Θετικές διαγράφονται οι προοπτικές για τον κλάδο των τηλεπικοινωνιών, με βασικές προκλήσεις την ενσωμάτωση της genAΙ και τη δημιουργία εσόδων από την τεχνολογία 5G εν όψει της κυκλοφορίας του 6G, ενώ οι Μ&Α φαίνεται να λειτουργούν παγκοσμίως ως μοχλός ανάπτυξης του τομέα.
Αισιόδοξοι για τις προοπτικές ανάπτυξης στον κλάδο τους την προσεχή τριετία δηλώνουν οι CEOs στον τομέα της τεχνολογίας και των τηλεπικοινωνιών, αλλά όχι χωρίς προβληματισμούς. Αυτό αποτυπώνεται στη 10η ετήσια έκθεση CEO Outlook της KPMG, όπου αναφέρονται ως κορυφαίες προκλήσεις η υιοθέτηση της παραγωγικής τεχνητής νοημοσύνης (genAI) και άλλων αναδυόμενων τεχνολογιών (55%), η οικονομική αβεβαιότητα (49%) και η γεωπολιτική πολυπλοκότητα (49%). Η genAI αναδείχθηκε ως ο παράγοντας με τις μεγαλύτερες δυνατότητες επίδρασης στην παραγωγικότητα, το μάρκετινγκ, την εμπειρία πελάτη κ.ά., αλλά, σε ποσοστό 55%, οι ερωτηθέντες αναμένουν ότι η προσπάθεια για την ενσωμάτωσή της θα αποτελέσει τον σημαντικότερο πιθανό κίνδυνο για την εταιρεία τους.
Σχεδόν 3 τρις θα αξίζει η αγορά το 2030
Σύμφωνα με την Grand View Research, η αξία της παγκόσμιας αγοράς τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών για το 2024 εκτιμάται σε 1.983,08 δισ. δολάρια, με πρόβλεψη να ανέλθει σε 2.874,76 δισ. δολάρια ως το 2030. Η συνεχιζόμενη δαπάνη για τις υποδομές 5G είναι ένας από τους παράγοντες ανάπτυξης, ενώ ο αυξανόμενος αριθμός συνδρομητών κινητής, και η ζήτηση για συνδέσεις υψηλής ταχύτητας και υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας είναι επίσης παράγοντες που ίσως τροφοδοτήσουν την ανάπτυξη. Οι υπηρεσίες δεδομένων κινητής κυριαρχούν στην αγορά, με μερίδιο 40% το 2024, ενώ, σε επίπεδο τελικού χρήστη, η αγορά consumer/residential αποσπά μερίδιο 59,5%. Η αυξανόμενη ζήτηση για εφαρμογές OTT (Over-The-Top) και η εντεινόμενη τάση για χρήση ultra-high-definition videos και online gaming αναμένεται να τονώσει την ανάπτυξη, ενώ οι τεχνολογίες υπολογιστικού νέφους, τεχνητής νοημοσύνης (ΤΝ) και IoT εκτιμάται ότι συνεισφέρουν σημαντικά στην ανάπτυξη των ασύρματων καναλιών επικοινωνίας.
Ανάπτυξη μέσω GEN-AI και Μ&Α, προβληματισμός για τη 6G
Από το 2025 και προχωρώντας προς το 2030, οι telcos αναμένεται να συνεχίσουν την προσπάθεια περικοπών κόστους, υποστηρίζει η Deloitte, να κρατήσουν υπό έλεγχο τα capex τους και να χρησιμοποιήσουν τις εξαγορές και συγχωνεύσεις (M&A) προς άγραν αξίας. Φέτος, η πιο πολυσυζητημένη πηγή ανάπτυξης για πολλούς κλάδους είναι η genAI, και οι telcos αναζητούν τρόπο να διεκδικήσουν μερίδιο, καθώς η τεχνολογία αυτή μπορεί να τις βοηθήσει να μειώσουν κόστη, να γίνουν πιο αποδοτικές και να παράσχουν νέες υπηρεσίες.
Την προσεχή 5ετία αναμένεται να πραγματοποιηθούν επενδύσεις εκατοντάδων δισ. δολαρίων για τσιπ, data centres και ηλεκτρική ενέργεια, καθώς επίσης σχεδόν 100 δισ. για σχετικό λογισμικό και υπηρεσίες. Σύμφωνα με την έκθεση, οι telcos πρέπει να εστιάσουν στην ευκαιρία να συνδέσουν όλα αυτά τα στοιχεία hardware και software.
