουλος, Commercial Director της L’Erbolario Greece, μεταφέρει την εικόνα: «Η προηγούμενη χρόνια μας έδειξε την έντονη ανάγκη των καταναλωτών, λόγω των περιορισμών της πανδημίας μέσα στον χειμώνα, να λειτουργήσουν με μια ιδιαίτερη τάση προς την εξωστρέφεια και την κοινωνικοποίηση κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να δούμε μια αύξηση της κατηγορίας σε τεμάχια, κάτι που φαινόταν να είναι λογικό και αναμενόμενο. Το επόμενο διάστημα, μελέτες δείχνουν μια αυξημένη κινητικότητα σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Αυτό σημαίνει ότι αναμένουμε στην κατηγορία του αντηλιακού μεγαλύτερη αύξηση, που ίσως αγγίξει ποσοστά προ-Covid εποχής».

Η ευθύνη της ενημέρωσης
Σε αυτό το περιβάλλον, η σημασία της εκπαίδευσης του καταναλωτικού κοινού λαμβάνει αυξημένη σημασία. Δεδομένου ότι οι καινοτομίες των brands εξελίσσουν διαρκώς την κατηγορία, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι οι σύγχρονες συνθήκες ζωής δημιουργούν αυξημένες απαιτήσεις, οι εταιρείες του κλάδου μετατρέπουν την ευθύνη της ενημέρωσης σε πυλώνα της επικοινωνιακής στρατηγικής τους. Η Ελένη Κριετσέπη, Senior Brand Manager της Beiersdorf, εξηγεί σχετικά: «Φέτος, στην κατηγορία του αντηλιακού, στοχεύουμε επικοινωνιακά στην ενημέρωση και εκπαίδευση των καταναλωτών σχετικά με την αναγκαιότητα της αντηλιακής προστασίας. Για παράδειγμα, είναι σημαντικό για εμάς να προτρέψουμε τους καταναλωτές να χρησιμοποιούν την αντηλιακή κρέμα προσώπου καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου και όχι μόνο κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Εξίσου σημαντική είναι η εκπαίδευση των καταναλωτών στη σωστή επιλογή αντηλιακού σώματος, ανάλογα με τη βιολογία της επιδερμίδας, η οποία διαφέρει ανάλογα με την ηλικία. Αντίστοιχα, θέλουμε να τονίσουμε ότι τα Nivea Sun προϊόντα διατίθενται με διαφορετικούς δείκτες αντηλιακής προστασίας αλλά και σε διάφορες συσκευασίες, με σκοπό να καλύψουν κάθε ξεχωριστή ανάγκη του καταναλωτή».

Η βιωσιμότητα στο DNA των συνθέσεων
Εντείνοντας τη στροφή σε οικολογικά υπεύθυνες πρακτικές, οι μάρκες αντηλιακής φροντίδας αναπτύσσουν τις νέες τους προτάσεις με άξονα την προστασία του περιβάλλοντος. Την ίδια στιγμή, η αποτελεσματική προστασία παραμένει στην κορυφή των προτεραιοτήτων για brands και καταναλωτές, με τον συνδυασμό αξιοπιστίας και βιωσιμότητας να μετατρέπεται στο ιερό δισκοπότηρο της κατηγορίας. Σε αυτή τη λογική, η L’Erbolario, αναγνωρίζοντας ότι οι κοραλλιογενείς ύφαλοι αντιμετωπίζουν μια άνευ προηγουμένου απειλή, αποφάσισε να επαναλανσάρει τα προϊόντα της κατηγορίας με την αφαίρεση των επικίνδυνων φίλτρων, σε συσκευασία που φέρει ανάλογη σήμανση.

