Εξακολουθεί να αποτελεί το πλέον αγαπημένο μέσο και εκείνο που εμπιστεύονται περισσότερο από κάθε άλλο οι ακροατές. Έχει αντέξει σε πολλαπλές κοινωνικές και τεχνολογικές αλλαγές, ενώ η σχέση του με τους ακροατές διατηρήθηκε ισχυρή παρά την πανδημία. Δεν αποτελεί έκπληξη, λοιπόν, ότι το ραδιόφωνο εντάσσεται στα πιο cost-effective και αποδοτικά μέσα προβολής και διαφήμισης.

Η πανδημία ώθησε τα ραδιόφωνα, σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, να εντείνουν τα στρατηγικά τους πλάνα και τις κινήσεις τους ώστε να βρίσκονται παντού. Η Αλεξάνδρα Δασκαλοπούλου, Πρόεδρος της Ένωσης Ιδιοκτητών Ιδιωτικών Ραδιοφωνικών Σταθμών (ΕΙΙΡΑ), μας περιγράφει τη θέση του ραδιοφώνου στη σύγχρονη καθημερινότητα, τη δυναμική του ως μέσο προβολής, τις εξελίξεις σε θεσμικό επίπεδο, αλλά και τις τελευταίες τάσεις ως προς την ψηφιακή του μετάβαση.

MW: Ποια η ταυτότητα της ΕΙΙΡΑ και ποιες οι επιδιώξεις της;

Στην ΕΙΙΡΑ εκπροσωπούμε συλλογικά τις θέσεις και τις προτάσεις των μελών μας για τη ρύθμιση της ραδιοφωνικής αγοράς. Διαμορφώνουμε προτάσεις πολιτικής, διαβουλευόμαστε, συνεννοούμαστε. H ίδια η φύση του ραδιοφώνου είναι πλουραλιστική, και οι φωνές ακούγονται. Κι εμείς επιδιώκουμε να «ακουγόμαστε», να προάγουμε το ραδιόφωνο ως μέσο ψυχαγωγίας και ενημέρωσης για τους ακροατές, και να υπενθυμίζουμε ότι είναι ένα όχημα υψηλής αποτελεσματικότητας για τους διαφημιζόμενους.

Τόσο στην Ελλάδα, όσο και στην Ευρώπη με τους ομολόγους και εταίρους μας της «ευρωπαϊκής ΕΙΙΡΑ», της AER (Association of European Radios), ανιχνεύουμε τα ζητήματα, μαζί και τις νέες τάσεις, και επιχειρούμε με επεξεργασμένες προτάσεις προς τους νομοθέτες να συμβάλλουμε ώστε να διασφαλιστεί η ευημερία της ραδιοφωνικής αγοράς, προς όφελος των μελών μας, των συνεργατών διαφημιζομένων και των ακροατών μας.

Επί του παρόντος είμαστε σε αυξημένη κινητικότητα, έπειτα από πολυετή πολιτική απραξία και σωρευμένη ρυθμιστική στρέβλωση. Τον Φεβρουάριο, στο νομοσχέδιο για τα ΜΜΕ που αρχικά διαβουλευτήκαμε εποικοδομητικά με τον Υφυπουργό κ. Στέλιο Πέτσα και που ακολούθως έφερε προς ψήφιση ο νέος Υφυπουργός κ. Θεόδωρος Λιβάνιος, συντελέστηκε το πρώτο (καλό) βήμα για την άρση των αβεβαιοτήτων και για να μπει τάξη στο ραδιοφωνικό τοπίο. Έχει δε αποφασιστεί η δημιουργία κοινής επιτροπής που θα συμμετέχει τόσο η ΓΓ Ενημέρωσης & Επικοινωνίας όσο και το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, όπου και θα συζητήσουμε όλα τα εκκρεμή θέματα της ραδιοφωνίας. Εργαζόμαστε ώστε μετά την ανάσχεση της πανδημίας να ξεκινήσουμε με τα επόμενα βήματα.

Ποιές οι πρωτοβουλίες της ΕΙΙΡΑ για την προαγωγή του μέσου;

Το ραδιόφωνο βρίσκεται στην καρδιά της διαφημιστικής αγοράς, ως το πλέον αγαπημένο μέσο και εκείνο που εμπιστεύονται περισσότερο από κάθε άλλο οι ακροατές, όπως επιβεβαιώνουν οι έρευνες και του τελευταίου χρόνου που έχουμε στη διάθεσή μας. Θα δείτε από εμάς σύντομα να εξελίσσονται Β2Β events για την ανάδειξη του ραδιοφώνου και της αποτελεσματικότητάς του. Θέλουμε να ενημερωθεί η αγορά για τον σημαντικό ρόλο του ραδιοφώνου για τους ακροατές και τους διαφημιζομένους, όπως προκύπτει από τα ευρήματα των ερευνών που διεξάγει η MRB και η Global Link για λογαριασμό της ΑΕΜΑΡ, με την επιστημονική επίβλεψη του Παντείου Πανεπιστημίου. Είναι ξεκάθαρο ότι το ραδιόφωνο είναι το ένα μέσο που έχει αντέξει σε πολλαπλές κοινωνικές και τεχνολογικές αλλαγές, καθώς η σχέση του ακροατή με αυτό παραμένει ισχυρή και αναλλοίωτη ανά τα χρόνια.

