Με στρατηγική που επικεντρώνεται στο «Global by scale, Local by Nature», η Nexi Ελλάδος αξιοποιεί με επιτυχία την τεχνογνωσία του Nexi Group, προκειμένου να προσφέρει άμεσα αποτελέσματα και καινοτόμες λύσεις στην εγχώρια αγορά πληρωμών.
Για τον κλάδο του merchant acquiring, για την πορεία της Nexi στην Ελλάδα, για τις υπηρεσίες που προσφέρει αλλά και για τη marketing στρατηγική που ακολουθεί η εταιρεία, μας μιλά η Κατερίνα Κατσαρού, Head of Marketing & Communication, Nexi Greece.
MW: Ξεκινώντας την κουβέντα μας, πώς θα μας συστήνατε, με λίγα λόγια, τη Nexi;
Κατερίνα Κατσαρού: Εάν έπρεπε να συνοψίσω σε μια φράση την ουσία μας ως εταιρεία, θα έλεγα πως η Nexi είναι ο «enabler» ηλεκτρονικών πληρωμών για εταιρείες και επιχειρηματίες.
Παράλληλα, το brand μας δίνει ισχυρό «παρών» και στην καθημερινότητα των καταναλωτών, καθώς βρίσκεται στο απόκομμα των πληρωμών με POS, και είναι ουσιαστικά η απόδειξη ότι οι συναλλαγές τους πραγματοποιούνται εύκολα, γρήγορα και με ασφάλεια.
Ως μέλος του Nexi Group, μια ευρωπαϊκή PayTech εταιρεία, η Nexi Ελλάδος απολαμβάνει την υποστήριξη ενός ομίλου που δραστηριοποιείται σε ελκυστικές και υψηλής ανάπτυξης ευρωπαϊκές αγορές. Mε έδρα του το Μιλάνο, και εισηγμένο στο χρηματιστήριο Euronext Milan, το Nexi Group διαθέτει το μέγεθος, τη γεωγραφική εμβέλεια και τις δυνατότητες για να προωθήσει τη μετάβαση σε μια Ευρώπη χωρίς μετρητά.
Η εταιρεία δραστηριοποιείται σε τρία τμήματα της αγοράς: Merchant Services & Solutions, Cards & Digital Payments και Digital Banking & Corporate Solutions. Πιστή στο όραμά της για τη μετάβαση σε μία Ευρώπη χωρίς μετρητά, προάγει την καινοτομία στον κλάδο, απλοποιώντας με ασφάλεια τις συναλλαγές και ενισχύοντας περαιτέρω την ανάπτυξη ανθρώπων και επιχειρήσεων.
Το Nexi Group δραστηριοποιείται σε πάνω από 25 χώρες στην Ευρώπη, διατηρώντας την πρωτοκαθεδρία στο acquiring, με 2,2 εκατ. εμπόρους, καθώς και στη διαχείριση καρτών με 170 εκατ. κάρτες.
Παρά το μέγεθός της, η στρατηγική της Nexi επικεντρώνεται στο «Global by scale, Local by Nature», αξιοποιώντας την τεχνογνωσία του Ομίλου προκειμένου να προσφέρει άμεσα αποτελέσματα σε τοπικές αγορές πληρωμών: επικεντρωνόμαστε στις τοπικές αγορές, θέλουμε να γνωρίσουμε τους ανθρώπους τους και να βελτιώσουμε τη ζωή τους, προσφέροντάς τους τις καλύτερες δυνατές λύσεις.
Σε αυτό το πλαίσιο, η Nexi Ελλάδος, με περισσότερα από 20 χρόνια στον τομέα των ψηφιακών πληρωμών, δραστηριοποιείται στη χώρα μας μέσω της Nexi Processing και της Nexi Payments. Ως τεχνολογικός πάροχος, η Nexi Processing προσφέρει ψηφιακές υποδομές και υπηρεσίες αιχμής σε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, κορυφαίες εταιρείες και δημόσιους φορείς στον τομέα του issuing και acquiring. Διαχειρίζεται πληρωμές για περίπου 400.000 εμπορικά καταστήματα, πολλαπλούς εκδότες καρτών και εκατομμύρια καταναλωτές – καλύπτοντας, ουσιαστικά, το 60% της αγοράς card issuing μέσα από τη συνεργασία της με 6 από τις 10 τράπεζες στην Ελλάδα.