Στο πεδίο των Μ&Α του κλάδου, αυτές βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα παγκοσμίως την τελευταία δεκαετία, με τις συμφωνίες που αφορούν data centres ειδικά, να έχουν διπλασιαστεί μεταξύ 2019 και 2022. Ενδεικτικά, περισσότερες από 15 διεθνείς telcos έχουν ανακοινώσει ότι θα κατασκευάσουν δικά τους genAI data centres, με στόχο να δημιουργήσουν νέες υπηρεσίες και να παράσχουν την genAI ως υπηρεσία σε τρίτους.
Τέλος, με την τεχνολογία 6G να αναμένεται να λανσαριστεί γύρω στο 2030, και χωρίς να έχουν ακόμη αποκομίσει ικανοποιητικά έσοδα από τη 5G, οι εταιρείες φαίνεται πως δεν θέλουν να επαναληφθεί δαπανηρή μαζική αναβάθμιση μόνο και μόνο για να εξυπηρετηθούν ταχύτητες μεγαλύτερες από αυτές που χρειάζονται ή διατίθενται να πληρώσουν οι χρήστες, χωρίς να υπάρχει στον κοντινό ορίζοντα η δυνατότητα δημιουργίας εσόδων.
Η ευρυζωνικότητα στην Ελλάδα
Οι ευρυζωνικές συνδέσεις στην Ελλάδα στα τέλη του 2024 ανήλθαν σε 4.489.909 (διείσδυση 43,2% στον πληθυσμό), καταγράφοντας ετήσια μείωση 0,5%, όπως σημειώνεται στην έκθεση της ΕΕΤΤ για την πορεία της ευρυζωνικότητας στη χώρα. Σύμφωνα με την έκθεση, αυξήθηκαν οι γραμμές πρόσβασης σε δίκτυα NGA σε 53,1% (έναντι 50,1% στα τέλη του 2023), ενώ οι γραμμές υπερ-υψηλών ταχυτήτων (από 100 Mbps και άνω) αντιπροσωπεύουν το 37,4% των ευρυζωνικών γραμμών της χώρας, έναντι 32,6% στα τέλη του 2023. Οι γραμμές υψηλών ταχυτήτων (30-100 Mbps) αναλογούν στο 28,6% των γραμμών, έναντι 30,1% το 2023. Τέλος, το σύνολο των ενεργών συνδέσεων κινητών τηλεπικοινωνιών, από τις οποίες έγινε χρήση υπηρεσιών δεδομένων, ανήλθε σε 9.775.862 (9.612.244 στα τέλη του 2023), καταγράφοντας πληθυσμιακή διείσδυση της τάξεως του 94%.
ΕΚΕ για περιβάλλον και εκπαίδευση
Οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών στην Ελλάδα σχεδιάζουν και υλοποιούν σειρά προγραμμάτων με επίδραση στην εκπαίδευση και το περιβάλλον, συχνά ξεχωρίζοντας και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Ενδεικτικά, ο όμιλος ΟΤΕ, σύμφωνα με την έκδοση «Europe’s Climate Leaders 2025» των Financial Times σε συνεργασία με τη Statista, κατέγραψε μείωση των εκπομπών CO2 κατά 83,9% το χρονικό διάστημα της αξιολόγησης. Είναι η 3η συνεχόμενη χρονιά που η εταιρεία συμπεριλαμβάνεται στη σχετική λίστα, και βρίσκεται στη 10η θέση ανάμεσα σε 22 telcos στην Ευρώπη. Επιπλέον, η OTE Cosmote διακρίθηκε στις «The Most Sustainable Companies in Greece 2025» σύμφωνα με τον Δείκτη Βιώσιμης Ανάπτυξης The Quality ESG Index του QualityNet Foundation. Από την πλευρά του, συνεχίζει να υποστηρίζει τις σπουδές STEAM το Ίδρυμα Vodafone, με την ολοκλήρωση του 3ου κύκλου του δωρεάν εκπαιδευτικού προγράμματος, υπό την επιστημονική επίβλεψη του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου. Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων, οι επιμορφούμενοι εξοικειώνονται με σύγχρονες παιδαγωγικές μεθόδους και στρατηγικές γύρω από τη STEM και STEAM διδασκαλία. Επιλέον, ενώπιον της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής παρουσιάστηκε το πρόγραμμα Vodafone Posidonia για τη χαρτογράφηση και προστασία των υποθαλάσσιων λιβαδιών της ενδημικής στον μεσογειακό χώρο Ποσειδωνίας και την ανάδειξή τους ως κρίσιμους πνεύμονες της Μεσογείου.
Χαρά και βελτίωση της καθημερινότητας, απλά!
