Έχει πλέον καθιερωθεί ως η ετήσια συνάντηση για τα στελέχη της Εταιρικής Επικοινωνίας, μέσα από την οποία εντοπίζονται οι τάσεις και αναδεικνύονται οι σύγχρονοι προβληματισμοί. Κατά κοινή ομολογία, το Συνέδριο Εταιρικής Επικοινωνίας που το Marketing Week διοργανώνει κάθε χρόνο, λειτουργεί ως πλατφόρμα ανάδειξης του ρόλου της Εταιρικής Επικοινωνίας και φέρνει στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας τη συνεισφορά των στελεχών της αγοράς στη συνολική επικοινωνιακή λειτουργία. Στη φετινή διοργάνωση, οι εισηγήσεις και οι συζητήσεις συνέκλιναν προς μια ευρύτερη διαπίστωση, που έχει να κάνει με την αναζήτηση της βαθύτερης ουσίας του «raison d’ etre» των σύγχρονων επιχειρήσεων και τη σημασία της Εταιρικής Επικοινωνίας στη διαμόρφωση και επικοινωνία του.

Η διαδικασία αυτή περνά μέσα από πολλά διαφορετικά κανάλια, όπως είναι η διατύπωση και διαφύλαξη του εταιρικού οράματος και σκοπού, η σύνδεσή του με την αειφορία, η διαμόρφωση νέων σχέσεων με τους stakeholders. Όλα αυτά και πολλά ακόμη, διαπερνούνται και διαμορφώνονται από παραμέτρους όπως το ψηφιακό περιβάλλον, η αναζήτηση νέας επιχειρηματικής κουλτούρας στο πλαίσιο της οικονομικής κρίσης αλλά και της κρίσης αξιών, η διαχείριση φήμης. Η επί τόπου παρακολούθηση των εργασιών του συνεδρίου σίγουρα δεν μπορεί να υποκατασταθεί από την αποτύπωση των πεπραγμένων στο περιορισμένο πλαίσιο ενός ρεπορτάζ. Ωστόσο, οι σελίδες που ακολουθούν δίνουν μια καλή «γεύση» για τα όσα τέθηκαν στο τραπέζι της Εταιρικής Επικοινωνίας, μέσα από τις εισηγήσεις και συζητήσεις 30 υψηλόβαθμων στελεχών από ένα μεγάλο εύρος εταιρειών και κλάδων.

It’s all about the vision
Η Jackie Brock Doyle, CEO της Good Relations Group, βρέθηκε στην Αθήνα μεταφέροντας την πεμπτουσία των εμπειριών που αποκόμισε διατελώντας επικεφαλής επικοινωνίας σε ένα από τα μεγαλύτερα events της πρόσφατης ιστορίας, των Ολυμπιακών Αγώνων του Λονδίνου 2012. Ένα project το οποίο κράτησε πάνω από μία δεκαετία (από την διεκδίκηση ως την υλοποίησή του) και πέρασε από διάφορες κρίσεις και αλλαγές, όπως ακριβώς μπορείνα συμβεί σε έναν εταιρικό οργανισμό. Τη διαφορά σε όλη αυτή τη διαδικασία, έκανε η ύπαρξη οράματος. «Το όραμα, που μπορεί να λειτουργήσει ως συνδετικός κρίκος ανάμεσα στον οργανισμό και στους συμμετόχους του συνήθως δεν είναι εμπνευστικό.

Για να γίνει τέτοιο, πρέπει να μπορεί να δημιουργήσει εμπιστοσύνη και να είναι αειφόρο, να εξελίσσεται διαχρονικά». Μιλώντας παράλληλα για το ρόλο σήμερα των corporate communication directors, τόνισε ότι η σημερινή είναι η εποχή των ανθρώπων της επικοινωνίας, «σήμερα μας χρειάζονται περισσότερο από ποτέ». Από και και πέρα, στις βασικότερες από τις αρχές για την επιτυχή επικοινωνία, η Doyle βάζει τη μέτρηση: «Είναι δύσκολο να αποδειχθεί η προστίθεμενη αξία της επικοινωνίας, όμως μόνον έτσι θα πείσουμε την ηγεσία των επιχειρήσεων ότι αξίζει να επενδύσει σε μας». Τέλος, έκανε λόγο για το ρόλο της τεχνολογίας και τη «social» πλευρά της επικοινωνίας.

