Με τις τεχνολογικές εξελίξεις να διαμορφώνουν έναν δυναμικό χάρτη ευκαιριών και προκλήσεων, οι εταιρείες ανακύκλωσης δίνουν τον πρώτο λόγο στην έρευνα και την ανάπτυξη νέων λύσεων, τοποθετώντας την ενημέρωση όλων των stakeholders στην κορυφή της ατζέντας.

To 90% των Ελλήνων θεωρεί ότι οι προσπάθειες για ανακύκλωση θα πρέπει να ενταθούν στη μετα-Covid εποχή και το 59% πιστεύει ότι το περιβάλλον θα πρέπει να έχει προτεραιότητα έναντι της οικονομίας, σύμφωνα με πανευρωπαϊκή έρευνα της Lucid για λογαριασμό του προγράμματος «Κάθε Κουτί Μετράει» («Every Can Counts»).

Την ίδια στιγμή, μελέτη του Reuters αποτυπώνει μικρές και μεγάλες ήττες στη «μάχη» της ανακύκλωσης λόγω της πανδημίας και της αύξησης της χρήσης πλαστικών μιας χρήσης, αλλά και των προσκομμάτων που επιβράδυναν «πράσινες» πολιτικές μεγάλων εταιρειών, όπως η Coca-Cola.

Με το επιχειρηματικό οικοσύστημα να μεταβαίνει σταδιακά από τις πρακτικές greenwashing σε άρτιες στρατηγικές αειφόρου ανάπτυξης, αλλά και τους καταναλωτές να εντάσσουν στην καθημερινότητά τους περιβαλλοντικά υπεύθυνες συνήθειες και επιλογές, οι λύσεις ανακύκλωσης αποκτούν όλο και μεγαλύτερη σημασία. Σε αυτό το περιβάλλον, η εδραίωση συμμαχιών, η αναβάθμιση της εμπειρίας του κοινού, αλλά και η αξιοποίηση κάθε διαύλου για την ολοκληρωμένη ενημέρωσή του συνιστούν προτεραιότητες για τις εταιρείες ανακύκλωσης, οι οποίες κεφαλαιοποιούν την τεχνογνωσία τους για τη διαρκή αναβάθμιση του offering τους.

Η ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΩΣ ΒΑΣΗ
Όπως προκύπτει από τα ευρήματα της έρευνας του «Κάθε Κουτί Μετράει» που πραγματοποιήθηκε σε 14 αγορές, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, σημαντικό ποσοστό των καταναλωτών αναφέρει έλλειμμα ενημέρωσης ως προς τη διαδικασία ανακύκλωσης: το 77% των Ελλήνων υποστήριξε ότι νιώθει πως δεν είναι καλά ενημερωμένο σχετικά με τη διαδικασία που ακολουθείται όταν τα απορρίμματα απομακρυνθούν από το σπίτι ή το γραφείο προς ανακύκλωση ή σχετικά με το πού πηγαίνουν (73%), ενώ το 51% δεν έχει ακριβή εικόνα για το ποια από τα απορρίμματα μπορούν να ανακυκλωθούν.

Προκειμένου να καλύψουν τα κενά πληροφόρησης σχετικά με τις διαφορετικές διαστάσεις της ανακύκλωσης, οι εταιρείες του χώρου δομούν τη στρατηγική τους γύρω από τη σφαιρική ενημέρωση, μέσα από τους πιο κατάλληλους διαύλους. Αυτό υποστηρίζει ο Δημήτρης Κ. Παπασωτηρίου, Υπεύθυνος Τμήματος Marketing & ΟΤΑ της ΕΕΑΑ: «Η επικοινωνιακή στρατηγική της ΕΕΑΑ στοχεύει κυρίως -μέσα από BTL ενέργειες- στην προσέγγιση του ευρέως κοινού μέσα από την προβολή των συνεργαζόμενων Δήμων και την υποστήριξη των προσπαθειών τους για την ευαισθητοποίηση των δημοτών τους ως προς την ορθή συμμετοχή για τη λειτουργία των έργων Μπλε Κάδου και λιγότερο μέσα από corporate ATL καμπάνιες προβολής της εταιρικής της ταυτότητας.

