Ελλάδα δεν είναι μόνο η Αθήνα και αυτό αποδεικνύουν, για μια ακόμη φορά, τα agencies που λειτουργούν στην ελληνική περιφέρεια. Πλήρη δημιουργικότητας και ταλέντων, αξιοποιούν τις περαιτέρω ευκαιρίες που προσφέρει το digital και το παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον και σχεδιάζουν εμπνευσμένα projects με γνώμονα τις διαφημιστικές ανάγκες και «το κάτι παραπάνω» για τους πελάτες τους.

Την υπέρβαση των εμποδίων, τα οποία ενδεχομένως έπλητταν την αναγνωρισιμότητά τους, επιτυγχάνουν πλέον, στην digital εποχή, τα agencies της ελληνικής περιφέρειας. Η στροφή στο ψηφιακό περιβάλλον, η οποία επιταχύνθηκε λόγω της παγκοσμιοποίησης, αλλά και της πανδημίας, μηδενίζει τις αποστάσεις, δίνει έμφαση στην ποιότητα των υπηρεσιών των agencies τα οποία λειτουργούν εκτός Αθηνών -και ανεξάρτητα από μεγάλους ομίλους agencies με έδρα την Αθήνα- και προτάσσει το creativity και το ταλέντο του δυναμικού τους.

Σε διεθνές επίπεδο, τα ανεξάρτητα agencies σημειώνουν, σύμφωνα με μελέτη του Agency Futures Index για το Worldwide Partners Inc (WPI) την οποία επικαλείται το Campaign, σημαντική ανάπτυξη, παρά το δύσκολο 2020. Συγκεκριμένα, αναφέρεται ότι η σημαντικότερη υπηρεσία την οποία προσέφερε το 1/3 των υπό έρευνα agencies αφορούσε το strategy, ενώ ακολουθούσαν τα media planning και buying (16%), advertising (13%), digital και e-commerce (11%), content creation (7%) και social media (4%). Παράλληλα με την εστίαση στη στρατηγική, περισσότερα από τα μισά ανεξάρτητα agencies διεθνώς φαίνεται ότι εστιάζουν πρωτίστως στο talent retention (22%) και στο talent acquisition (20%), προκειμένου να διατηρούν υψηλού επιπέδου υπηρεσίες.

Έμφαση στις διαφημιστικές ανάγκες των πελατών
Όσον αφορά στη χώρα μας, τα agencies τα οποία λειτουργούν στην περιφέρεια δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στην ποιότητα των deliverables τους, καθώς και στην κάλυψη των επικοινωνιακών αναγκών των πελατών τους. «Έχοντας δουλέψει στον κλάδο της διαφήμισης για περισσότερα από 20 χρόνια, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, με πολυεθνικούς και τοπικούς πελάτες, αυτό που πιστεύω είναι ότι, ανεξάρτητα από το μέγεθος και την προέλευση του πελάτη, οι επικοινωνιακές ανάγκες, είναι κατά βάση κοινές. Όλοι αναζητούν την προσοχή και την αποδοχή του κόσμου», δηλώνει η Ελένη Αμπατζίδου, Διευθύνουσα Σύμβουλος, Blender SKG Επικοινωνίες ΑΕ. Παρατηρεί, ωστόσο, ότι όσο πιο ανταγωνιστικός και μεγάλος είναι ένας κλάδος, τόσο μεγαλύτερες ανάγκες έχει σε διαφημιστική επένδυση και εξειδικευμένη γνώση. Επομένως, σημειώνει ότι «τη διαφορά δεν την κάνει τόσο η γεωγραφική προέλευση του πελάτη, όσο η εμβέλεια, το είδος και το μέγεθος της επικοινωνίας του. Υπό αυτήν την οπτική, σημασία δεν έχει τόσο η εντοπιότητα του συνεργάτη σου, όσο το αν γνωρίζει και μπορεί να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στις ανάγκες σου», εξηγεί.