Από την πλευρά του, ο όμιλος Σαράντη παρουσίασε eco αντηλιακή σειρά, με φίλτρα που φέρουν την πιστοποίηση EcoSun Pass. Η σύνθεση δεν περιέχει UV φίλτρα octinoxate, oxybenzone και octocrylene που είναι επιβλαβή για το περιβάλλον, είναι vegan και τα προϊόντα διατίθενται σε οικολογική συσκευασία. Η σειρά υποστηρίζεται από τα brands Carroten, Astrid, Kolastyna και Elmiplant.

Βελτιωμένη σύνθεση και ανακυκλωμένη και ανακυκλώσιμη συσκευασία παρουσίασε και το Ambre Solaire, ενώ στις «πράσινες» συνθέσεις και συσκευασίες επενδύει και η Apivita, με τη σειρά Bee Sun Safe. Με φόρμουλες υψηλής φυσικής σύστασης έως 97%, διαθέτουν έναν συνδυασμό οργανικών φίλτρων υψηλών προδιαγραφών, ασφαλή για την επιδερμίδα και το περιβάλλον, ενώ κυκλοφορούν σε packaging από 50% ανακυκλωμένο πλαστικό, 100% ανακυκλώσιμo.

«Σύμμαχος» στην καθημερινότητα
Την ίδια στιγμή, οι μάρκες αντηλιακού δημιουργούν εξειδικευμένες λύσεις που απαντούν σε απαιτητικά lifestyles, επιστρατεύοντας καλλυντικές καινοτομίες, χωρίς «εκπτώσεις» στον οικολογικό τους προσανατολισμό. Αξιοποιώντας τεχνολογίες που δεν επιβαρύνουν το περιβάλλον και προστατεύουν την επιδερμίδα, η Shiseido λάνσαρε το νέο αντηλιακό προϊόν περιποίησης Urban Environment Age Defense Sun Dual Care SPF30, το οποίο για πρώτη φορά ενσωματώνει εκχύλισμα spirulina σε αντηλιακό προϊόν. Μετατρέπει την ηλιακή ακτινοβολία σε πηγή ενέργειας και ομορφιάς για το δέρμα και τοποθετείται ως το ιδανικό προϊόν για χρήση μέσα στην πόλη.

Οχύρωση κατά της αστικής ρύπανσης έχει σχεδιαστεί να προσφέρει και η αντηλιακή σειρά Γιαούρτι της Korres, με προϊόντα φιλικά για το δέρμα και το περιβάλλον, που προστατεύουν από τη φωτογήρανση, διαθέτουν διαφανείς υφές και προτείνονται ακόμη και για το ευαίσθητο δέρμα.

Για καθημερινή χρήση συνιστάται και το νέο αντηλιακό προϊόν της Caudalie, Very High Protection Lightweight Cream SPF50+ Vinosun. Συνδυάζοντας ελαφριά υφή με πολύ υψηλή προστασία, χρησιμοποιείται αμέσως μετά από τη ρουτίνα περιποίησης, αλλά και ως βάση μακιγιάζ και υπόσχεται ότι προστατεύει από UVA, UVB και φωτογήρανση, ενώ μπλοκάρει τις ελεύθερες ρίζες. Περιλαμβάνει υψηλό ποσοστό βιοδιασπώμενων συστατικών, είναι δοκιμασμένα μη τοξικό για το θαλάσσιο οικοσύστημα, ενώ η συσκευασία του φτιάχνεται από ανακυκλωμένο και 100% ανακυκλώσιμο πλαστικό.

Η ευαισθησία στο επίκεντρο
Μεγάλη βαρύτητα αποδίδεται και στις ευαίσθητες κατηγορίες δέρματος, όπως η επιδερμίδα του προσώπου, αλλά και το παιδικό δέρμα, που απαιτούν ενισχυμένη προστασία με ήπιο τρόπο. Η Nivea Sun, με το νέο αντηλιακό προσώπου UV Face Luminous630 με SPF50, συνδυάζει την υψηλή αντηλιακή προστασία, με την πρόληψη από τα σημάδια του ήλιου. Παράλληλα, η σύνθεσή του σέβεται τη θάλασσα, αφού δεν περιέχει τα UV φίλτρα octinoxate, oxybenzone και octocrylene.