Η Nexi Payments, δημιούργημα της Alpha Bank και της Nexi από το 2022, εξυπηρετεί HORECA, ΜμΕ, τουριστικές επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες, προσφέροντας καινοτόμες και εύχρηστες λύσεις στις αποδοχές πληρωμών. Με το μεγαλύτερο δίκτυο εμπόρων στην Ελλάδα, η Nexi Payments εξυπηρετεί το ≈25% των εμπόρων σε όλη τη χώρα, διαθέτοντας περίπου 120.000 πελάτες, περισσότερα από 270.000 POS και 19.000 πελάτες στον τομέα του e-commerce..
Ο τομέας στον οποίο δραστηριοποιείστε, αυτός του merchant acquiring, είναι αρκετά νέος στην αγορά. Πείτε μας λίγα λόγια για αυτή τη νέα κατηγορία και εάν βλέπετε κάποια αυξητική τάση.
Έχοντας αποσχιστεί από τον παραδοσιακό τραπεζικό τομέα, ο κλάδος του merchant acquiring είναι πράγματι σχετικά νέος. Λειτουργώντας πλέον ανεξάρτητα από τις τράπεζες και όχι ως υποπροϊόν αυτών, έχει ήδη αναπτύξει σημαντική δυναμική, ειδικά αν αναλογιστούμε το σύντομο διάστημα της αυτόνομης παρουσίας του στην αγορά.
Στο πλαίσιο αυτής της εξέλιξης, ιδρύθηκε πρόσφατα η Ελληνική Ένωση Ιδρυμάτων Αποδοχής Πράξεων Πληρωμών, με στόχο την εκπροσώπηση και προώθηση των δραστηριοτήτων των ιδρυμάτων πληρωμών που παρέχουν υπηρεσίες merchant acquiring, ενισχύοντας περαιτέρω την παρουσία του κλάδου στην Ελλάδα.
Τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα έχουμε δει μια μεγάλη αύξηση σε ό,τι αφορά τις ψηφιακές πληρωμές και το e-commerce. Η πανδημία, και, προηγουμένως, τα capital controls, έδρασαν ως «επιταχυντές» σε αυτή την τάση, η οποία θα συνεχίσει να κινείται ανοδικά – κάτι που επιβεβαιώνεται τόσο από τις έρευνες όσο και από τον τρόπο που συνεχίζει να κινείται η αγορά: σύμφωνα με την έρευνα του ΙΟΒΕ που δημοσιεύτηκε τον Απρίλιο του 2023, η συνολική αξία εγχώριων συναλλαγών με ελληνικές κάρτες ξεπέρασε την αξία αναλήψεων μετρητών για πρώτη φορά το 2022. Παράλληλα, φαίνεται πως μετά τη χαλάρωση των περιορισμών για τον Covid-19, η συνολική χρήση καρτών πληρωμών παρέμεινε υψηλότερη από πριν. Πράγματι, τα στοιχεία που έχουμε από την αγορά δείχνουν πως οι ψηφιακές πληρωμές στην Ελλάδα το 2023 αυξήθηκαν, καταγράφοντας διψήφιο ποσοστό ανάπτυξης, ενώ αντίστοιχα διψήφιο αναμένεται να είναι το ποσοστό και για το 2024.
Αυτό που παρουσιάζει επίσης ιδιαίτερο ενδιαφέρον, είναι η αύξηση στον αριθμό των συναλλαγών μικρής αξίας, ήτοι κάτω από 10 ευρώ, καθώς και στη χρήση των ψηφιακών πορτοφολιών (π.χ. Google Pay, Apple Pay), που το 2023 αυξήθηκε με ρυθμό της τάξεως του 16% και φέτος αναμένεται να κινηθεί στα επίπεδα του 20%.