Δευτερεύων παράγοντας η εντοπιότητα
Όσον αφορά στον παράγοντα εντοπιότητα, ο οποίος ήταν για χρόνια καθοριστικός για όλους τους κλάδους της οικονομίας, φαίνεται ότι πλέον υποχωρεί σε αξία όχι μόνο στη χώρα μας, αλλά και διεθνώς. Σύμφωνα με τη Lucy Jameson, co-Founder της Uncommon London, σε δηλώσεις της στο Fastcompany.com, η τηλεργασία και οι τηλεδιασκέψεις έδωσαν νέες προτεραιότητες σε agencies και πελάτες, δίνοντας παράλληλα ώθηση στα project τους. Και αυτό, διότι, όπως επισημαίνει χαρακτηριστικά, στις επικοινωνίες μέσω Zoom, κανείς δεν παρατηρεί το μέγεθος του agency. Αντιθέτως, το μόνο που έχει σημασία είναι η διάδραση με τον συνομιλητή και η εντύπωση που αποκομίζει κανείς. Επιπλέον, παρατηρεί ότι η απομακρυσμένη εργασία έδωσε στα ανεξάρτητα agencies τη δυνατότητα εξ αποστάσεως συνεργασίας με σημαντικά ταλέντα στον χώρο τους από όλο τον κόσμο.

«Κάθε αγορά έχει τις ιδιαιτερότητές της σε σχέση με μία ευρύτερη, όπως για παράδειγμα η ελληνική σε σχέση με την παγκόσμια ή μία τοπική σε σχέση με την πανελλαδική», παρατηρεί εύστοχα η Δέσποινα Πορτοκάλη, Managing Director, Orange Advertising. Συμπληρώνει δε ότι η παγκοσμιοποίηση έχει καταστήσει σε μεγάλο βαθμό κοινές τις προσλαμβάνουσες από τα media. Οι σχέσεις, όμως, των ανθρώπων σε μία τοπική κοινωνία παραμένουν ουσιαστικές, γεγονός το οποίο κάνει τη διαφορά στην επιλογή ενός συνεργάτη ο οποίος καταλαβαίνει τις ανάγκες τους και μιλά τη γλώσσα τους, ειδικά σε 360° καμπάνιες, όπου η γνώση της τοπικής αγοράς είναι καταλυτική.

Επιτυγχάνοντας την οικειότητα
Στο χτίσιμο ισχυρών σχέσεων με τους πελάτες τους επενδύουν τα ανεξάρτητα agencies του εξωτερικού, γεγονός το οποίο θεωρούν σημαντικό ατού για το business. Σε άρθρο του στο Forbes, o Ben Zimmerman, President του Media Design Group, υποστηρίζει ότι, ενώ τα μεγάλα agencies έχουν το προνόμιο να συνεργάζονται με μεγάλα brands για μακρά χρονικά διαστήματα, ειδικά όταν πρόκειται για agencies of record, τα ανεξάρτητα agencies έχουν τη δυνατότητα να μηδενίζουν τα εμπόδια της επικοινωνίας, γνωρίζοντας πολλούς από τους πελάτες τους με το μικρό τους όνομα και αναπτύσσοντας ειλικρινές ενδιαφέρον για την ευζωία τους. Από την πλευρά της, η Ελένη Αμπατζίδου αρχικά συμφωνεί ότι, στην εποχή του internet και των ψηφιακών μέσων επικοινωνίας, η εντοπιότητα στην επιλογή agency-συνεργάτη έχει πιθανώς ιδιαίτερη σημασία, μόνο όταν το αντικείμενο δράσης του πελάτη έχει αποκλειστικά τοπικό χαρακτήρα και διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο η γνώση της τοπικής αγοράς, όπως το φυσικό κατάστημα. Επιπλέον, φέρνοντας την τοποθέτηση του Ben Zimmerman στα ελληνικά δεδομένα και μεγέθη, σχολιάζει ότι «κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι, όταν ένας πελάτης επιλέγει να συνεργαστεί με ένα τοπικό agency, τότε σίγουρα κερδίζει περισσότερα σε προσοχή και αφοσίωση. Στα τοπικά agencies, οι συνεργασίες αποκτούν αναπόφευκτα και έναν πιο προσωπικό χαρακτήρα, που σε ωθεί να δίνεις πάντα “το κάτι παραπάνω”, ώστε ο πελάτης να είναι ικανοποιημένος και να νιώθει “δικαιωμένος” με την επιλογή του».

Think local, act global
Από την πλευρά της iTrust, στρατηγική της αποτελεί η προσφορά 360° προσωποποιημένων υπηρεσιών στους πελάτες της, με γνώμονα την πρόσβασή τους στην παγκόσμια αγορά. «Το mentality της ομάδας μας είναι “Think local, act global”. Αυτό σημαίνει ότι θα αγκαλιάσουμε έναν πελάτη ο οποίος θέλει να δραστηριοποιηθεί σε τοπικό επίπεδο, προσφέροντάς του ένα πακέτο 360° προσωποποιημένων υπηρεσιών, από ανάπτυξη web εφαρμογών μέχρι υπηρεσίες performance marketing», υπογραμμίζει ο Αλέξανδρος Μέλης, Head of Digital, iTrust Digital Strategy. Σκοπός τους, ωστόσο, είναι να μην μείνουν μόνο σε αυτό, αλλά να τον βοηθήσουν, το ταχύτερο δυνατόν, να αποκτήσει πρόσβαση στην παγκόσμια αγορά. Και αυτό διότι, όπως επισημαίνει ο Αλέξανδρος Μέλης, «πιστεύουμε ότι το growth και το branding δεν είναι μόνο για τους μεγάλους παίκτες, αλλά για τον καθένα που θέλει να δομήσει μια ολοκληρωμένη digital στρατηγική».

