Με τη βιωσιμότητα να εδραιώνεται ως πρώτη προτεραιότητα στην αυτοκίνηση, η τεχνολογία «κρατά» το τιμόνι της ανάπτυξης, ενώ brands αυτοκινήτου και leasing επενδύουν στην αναβάθμιση της εξυπηρέτησης πελάτη, μέσα από πολυκαναλική παρουσία και καινοτόμες υπηρεσίες.

Αύξηση της τάξης του 36,2%, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΕΑ, παρουσιάζουν οι πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων για την περίοδο Ιανουάριος-Σεπτέμβριος 2021 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους, παραμένοντας ωστόσο χαμηλότερα από τα μεγέθη του 2019 κατά 11,9%. Αν και τα βενζινοκίνητα οχήματα διατηρούν την κυριαρχία τους αντιπροσωπεύοντας το 51% των ταξινομήσεων, το μερίδιό τους σταδιακά περιορίζεται λόγω της μετατόπισης σε υβριδικά και επαναφορτιζόμενα, που αύξησαν τα ποσοστά τους κατά 9,1% και 4,4% αντίστοιχα. Την ίδια στιγμή, κεφαλαιοποιώντας τη στροφή προς τα νέα μοντέλα χρήσης και ιδιοκτησίας που διαχέονται βαθμιαία στην κατηγορία, η αγορά της μίσθωσης αυτοκινήτων κινείται με ευελιξία, με τους σημαντικότερους «παίκτες» να επενδύουν στην ανταγωνιστικότητα του στόλου τους και να εμπλουτίζουν το portfolio των υπηρεσιών τους. Μεγάλη είναι η κινητικότητα και στον άξονα της επικοινωνίας, όπου νέες καμπάνιες και 360 στρατηγικές ενισχύουν το momentum.

H ηλεκτροκίνηση «ανεβάζει ταχύτητα»
Αναμφίβολα, η σημαντικότερη τάση είναι η μετάβαση σε αειφόρες λύσεις, με την ηλεκτρική ενέργεια στις διαφορετικές της εκφάνσεις (BEV, HEV, PHEV) να κερδίζει διαρκώς έδαφος. Σε παγκόσμιο επίπεδο, το 2020 οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων (EVs) ξεπέρασαν κάθε προσδοκία σημειώνοντας ανάπτυξη άνω του 40% ΥοΥ, με τους αναλυτές της Bloomberg New Energy Finance να εκτιμούν ότι τα EVs θα αποτελούν το 10% των πωλήσεων νέων οχημάτων μέχρι το 2025 και το 58% έως το 2040.

Η εξέλιξη αυτή αποτυπώνεται και στις στρατηγικές της αυτοκινητοβιομηχανίας, ενώ τροφοδοτείται από τις συντονισμένες προσπάθειες αναβάθμισης των υποδομών. Η Κατερίνα Ζήσου, Communications Specialist της Mercedes-Benz Cars, μεταφέρει την εικόνα: «Στην παρούσα φάση, η αυτοκινητοβιομηχανία βιώνει έναν τεράστιο μετασχηματισμό, καθώς προετοιμάζεται για τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.

Στις χώρες της κεντρικής Ευρώπης, η ηλεκτροκίνηση έχει ήδη ενταχθεί δυναμικά στον τρόπο μετακίνησης των πολιτών, σηματοδοτώντας έτσι ότι ο μετασχηματισμός αυτός παίρνει σάρκα και οστά. Επομένως, ο τρόπος που σκεπτόμαστε και λειτουργούμε τροποποιείται σημαντικά, διότι καταρχήν αλλάζουν τα ζητούμενα του καταναλωτικού κοινού», σημειώνει η ίδια και προσθέτει: «Μέσα από συνέργειες με παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας, προσπαθούμε να συμβάλλουμε όσο μπορούμε και στο κομμάτι των υποδομών. Κύριο μέλημά μας είναι να λύνουμε κάθε προβληματισμό του πελάτη μας, προσφέροντάς του μία συνολική πρόταση ηλεκτροκίνησης, η οποία εκτός από το προϊόν συμπεριλαμβάνει και υπηρεσίες οι οποίες αφορούν στο κομμάτι της φόρτισης».