Ποιά θεωρείτε ότι είναι η θέση του ραδιοφώνου στο media mix;

Το ραδιόφωνο είναι παρέα, είναι τα ταλέντα στο μικρόφωνο, είναι μέσα στην καθημερινότητα και την τοπική επικαιρότητα, είναι δωρεάν και βρίσκεται παντού! Γι’ αυτό άλλωστε ακόμα και στην Αμερική, παρόλο που υπάρχει πληθώρα audio επιλογών (ραδιόφωνο, δορυφορικό ραδιόφωνο, πλατφόρμες streaming, podcasts, audiobooks και φτηνότερο internet), η ακροαματικότητά του παραμένει στα ύψη, με 93% διείσδυση στον πληθυσμό. Έτσι, το ραδιόφωνο είναι ανά τον κόσμο ένα από τα πιο cost-effective και αποδοτικά μέσα προβολής και διαφήμισης.

Πιστεύετε ότι η πανδημία επηρέασε με κάποιον τρόπο το ραδιόφωνο;

Διαπιστώσαμε όλοι ότι η πανδημία άλλαξε πολλά. Ωστόσο, τη σχέση των ακροατών με το ραδιόφωνο την κράτησε ισχυρή! Ακόμα και μέσα στο lockdown που οι μετακινήσεις με το αυτοκίνητο μειώθηκαν, η διείσδυση του ραδιοφώνου έμεινε στα ίδια επίπεδα. Τι συνέβη; Απλώς η ακρόασή του μεταφέρθηκε κατά μεγάλο βαθμό από το αυτοκίνητο στο σπίτι (είτε από ραδιοφωνική συσκευή ή desktop, mobile, smart TV). Έτσι, εβδομαδιαία, περισσότερο από 94% του πληθυσμού συνεχίζει να ακούει ραδιόφωνο. Καθημερινά το 81% ακούει ραδιόφωνο και ο μέσος όρος ακρόασης ανά ημέρα είναι περισσότερο από 4 ώρες. Επιπλέον, το ραδιόφωνο είναι εκείνο που εμπιστεύεται περισσότερο απ’ όλα τα άλλα μέσα το κοινό και στην ενημέρωσή του (56,4% Ραδιόφωνο, 46,5% Ιντερνέτ, 32% Τηλεόραση, 33,8% Εφημερίδες). Σε μια ακόμα μεγάλη κοινωνική αλλαγή φάνηκε η σταθερή και αναλλοίωτη σχέση του ραδιοφώνου με τους ακροατές του.

Ποιές οι διεθνείς τάσεις για το ραδιόφωνο; Σε ποιό σημείο θα λέγατε ότι βρίσκεται η Ελλάδα ως προς αυτές;

Η πανδημία σε έναν μεγάλο βαθμό έσπρωξε τα ραδιόφωνα, πανευρωπαϊκά, να εντείνουν τα στρατηγικά τους πλάνα και τις κινήσεις τους ώστε να βρίσκονται παντού, συνοδεύοντας τον ακροατή στην καθημερινότητά του.

Η διεθνής τάση του multiplatform, δηλαδή η διάδοση και διάχυση του περιεχομένου μας μέσα από διάφορες πλατφόρμες πέρα από την γνώριμη, αυτή των FM κεραιών, πλέον βρίσκεται στο επίκεντρο της digital μετάβασης του ραδιοφώνου ως ένα συμπληρωματικό κανάλι διανομής μας.

Στην ΕΙΙΡΑ έχουμε αναπτύξει τις διεθνείς συμμετοχές μας και μεταφέρουμε τη φωνή των μελών μας στα ευρωπαϊκά κέντρα λήψης αποφάσεων, μέσω της αντίστοιχης ευρωπαϊκής ένωσης (Association of European Radios), όπου με έδρα τις Βρυξέλλες εκπροσωπούνται περισσότερα από 5.000 εμπορικές ραδιοφωνικές επιχειρήσεις, ανταλλάσσονται απόψεις και δημιουργούνται κοινές πολιτικές για τη ραδιοφωνική αγορά.

Στην AER συμμετέχουμε με τους Ευρωπαίους συναδέλφους μας στη συζήτηση για μια ενιαία διαδικτυακή πλατφόρμα ραδιοφώνου, η οποία θα ενσωματώνεται και στα νέα αυτοκίνητα (ως app) και θα συνδέεται εύκολα με τα smart speakers και το voice control.

Επιπλέον, πρωταγωνιστήσαμε ως ελληνική υποψηφιότητα στη διεκδίκηση του Radio Days Europe, την παγκόσμια ετήσια διοργάνωση για τις εξελίξεις στο μέσο, με μορφή πολυήμερου συνεδρίου και διεθνούς έκθεσης, ώστε η πολυήμερη αυτή «γιορτή του ραδιοφώνου» να λάβει χώρα στην Αθήνα. Η πανδημία άλλαξε δυστυχώς τον σχεδιασμό, αλλά είμαστε εδώ για να διεκδικήσουμε εκ νέου ό,τι ενισχύει την αγορά μας, τον τόπο μας και τις επιχειρήσεις μας.

ΕΝ ΜΕΣΩ LOCKDOWN…           

  • Περισσότερο από το 94% του πληθυσμού συνεχίζει να ακούει ραδιόφωνο, σε εβδομαδιαία βάση
  • Το 81% ακούει ραδιόφωνο καθημερινά
  • Ο μέσος όρος ακρόασης ανά ημέρα είναι περισσότερο από 4 ώρες
  • Το κοινό εμπιστεύεται το ραδιόφωνο περισσότερο απ’ όλα τα άλλα μέσα και στην ενημέρωσή του, σε ποσοστό 56,4%