Αναζήτηση και διατήρηση ταλέντων
Στο πλαίσιο της εστίασης των μικρότερων ή ανεξάρτητων agencies διεθνώς στο talent retention και στο talent acquisition, στην ελληνική αγορά η ανεύρεση ταλέντων φαίνεται ότι αποτελεί σημαντική πρόκληση για τα agencies της περιφέρειας, ακόμη και για εκείνα που διαθέτουν γερές βάσεις στην αγορά. «Από την ίδρυσή μας, είχαμε γραφεία και στη Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα, με πελάτες τόσο τοπικούς, όσο και πανελλαδικούς, ακόμα και διεθνείς, και αυτό μας διαφοροποίησε από τις υπόλοιπες τοπικές εταιρείες», διευκρίνισε η Δέσποινα Πορτοκάλη. Ωστόσο, συνεχίζει ότι οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει μια εταιρεία σε ένα τοπικό γραφείο είναι δεδομένες και αφορούν, αφενός, στην έλλειψη έμπειρων στελεχών και στις δυσκολίες επιμόρφωσής τους και, αφετέρου, στο γεγονός ότι δεν έχουν εύκολα άμεση πρόσβαση και γνωριμίες στα media, στις εταιρείες παραγωγής και σε εξειδικευμένους προμηθευτές και συνεργάτες. Εντούτοις, δεν παραλείπει να σχολιάσει ότι η εξ αποστάσεως επικοινωνία και εργασία έχει αλλάξει και αυτά τα δεδομένα.

Εξαλείφοντας τις αποστάσεις μέσω του digital
Αναφορικά με τα προτερήματα τα οποία διακρίνουν τα μικρότερα και ανεξάρτητα agencies διεθνώς, τόσο ο Ben Zimmerman και το Forbes, όσο και ο Jonathan Leech, Commercial Director, The Kite Factory και το Advertisingweek.com, αναφέρουν επίσης την ταχύτητα των διαδικασιών και αποφάσεων, τη μειωμένη γραφειοκρατία, την ειλικρίνεια και τη διαφάνεια. Κατ’ αντιστοιχία, ο Αλέξανδρος Μέλης σχολιάζει ότι προτέρημα της iTrust είναι ότι δεν εφησυχάζει. Με αυτόν τον τρόπο, βρίσκεται πάντα σε διαδικασία να αναζητά λύσεις στις προκλήσεις που εμφανίζονται, να υιοθετεί νέες τεχνολογίες, και να καινοτομεί με στόχο να εξαλείψει τις «αποστάσεις». «Έτσι, πλέον, με την ίδια ευκολία που θα προσφέρουμε digital υπηρεσίες τοπικού χαρακτήρα σε έναν πελάτη στη Θεσσαλονίκη, μπορούμε να το κάνουμε, εξίσου αποδοτικά, και σε έναν πελάτη στη Γερμανία ή την Καλιφόρνια. Αυτό το ευρύ φάσμα κλάδων που πραγματευόμαστε, αν μη τι άλλο, μας εξελίσσει καθημερινά σε όλα τα επίπεδα ως digital marketers, επιτρέποντάς μας να προσφέρουμε ολοένα και ποιοτικότερες υπηρεσίες στους συνεργάτες μας», υπογραμμίζει.