Ο μακροπρόθεσμος σχεδιασμός αποτελεί καίριο πυλώνα της ανάπτυξης στη νέα εποχή, με στόχο τη συντεταγμένη υιοθέτηση βιώσιμων εναλλακτικών. Τη θέση αυτή εκφράζει ο Θάνος Μπάφας, Marketing Manager της Nissan-Νικ. Ι. Θεοχαράκης ΑΕ, ο οποίος σχολιάζει σχετικά: «Η Nissan έχει μια συγκροτημένη στρατηγική “εξηλεκτρισμού” της γκάμας των μοντέλων της, σύμφωνα και με το όραμα του Intelligent Mobility για τον τρόπο με τον οποίο τα αυτοκίνητα οδηγούνται, τροφοδοτούνται και ενσωματώνονται στην κοινωνία. Μάλιστα στην Ευρώπη, ο στόχος είναι να επιτευχθούν “εξηλεκτρισμένες” πωλήσεις που θα φτάνουν το 50% έως το 2024».

Λανσαρίσματα με «οδηγό» την καινοτομία
Υλοποιώντας τις στρατηγικές στον άξονα της ηλεκτροκίνησης, τα λανσαρίσματα ενσωματώνουν προηγμένες τεχνολογίες, με γνώμονα τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, αλλά και την απαράμιλλη οδηγική εμπειρία. Στο πλαίσιο αυτό, η Nissan παρουσιάζει το υβριδικό Nissan Qashqai, το οποίο, εκτός από τα υβριδικά κινητήρια σύνολα θα είναι προσεχώς διαθέσιμο και με το e-Power, το καινοτόμο και βραβευμένο σύστημα μετάδοσης κίνησης της Nissan, που αντλεί τεχνολογίες από το πρωτοποριακό ηλεκτρικό όχημα Nissan Leaf. Tους επόμενους μήνες αναμένονται και άλλα λανσαρίσματα, με το ηλεκτρικό coupe crossover Nissan Ariya να ξεχωρίζει ανάμεσά τους, ως το πρώτο μοντέλο παραγωγής που αντιπροσωπεύει τη νέα «εξηλεκτρισμένη» εταιρική ταυτότητα της Nissan.

Από την πλευρά της, η Mercedes-Benz συστήνει την αμιγώς ηλεκτρική EQB. Πρόκειται για την ηλεκτροκίνητη έκδοση της συμβατικής GLB η οποία λανσαρίστηκε το 2020. Το αμιγώς ηλεκτρικό compact SUV είναι διαθέσιμο και με τρίτη σειρά καθισμάτων, ενώ, με το πλήρως ψηφιοποιημένο cockpit και το σύστημα πολυμέσων MBUX, ο οδηγός του μπορεί να απολαμβάνει μια απόλυτα προσωποποιημένη εμπειρία. Το δεύτερο σε σειρά compact ηλεκτρικό όχημα της Mercedes-EQ, θα συνοδεύεται από υπηρεσίες που θα αφορούν στη φόρτισή του.

Στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης η Kosmocar, επίσημος εισαγωγέας των Volkswagen, Audi και Skoda στην Ελλάδα, στο περίπτερό της που ήταν αφιερωμένο αποκλειστικά στην ηλεκτροκίνηση, παρουσίασε για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό το καινούριο σπορ ηλεκτρικό all-rounder SUV της Volkswagen και πρώτο ηλεκτρικό μοντέλο της μάρκας, ID.4 GTX, ενώ η ανεξάρτητη γερμανική εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων Next.e.Gο Mobile SE παρουσίασε σε ειδική εκδήλωση το ηλεκτρικό αυτοκίνητο e.Gο Life, ανοίγοντας τη δυνατότητα προπαραγγελιών. Ανακοίνωσε δε, ότι, πέρα από την παραγωγή του αυτοκινήτου στην Ελλάδα, σχεδιάζει να δημιουργήσει ένα διεθνές Customer Experience Center και R&D.