Αναπτύσσοντας νέες μορφές stakeholder relations
Με αφετηρία επίσης την ύπαρξη εταιρικού οράματος, η Truus Huisman, Director Global Issues, Crises and Stakeholders Management της Unilever, αναφέρθηκε στο μεταβαλλόμενο περιβάλλον των stakeholders και στην κατανόηση της δυναμικής που αναπτύσσεται μεταξύ των διαφορετικών ομάδων συμμετόχων. «Σήμερα, δεν είναι πλέον δυνατόν να κοιτάμε κάθε ομάδα συμμετόχων μας μεμονωμένα, αλλά σαν ένα σύνολο που μας επηρεάζει εξίσου συνολικά», επισημαίνει. Στη διαδικασία αυτή, θεωρεί ως προαπαιτούμενο την ύπαρξη ισχυρών εργαλείων και μοντέλων, παρόλο που αυτό τις περισσότερες φορές σημαίνει αύξηση των διαδικασιών. «Οι αντιλήψεις δημιουργούνται και αλλάζουν με τεράστια ταχύτητα. Είναι απαραίτητη η επένδυση σε εργαλεία ώστε να μπορούμε ανά πάσα στιγμή να καταλάβουμε ποιος έχει σημασία και γιατί, που βρίσκεται η πηγή επιρροής, πόσο κοντά στο όραμά μας είναι οι stakeholders, πόσο πιθανό είναι να δράσουν και να αντιδράσουν».
Στο ίδιο μήκος κύματος με την Jackie Doyle, η Huisman θεωρεί ότι η σημερινή εποχή παρουσιάζει μια εξαιρετική ευκαιρία για τους ανθρώπους της επικοινωνίας, μέσα στο πλαίσιο της εξέλιξης της επικοινωνιακής διαδικασίας, από το μονόλογο, στο διάλογο και στη συμμετοχή (partnership): «Οι επιχειρηματικοί μας ηγέτες αρχίζουν να καταλαβαίνουν την αναγκαιότητα και η ευκαιρία για εμάς είναι να δείξουμε τι μπορούμε να κάνουμε, καθοδηγώντας τη στρατηγική ευθυγράμμιση». Σύμφωνα με την ίδια, όλα αυτά απαιτούν από τους Communication Directors ένα νέο σετ ικανοτήτων (μεταξύ των οποίων πρωτεύοντα ρόλο έχει η γνώση χειρισμού των social media και των νέων τεχνολογιών) και απαιτούν επίσης μέτρηση της επιτυχίας.


The Power of Purpose
Στη μελέτη «The Power of Purpose» αναφέρθηκε η Μαρία Λαζαρίμου, Δευθύνουσα Σύμβουλος της Advocate/Burson-Marsteller, διερευνώντας τη σημασία ύπαρξης εταιρικού σκοπού για τις σύγχρονες επιχειρήσεις. Έμπνευση για την έρευνα, η οποία από το 2008 αριθμεί 4 σχετικές μελέτες, υπήρξε η διατύπωση της νέας στρατηγικής της Pepsico από την CEO της εταιρείας Indra Nooyi το 2007, «Performance with a purpose». Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, ο εταιρικός σκοπός λειτουργεί για τις επιχειρήσεις ως ο φάρος που καθοδηγεί τις επιχειρηματικές αποφάσεις, προσφέρει περιεχόμενο στη στρατηγική και εξασφαλίζει την ευθυγράμμιση όλων των στελεχών και λειτουργιών.

Σε περιόδους οργανωτικών αλλαγών, ο εταιρικός σκοπός τείνει να αποκτά μεγαλύτερη σημασία, όπως και στη διαδικασία διαχείρισης κρίσεων και ανάκαμψης της φήμης. Ωστόσο, για να είναι αποτελεσματικός, ο εταιρικός σκοπός θα πρέπει να έχει διατυπωθεί πολύ πριν το ξέσπασμα της κρίσης, ενώ έχει επίσης σημασία η ύπαρξη διαφάνειας. Η ίδια, αναφέρθηκε στα βασικά βήματα διατύπωσης και επικοινωνίας του εταιρικού σκοπού. Κλείνοντας, μίλησε για το «Being More», το νέο positioning της Burson-Marsteller, το οποίο ανακοινώθηκε με την αφορμή της 60ης επετείου του δικτύου.

Σχέσεις εμπιστοσύνης μέσα από τον εθελοντισμό
Στην περίοδο της κρίσης, εκτός από τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η κοινωνία συνολικά, υπάρχουν και οι ευπαθείς ομάδες, που δοκιμάζονται ακόμα περισσότερο. Οι ΜΚΟ κάνουν μεγάλες προσπάθειες στήριξης αλλά αναμένουν τόσο από τις εταιρείες όσο και από τους πολίτες να αναλάβουν δράση. Η Έλλη Παναγιωτοπούλου, Corporate Relations Manager της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, αναφέρθηκε στο σχετικό παράδειγμα της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, η οποία επιδιώκει να αφουγκράζεται τις ανάγκες της κοινωνίας και να ανταποκρίνεται δίνοντας το παράδειγμα. Το Πρόγραμμα Εθελοντισμού «Μαζί για τα καλά» δημιουργήθηκε με σκοπό να ενδυναμώσει τη σχέση της με τις κοινότητες στις οποίες δραστηριοποιείται αλλά και να ενισχύσει την εταιρική κουλτούρα των εργαζομένων. Όπως επεσήμανε, με τον τρόπο αυτό ενισχύεται η εικόνα της εταιρείας ως υπεύθυνου εταιρικού πολίτη, καθώς και η εικόνα της ως πρωτοπόρου επιχείρησης. Σημαντικότερο όλων είναι η δημιουργία αντίληψης ότι πρόκειται για μία υπεύθυνη εταιρεία, που ακολουθεί τις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης.

