Με σημαντική αυξητική τάση στη βάση των συνδρομητών, κομβικές αλλαγές στο πλαίσιο φορολογίας και εξελίξεις στο κομμάτι της αντιμετώπισης της πειρατείας, η συνδρομητική τηλεόραση προχωρά σταθερά και ανοδικά την πορεία της στο εγχώριο μιντιακό οικοσύστημα και το 2025. Η περαιτέρω συγκέντρωση του περιεχομένου κάτω από μία κοινή στέγη θεωρείται μία από τις τάσεις που θα διαμορφώσει τον χώρο το επόμενο διάστημα.
Η βάση των συνδρομητών στη χώρα μας διαμορφώνεται πλέον σε νούμερο ρεκόρ που αγγίζει και ξεπερνά τα 1.185.000 εκατ. συνδρομητές. Πρωτοπόρος παραμένει η Cosmote TV η οποία, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που ανακοίνωσε η εταιρεία, σημείωσε άνοδο 7,1% σε ετήσια βάση στον αριθμό συνδρομητών. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα του δεύτερου τριμήνου του 2025, η πελατειακή βάση της Cosmote στον τομέα της τηλεόρασης ανήλθε σε 735.000 συνδρομητές που απολαμβάνουν τα πακέτα περιεχόμενου της πλατφόρμας.
Σε ανοδική τροχιά σε ό,τι αφορά την προσέγγιση νέων πελατών στην τηλεοπτική της βάση κινήθηκε και η Nova. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο συνολικός αριθμός των συνδρομητών στα πακέτα της Nova διαμορφώνεται, πλέον, σε 450.000 συνδρομές με τις τηλεοπτικές υπηρεσίες της πλατφόρμας.
Στην αύξηση αυτή, όπως αναφέρουν πηγές της συνδρομητικής τηλεόρασης, καθοριστικό ρόλο διαδραμάτισε η συμφωνία κοινής διάθεσης αθλητικού περιεχομένου ανάμεσα στον ΟΤΕ και τη Nova καθώς και ο νέος νόμος κατά της πειρατείας που ενίσχυσε την τάση μετάβασης σε νόμιμες υπηρεσίες.
Σημειώνεται ότι η ιστορική σύμπραξη των δύο μεγάλων «παικτών» της Pay TV, Cosmote TV και Nova, που επιτεύχθηκε τον Αύγουστο του 2024, στέφθηκε με επιτυχία φέρνοντας επιπλέον συνδρομητές και στις δύο πλατφόρμες και για τον λόγο αυτό συνεχίζεται, μετατρέποντας την εκατέρωθεν ανταλλαγή αθλητικού περιεχομένου ανάμεσα στους άλλοτε «αντίπαλους» σε πάγια πρακτική με επωφελείς και για τους δύο όρους.
Κατάργηση του τέλους 10% της συνδρομητικής τηλεόρασης
Ενισχυτικό μέτρο που αναμένεται να επιλύσει ένα από τα πιο ακανθώδη ζητήματα και πάγια αιτήματα της συνδρομητικής τηλεόρασης είναι η κατάργηση του φόρου 10%.
Η επιβολής του φόρου συνδρομητικής τηλεόρασης που επιβλήθηκε επί ΣΥΡΙΖΑ και συνεχίστηκε μετά από «πάγωμα» δύο ετών, επί κυβέρνησης ΝΔ, αποτέλεσε επί σειρά ετών το κοινό πεδίο συσπείρωσης των εγχώριων εταιρειών συνδρομητικής τηλεόρασης με πάγιο αίτημα την κατάργησή του.
Οι εγχώριες πλατφόρμες Pay TV προέβησαν σε πολλαπλές ενέργειες, υποβάλλοντας προτάσεις και υπομνήματα στα αρμόδια υπουργεία και επιδιώκοντας συναντήσεις σε ανώτατο επίπεδο. Κεντρικό επιχείρημα κατά του τέλους συνδρομητικής τηλεόρασης ήταν ότι προκαλεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού έναντι των πολυεθνικών από το εξωτερικό (Netflix, Amazon, Disney κλπ), οι οποίες δεν βαρύνονται από κανέναν φόρο και έτσι μπορούν να παρέχουν πιο ανταγωνιστικά πακέτα.