H τοπική κλίμακα των επικοινωνιακών παρεμβάσεων και η επένδυση σε οριζόντιες ενέργειες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης της εκπαιδευτικής κοινότητας χαρακτήριζαν και χαρακτηρίζουν πάντα την επικοινωνία του Συστήματος του Μπλε Κάδου, που είναι σύστημα μαζικό, με εγγύτητα στον πολίτη και σε αυτό το χαρακτηριστικό βασίζει άλλωστε την επιτυχία και την αποτελεσματικότητά του. Στο επόμενο διάστημα, η παραπάνω διάσταση θα εμπλουτιστεί κυρίως με την περαιτέρω χρήση στοιχείων ψηφιακών Μέσων, με περισσότερες επικοινωνιακές ενέργειες κλίμακας, καθώς και με την προβολή συνεργειών ανάμεσα στο Σύστημα και τις συμβεβλημένες επιχειρήσεις».

ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΕΜΠΕΙΡΙΑΣ
Επίσης κομβικός είναι ο ρόλος της εμπειρίας των καταναλωτών. Η διευκόλυνσή τους σε κάθε στάδιο, η engaging επικοινωνία και η διασφάλιση συστηματικής χρήσης των ενδεδειγμένων κάδων αποτελούν καίριους στόχους, για την επίτευξη των οποίων επιστρατεύονται διαδραστικά εργαλεία και καινοτόμες υποδομές.

Αυτό εξηγεί η Νατάσσα Βορηά, Διευθύντρια Marketing & Επικοινωνίας της Ανακύκλωση Συσκευών ΑΕ, μιλώντας για τις προτεραιότητες της εταιρείας: «Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην εμπειρία του πολίτη κατά την επαφή του με την Ανακύκλωση Συσκευών. Έχουμε ήδη χαρτογραφήσει τις περιοχές προς βελτίωση σε όλα τα σημεία επαφής και είμαστε σε διαδικασία ανάπτυξης των απαραίτητων δομών με τη χρήση της τεχνολογίας. Ξεκινώντας το ταξίδι της ανακύκλωσης, οι ενδιαφερόμενοι έχουν βασικά ερωτήματα, όπως το “πού να ανακυκλώσω”.

Ήδη παρέχουμε τηλεφωνική και online υποστήριξη, ωστόσο για τη μεγαλύτερη δυνατή διευκόλυνσή τους, σκοπεύουμε να δημιουργήσουμε εφαρμογή live chat και chatbot. Ένα ακόμη σημαντικό project που βρίσκεται στη φάση σχεδιασμού είναι η συστηματική παρακολούθηση των κάδων ανακύκλωσης στα 3.000 συνεργαζόμενα καταστήματα πανελλαδικά. Οι συνεργάτες που θα επισκέπτονται τα καταστήματα, θα διαθέτουν application με live feed, ώστε να παρακολουθούμε σε live χρόνο την εξέλιξη του έργου».

ΝΕΑ ΓΕΝΙΑ ΑΠΑΙΤΗΣΕΩΝ
Παράλληλα, οι τεχνολογικές εξελίξεις και οι προηγμένες δυνατότητες που καθορίζουν τον σύγχρονο τρόπο ζωής γεννούν νέες ανάγκες ανακύκλωσης. Συχνά, πρόκειται για νέα δεδομένα που αναπτύσσονται μέσα στο κάδρο της βιώσιμης ανάπτυξης, καθώς, τάσεις που αναδύονται με στόχο τη μετάβαση σε πιο φιλικές προς το οικοσύστημα εναλλακτικές, ενέχουν επίσης περιβαλλοντικούς κινδύνους. Ως εκ τούτου, οι πρωτοβουλίες για ενημέρωση και εξοικείωση, τόσο του επιχειρηματικού κόσμου, όσο και των πολιτών καθίστανται απαραίτητες.

«Η μεγάλη ζήτηση για αποθήκευση ενέργειας και η αύξηση της ηλεκτροκίνησης καθοδηγούν τη στρατηγική ανάπτυξης της Combatt, προκειμένου να καλύψει με τον πλέον ενδεδειγμένο και αποτελεσματικό τρόπο τις ανάγκες και τις υποχρεώσεις όλων των εμπλεκόμενων στην αγορά συσσωρευτών», σημειώνει ο Δρ. Διονύσης Μπουντουβάς, Διευθύνων Σύμβουλος της Combatt AE και προσθέτει: «Ενημερώνουμε και ευαισθητοποιούμε την αγορά και το ευρύτερο καταναλωτικό κοινό, τόσο για την επιτακτική ανάγκη, όσο και για τους πρακτικούς τρόπους της περιβαλλοντικά ορθής διαχείρισης των αποβλήτων συσσωρευτών».

ΔΡΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΚΑΜΠΑΝΙΕΣ ΜΕ ΑΝΤΙΚΤΥΠΟ
Σε αυτό το πολυδιάστατο τοπίο, οι καμπάνιες που λανσάρονται αναδεικνύουν την αξία της συμμετοχής και της συνεργασίας. Με αυτή την οπτική, λίγους μήνες μετά την ανάληψη του λογαριασμού της Ανακύκλωσης Συσκευών ΑΕ από τη Soho Square Athens, η νέα καμπάνια της εταιρείας είναι στον αέρα, με στόχο την εκπαίδευση και την ευαισθητοποίηση του κοινού, κάτω από την ομπρέλα των αξιών της κοινωνικής συνοχής και της κοινωνικής προόδου.

Με slogan «Για τον πλανήτη γινόμαστε ένα», η καμπάνια ενώνει τις μεγαλύτερες αλυσίδες καταστημάτων εμπορίας ηλεκτρικών ειδών και συσκευών, με στόχο τη στροφή προς μια πιο υπεύθυνη καταναλωτική συμπεριφορά, στην οποία ηγετικό ρόλο παίζουν δυνατά brands. Στην καμπάνια πρωταγωνιστούν μεγάλες αλυσίδες λιανικής που παρέκαμψαν τον ανταγωνισμό για να αναγνωρίσουν η μια τη συμβολή της άλλης στην ανακύκλωση των συσκευών και λαμπτήρων.

Η καμπάνια υλοποιήθηκε από τη Foss Productions σε σκηνοθεσία του Γιώργου Κανελλόπουλου. Από την πλευρά της, η Combatt έχει δημιουργήσει οπτικοακουστικά υλικά και ειδικές καταχωρίσεις με κεντρικό μήνυμα «Η συμβολή σου μετράει», ώστε με απλό τρόπο να γίνεται κατανοητή η διαδικασία επιστροφής των συσσωρευτών και η πορεία του επικίνδυνου αυτού αποβλήτου προς ανακύκλωση, μέσα από το εκτεταμένο πανελλαδικό δίκτυο συνεργατών της εταιρείας.

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα projects που έθεσαν σε εφαρμογή πρόσφατα οι εταιρείες. Η Ελληνική Εταιρεία Αξιοποίησης Ανακύκλωσης εγκαινίασε πρόγραμμα με στόχο να καταστήσει τη Σαντορίνη νησί-πρότυπο για την ανακύκλωση, σε συνεργασία με το Υπουργείο Περιβάλλοντος, τον ΕΟΑΝ και τον Δήμο Θήρας, ενισχύοντας σημαντικά τις υποδομές ανακύκλωσης και συμπράττοντας με τοπικές επιχειρήσεις για βέλτιστα αποτελέσματα. Η Ανακύκλωση Συσκευών, μέσα στο 2020 και στο πλαίσιο του προγράμματος Life ReWeee, πέτυχε τα πρώτα αποτελέσματα στην επαναχρησιμοποίηση των ηλεκτρικών αποβλήτων, έχοντας συνεργασία με δύο εξειδικευμένα κέντρα στον Ασπρόπυργο και το Ωραιόκαστρο.

Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΩΝ BRANDS
Επιδιώκοντας να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα, τα brands υλοποιούν στρατηγικά σχεδιασμένες δράσεις, με επίκεντρο την ανακύκλωση. Εκτός από την έμφαση στο packaging και τη στροφή σε ανακυκλωμένα και ανακυκλώσιμα υλικά για τις συσκευασίες των προϊόντων τους, αρκετές είναι οι μάρκες που αναλαμβάνουν πρωτοποριακές πρωτοβουλίες που κάνουν τη διαφορά. Στο πλαίσιο αυτό, η Korres δημιούργησε το Recycle Lab, προκειμένου να δώσει στις άδειες συσκευασίες καλλυντικών μια νέα διάσταση. Συγκεκριμένα, η Korres ανέπτυξε το πρώτο ολοκληρωμένο σχέδιο ανακύκλωσης στο φαρμακείο, με ενδιάμεσο σταθμό τη μονάδα ανακύκλωσης.

