Experiential δράσεις, εκδηλώσεις, χορηγίες, αλλά κυρίως επικοινωνιακές καμπάνιες με συναισθηματικό και inspirational προσανατολισμό, δίνουν ώθηση στην κατηγορία, η οποία εισέρχεται στην πιο σημαντική της, αγοραστικά, εποχή: το καλοκαίρι.

Με την ετήσια κατά κεφαλή κατανάλωση μπίρας το 2016 να ανήλθε σε 36 λίτρα, ελαφρώς αυξημένη από τα 35 λίτρα του 2015, σύμφωνα με τα στοιχεία της ένωσης Brewers of Europe, η μπίρα έχει βρει σταθερούς υποστηρικτές στη χώρα μας. Η κατηγορία έχει σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης, γεγονός που αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι ενώ οι ενεργές ζυθοποιίες στην Ελλάδα ανέρχονταν σε 11 το 2010 και σε 28 το 2015, το 2016 σχεδόν διπλασιάστηκαν φτάνοντας τις 43. Αναπτυξιακή πορεία ακολουθούν και οι μικροζυθοποιίες, οι οποίες ανήλθαν σε 25 το 2016, από 15 που ήταν το 2015. Συνολικά, οι εταιρείες ζυθοποιίας στην Ελλάδα έφτασαν το 2016 τις 40, από 25 που ήταν το 2015.

Την αναπτυξιακή πορεία της κατηγορίας επιβεβαιώνει και η Βάσω Μωραϊτέλη, Client Service Executive της IRi: «Τα τελευταία στοιχεία για πρώτο τρίμηνο του 2018 δείχνουν πως η κατηγορία της μπίρας είναι ανοδική σε όγκο κατά 1,3% και σε όρους αξίας κατά 4,1% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι ανοδικά σε όγκο κατά 9,9% και σε αξία κατά 9,6%». Σε επίπεδο επικοινωνίας και marketing, τα brands στοχεύουν στο συναίσθημα και επενδύουν στην προβολή αξιών «ζωής». Είτε συμβουλεύουν τους καταναλωτές να απελευθερωθούν από πράγματα που τους περιορίζουν, είτε τους προτρέπουν να νιώσουν καλά με τον εαυτό τους, είτε ακόμα τους μεταφέρουν σε άλλες εποχές, πιο απλές και ξέγνοιαστες, τα brands ξεφεύγουν από την κλασική προωθητική επικοινωνία τους, προσδίδοντάς της βαθύτερο νόημα.

ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΠΟΡΕΙΑ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ
Τη δυναμική της κατηγορίας αποδεικνύει με τα λεγόμενά της η Τάρα Δημητριάδη, Senior Brand Manager Fix Brands: «Τα τελευταία χρόνια ολόκληρη η ελληνική αγορά έχει αλλάξει δομικά. Η οικονομική κρίση και οι αλλαγές στην κοινωνία, δεν θα μπορούσαν να μην επηρεάσουν την κατηγορία της μπίρας. Οι καταναλωτές έχουν προσαρμοσθεί σε αυτήν την νέα πραγματικότητα και έχουν αλλάξει τις αγοραστικές τους συνήθειες. Αν και με μικρότερο διαθέσιμο εισόδημα, ακόμα και τώρα οι καταναλωτές μας ψάχνουν για τρόπους να διασκεδάσουν και να περάσουν ευχάριστες ώρες με την παρέα τους».

Από την άλλη πλευρά, ο Αλέξανδρος Κλωνάρης, Senior Brand Manager Mythos, αναφέρεται στις πιέσεις που έχει δεχτεί η κατηγορία: «Η κατηγορία της μπίρας έχει γίνει πεδίο έντονων πιέσεων, π.χ. μέσω του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών μας, των δομικών αλλαγών στο λιανεμπόριο και της αύξησης του ειδικού φόρου κατανάλωσης. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η αγορά να κινηθεί αρνητικά το 2017, αλλά και το πρώτο τρίμηνο του 2018. Πέρα από τις πιέσεις, και το επακόλουθο “κυνήγι της αξίας”, η ανάγκη του καταναλωτή να μαζευτεί με τους φίλους, γνωστούς και δικούς του ανθρώπους και να ζήσει στιγμές ανάτασης παραμένει».

Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία χαρακτηρίζει το 2017 ως μία ιδιαίτερα δυναμική χρονιά για την εταιρεία, η οποία πραγματοποίησε επενδύσεις ύψους 16 εκατ. ευρώ. Το εν λόγω ποσό θα αξιοποιηθεί για την αγορά νέου εξοπλισμού για τα εργοστάσια, την υποστήριξη των εξαγωγών, που φέτος άγγιξαν τα 290.000 εκατόλιτρα, και την κυκλοφορία νέων προϊόντων. Τη χρονιά που πέρασε, λάνσαρε 3 νέα προϊόντα στην κατηγορία της μπίρας, τα Heineken Light, μπίρα Μάμος, Amstel Radler με Ginger & Lime. Επιπλέον, για την μπίρα Άλφα Weiss, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία δημιούργησε ένα πρωτότυπο κουτί που «έφερε τα πάνω-κάτω» για όσους θέλουν να απολαμβάνουν την αγαπημένη τους Weiss σωστά και από το κουτί.

Η Ολυμπιακή Ζυθοποιία ανακοίνωσε την ολοκλήρωση της νέας γραμμής παραγωγής στο εργοστάσιο της εταιρείας στη Σίνδο Θεσσαλονίκης, διευρύνοντας την παραγωγική δραστηριότητα της εταιρείας στη χώρα. Η νέα επένδυση συνολικού ύψους 3,2 εκατ. ευρώ αποτελεί μέρος του επενδυτικού πλάνου της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας, με ορίζοντα το 2019, συνολικής αξίας 45 εκατ. ευρώ. Η νέα γραμμή παραγωγής βρίσκεται ήδη σε λειτουργία και αφορά αποκλειστικά στην πατενταρισμένη καινοτομία στον τομέα της βαρελίσιας μπίρας DraughtMaster της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας. Σύμφωνα με την εταιρεία, η επένδυση δίνει σημαντική ώθηση στην εγχώρια δραστηριότητα της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας και ταυτόχρονα ανοίγει προοπτικές για μεγαλύτερη αύξηση των εξαγωγών τα επόμενα χρόνια.

Σε επίπεδο χάραξης στρατηγικής των brands μπίρας, ο Αλέξανδρος Κλωνάρης, αναφέρει: «Ο Μύθος από το 2015 έχει χαράξει ξεκάθαρη πορεία. Να δείξει στους ενήλικους καταναλωτές, πως η ζωή είναι για να τη ζεις. Όσο δύσκολη και αν είναι η καθημερινότητα, αν αλλάξεις οπτική γωνία και αν έχεις πάθος, κάθε στιγμή, κάθε εμπειρία μπορεί να απελευθερωθεί και να γίνει Μυθική. Η στρατηγική μας, με κέντρο αυτό το βασικό μήνυμα, θα κινηθεί πάνω στους εξής άξονες: Μαζική επικοινωνία, με νέο τηλεοπτικό, Social Media, με συνεργασίες και πρωτότυπο περιεχόμενο, Experiential marketing, προσφέροντας βιωματικές δράσεις ώστε οι καταναλωτές να “ζήσουν” το μήνυμα του Μύθου, καθώς και Packaging Developments».

Ως βασικό της άξονα στρατηγικής της, η Fix έχει στόχο να πυροδοτεί την επανασύνδεση όλων μας με αξίες και στοιχεία του παρελθόντος μας που αποτελούν τις βάσεις για το τώρα και το μέλλον, αναφέρει από την πλευρά της η Τάρα Δημητριάδη.