«Τη διαφορά την κάνουν οι άνθρωποι»
Κοινός παρονομαστής σε όλα τα παραπάνω, στα προτερήματα και στα ατού τα οποία μπορούν να παράσχουν στους συνεργάτες τους τα agencies, αποτελεί ο άνθρωπος είτε ως επαγγελματίας είτε ως μονάδα. Όπως, άλλωστε, παρατηρεί η Δέσποινα Πορτοκάλη, ένα τοπικό agency θα υπερτερεί πάντοτε στη γνώση της αγοράς. Επιπλέον, η Orange Advertising διέθετε από την αρχή της λειτουργίας της τη δομή μιας πανελλαδικής εταιρείας, καθώς και ταυτόχρονη παρουσία και δραστηριοποίηση στην Αθήνα. «Αυτά τα χαρακτηριστικά μπορούν να σε κάνουν ασυναγώνιστο στην τοπική αγορά. Οι πελάτες αναζητούν την τεχνογνωσία ενός agency με εμπειρία σε πανελλαδικές καμπάνιες, αλλά νιώθουν την ανάγκη να έχουν συνεργάτες που τους καταλαβαίνουν, που γνωρίζουν τις ιδιαιτερότητες της αγοράς», δηλώνει. Δεν παραλείπει δε να σημειώσει ότι ένα τοπικό agency μπορεί να πετυχαίνει πιο οικονομικές λύσεις σε κάποια ζητούμενα, έχοντας συνεργάτες με μικρότερο κόστος.

«Τη διαφορά την κάνουν οι άνθρωποι», παρατηρεί, από την πλευρά της, η Ελένη Αμπατζίδου, προσθέτοντας ότι δεν πιστεύει ότι τα τοπικά agencies πρέπει να έχουν αποκλειστικά τοπικούς πελάτες, ούτε να εξειδικεύονται στα τοπικά project. «Η πρόκληση έγκειται στο να μπορούν να δημιουργούνται εποικοδομητικές συνεργασίες, που βελτιστοποιούν το όφελος για όλους», καταλήγει.

Ελένη Αμπατζίδου, Διευθύνουσα Σύμβουλος, Blender SKG Επικοινωνίες ΑΕ

«Πρόκληση η απόσταση από τα κέντρα επιρροής»
«Η πρόκληση την οποία καλείται να αντιμετωπίσει ένα agency το οποίο δραστηριοποιείται εκτός των στενών ορίων πρωτευούσης, είναι ακριβώς ότι βρίσκεται στην “περιφέρεια”. Με άλλα λόγια, το ότι βρίσκεται μακριά από τα “κέντρα αποφάσεων” και κάποιες φορές δεν έχει τις ίδιες ευκαιρίες πρόσβασης στην πληροφόρηση και στις εξελίξεις. Επίσης, το τεράστιο χάσμα που υπάρχει στον όγκο και στην ποιότητα των εργασιών που υλοποιούνται κάθε χρόνο από agencies της Αθήνας, καθιστά ιδιαίτερα δύσκολο σε ένα agency μικρής δυναμικής και μακριά από τα κέντρα επιρροής, να προβάλει τη δουλειά του και να αποκτήσει την αναγνωσιμότητα που θα του επιτρέψει να ξεχωρίσει».

Αλέξανδρος Μέλης, Head of Digital, iTrust Digital Strategy

«Οι γεωγραφικοί περιορισμοί ανήκουν στο παρελθόν»
«Οι γεωγραφικοί περιορισμοί θεωρώ ότι ανήκουν στο παρελθόν. Τα τελευταία 2 χρόνια ήταν (και για εμάς) καταλυτικά για να προχωρήσουμε σε ένα ολιστικό digital transformation, το οποίο μας επιτρέπει πλέον να εργαζόμαστε ασύγχρονα και απομακρυσμένα τόσο εσωτερικά μέσα στην ομάδα μας, αλλά και με τους πελάτες-συνεργάτες μας από κάθε γωνιά του κόσμου. Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει, για κανέναν λόγο, ότι η φυσική παρουσία μπορεί να αντικατασταθεί, ωστόσο δεν είναι πλέον προϋπόθεση για να χτίσουμε ουσιαστικές επαγγελματικές σχέσεις».

Δέσποινα Πορτοκάλη, Managing Director, Orange Advertising

«Οι ουσιαστικές σχέσεις κάνουν τη διαφορά σε τοπικό επίπεδο»
«Κάθε αγορά έχει τις ιδιαιτερότητές της σε σχέση με μια ευρύτερη, όπως, για παράδειγμα, η ελληνική σε σχέση με την παγκόσμια ή μια τοπική σε σχέση με την πανελλαδική. Ζούμε, όμως, στην εποχή της παγκοσμιοποίησης και οι προσλαμβάνουσες από τα media είναι κοινές σε μεγάλο βαθμό. Αλλά οι σχέσεις των ανθρώπων σε μια τοπική κοινωνία είναι ουσιαστικές και αυτό κάνει τη διαφορά στην επιλογή ενός συνεργάτη ο οποίος καταλαβαίνει τις ανάγκες τους και μιλά τη γλώσσα τους. Ειδικά αν μιλάμε για 360° καμπάνιες, η γνώση της τοπικής αγοράς είναι καταλυτική».