Μία νέα επιχειρηματική κουλτούρα αναδύεται
«Σε ένα περιβάλλον όπου η ανεργία καλπάζει, το ΑΕΠ υποχωρεί και η νεανική ανεργία αυξάνεται, πρέπει να δημιουργήσουμε ένα οικοσύστημα που θα ενισχύσει τη νεανική επιχειρηματικότητα και την εξωστρέφεια της χώρας», δήλωσε ο Μιχάλης Στάγκος, Διευθύνων Σύμβουλος της MSComm. Εν μέσω κρίσης, δημιουργείται μία νέα γενιά στελεχών και νέων επιχειρηματιών που μπορεί να δημιουργήσει σημαντικές ευκαιρίες. Μιλώντας για την τάση της υποστήριξης των νεοφυών επιχειρήσεων και νέων επιχειρηματιών, μέσα από σχετικές δράσεις που διαρκώς πληθαίνουν, ο Μ. Στάγκος έκανε λόγο για τη δημιουργία μιας νέας επιχειρηματικής κουλτούρας και ενός συνεργατικού μοντέλου που μπορεί να αποτελέσει διέξοδο για την κοινωνία και να οδηγήσει στο χτίσιμο της επόμενης μέρας. Το βασικότερο συμπέρασμα για το χώρο της Εταιρικής Επικοινωνίας είναι ότι, η δραστηριότητα αυτή, μπορεί να συνάδει απόλυτα με τον εταιρικό σκοπό και να λειτουργεί ενισχυτικά, δημιουργώντας παράλληλα ευκαιρίες ανάπτυξης.

Social Media Goes Internal
Είναι έτοιμες οι ελληνικές εταιρείες να αποδεχτούν τη χρήση των social media από τους εργαζόμενούς τους; Πώς μπορούν να ωφεληθούν από αυτά; Σύγχρονα case studies και έρευνες συνηγορούν στο ότι τα social media αποτελούν, υπό προϋποθέσεις, ένα ισχυρό εργαλείο εσωτερικής επικοινωνίας, μεγιστοποιώντας τα οφέλη της ευρύτερης εταιρικής φήμης και εικόνας. Μέσα από την παρουσίαση των βασικών δομών και αρχών εσωτερικής επικοινωνίας και της σημασίας εκπαίδευσης των εργαζόμενων ως προς την ορθή χρήση των social media, ο Σταύρος Παπακωνσταντινίδης, Internal Communications Expert της Sprint, επιχείρησε την αποσαφήνιση των λόγων υιοθέτησής τους ως καθημερινή πρακτική σε όλο το φάσμα της εταιρικής λειτουργίας.


Roundtable Discussions
Για πρώτη φορά, το Συνέδριο Εταιρικής Επικοινωνίας προχώρησε σε μια διαφορετική προσέγγιση των βασικότερων ζητημάτων και προβληματισμών που απασχολούν σήμερα τον κλάδο, εμπλέκοντας δημιουργικά όλες τις ενδιαφερόμενες πλευρές. Στο πλαίσιο του Συνεδρίου, μια σειρά από καταξιωμένες εταιρείες Δημοσίων Σχέσεων έβαλαν στο ίδιο τραπέζι τόσο τη δική τους προσέγγιση, όσο και αυτή των διαφημιζόμενων και των συνεργατών τους, επιδιώκοντας τον ουσιαστικά εποικοδομητικό διάλογο και την εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων. Οι συζητήσεις ήταν διάρκειας 30 λεπτών έκαστη.

MS Comm: «Shifting a country’s mindset»
Moderator: Μιχάλης Στάγκος, Διευθύνων Σύμβουλος.
Panelists: Αλέξανδρος Χριστόπουλος, Co-Founder Human Electric,
Δρ. Εμμανουήλ Αλεξανδράκης, Associate Director Policy Communications MSD Greece, Γιάννης Αποστολάκος, Executive Director GAEA.