Τα στοιχεία αυτά αποτυπώνουν μια τάση για εύκολες και γρήγορες συναλλαγές, η οποία προκύπτει από την ανάγκη του τελικού καταναλωτή για μεγαλύτερο convenience. Η ικανοποίηση αυτής της ανάγκης τον οδηγεί στη χρήση πιο «σύγχρονων» τρόπων πληρωμής που υποστηρίζονται κατά κανόνα από ανέπαφες συναλλαγές, και σε μεγάλο βαθμό εξυπηρετούνται με ψηφιακά πορτοφόλια, smartphone ή wearables.
Μια ακόμη επιθυμία των καταναλωτών, η οποία αποτυπώνεται και στην ανοδική πορεία του ηλεκτρονικού εμπορίου τα τελευταία χρόνια και στην Ελλάδα, είναι η δυνατότητα να πραγματοποιούν αγορές από οπουδήποτε, καθώς το ηλεκτρονικό εμπόριο δεν έχει σύνορα. Η συνεχής αυτή ανάπτυξη επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία της έρευνας της Nexi για το ηλεκτρονικό εμπόριο, που δημοσιεύσαμε πρόσφατα. και περιλαμβάνει δεδομένα τόσο για την ελληνική αγορά όσο και για σημαντικές αγορές της Ευρώπης.
Σε αυτό το δυναμικό περιβάλλον, η Nexi πρωτοπορεί, προσφέροντας καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες που ανταποκρίνονται πλήρως στις σύγχρονες ανάγκες των καταναλωτών και των επιχειρήσεων.
Ποια marketing στρατηγική ακολουθείτε ως Nexi Greece; Πού εστιάζετε περισσότερο και για ποιο λόγο; Ποιες marketing προκλήσεις έχετε αντιμετωπίσει μέχρι τώρα;
Η στρατηγική marketing της Nexi Greece βασίζεται σε τρεις κύριους άξονες: την ενίσχυση της εμπειρίας του πελάτη, την προώθηση της καινοτομίαςκαι την τοποθέτηση του brand μας ως payments enabler στην ελληνική αγορά. Εστιάζουμε στο να προσφέρουμε σύγχρονες λύσεις πληρωμών που απαντούν στις ανάγκες των εμπόρων και των καταναλωτών, με έμφαση στην ταχύτητα, την ευκολία και την ασφάλεια των συναλλαγών.
Αυτή η στρατηγική επιτυγχάνεται και μέσω των συνεχών επενδύσεων στην καινοτομία που πραγματοποιεί ο Όμιλος Nexi, οι οποίες υποστηρίζουν ενεργά τη δέσμευσή μας για βελτίωση της εμπειρίας του πελάτη τόσο στα POS φυσικών καταστημάτων όσο και στις e-commerce πλατφόρμες πληρωμών. Ενδεικτικό παράδειγμα αυτής της στρατηγικής είναι το Soft POS, το οποίο λανσάραμε το 2022. Το Soft POS, που ανταποκρίνεται στις ανάγκες των ελεύθερων επαγγελματιών και των πληρωμών εν κινήσει, αναδεικνύει τη δέσμευσή μας στην καινοτομία, ενώ έχει ήδη κερδίσει σημαντικά βραβεία (ΔΕΗ ΒΙΤΕ Awards/ κατηγορία «Νέα Καινοτόμος Ψηφιακή Υπηρεσία», Digital Finance Awards/ κατηγορία «Best Payments Initiative», Content Marketing awards/ κατηγορία Best Use of Content Marketing for Lead Generation με την καμπάνια «Τo POS θα το βρεις στο κινητό σου»).
Παράλληλα, επιδιώκουμε συστηματικά να αναπτύσσουμε νέα εργαλεία επικοινωνίας με τους πελάτες μας. Σε αυτό το πλαίσιο, έχουμε δημιουργήσει το digital onboarding, που θα καταστήσει τα προϊόντα και υπηρεσίες της Nexi διαθέσιμα και online.
Αντίστοιχα, το Nexi eMerchants, το δωρεάν self-service portal παρακολούθησης συναλλαγών για εμπόρους, ενθαρρύνει την εξοικείωσή τους με ψηφιακά κανάλια, διευκολύνοντας έτσι τη συνεργασία τους μαζί μας.