ΛΑΝΣΑΡΙΣΜΑΤΑ
Η κατηγορία της μπίρας αποτελεί «εύφορο» έδαφος για πειραματισμούς και καινοτομίες, με τους καταναλωτές να παραμένουν «ανοιχτοί» στη δοκιμή νέων γεύσεων. Οι ζυθοποιίες διευρύνουν διαρκώς την προϊοντική τους γκάμα, με καινοτομίες σε γεύση, είδος, υφή, τρόπο παρασκευής, συσκευασία, branding. Στα τελευταία λανσαρίσματα της Ελληνικής Ζυθοποιίας Αταλάντης περιλαμβάνονται οι εζα Alcohol Free και Odyssey Dark Rhapsody – Calypso’s Desire. Η ξανθιά μπίρα εζα Alcohol Free ακολουθεί την τάση της μπίρας χωρίς αλκοόλ, ενώ η Odyssey Dark Rhapsody-Calypso’s Desire είναι μία βελούδινη μπίρα με σκούρο καστανό χρώμα.

Στο επαναλανσάρισμα της Μάμος προχώρησε η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, με τη συγκεκριμένη μπίρα να είναι πλέον διαθέσιμη σε όλη την Ελλάδα. Η Μάμος παράγεται στην υπερσύγχρονη μονάδα της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας στην Πάτρα, ξαναρχίζοντας ένα ταξίδι που ξεκίνησε το 1876. Η Ολυμπιακή Ζυθοποιία ανανέωσε το portfolio της, παρουσιάζοντας τη Mythos Lager με νέο κόκκινο καπάκι, νέο SKU φιάλης 12χ250ml σε party pack που ταιριάζει στο νεανικό κοινό και ολοκαίνουργια εμφάνιση στον Mythos Radler.

Τη Νήσος Θολή, την πρώτη της αφιλτράριστη μπίρα «ψυγείου», παρουσίασε τον περασμένο Οκτώβριο η Μικροζυθοποιία Κυκλάδων στη Τήνο. Η Νήσος Θολή είναι μια μπίρα τύπου «Κέλλερ», δηλαδή «του κελαριού», απαστερίωτη και αφιλτράριστη διατηρεί ένα μεγάλο μέρος της μαγιάς στο μπουκάλι. Μια από τις τελευταίες ετικέτες που πρόσθεσε στη γκάμα της η First Lomax, παραγωγός της Volkan, ήταν η Volkan Santorini Grey με Περγαμόντο. Βασικά χαρακτηριστικά της το περγαμόντο, σε συνδυασμό με το μέλι Σαντορίνης και το κίτρο Νάξου.


Η «ΜΑΧΗ ΤΗΣ ΜΠΙΡΑΣ»
Σε μια πρωτοφανή για τα ελληνικά δεδομένα κίνηση προχώρησε φέτος η Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης, λανσάροντας στο Facebook την καμπάνια «Διεκδικούμε χώρο για την Ελλάδα». Η εταιρεία βάλει ευθέως κατά των πολυεθνικών ομίλων Heineken και Carlsberg, αναφέροντας ότι «η ολιγοπωλιακή δομή της αγοράς –με την Heineken και την Carlsberg να ελέγχουν το 80% – έχει υποστηριχθεί από παράνομες πρακτικές αθέμιτου ανταγωνισμού». Η καμπάνια περιλαμβάνει videos στα οποία οι πρωταγωνιστές ανακαλύπτουν ότι τα σήματα μπίρας που θεωρούν ελληνικά, στην πραγματικότητα ανήκουν σε ξένους πολυεθνικούς ομίλους.