Εκεί οι άδειες συσκευασίες παίρνουν διαφορετική μορφή και γίνονται εικαστικά ή χρηστικά αντικείμενα. Ειδικοί κάδοι Korres Recycle Lab στους χώρους των φαρμακείων «προσκαλούν» όλους να επιστρέψουν τις άδειες καλλυντικές συσκευασίες τους – πλαστικό, χαρτί, γυαλί. Οι άδειες συσκευασίες επιστρέφουν στη μονάδα ανακύκλωσης, διαλέγονται, ταξινομούνται, καθαρίζονται, συμπυκνώνονται και ανακυκλώνονται, είτε μέσα στο Recycle Lab, όσον αφορά το πλαστικό ή σε συνεργάτες, όσον αφορά το γυαλί και το χαρτί. Γίνονται αντικείμενα που επιμελήθηκαν οι designers της μάρκας και τα οποία θα προσφέρονται ως δώρο σε όσους συμμετέχουν στο σχέδιο ανακύκλωσης, συμβάλλοντας με τις δικές τους άδειες συσκευασίες.

Από την πλευρά της, η γερμανική εταιρεία καλλυντικών Cosnova, η οποία παράγει και εμπορεύεται διεθνώς τις μάρκες καλλυντικών Essence και Catrice, υποστηρίζει τον οργανισμό Plastics For Change με δωρεά 35.000 δολαρίων. Με την υποστήριξη της Cosnova, η μονάδα στην Ινδία επεκτείνεται με δύο κέντρα συλλογής πλαστικών απορριμμάτων από τους ωκεανούς, ήδη από τις αρχές του 2020. Στόχος της συνεργασίας είναι η μετατροπή του απορριπτόμενου πλαστικού σε ένα ανακυκλωμένο υλικό και ταυτόχρονα η δημιουργία μιας βιώσιμης διαβίωσης για τους Ινδούς εργαζομένους.

Η ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ΣΕ ΑΡΙΘΜΟΥΣ

  • Το 96% των Ελλήνων επιθυμεί περισσότερους κάδους ανακύκλωσης σε δημόσιους χώρους
  • Το 96% πιστεύει ότι οι εταιρείες πρέπει να χρησιμοποιούν υλικά συσκευασίας που να μπορούν να ανακυκλωθούν αμέτρητες φορές
  • Το 95% θεωρεί ότι η ανακύκλωση είναι υποχρέωση όλων
  • Το 85% δηλώνει ότι η ανακύκλωση είναι πολύ ή εξαιρετικά σημαντική
  • Το 55% αναφέρει ότι σταμάτησε να αγοράζει προϊόντα των οποίων η συσκευασία δεν είναι ανακυκλώσιμη
  • Το 45% δηλώνει ότι οι περιορισμοί λόγω Covid-19 έκαναν την ανακύκλωση δυσκολότερη, αλλά το 70% υποστήριξε ότι κατάφερε να ανακυκλώσει περισσότερο τους τελευταίους μήνες σε σχέση με πριν

Πηγή: Κάθε Κουτί Μετράει, Lucid

ΑΥΞΑΝΕΤΑΙ Η ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ΣΥΣΚΕΥΩΝ
Ενθαρρυντικά είναι τα δείγματα στο πεδίο της ανακύκλωσης συσκευών, όπου, παρά τους περιορισμούς και τις απροσδόκητες δυσχέρειες λόγω της υγειονομικής κρίσης, τα ποσοστά κινούνται ανοδικά. Η Νατάσσα Βορηά, Διευθύντρια Marketing & Επικοινωνίας της Ανακύκλωση Συσκευών ΑΕ, μεταφέρει την εικόνα:

«Παρά τις δύσκολες συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί λόγω της πανδημίας, τη φετινή χρονιά παρουσιάζεται ελαφρά άνοδος στην ανακύκλωση μέσω των καταστημάτων ηλεκτρικών ειδών, τεχνολογίας και φωτισμού. Αλλά και μέσα στην τελευταία πενταετία, διαπιστώνουμε σταδιακή αύξηση στις ποσότητες που παραλαμβάνουμε από τα καταστήματα. Πιστεύουμε ότι η τάση αυτή θα συνεχιστεί, καθώς θα εξακολουθήσουμε να χτίζουμε σχέση εμπιστοσύνης με τους πολίτες, τόσο μέσω των παραδοσιακών Μέσων, όσο και με στοχευμένες online καμπάνιες. Οι ενέργειες που σχεδιάζουμε για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών αναμένουμε ότι θα παίξουν καταλυτικό ρόλο στην ανάπτυξη της ανακύκλωσης των ηλεκτρικών συσκευών».

