H προκήρυξη από την ΕΝΕΔ και τον ΙΑΒ Hellas του διαγωνισμού για την επιλογή αναδόχου για το εργαλείο μέτρησης της επισκεψιμότητας των ελληνικών διαδικτυακών τόπων αποτελεί μια ιδιαίτερα θετική είδηση που θα βοηθήσει στην αξιοκρατική αξιολόγηση των websites και την ορθολογικότερη αξιοποίησή τους ως διαφημιστικά μέσα.

Σύμφωνα με την σχετική ανακοίνωση, η πρωτοβουλία των δύο φορέων αφορά στην από κοινού μελέτη και λειτουργία ενός αναβαθμισμένου μηχανισμού μέτρησης επισκεψιμότητας των διαδικτυακών τόπων, η οποία θα μπορεί να λειτουργήσει ως «κοινό νόμισμα» για την ελληνική διαδικτυακή αγορά. Αυτός είναι ο στόχος και κάθε άλλο αποτέλεσμα θα είναι αποτυχία. Δεδομένου ότι αυτό αποτελεί πάγιο και διαχρονικό ζητούμενο της διαφημιστικής αγοράς, η οποία από την μια θέλει να επενδύσει περισσότερο στην online επικοινωνία, από την άλλη δεν έχει πάντα αξιόπιστα στοιχεία για να το πράξει, κάτι που λειτουργεί αποτρεπτικά και είναι σίγουρο ότι στερεί από τα ελληνικά websites πολλά χρήματα από διαφήμιση.

Υπάρχει εδώ ωστόσο και άλλο ένα στοιχείο που προδιαθέτει για μια επιτυχημένη κίνηση και ένα καλύτερο αποτέλεσμα. Το στοιχείο αυτό είναι ότι ο νέος μηχανισμός μέτρησης δεν θα αποτυπώνει μόνο τα βασικά μεγέθη επισκεψιμότητας ενός site όπως τα έχουμε γνωρίσει μέχρι σήμερα (μετρώντας δηλαδή μοναδικούς χρήστες, επισκέψεις και σελιδοπροβολές), αλλά θα δίνει και πληροφορίες σχετικά με παραμέτρους όπως brand safety, quality of content, invalid traffic, ad blocking και multitasking.

Κι αυτό διότι τα βασικά μεγέθη επισκεψιμότητας έχουν πλέον ξεπεραστεί από την ίδια την πραγματικότητα και την εξέλιξη των ζητουμένων. Πριν 10 χρόνια μπορεί να ήταν αρκετά, σήμερα όμως που η εξειδίκευση της προσέγγισης των χρηστών γίνεται με δεκάδες νέα εργαλεία και τρόπους, ο εμπλουτισμός των στοιχείων μέτρησης είναι μονόδρομος. Και είναι εξαιρετικά θετικό ότι αυτό έχει γίνει κατανοητό από όλους τους εμπλεκόμενους.

Ακριβώς λόγω της κρισιμότητας της επιλογής και της αναγκαίας επιτυχίας του εγχειρήματος, η ΕΝΕΔ και ο IAB Ηellas έχουν αποστείλει Request For Proposal (RFP) σε 7 εταιρείες διεθνούς κύρους, προκειμένου να καταθέσουν τόσο τα credentials, όσο και τις τεχνικές κατευθύνσεις τους για το έργο. Ο πλουραλισμός των εταιρειών που αναμένεται να ασχοληθούν με τον διαγωνισμό εγγυάται σε ένα βαθμό την επιτυχία της επιλογής, δεδομένου ότι θα υπάρχουν πολλές και σοβαρές προτάσεις προς αξιολόγηση και όχι απλά μία-δύο, με ότι αυτό συνεπάγεται. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, η πρώτη φάση του διαγωνισμού αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος Μαϊου του τρέχοντος έτους.

Ευχή όλων είναι η διαδικασία να προχωρήσει γρήγορα αλλά και σωστά ώστε να γίνει η καλύτερη δυνατή επιλογή και η διαφημιστική αγορά να αποκτήσει επιτέλους το «νόμισμα» που ζητά εδώ και χρόνια. Ένα «νόμισμα» που θα πρέπει να το αποδεχθούν όλοι, χωρίς υποσημειώσεις και δεύτερες σκέψεις. Αρκεί βέβαια και αυτό να είναι αξιόπιστο, ολοκληρωμένο, αποτελεσματικό και να απαντά ξεκάθαρα στις ανάγκες τόσο της διαφημιστικής αγοράς, όσο και των ψηφιακών εκδοτών. Για να φτάσουμε βέβαια στην πρωτοβουλία προκήρυξης του διαγωνισμού ήταν απαραίτητη η συνεργασία των εμπλεκόμενων φορέων, στην προκειμένη περίπτωση της ΕΝΕΔ και του ΙΑΒ Hellas.

Το έχουμε πει πολλές φορές ότι χωρίς συνεργασία δεν μπορούν να προχωρήσουν τα πράγματα, σε κάθε τομέα. Η ΕΝΕΔ μετά τις αναταράξεις των τελευταίων χρόνων δείχνει να βρίσκει εκ νέου τη δυναμική της, ενώ ο ΙΑΒ Hellas είναι πάντα ο αξιόπιστος συνομιλητής του κλάδου. Αναμένουμε το αποτέλεσμα του διαγωνισμού για να δούμε και στην πράξη το πώς θα λειτουργήσει. Γιατί η σωστή επιλογή αναδόχου είναι το ένα βήμα. Μένουν όμως πολλά ακόμα για να φτάσουμε στην κοινή αποδοχή του «νομίσματος».