Ψηφιοποίηση της αγοραστικής διαδικασίας
Αλλαγές παρατηρούνται ωστόσο και στην ίδια την αγοραστική διαδικασία. Σύμφωνα με στοιχεία του Think With Google, το 92% των αγοραστών πραγματοποιεί διαδικτυακή έρευνα προτού επιλέξει αυτοκίνητο, ενώ ήδη πριν από την πανδημία, το 4,2% των πωλήσεων γινόταν online. Η άμεση προσαρμογή στις νέες αγοραστικές συνήθειες συνιστά επιτακτική ανάγκη για τις εταιρείες, οι οποίες καλούνται να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες του ψηφιακού περιβάλλοντος για να διαφοροποιηθούν μέσα από λύσεις εξατομίκευσης και προσωποποιημένης επικοινωνίας.

Ο Θάνος Μπάφας αναλύει τα νέα δεδομένα: «Γίνεται ολοένα και περισσότερο αντιληπτό ότι οι υποψήφιοι αγοραστές αυτοκινήτου δεν χρειάζεται πλέον να επισκεφθούν εξ αρχής μια έκθεση αυτοκινήτου, καθώς όλες οι πληροφορίες για το μοντέλο που τους ενδιαφέρει βρίσκονται στο διαδίκτυο, σε ένα απέραντο βάθος και εύρος. Αυτό αναμένεται να διαμορφώσει σε μεγάλο βαθμό τη στρατηγική επικοινωνίας των αυτοκινητοβιομηχανιών με τους υποψήφιους αγοραστές. Υποστηρικτικό ρόλο, σε αυτήν την κατεύθυνση, έχουν διάφορες ψηφιακές εφαρμογές που καλούν τον υποψήφιο αγοραστή να “χτίσει” το ιδανικό αυτοκίνητο, με τα κριτήρια που ο ίδιος επιθυμεί. Πολλές εταιρείες αυτοκινήτου έχουν ήδη εντάξει στις επίσημες ιστοσελίδες τους αυτή τη διαδικασία, όπως και εμείς στη Nissan με το car builder».

Συνδεσιμότητα για εμπειρία και ασφάλεια
Με ταχύτητα προχωρά και η διείσδυση των «συνδεδεμένων» οχημάτων, δημιουργώντας νέους κόμβους ψηφιακής τεχνολογίας και αυτοκίνησης. Όπως προκύπτει από στοιχεία που επικαλείται η ιστοσελίδα Electronics Engineering, το 2020 πωλήθηκαν ανά τον κόσμο περίπου 47,5 εκατ. συνδεδεμένα αυτοκίνητα, νούμερο που υπολογίζεται ότι θα διπλασιαστεί φέτος. Ενδεικτική είναι και η δραστηριότητα των κολοσσών τεχνολογίας στην κατηγορία, η οποία οδηγεί σε συνεργασίες όπως αυτή της Google με τη Ford για συνδεδεμένα οχήματα, ή την επένδυση ύψους 3,6 δισ. δολαρίων της Apple στην Kia για την κατασκευή αυτόνομου ηλεκτρικού αυτοκινήτου μέχρι το 2024.

Η Κατερίνα Ζήσου σχολιάζει τις ανατρεπτικές αλλαγές: «Οι κυριότερες τάσεις αυτήν τη στιγμή στον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι η ψηφιοποίηση και η συνδεσιμότητα, τάσεις οι οποίες θα μας απασχολούν σε σταθερή βάση από εδώ και πέρα. H Mercedes-Benz ήδη έχει παρουσιάσει προϊόντα και υπηρεσίες προς αυτήν την κατεύθυνση. Δείτε για παράδειγμα την αμιγώς ηλεκτρική EQS, με την εντυπωσιακή MBUX hyperscreen στο εσωτερικό της -η προηγμένη τεχνολογία της ενσωματώνει διάφορα στοιχεία, όπως τεχνητή νοημοσύνη, προκειμένου να προσφέρει στον οδηγό της υψηλό επίπεδο άνεσης και μια απόλυτα προσωποποιημένη εμπειρία. Ταυτόχρονα, μέσω του Mercedes me, κάθε ιδιοκτήτης Mercedes-Benz μπορεί να συνδεθεί με το αυτοκίνητό του μέσω εφαρμογής στο κινητό, και να ενημερώνεται για διάφορα θέματα, όπως το επίπεδο φόρτισης του αυτοκινήτου του».