Νέες αντηλιακές κρέμες προσώπου για κάθε τύπο επιδερμίδας παρουσίασε και το Carroten, τη Super Mat SPF30 με ελαφριά υφή, mat αποτέλεσμα και υαλουρονικό οξύ, καθώς και την Anti -Age Anti-Spot SPF 50 με τεχνολογία Age Block που προλαμβάνει και μειώνει την εμφάνιση των λεπτών γραμμών, πανάδων και κηλίδων.

Ειδικές φόρμουλες έρχονται να καλύψουν και τις ανάγκες των παιδιών, συνδυάζοντας υψηλή προστασία και εύκολη εφαρμογή. Το kids Sun Care Cream Spray SPF 50+ της Frezyderm, ένα νέο, υβριδικό αντηλιακό spray για παιδιά σε μορφή ψεκάσιμης κρέμας, υπόσχεται ότι δημιουργεί ένα υδρόφοβο προστατευτικό φιλμ με τις ενυδατικές και περιποιητικές ιδιότητες μιας κρέμας, ενώ είναι εμπλουτισμένο με υψηλής προστασίας αντιοξειδωτικά.

Συστηματική στάση ευθύνης
Υπερβαίνοντας τη μέριμνα για οικολογικές συνθέσεις και συσκευασίες, τα brands της κατηγορίας δομούν τη στρατηγική τους γύρω από την υπευθυνότητα και υλοποιούν με συνέπεια περιβαλλοντικές δράσεις. Η L’Erbolario σημειώνει ότι δεν αναθέτει καμία φάση παραγωγής σε τρίτες χώρες ή όπου παραβιάζονται τα ανθρώπινα δικαιώματα και τα θεμελιώδη δικαιώματα των εργαζομένων, ενώ συνεργάζεται με ΜΚΟ. Δηλώνει μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα και δεν κάνει πειράματα σε ζώα.

Στο πνεύμα της ενεργού δράσης, με βασικό μήνυμα «Σεβασμός στους ωκεανούς μας», η Shiseido παρουσίασε το 2019 το Shiseido Blue Project, στο πλαίσιο του οποίου, με οδηγό τα προϊόντα αντηλιακής προστασίας, ενισχύει την προστασία των ωκεανών. Μαζί με το World Surf League (WSL) και το WSL Pure συνεχίζει μέχρι και σήμερα μια σειρά παγκόσμιων πρωτοβουλιών.

Με σύνθημα «Μαζί για το μέλλον των θαλασσών μας», η Apivita συμμαχεί με την Aegean Rebreath, ταξιδεύοντας σε ελληνικά νησιά προχωρώντας σε καθαρισμούς των θαλασσών. Η Apivita, με την είσοδό της στον Παγκόσμιο Οργανισμό «1% for the Planet», επιστρέφει στον πλανήτη το 1% των πωλήσεων της αντηλιακής σειράς Bee Sun Safe και άλλων προϊόντων της.

«Περισσότερο φως»
Ιδιαίτερη βαρύτητα για την επικοινωνία της αναγκαιότητας χρήσης αντηλιακών, της προβολής των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων των προϊόντων, αλλά και την επίτευξη ουσιαστικού engagement αποκτούν οι συνεργασίες με δημοφιλείς προσωπικότητες, ιδιαίτερα στο digital περιβάλλον. Αυτό σημειώνει ο Γιάννης Τουρτουρόπουλος, ο οποίος παρατηρεί ότι «οι συνεργασίες με influencers κατάφεραν να αναδείξουν online τα χαρακτηριστικά και οφέλη των προϊόντων της κατηγορίας με τον καλύτερο τρόπο». Στη λογική αυτή, η Shiseido συνεργάζεται στην Ελλάδα με τη Μαρία Ναυπλιώτου για την επικοινωνία των αντηλιακών της προϊόντων, ενώ πρέσβειρα της μάρκας είναι διεθνώς η Ursula Corbero, η οποία πρωταγωνιστεί και στη νέα της καμπάνια.


