Δεν ήταν μόνο που κάποιοι πελάτες μας με δραστηριότητα σε αγορές του εξωτερικού αναγκάστηκαν να αυξήσουν την έμφασή τους εκεί και μας ανέθεσαν αντίστοιχα έργα. Ούτε που ελληνικές επιχειρήσεις χωρίς προηγούμενη εξαγωγική δραστηριότητα αποφάσισαν να δοκιμάσουν την επέκταση και χρειάστηκαν τη βοήθειά μας. Ήταν και που στελέχη που μας γνώριζαν, μετακόμισαν σε ξένες αγορές και μας ανέθεσαν έργα, θέλοντας να βοηθήσουν την πατρίδα στη δύσκολη περίοδο και ψάχνοντας για συμμάχους στα νέα τους βήματα. Αυτοί οι άνθρωποι είναι οι καλύτεροι πρεσβευτές της δουλειάς ενός ελληνικού agency και το καλό αποτέλεσμα της συνεργασίας μαζί τους οδηγεί σε αυξημένη ζήτηση για υπηρεσίες και από άλλα στελέχη, ομάδες και τμήματα μέσα στις επιχειρήσεις στις οποίες εργάζονται, κάποιες φορές HQ πολυεθνικών. Αντίστοιχα, όταν κάποιο από όλα αυτά τα στελέχη μετακινείται σε άλλο μέρος του κόσμου ή σε άλλη εταιρεία δημιουργεί μια πρώτης τάξης ευκαιρία για περαιτέρω επέκταση της δουλειάς.

Αυτά είναι απλά και ευνόητα, θα μπορούσε να σκεφτεί κάποιος, αλλά το ερώτημα που προκύπτει είναι σε τι υπερτερούμε ως ελληνικά agencies ώστε να μπορέσουμε να εμπεδώσουμε τις συνεργασίες μας στο εξωτερικό. Η αξιοπιστία μας ως Έλληνες έχει τρωθεί και η όποια συμπάθεια διαπιστώνουμε όταν συνομιλούμε με ξένους δεν επαρκεί για να λύσει το πρόβλημα. Άρα είναι σημαντικό να βασιστούμε σε υπαρκτά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα. Αυτό που έχουμε διαπιστώσει είναι ότι δύσκολα μπορεί να βρει κανείς αντίστοιχη ποιότητα υπηρεσιών σε αυτές τις τιμές. Σε επίπεδο τιμών ήμαστε περίπου στο ήμισυ σε σχέση με agencies της Δυτικής Ευρώπης όταν σε επίπεδο αποτελέσματος είμαστε απόλυτα ανταγωνιστικοί και το κυριότερο πολύ πιο ευέλικτοι, προσφέροντας λύσεις και ταχύτητα που ο πελάτης δεν φανταζόταν. Και ενώ οι τιμές μας είναι πολλαπλάσιες σε σχέση με agencies Ανατολικής Ευρώπης, διαπιστώνουμε ότι συνήθως αυτά τα agencies υστερούν σε εμπειρία και σε ικανότητα να σκέφτονται ευέλικτα και διαφορετικά.

Τα επόμενα χρόνια η ελληνική οικονομία δεν θα μπορεί να στηρίξει τις πρακτικές του παρελθόντος – και μαζί τους και όλους εμάς. Οι ταλαντούχοι, ευφυείς και υπερεργατικοί άνθρωποι στους διάφορους τομείς της δημιουργικής οικονομίας οφείλουμε να τη βοηθήσουμε ώστε να ορθοποδήσει ξανά.