Στόχος της επικοινωνίας είναι να ευαισθητοποιήσει τους έλληνες καταναλωτές ως προς την ελληνικότητα των σημάτων μπίρας που κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά όχι μόνον ως προς την παραγωγή τους επί ελληνικού εδάφους και με ελληνικές πρώτες ύλες, αλλά και ως προς την ιδιοκτησία των σημάτων αυτών. Όπως αναφέρει, στόχος της είναι «ίδιοι κανόνες για όλους: Μέσω σωστής ενημέρωσης να επιτευχθεί η ανεμπόδιστη πρόσβαση των ελληνικών ανεξάρτητων ζυθοποιείων στα καταστήματα επιτόπιας κατανάλωσης και τα δίκτυα διανομής».

Παράλληλα, το Εμπορικό Δικαστήριο Άμστερνταμ προχωρά στην εκδίκαση της αγωγής που είχε καταθέσει η Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης (ΖΜΘ) κατά της μητρικής εταιρείας του ομίλου Heineken, αιτούμενη αποζημίωση άνω των 100 εκατ. ευρώ. Τα αρμόδια ολλανδικά δικαστήρια αποφάσισαν ότι έχουν δικαιοδοσία για την εκδίκαση της ανωτέρω αγωγής. Αντίθετα, όπως έχει γίνει γνωστό, το ολλανδικό δικαστήριο απέρριψε την αγωγή της ΖΜΘ κατά την Αθηναϊκής Ζυθοποιίας στην Ολλανδία, αποφαινόμενο ότι δεν έχει αρμοδιότητα να κρίνει επί των αξιώσεων αυτών.

Ο ιδρυτής της ΖΜΘ, Δημήτρης Πολιτόπουλος, ανέφερε στη σχετική ανακοίνωση της εταιρείας: «Η δική μας εμπειρία από τη Heineken αποδεικνύει ότι πρόκειται για μια εταιρεία που έχει εμπνευστεί επί σειράν ετών μια αντι-ανταγωνιστική στρατηγική, στην οποία έχει εντάξει και τις θυγατρικές της. Έφτασε λοιπόν η στιγμή να απολογηθεί για την καταδικαστέα συμπεριφορά της τοπικής της θυγατρικής στην έδρα της, ενώπιον των ολλανδικών δικαστηρίων. Αναμένουμε την ταχεία απόδοση της δικαιοσύνης στο Άμστερνταμ, ώστε να λάβουν όλοι ένα σαφές μήνυμα ότι παρόμοιες συμπεριφορές δεν έχουν θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση, και ότι δεν υπάρχει ανοχή προς εμπορικές πρακτικές που είναι ασύμβατες με τους κανόνες ανταγωνισμού».

ΕΤΑΙΡΙΚΗ ΥΠΕΥΘΥΝΟΤΗΤΑ
Σημαντικό κομμάτι της δραστηριότητας των μεγάλων παικτών της κατηγορίας είναι και οι δράσεις εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, είτε επικεντρώνονται στη στήριξη της εγχώριας παραγωγής, είτε στο περιβάλλον, είτε στην κοινωνία γενικότερα. Την πρώτη του δεκαετία συμπληρώνει φέτος το Πρόγραμμα Συμβολαιακής Καλλιέργειας Κριθαριού της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας. Μέσω του προγράμματος αυτού, η εταιρεία επιτυγχάνει τη δημιουργία μίας πλήρως καθετοποιημένης ελληνικής διαδρομής για τα προϊόντα της, ξεκινώντας από την εξ ολοκλήρου κάλυψη των αναγκών της σε ελληνικό κριθάρι ως πρώτη ύλη για τις 15 μάρκες μπίρας που παράγει στη χώρα μας.

Επιπλέον, στο πλαίσιο της στρατηγικής βιώσιμης ανάπτυξης «Παράγουμε Έναν Καλύτερο Κόσμο», η Αθηναϊκή Ζυθοποιία έχει δεσμευτεί για τη μείωση της κατανάλωσης νερού στα εργοστάσιά της κατά 20% έως το 2020. Η εταιρεία στηρίζει και τους νέους μέσω του International Graduate Programme (IGP) που διοργανώνει η Heineken, καθώς και startups μέσω των Heineken Growth Maker Nights. Η Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης, από την πλευρά της, λάνσαρε νέο πρόγραμμα διττής εκπαίδευσης για νέους ζυθοποιούς.