Ελένη Κριετσέπη, Senior Brand Manager, Beiersdorf

Από την επικοινωνία στην πράξη
«Τα τελευταία χρόνια, στην κατηγορία της αντηλιακής προστασίας, έχουν αυξηθεί οι καμπάνιες ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης γύρω από τη βιωσιμότητα και την προστασία των θαλασσών. Ωστόσο, θεωρούμε ότι αυτό στο μέλλον δεν θα αφορά μόνο τις εταιρείες αλλά και τους ίδιους τους καταναλωτές οι οποίοι πλέον δεν αρκούνται στις καμπάνιες ευαισθητοποίησης, αλλά απαιτούν προϊόντα, συνθέσεις και συσκευασίες που ανταποκρίνονται σε ένα πιο βιώσιμο μέλλον.»


Γιάννης Τουρτουρόπουλος, Commercial Director, L’Erbolario Greece

Online εμπειρίες πληροφόρησης
«Το digital marketing θα είναι η κυρίαρχη στρατηγική μας για αυτήν την αγορά, καθώς η διαδραστικότητα των χρηστών για τα προϊόντα αντηλιακής φροντίδας είναι αρκετά έντονη. Φαίνεται πως ο καταναλωτής αναζήτα πριν την αγορά του πληροφορίες στο διαδίκτυο, ειδικά για προϊόντα που έχουν προστατευτική δράση, ώστε να αποκτήσει τη γνώση για το προϊόν/εταιρεία που ταιριάζει καλύτερα στον τύπο της επιδερμίδας του. Σκοπός μας είναι να παρέχουμε όλο το experience της πληροφορίας online, γνωρίζοντας ότι οι απαιτήσεις των καταναλωτών σήμερα είναι η ανάγκη για προϊόντα φυτικής προέλευσης από εταιρείες που σέβονται τη φύση και τον άνθρωπο.»


Κατερίνα Χανζάρα, Brand Communications Manager, Shiseido Group

Καινοτομία και ολιστικότητα
«Στην ευρύτερη βιομηχανία της ομορφιάς, τα αντηλιακά προϊόντα ήταν ανέκαθεν μια κατηγορία η οποία αντλεί σημαντικούς πόρους για την ανάπτυξη καινοτομιών. Όσο αυξάνεται η γνώση για τις δυνητικές φθορές που μπορεί να προκαλέσει η ηλιακή ακτινοβολία στον άνθρωπο, τόσο πιο επιτακτική γίνεται η ανάγκη να επικεντρωθεί η έρευνα στην εύρεση αποτελεσματικών τρόπων προστασίας, τόσο της επιδερμίδας όσο και του περιβάλλοντος. O σημερινός καταναλωτής έχει πολλαπλές απαιτήσεις και επιζητά να καλύψει πολλές ανάγκες ταυτόχρονα. Την ίδια ακριβώς απαίτηση έχει και από το αντηλιακό του προϊόν.»


Fun και ενημερωτική επικοινωνία

Carroten: Το Carroten συνεργάστηκε με την Panik Records για το φετινό τραγούδι του brand με τίτλο «Κύμα μου», το οποίο ερμηνεύει η Josephine. Το video clip δημιουργεί την εικόνα μιας καλοκαιρινής ημέρας στην παραλία, με στόχο να ταυτίσει το καλοκαίρι με την ανεμελιά, τη θάλασσα και το αντηλιακό Carroten. Στο video clip προβάλλονται το Carroten CC Face Cream, το Carroten Omega Care Oil SPF 20 και το Carroten Tan & Protect Milk Spray SPF 30. Τη σκηνοθεσία του video clip ανέλαβαν οι Steven Airth και Σπύρος Καψίλης, ενώ τη χορογραφία έχει επιμεληθεί ο Tasos Xiarcho.