Η ευελιξία κλειδί για την αγορά του Leasing
Από την άλλη πλευρά, η υιοθέτηση νέων μοντέλων ιδιοκτησίας οχημάτων και επιλογών μετακίνησης αναδιατάσσει το πεδίο, με τo leasing να αναπτύσσει νέα δυναμική. Παρά το ότι η κρίση της πανδημίας είχε σημαντικές επιπτώσεις σε διεθνή κλίμακα, οι προβλέψεις της Fortune τοποθετούν τον μέσο ρυθμό ανάπτυξης της κατηγορίας στο 7,8% για την περίοδο 2021-2028, με την αγορά να αγγίζει τα 123,87 δισ. δολάρια: «Το leasing είναι μια ιδιαίτερα συνετή επιλογή για όλους, καθώς δεν δεσμεύει κεφάλαια, απελευθερώνει χρόνο και δεν ενέχει ρίσκο για τον μισθωτή», υπογραμμίζει ο Χρήστος Παπαγιαννόπουλος, Εμπορικός Διευθυντής της LeasePlan Hellas και συνεχίζει: «Είναι ιδιαίτερα θετικό το γεγονός ότι η συνθήκη αυτή γίνεται πια ολοένα και πιο αντιληπτή, όχι μόνο από τις εταιρείες, αλλά και από τους ιδιώτες, καθώς διαφαίνεται μία δυναμική στροφή από την ιδιοκτησία στη χρήση του αυτοκινήτου».

Σε αυτό το φόντο, η αξία της ευελιξίας και της αναγνώρισης των αναδυόμενων απαιτήσεων είναι πρωταρχική. «To 2021 αποτελεί ιδιαίτερη χρονιά καθώς το πρώτο εξάμηνο ήταν αργό και καθηλωμένο λόγω της πανδημίας και των ταξιδιωτικών περιορισμών, ενώ το δεύτερο χαρακτηρίζεται από εκρηκτική αύξηση των πωλήσεων», τονίζει ο Γιώργος Λειβαδίτης, Sixt Head και προσθέτει: «Με δεδομένη τη μεγάλη μεταβλητότητα η οποία είχε προεξοφληθεί ήδη από το τέλος της προηγούμενης χρονιάς, η στρατηγική μας βασίστηκε στην ευελιξία και την ταχεία προσαρμογή. Έτσι λοιπόν αναδιατάξαμε τους πόρους μας (οχήματα και προσωπικό) ώστε να καλύψουμε τις ανάγκες της διαρκώς μεταβαλλόμενης ζήτησης με τον βέλτιστο τρόπο. Άλλωστε είμαστε διαρκώς προσανατολισμένοι στο performance management».

Έμφαση σε εικόνα και επικοινωνία
Εκτός από τις καμπάνιες, οι εταιρείες αυτοκινήτου και leasing εστιάζουν στην εικόνα και την επικοινωνία τους, επενδύοντας σε στρατηγικές συνεργασίες. Σε αυτό το πλαίσιο, η αυτοκινητοβιομηχανία Dacia ανέθεσε στη Heaven τη διαχείριση της social media στρατηγικής της, στις 35 βασικές αγορές της, ενώ η Redirect ανέλαβε την digital επικοινωνία της ελληνικής εταιρείας Move Car Rentals. Από την πλευρά της, η Μοτοδυναμική, η οποία δραστηριοποιείται ως εκπρόσωπος των Yamaha, Porsche και Sixt και στη λιανική με τις Μοτοδίκτυο και MotoDirect, ανανέωσε την εταιρική της ταυτότητα με στόχο να παρουσιάσει μια εταιρική εικόνα ενιαία για όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων της. Η Volvo Saracakis του ομίλου επιχειρήσεων Σαρακάκη ξεκίνησε συνεργασία με τον μπασκετμπολίστα Κώστα Αντετοκούνμπο, ενώ ο όμιλος επέλεξε την Curious Ahead ως στρατηγικό συνεργάτη για την digital επικοινωνία της Honda Cars.

Πολυκαναλική επικοινωνία και διάδραση
Εστιάζοντας στην ουσιαστική αλληλεπίδραση με τον καταναλωτή, τα brands αυτοκινήτου χαράσσουν πολυδιάστατες επικοινωνιακές στρατηγικές που αξιοποιούν συνδυαστικά offline και online Μέσα.