Το πρόγραμμα μαθητείας νέων ζυθοποιών έχει δημιουργηθεί από την Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης σε συνεργασία με το Ελληνογερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο, και τα μαθήματα έχουν τη μορφή τριετούς εκπαίδευσης και τριμηνιαίων σπονδυλωτών σεμιναρίων. Στον θεσμό «Βusiness Days» που διοργανώθηκε για πέμπτη χρονιά από το «Πανόραμα Επιχειρηματικότητας», συμμετείχε η Ολυμπιακή Ζυθοποιία, δίνοντας την ευκαιρία σε φοιτητές να έρθουν σε επαφή με τον κλάδο της Ζυθοποιίας.

ΝΕΕΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΝΟΜΗΣ
– Στην Tempo OMD Hellas ανέθεσε η ΕΖΑ (Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης) τον λογαριασμό της media planning & buying μετά από spec. Παράλληλα, η αία relate ανέλαβε τον σχεδιασμό και την υλοποίηση ολοκληρωμένου προγράμματος στρατηγικής επικοινωνίας και δημοσίων σχέσεων για την ΕΖΑ.
– Σε διεύρυνση της συνεργασίας της με τις διαφημιστικές Frank & Fame και Soho Square προχώρησε η Αθηναϊκή Ζυθοποιία. Πλέον και μετά από spec, οι δύο διαφημιστικές αναλαμβάνουν και την digital επικοινωνία για τα brands Heineken, Άλφα και Fisher. Συγκεκριμένα, η Frank & Fame ανέλαβε το digital κομμάτι της Heineken και Heineken Light και η Soho Square των Άλφα και Fischer.
– Σε υπογραφή μακροπρόθεσμης συμφωνίας για τη διανομή των προϊόντων της Μικροζυθοποιίας Septem, προχώρησε η Β.Σ.Καρούλιας.