Στο πλαίσιο των πιέσεων που ασκήθηκαν για να αρθεί αυτή η φορολογία, υπήρξαν και σαφείς προειδοποιήσεις ότι αν δεν αλλάξει κάτι σχετικά με το τέλος 10% στη συνδρομητική τηλεόραση, οι εγχώριες εταιρείες συνδρομητικής τηλεόρασης θα αναγκαστούν να αλλάξουν έδρα και να μετακινηθούν στο εξωτερικό ώστε να επωφεληθούν από την απουσία φορολογίας όπως και οι διεθνείς ανταγωνιστές τους.
Σε πρόσφατες ανακοινώσεις, το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ανακοίνωσε επίσημα την κατάργηση του τέλους 10% στη συνδρομητική τηλεόραση που βαρύνει τους λογαριασμούς των συνδρομητών.
Η εφαρμογή της κατάργησης θα γίνει από τον Ιανουάριο του 2026 ενώ το ετήσιο δημοσιονομικό κόστος της εν λόγω απόφασης υπολογίζεται σε 22 εκατ. ευρώ.
Όπως δήλωσε ο Υπουργός Κυριάκος Πιερρακάκης: «εδώ υπήρχε μία αδικία, να μην υπάρχει το τέλος σε διεθνείς πλατφόρμες όπως το Netflix και να υπάρχει στις ελληνικές. Ήρθε η ώρα να το διορθώσουμε».
Μείωση 3 ευρώ στους λογαριασμούς
Τι σημαίνει πρακτικά η κατάργηση του τέλους της συνδρομητικής τηλεόρασης; Σύμφωνα με πηγές της συνδρομητικής αγοράς, η κατάργηση του φόρου θα φτάσει άμεσα στο… πορτοφόλι του καταναλωτή-συνδρομητή των υπηρεσιών αυτών.
Πιο συγκεκριμένα, με την εφαρμογή της κατάργησης του 10%, τα πακέτα για τους συνδρομητές αναμένεται να μειωθούν κατά 3 ευρώ το μήνα.
Η άρση του τέλους που προκαλούσε ανισορροπία έναντι των διεθνών πλατφορμών σε συνδυασμό με τις τελευταίες ρυθμίσεις για την πάταξη της πειρατείας συνδιαμορφώνουν ένα πιο ευνοϊκό περιβάλλον περαιτέρω ανάπτυξης των συνδρομητικών πλατφορμών. Στο πεδίο της πειρατείας, θεσπίστηκε πλέον μεγαλύτερη αυστηροποίηση των ποινών και των ποινικών κυρώσεων που φτάνουν μέχρι τον χρήστη, των οικιακών ή μη, πειρατικών υπηρεσιών.
Η εκκρεμότητα που υπήρχε με την έκδοση ΚΥΑ που θα εξειδικεύει τα μέτρα και τις ποινές κατά των χρηστών επιλύθηκε μέσα στο καλοκαίρι. Η κοινή υπουργική απόφαση που υπογράφουν η Υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη και ο Υφυπουργός, Γιώργος Κώστηρας προβλέπει την επιβολή διοικητικού προστίμου στον τελικό χρήστη πειρατικής συνδρομής, σε όσους προβάλλουν δημόσια παράνομα προστατευμένο περιεχόμενο με ή χωρίς εμπορικό όφελος και σε όσους διαφημίζουν πειρατικές υπηρεσίες ή διαφημίζονται σε αυτές.
Η παράνομη πρόσβαση των χρηστών σε πειρατικό περιεχόμενο καθίσταται ποινικό αδίκημα και τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον ενός έτους.
Για την παράνομη θέαση ενός αγώνας, μιας σειράς ή μιας ταινίας το πρόστιμο ξεκινά από 750 ευρώ για τον τελικό χρήστη και ανέρχεται έως 5.000 ευρώ όπου υπάρχει παράνομη εμπορική δραστηριότητα (σε καφέ-μπαρ), ενώ τα πρόστιμα διπλασιάζονται αν υπάρξει υποτροπή.