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΠΟΛΛΑΠΛΟΥΣ ΑΠΟΔΕΚΤΕΣ
Την ανάγκη ουσιαστικής επικοινωνίας με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη αναδεικνύει ο Δρ. Διονύσης Μπουντουβάς, Διευθύνων Σύμβουλος της Combatt AE. Όπως επισημαίνει:

«Η φιλοσοφία που χαρακτηρίζει την επικοινωνία της Combatt είναι η μετάδοση του μηνύματος για την ορθή διαχείριση αποβλήτων συσσωρευτών σε όλους τους κρίκους της εφοδιαστικής αλυσίδας της συγκεκριμένης αγοράς, ώστε να γίνει αντιληπτή η ανάγκη ανακύκλωσης και ανάκτησης των υλικών της μπαταρίας για τη δημιουργία νέων προϊόντων.

Με κεντρικό μήνυμα “Η συμβολή σου μετράει”, προβάλλεται η σημαντική συνεισφορά που όλοι οι εμπλεκόμενοι (καταναλωτές και επαγγελματίες του κλάδου συσσωρευτών) έχουν στην περιβαλλοντικά ορθή ανακύκλωση, στην εξοικονόμηση φυσικών πόρων και στη διασφάλιση της δημόσιας υγείας. Δεδομένης της παρούσας κατάστασης, λόγω των περιορισμών που έχει επιβάλλει η πανδημία, έχουμε αναπτύξει την επικοινωνία μας σε ψηφιακά κανάλια προβολής, δημιουργώντας ηλεκτρονικές δράσεις για την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού και της αγοράς».

ΒΕΛΤΙΣΤΟ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΟ ΑΠΟΤΥΠΩΜΑ
Στην υπευθυνότητα και την προσήλωση στο αποτέλεσμα εστιάζει ο Δημήτρης Κ. Παπασωτηρίου, Υπεύθυνος Τμήματος Marketing & ΟΤΑ της ΕΕΑΑ, στρέφοντας την προσοχή στη χρήση των κατάλληλων Μέσων με τον ιδανικό τρόπο. Σύμφωνα με τον ίδιο:

«Η επικοινωνία της ΕΕΑΑ είναι εξ αντικειμένου ανάγκη να κινείται σε πολλαπλά επίπεδα αφού κοινωνοί και συνεργάτες για την επίτευξη των στόχων της -που είναι ταυτόχρονα και στόχοι της κοινωνίας- είναι οι πολίτες, οι Δήμοι, οι συμβεβλημένες επιχειρήσεις και η πολιτεία. Ωστόσο, η προσανατολισμένη στο αποτέλεσμα λειτουργία της την απέτρεψε από το να επιδείξει θορυβώδη επικοινωνιακή κινητικότητα.

Με τη στροφή σε ψηφιακά Μέσα και εφαρμογές, όπως φαίνεται πλέον ολοένα και περισσότερο από τις τάσεις του κοινού, είναι εφικτή, τόσο η βελτίωση του επικοινωνιακού αποτυπώματος, όσο και η διατήρηση της σοβαρότητας που απαιτεί η προσήλωση στο αποτέλεσμα και στην ανάγκη για απόλυτο σεβασμό των πόρων που οι επιχειρήσεις διαθέτουν για την ανακύκλωση των συσκευασιών τους».

FOCUS POINTS

  • Οι εταιρείες ανακύκλωσης επενδύουν στην ενημέρωση όλων των εμπλεκόμενων μερών με στόχο την αύξηση της συμμετοχής τους
  • Η ανάπτυξη προηγμένων λύσεων και υποδομών απαντά στις νέες προκλήσεις και τις εντεινόμενες απαιτήσεις της σύγχρονης ζωής
  • Κομβικός είναι ο ρόλος στρατηγικών συνεργειών σε κάθε επίπεδο, με γνώμονα την επίταση της αποτελεσματικότητας των δράσεων
  • Οι καμπάνιες που λανσάρονται συμβάλλουν στην ευαισθητοποίηση των πολιτών, γνωστοποιώντας παράλληλα πρακτικές πληροφορίες
  • Brands από κάθε industry αναλαμβάνουν δράση μέσα από projects που στηρίζουν την ανακύκλωση με πρωτοποριακούς τρόπους