Εσείς «βλέπετε» τον εαυτό σας στις διαφημίσεις; Ας δούμε μερικά ενδιαφέροντα διεθνή στατιστικά: Αν και οι άνθρωποι παγκοσμίως ζουν περισσότερο, μόνο το 6% των διαφημίσεων δείχνουν ανθρώπους άνω των 65 ετών. Το 15% του παγκόσμιου πληθυσμού παρουσιάζει κάποια μορφή αναπηρίας, ενώ άτομα της συγκεκριμένης ομάδας παρουσιάζονται μόνο στο 1% των διαφημίσεων. Το 5% του παγκόσμιου πληθυσμού ανήκει στην LGBTQIA+ κοινότητα, αλλά μόνο το 1% των διαφημίσεων παρουσιάζει ομοφυλόφιλους χαρακτήρες. Αυτά είναι μερικά από τα σχετικά ευρήματα της Kantar, τα οποία φανερώνουν ότι ομάδες καταναλωτών που θεωρούνταν «μειονότητες» αλλά πλέον μεγαλώνουν σε μέγεθος, αγοραστική δύναμη και επιρροή, εξακολουθούν να μην αντιπροσωπεύονται επαρκώς στο «σύμπαν» της διαφήμισης.

Τι συμβαίνει άραγε στην Ελλάδα;
Σύμφωνα με πανελλαδική έρευνα της Focus Bari | YouGov, το 25% του κοινού δήλωσε ότι θα ήθελε να βλέπει περισσότερες διαφημίσεις «με οικογένειες σαν τη δική μου» και το 60% ότι γενικά στις διαφημίσεις δεν αντιπροσωπεύεται το δικό του lifestyle (57% στους άνδρες, 62% στις γυναίκες). Ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα αποτελέσματα σε συνάρτηση με την ηλικία των συμμετεχόντων. Αναλυτικότερα, το 47% των συμμετεχόντων 18-24 ετών δήλωσε ότι δεν αντιπροσωπεύεται, ενώ το ποσοστό ανεβαίνει στο 69% στις ηλικίες 55+.

Έχουμε δει τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα κάποιες (ελάχιστες) διαφημιστικές καμπάνιες που κινήθηκαν σε περισσότερο… inclusive ρυθμό, αλλά είναι κοινή παραδοχή ότι ως αγορά έχουμε ακόμα αρκετό δρόμο να διανύσουμε.

Άλλωστε, πρόκειται για μια θεμελιώδη αλλαγή στη βιομηχανία, η οποία θα πρέπει να ξεκινήσει από μέσα προς τα έξω: Ποιος βρίσκεται πίσω από την κάμερα; Ποιος γράφει το copy; Κάθε πτυχή της παραγωγικής και δημιουργικής διαδικασίας θα πρέπει, ίσως, να αναθεωρηθεί.

Στο τρέχον τεύχος, θα βρείτε άρθρο με τον τίτλο Diversity & Inclusion in Advertising, με πολύ περισσότερες πληροφορίες και ενδιαφέροντα στοιχεία σχετικά με αυτό το σημαντικό θέμα. MW