Κάτω από μια «στέγη» σε καλή τιμή
Με την κατάργηση του τέλους 10% και το αυστηρότερο πλαίσιο για την πάταξη της πειρατείας, ο δρόμος ανοίγει για τον τομέα της συνδρομητικής τηλεόρασης να επεκταθεί περαιτέρω. Όπως αναφέρει ο Pay TV Manager της Vodafone, Ανδρέας Γεωργιάδης: «η πραγματική ευκαιρία για την περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου μας τα επόμενα χρόνια στη χώρα μας προέρχεται από την αγορά και το περιεχόμενο γενικής ψυχαγωγίας υψηλής ποιότητας. Η συγκέντρωση περιεχομένου που πραγματικά ενδιαφέρει τις ελληνικές οικογένειες – οποιουδήποτε μεγέθους ή σύνθεσης – κάτω από μια “στέγη” (σε μία συνδρομή) και σε μία καλή τιμή θεωρούμε ότι θα αποδειχθεί το σημαντικότερο πλεονέκτημα όσον αφορά τις συνδρομητικές υπηρεσίες περιεχομένου το αμέσως επόμενο διάστημα».
Στο πλαίσιο αυτό, «μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις είναι η διατήρηση του κόστους σε επίπεδα που μπορούν να αντέξουν οικονομικά τα ελληνικά νοικοκυριά», συμπληρώνει ο Ανδρέας Γεωργιάδης που τονίζει ότι «το τέλος 10% (σ.σ. που θα καταργηθεί) υπονομεύει τον υγιή ανταγωνισμό».
Στην πρόκληση αυτή που αντιμετωπίζουν οι συνδρομητικές πλατφόρμες, ο νέος νόμος κατά της πειρατείας θεωρείται ότι θα λειτουργήσει πολύ βοηθητικά.
«Με την ΚΥΑ που εκδόθηκε, θεωρούμε ότι έχουμε ένα από τα πιο εξελιγμένα νομικά πλαίσια σε πανευρωπαϊκό επίπεδο για την εξάλειψη της πειρατείας», καταλήγει ο Pay TV Manager της Vodafone TV, Ανδρέας Γεωργιάδης.
Με την άρση του τέλους 10% στη συνδρομητική τηλεόραση και την αυστηροποίηση των ποινών κατά της πειρατείας εκτιμάται ότι θα επιταχυνθεί η περαιτέρω ανάπτυξη της συνδρομητικής τηλεόρασης, με στόχο να φτάσει πιο κοντά στον ευρωπαϊκό μέσο όρο διείσδυσης του 60%.
Τάσεις & καινοτομίες στον χώρο της συνδρομητικής τηλεόρασης
«Η διείσδυση των συνδρομητικών υπηρεσιών περιεχομένου στη χώρα μας αυξάνεται ενώ ο ανταγωνισμός μεταξύ των διεθνών πλατφορμών εντείνεται. Ως αποτέλεσμα αυτών των τάσεων αναμένουμε περαιτέρω συγκέντρωση του περιεχομένου κάτω από τη στέγη των νέων πρωταγωνιστών του χώρου. Παρατηρούμε, επιπλέον, και μια επιλεκτική στροφή των διεθνών πλατφορμών γενικής ψυχαγωγίας προς το αθλητικό περιεχόμενο, με τα πρόσφατα παραδείγματα της Apple και την ταινία “Formula 1” (παραγωγής Warner Studios), αλλά και του Disney+ με την προσθήκη του γυναικείου UEFA Champions League στο πρόγραμμά του, από τον ερχόμενο Οκτώβριο.
Στις πιο πρόσφατες, εγχώριες καινοτομίες δεν μπορούμε να μην αναφερθούμε στην εφαρμογή του νέου νόμου κατά της πειρατείας, μετά και την πρόσφατη ΚΥΑ, ο οποίος σκοπό έχει να στρέψει τους Έλληνες τηλεθεατές/ καταναλωτές προς νόμιμες λύσεις και, εν τέλει, να βελτιώσει την ποιότητα του περιεχομένου και των υπηρεσιών που απολαμβάνουμε αφού, για πρώτη φορά και σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, προβλέπει πρόστιμα και κατά των τελικών χρηστών».
Ανδρέας Γεωργιάδης, Pay TV Manager, Vodafone TV