IN BRIEF
– Η Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης κατέκτησε 4 Superior Taste Awards, από το Διεθνές Ινστιτούτο ανώτερης Γεύσης και Ποιότητας (iTQi), για τις μπίρες εζα fine lager, εζα premium pilsener, Blue Island και εζα alcohol free.
– Ο Σοφοκλής Παναγιώτου, συνιδιοκτήτης της μικροζυθοποιίας Septem αποτελεί τον νέο Πρόεδρο της Ελληνικής Ένωσης Ζυθοποιών. Είναι η πρώτη φορά που ο Πρόεδρος της Ένωσης προέρχεται από μικροζυθοποιία.
– Η Kaiser, θέλοντας να υποστηρίξει τη νέα γενιά φωτογράφων, δημιούργησε, σε συνεργασία με τον ΑΚΤΟ, τον διαγωνισμό φωτογραφίας «Kaiser Reflections Young Photographers Contest 2018». Οι προπτυχιακοί σπουδαστές φωτογραφίας κλήθηκαν να αποτυπώσουν με τον φακό τους το brand και να εμπνευστούν από το μπουκάλι της Kaiser.
– H Fischer έδωσε το «παρών» για μία ακόμη χρονιά στο 19ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου και για 8η συνεχή χρονιά απένειμε το Βραβείο Κοινού Fischer.
– Η Άλφα Weiss συμμετείχε στα Athens, Thessaloniki, Xanthi και Trikala Street Food Festivals, δίνοντας τη δυνατότητα στους επισκέπτες να συνδυάσουν τις γευστικές επιλογές τους με την Άλφα Weiss, στη λογική του food pairing.
– Η Heineken και η Αθηναϊκή Ζυθοποιία έστρεψαν για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά στην Ελλάδα τα φώτα του παγκόσμιου ενδιαφέροντος γύρω από τον τελικό του UEFA Champions League, με την πρωτοβουλία City of Champions από 25 έως 27 Μαΐου, με ένα τριήμερο εορταστικών εκδηλώσεων.
– Τη Δευτέρα 11 Ιουνίου οργανώνεται το 1ο Estrella Damm Gastronomy Congress στην Ελλάδα, με επίτιμο προσκεκλημένο και κεντρικό ομιλητή τον Ferran Adria. Η εκδήλωση θα είναι κλειστή για το ευρύ κοινό ωστόσο η Estrella Damm θα δώσει μέσω διαγωνισμού την ευκαιρία σε τυχερούς Followers της, να την παρακολουθήσουν.
– Ο Mythos υποδέχεται το καλοκαίρι με μια σειρά προγραμματισμένων δράσεων. Ενδεικτικά, μετατρέπει το παλιό Αμαξοστάσιο του ΟΣΥ στον καλοκαιρινό προορισμό Mythos Experience Station, ενώ στα τέλη Ιουλίου διοργανώνει το Mythos Experience Cruise.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ ΜΕ ΞΕΚΑΘΑΡΟ CONCEPT
– H Amstel παρουσίασε τη νέα της καμπάνια, η οποία παίρνει θέση απέναντι σε στερεότυπα όπως «είσαι κοντός για μπάσκετ», «ο έρωτας δεν κρατάει για πάντα», «αν δεν πετύχεις στις Πανελλήνιες δεν θα πετύχεις πουθενά». Με μια επικοινωνία που «ταράζει τα νερά», η Amstel απαντά σε όσους περιορίζονται πίσω από ταμπέλες και τους παροτρύνει να τις καταρρίψουν. Την επιμέλειά της έχει αναλάβει η Frank & Fame, ενώ την επικοινωνία της η mscomm.
– Η Fix Άνευ, η μπίρα χωρίς αλκοόλ, ταξιδεύει το κοινό με τη νέα της τηλεοπτική καμπάνια στην εποχή που διασκεδάζαμε ακούγοντας μουσική άνευ λίστας, βγάζαμε φωτογραφίες άνευ επεξεργασίας, κάναμε ταξίδια άνευ κράτησης και καταλήγαμε σε βόλτες άνευ προορισμού. Η νέα ταινία είναι γεμάτη από διάθεση για καταστάσεις αυθεντικές, στην ωραία και απλή μορφή τους, χωρίς τις αλλοιώσεις του χρόνου, των περιορισμών, της επεξεργασίας. Την καμπάνια επιμελήθηκε η McV&H.
– Ο Μύθος λάνσαρε νέα τηλεοπτική καμπάνια, με την υπογραφή της BBDO, και παράλληλα, ανανέωσε την εμφάνισή του με νέο κόκκινο καπάκι, νέο website, ξεχωριστή παρουσία στα social media και ιδιαίτερη έμφαση στον Μονόκερο, το σήμα κατατεθέν του brand. Στόχος της νέας καμπάνιας είναι να θυμίσει στους καταναλωτές ότι η ζωή είναι για να τη ζούμε ελεύθερα, όπως και με όποιους εμείς θέλουμε.
– Η μπίρα Ζύθος ΒΑΠ λανσάρει νέα επικοινωνία, την οποία ανέλαβε η Orange Advertising μετά από spec της Παντελής Κουγιός ΑΒΕΕ. Η καμπάνια της ροδίτικης μπίρας είναι στον «αέρα» με μήνυμα «Η μπίρα στα ελληνικά». Με μία minimal αισθητική που αναδεικνύει το μπουκάλι και με την τεχνική του animation βλέπουμε ένα ελάφι, έναν ήλιο κι έναν ιππότη να υποκλίνονται μπροστά στο μπουκάλι της Ζύθος ΒΑΠ, δημιουργώντας σταδιακά την ετικέτα του.