Στο πλαίσιο της δέσμευσής μας για διαρκή εξέλιξη και καινοτομία, η ομάδα του marketing παίζει κρίσιμο ρόλο στην ανάπτυξη της Nexi Greece – μια ομάδα επίσης νεοσύστατη, που αναπτύσσεται μαζί με τον κλάδο, την εταιρεία και φυσικά τις ανάγκες των πελατών μας. Καλύπτει ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων όπως τo marketing communications, το product marketing, το customer value management και το customer experience και απαρτίζεται από την Χριστίνα, την Μαρία, τον Ηλία, τη Στέλλα και εμένα.
Έως σήμερα, η κύρια πρόκληση που αντιμετωπίσαμε, ήταν η παρουσίαση της εταιρείας στην ελληνική αγορά, και η εισαγωγή της νέας κατηγορίας Paytech. Και παρόλο που έχουμε ακόμα αρκετή δουλειά μπροστά μας, είμαι χαρούμενη γιατί τα έχουμε καταφέρει σε μεγάλο βαθμό, και σε σύντομο, σχετικά, χρονικό διάστημα.
Κα Κατσαρού, εργαστήκατε για 9 χρόνια στο Λονδίνο και πρόσφατα επιστρέψατε στην Ελλάδα. Ποιες διαφορές εντοπίζετε στον κλάδο των πληρωμών, μεταξύ των δύο αυτών αγορών;
Θα ήταν άδικο να συγκρίνω απευθείας το Λονδίνο, που είναι η δεύτερη χρηματοοικονομική δύναμη στον κόσμο, με την Αθήνα. Παρ’ όλα αυτά, διαπιστώνω με χαρά πως οι πρακτικές στον τομέα των ψηφιακών πληρωμών υιοθετούνται με ραγδαία ταχύτητα στην Αθήνα και, σταδιακά, σε ολόκληρη την Ελλάδα.
Ένα τέτοιο παράδειγμα, είναι μια επικείμενη εξέλιξη, ιδιαίτερα σημαντική, στον τομέα των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς: σύντομα, στην Αθήνα θα μπορούμε να αγοράζουμε ανέπαφα το εισιτήριο μας με την κάρτα ή το κινητό μας σε Λεωφορεία, Τρόλεϊ, Μετρό και Τραμ, χωρίς χρήση του χάρτινου εισιτηρίου. Έτσι, η Αθήνα εντάσσεται στη λίστα των ευρωπαϊκών πόλεων, όπως η Μαδρίτη, το Μιλάνο, και το Λονδίνο, που προσφέρουν στους επιβάτες τη δυνατότητα να μετακινούνται με απλό, ασφαλή και άνετο τρόπο, συμβάλλοντας στην αύξηση της χρήσης των ΜΜΜ.
Επίσης στο κομμάτι των μετακινήσεων, μια ακόμη καινοτομία αφορά στους EV Chargers, τους πρώτους φορτιστές ηλεκτρικών οχημάτων με ενσωματωμένο POS στην Ελλάδα – μια πρωτοβουλία των Nexi, Printec και MC Chargers. Πρόκειται για μία πρωτοποριακή λύση που επιτρέπει την άμεση πληρωμή με κάρτα κατά τη φόρτιση, χωρίς την ανάγκη εγκατάστασης εφαρμογών (applications) ή την ύπαρξη ενδιάμεσων παρόχων.
Προσωπικά, αισθάνομαι πολύ αισιόδοξη για τον τρόπο που εξελίσσεται η κατηγορία του PayTech στην Ελλάδα. Έχοντας ζήσει σε μια early adopter πόλη, όπως το Λονδίνο, στον τομέα των ψηφιακών πληρωμών, μπορώ να πω ότι το μέλλον, τόσο για την Αθήνα όσο και την Ελλάδα ευρύτερα, διαφαίνεται ελπιδοφόρο. Και αυτό γιατί όλο και περισσότεροι ελεύθεροι επαγγελματίες και επιχειρήσεις εντάσσονται στον κόσμο των ψηφιακών πληρωμών της Nexi.