Cosmote Telekom: Η εταιρεία λάνσαρε το πρόγραμμα επιβράβευσης Magenta Moments με 360o καμπάνια από την Ogilvy και την υπόσχεση να κάνει τους καταναλωτές «μες στη χαρά». Οι πρωταγωνιστές της ταινίας, ανακαλύπτοντας το πρόγραμμα, εκδηλώνουν τη χαρά τους ανασηκώνοντας χαρακτηριστικά τους ώμους στον ρυθμό του «Funnel of love» της Wanda Jackson. Στο feel-good ύφος της ταινίας συνεισφέρουν το art direction, τα χρώματα, τα ποικίλα locations και η εκφραστικότητα του cast. Την παραγωγή επιμελήθηκε η Foss Productions και τη σκηνοθεσία οι Salsa.
Vodafone: Στον αέρα βγήκε στις 27 Ιουνίου η νέα καμπάνια της The Newtons Laboratory για το Vodafone Flex, με στόχο να επανασυστήσει στο κοινό τις δυνατότητες αγοράς προϊόντων τεχνολογίας «χωρίς πολλά-πολλά», όπως ακούγεται στα TVCs. Η καμπάνια περιλαμβάνει 4 brand spots που προβάλλουν τις βασικές κατηγορίες προϊόντων, και συνοδεύονται από αντίστοιχα προϊοντικά spots με προσφορές. Για την υποστήριξη της καμπάνιας σχεδιάστηκε 360° επικοινωνιακό πλάνο. Τη σκηνοθεσία ανέλαβε ο Daniel Bolda, την παραγωγή η Magicon και τον ήχο η Musou.
Orizon: Πρεμιέρα στην εγχώρια αγορά έκανε η Orizon, η νέα κινητή τηλεφωνία της Volton, με 360ο καμπάνια της VML και κεντρικό σλόγκαν «Αυτό αλλάζει». Πρόκειται για ανανέωση της υπάρχουσας συνεργασίας με τη Volton, έπειτα από spec. Το λογότυπο της Orizon σχεδίασε η Busy Building και στο σποτ τονίζεται η δημιουργία νέων κανόνων που δίνουν την ενέργεια να γίνεται η ζωή καλύτερη, όπως αναφέρεται. Η Max Greece ανέλαβε τα media της Orizon, επίσης στο πλαίσιο επέκτασης της συνεργασίας της με τη Volton.
In The News
- Ο όμιλος ΔΕΗ παρουσίασε το ΔΕΗ Fiber, σταθερό internet 100% οπτικών ινών (FTTH), για ιδιώτες και επαγγελματίες.
- Cosmote και Telekom δημιούργησαν την Cosmote Telekom, μάρκα που συνοδεύεται από την υπογραφή «Συνδέουμε τον κόσμο σου» και ευθυγραμμίζεται με το παγκόσμιο brand claim της Telekom, «Connecting your world».
- Στις τηλεπικοινωνίες εισήλθε η Volton, με την παρουσίαση της Orizon. Η στρατηγική εστιάζει σε αναβαθμισμένη εμπειρία πελάτη και value-for-money επιλογές. Το λανσάρισμα διοργάνωσε η Reason To στις 27 Μαρτίου.
WARC: Οι 5 μεγάλες τάσεις του 2025
Οι υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών έχουν γίνει όλο και πιο ομοιογενείς ΥΚΩ στο μυαλό των καταναλωτών, ιδίως καθώς ο τιμολογιακός ανταγωνισμός εντείνεται, ενώ διευκολύνεται πλέον η μετακίνηση σε άλλον πάροχο. Οι αναδυόμενες τάσεις το 2025 δημιουργούν ευκαιρίες διαφοροποίησης για τα brands και συνοψίζονται ως εξής σε πρόσφατη κλαδική έκθεση του WARC:
- Τα δίκτυα νέας γενιάς στηρίζουν την ψηφιακή συμπερίληψη: Αναδυόμενες τεχνολογίες, στήριξη με πολιτικές, και ευκαιρίες στρατηγικής ανάπτυξης, διατηρούν την επέκταση της συνδεσιμότητας κορυφαία προτεραιότητα.
- Οι πάροχοι τηλεπικοινωνιών δέχονται πιέσεις να μετατρέψουν τις σημαντικές επενδύσεις στο 5G σε νέες πηγές εσόδων.
- Οι προβληματισμοί περί κυβερνοασφάλειας κλιμακώνονται, καθώς αναδύονται νέες απειλές.
- Η ΤΝ, συμπεριλαμβανομένης της παραγωγικής ΤΝ (genAI), ξεπερνά τα πειραματικά στάδια και καθίσταται θεμελιώδης στις εσωτερικές λειτουργίες και τις υπηρεσίες προς τον πελάτη.
- Ανησυχίες γύρω από τα ηλεκτρονικά απόβλητα οδηγούν τις telcos να ενισχύσουν τις προσπάθειες ανακύκλωσης και ανακαίνισης συσκευών.