Korres: Η νέα καμπάνια για την αντηλιακή σειρά με γιαούρτι της Korres βρίσκεται στον «αέρα», με την υπογραφή της Job. Το τηλεοπτικό σποτ τοποθετεί τη δράση σε ένα βραχώδες τοπίο στο οποίο κινούνται γυναίκες με λευκά μαγιό. Μια εικόνα που προσπαθεί να μεταφέρει την αίσθηση δροσιάς που φέρνει στο καλοκαίρι η νέα σειρά. Η παραγωγή του σποτ έγινε εσωτερικά από την εταιρεία.

Medisei: Η νέα συνεργασία της Addictad με τη Medisei εγκαινιάζεται με τη 360ο επικοινωνιακή καμπάνια για την αντηλιακή σειρά Panthenol extra Sun Care, με βασικό μήνυμα «Sun-Screen your skin». Η καμπάνια υποστηρίζεται και από ένα ευρύ δίκτυο συνεργατών και στοχεύει στο να «εκπαιδεύσει» το κοινό στα προϊόντα, αλλά και να στείλει ένα μήνυμα για την προστασία από την UVA/UVB ακτινοβολία.

Nivea: Tο φετινό καλοκαίρι, η Nivea ξεκίνησε την ενημερωτική καμπάνια «Βουτιά στην ασφάλεια», σε συνεργασία με την ΑΒ Βασιλόπουλος, η οποία προωθεί την εκπαίδευση των γονέων σε θέματα ασφάλειας στη θάλασσα και την παραλία, για ένα ξέγνοιαστο καλοκαίρι. Η καμπάνια αποτελείται από τέσσερα εκπαιδευτικά videos τα οποία είναι διαθέσιμα στο κανάλι της εταιρείας στο YouTube.


Social «ταύτιση» με το καλοκαίρι
Σε σταθερά επίπεδα, σε σχέση με πέρυσι, κυμάνθηκαν οι online αναφορές στα brands αντιηλιακών. Η αποδελτίωση σε sites, blogs και Twitter, για το διάστημα Ιούνιος 2021-Μάιος 2022 εντόπισε 1.300 δημοσιεύματα. Στην πρώτη θέση βρίσκεται το Carroten, με ποσοστό δημοσιότητας 72,2% και ακολουθούν τα: Nivea Sun (16,1%), Ambre Solaire (8,4%) και Piz Buin με 3,3%. Το 73,8% των αναφορών προέρχεται από το Twitter και αφορά κυρίως αναφορές των χρηστών στα προϊόντα που προτιμούν, καθώς και χιουμοριστικά tweets, ενώ το 26,2%, που προέρχεται από sites και blogs, αφορά κυρίως παρουσιάσεις προϊόντων. Μεγάλος όγκος αναφορών για το Carroten οφείλεται στο ότι ο κόσμος αναφέρεται στο συγκεκριμένο brand όταν θέλει να αναφερθεί στα αντηλιακά γενικότερα, ενώ σε σχέση με πέρσι, εντοπίστηκαν αρκετές αναφορές σχετικά με το πόσο αρέσει στους καταναλωτές το άρωμα των αντηλιακών, καθώς τους θυμίζει καλοκαίρι.
Όλα τα στοιχεία έχουν συγκεντρωθεί και αναλυθεί με το Monitor by Innews (http://innews.gr) για το Marketing Week. Το Monitor είναι μια ηλεκτρονική πλατφόρμα αποδελτίωσης, καταγραφής και αξιολόγησης δημοσιευμάτων, από έντυπα (εφημερίδες, περιοδικά), διαδίκτυο (ειδησεογραφικά sites, blogs, forums, Τwitter), τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς. Πρόσφατα, η Innews λάνσαρε την υπηρεσία inSocial Reports με ανάλυση και αποδελτίωση των social media.