Θάνος Μπάφας, Marketing Manager, Nissan-Νικ. Ι. Θεοχαράκης ΑΕ

Ποιότητα και συνέπεια στην επικοινωνία
«Το digital marketing αποτελεί βασική προτεραιότητα στη στρατηγική προβολής και επικοινωνίας μας, κερδίζοντας χρόνο με τον χρόνο ολοένα και μεγαλύτερο ποσοστό στο συνολικό μας πλάνο. Ανάλογα με τις ανάγκες μας και έχοντας πάντοτε στο νου μας τη λογική μιας «ολιστικής» προβολής και απήχησης με ποιότητα, συνέχεια και συνέπεια, εκμεταλλευόμαστε μια πληθώρα εργαλείων προβολής και επικοινωνίας που πλαισιώνουν τη στρατηγική μας.»

Κατερίνα Ζήσου, Communications Specialist, Mercedes-Benz Cars

Στοχευμένες, αποτελεσματικές και μετρήσιμες ενέργειες
«Τα ψηφιακά Μέσα μας δίνουν τη δυνατότητα να επικοινωνούμε απευθείας με το κοινό μας, δημιουργώντας μια πολύ ενδιαφέρουσα σχέση αλληλεπίδρασης. Επιλέγουμε λοιπόν τα Μέσα εκείνα που μας δίνουν τη δυνατότητα να επικοινωνούμε πιο στοχευμένα και αποτελεσματικά καθώς και να αξιολογούμε τον αντίκτυπο των ενεργειών μας. Ταυτόχρονα, δεν εγκαταλείπουμε τα παραδοσιακά Μέσα, καθώς αποτελούν σημαντικούς διαύλους επικοινωνίας. Στόχος μας, με κάθε ενέργεια είναι να διαμορφώνουμε τον «τέλειο» συνδυασμό Μέσων προκειμένου να συναναστραφούμε με το κοινό της μάρκας.»

Διεύρυνση της βεντάλιας επίλογων

Χρήστος Παπαγιαννόπουλος, Εμπορικός Διευθυντής, LeasePlan Hellas

Ολοκληρωμένες και εξατομικευμένες λύσεις
«Η ευκολία, η γρήγορη διαδικασία και η εξυπηρέτηση αποτελούν τους κύριους λόγους που το leasing έχει γίνει κύρια επιλογή των Ελλήνων καταναλωτών. Τις συγκεκριμένες τάσεις τις παρατηρούμε και στη λειτουργία του e-shop μας, όπου οι επισκέπτες του www.leaseplan.com έχουν τη δυνατότητα να προσαρμόσουν τους όρους της μίσθωσής τους, βάσει εξατομικευμένων κριτηρίων αναζήτησης (π.χ. διάρκεια μίσθωσης, χιλιόμετρα, χρώμα). Για όλους εμάς στη LeasePlan, αποτελεί βασική μας προτεραιότητα η προσφορά ολοκληρωμένων και ευέλικτων λύσεων.»

Γιώργος Λειβαδίτης, Sixt Head

Νέες υπηρεσίες με πολλαπλές δυνατότητες
«Διαπιστώνουμε πως, τόσο σε διεθνές, όσο και σε τοπικό επίπεδο, γίνεται μεγάλη συζήτηση για τον κενό χώρο που αναδύεται μεταξύ της βραχυχρόνιας ενοικίασης οχήματος που καλύπτει τις ανάγκες λίγων ημερών και του παραδοσιακού leasing που καλύπτει παγιωμένες ανάγκες ιδιωτών και εταιρειών από 3 έως 5 έτη. Ο χώρος αυτός προσφέρει τα “καλά” και των δύο κόσμων χωρίς δεσμεύσεις σε μακροχρόνια συμβόλαια και penalties, με ευελιξία όσον αφορά την αλλαγή οχήματος και το δικαίωμα διακοπής της μίσθωσης ανά πάσα στιγμή. Τις ανάγκες που προκύπτουν από αυτό το κενό έρχεται να καλύψει η Sixt με την υπηρεσία Sixt +, προσφέροντας ιδιαίτερα ελκυστικό μηνιαίο μίσθωμα και πολλαπλές δυνατότητες επιλογής οχήματος.»