Για την υγιή επιχειρηματικότητα, αυτή που μπορεί να οδηγήσει την ελληνική οικονομία σε ανοδική τροχιά, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας και θετικές προοπτικές, κλήθηκαν να τοποθετηθούν οι συνομιλητές του πάνελ. Ο Αλέξανδρος Χριστόπουλος μίλησε από την πλευρά του νέου επιχειρηματία που έχει ωφεληθεί από προγράμματα όπως ο διαγωνισμός «i-bank Καινοτομία & Τεχνολογία». Ο Δρ. Ε. Αλεξανδράκης, αντλώντας από το παράδειγμα του χώρου της υγείας, αναφέρθηκε στην ανάγκη της καινοτομίας ως όρου που πρέπει να εισαχθεί στον δημόσιο διάλογο διαμόρφωσης πολιτικών, με την υγεία να αποτελεί σαφώς έναν από αυτούς τους τομείς. Ο Γ. Αποστολάκος μίλησε για το παράδειγμα της GAEA και το project στήριξης της νεανικής επιχειρηματικότητας που εκπονεί, χαρακτηρίζοντάς το ως μια κίνηση με στρατηγικό νόημα για την εταιρεία και όχι ως μια κίνηση CSR. Στα βασικά συμπεράσματα της συζήτησης συγκαταλέγεται η ανάγκη σύμπραξης ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, η ζωτικής σημασίας αλλαγή της αντίληψης περί επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα και η ανάπτυξη σύγχρονης επιχειρηματικής κουλτούρας.

Advocate/Burson-Marsteller: «The Power of Purpose»
Moderator: Μαρία Λαζαρίμου, Διευθύνουσα Σύμβουλος
Panelists: Αγγελική Παπαδοπούλου, Corporate Affairs Manager Nestle Hellas, Αναστασία Μακαριγάκη HR Director PepsiCo, Γιώτα Πάστρα, Assistant Professor in the Practice of Accounting ALBA Business School

Ο Εταιρικός Σκοπός είναι σαν την καλή ηγεσία: Προσδιορίζεται δύσκολα, αλλά όταν υπάρχει, είναι προφανής. Οι επιχειρήσεις με ισχυρό «Corporate Purpose» διαθέτουν ξεκάθαρο λόγο ύπαρξης και οι συμμέτοχοί τους κατανοούν όχι μόνον τί κάνει η επιχείρηση αλλά και τις βασικές αξίες που την καθοδηγούν. Με αφορμή τη μελέτη «The Power of Purpose» της Burson-Marsteller, η Αναστασία Μακαριγάκη της Pepsico, η Αγγελική Παπαδοπούλου της Nestle Hellas και η καθηγήτρια του Alba Γιώτα Πάστρα, συζήτησαν με τη Μαρία Λαζαρίμου της Advocate/Burson-Marsteller για τη σημασία του Εταιρικού σκοπού, αντλώντας από τα παραδείγματα των εταιρειών που εκπροσωπούν, αλλά και από τον ακαδημαϊκό χώρο. Οι απόψεις που διατυπώθηκαν φάνηκε να συγκλίνουν στην ανάγκη των εταιρειών σήμερα να διατυπώσουν βιώσιμους σκοπούς, οι οποίοι θα συνάδουν με την κοινωνική ευημερία και με την αειφόρο κληρονομιά των εταιρειών για τις επόμενες γενιές. Από και και πέρα, ο Εταιρικός Σκοπός οφείλει να επικοινωνείται τόσο στα εξωτερικά, όσο και στα εσωτερικά κοινά και να ευθυγραμμίζει κάθε έκφανση και δραστηριότητα της εταιρείας.

Communication Effect: «Πέρα από την κρίση: νέες υπηρεσίες, προκλήσεις, καινοτομία»
Moderator: Στάθης Χαϊκάλης, Διευθύνων Σύμβουλος.
Panelists: Ηλίας Τσαουσάκης Σύμβουλος Στρατηγικής και Επικοινωνίας, Τάσος Παγκάκης, Head of Communications Southeastern Europe, Ericsson.

Κάνοντας με γλαφυρό τρόπο την αποτίμηση της σημερινής πραγματικότητας, ο Στάθης Χαϊκάλης έθεσε το ερώτημα για το ποια πρέπει να είναι η απάντηση της επικοινωνίας στις πιέσεις που δέχεται σήμερα (με το κούρεμα των budgets, του προσωπικού, ή των στόχων). Μιλώντας «εκ βαθέων», οι συνομιλητές φάνηκε να συμφωνούν ότι το μόνο «εφόδιο» σήμερα είναι το όραμα, ο στόχος και η εταιρική κουλτούρα, η αναζήτηση και αφήγηση μιας καινούργιας ιστορίας. «Υπάρχει ευκαιρία, αρκεί να καταλάβουμε τι μας λείπει, να σπάσουμε τα silos και να αναγνωρίσουμε τον πολυσύνθετο ρόλο που καλείται να παίξει σήμερα ο Communication Director», τόνισε ο Τ. Παγκάκης, κάνοντας λόγο επίσης για την ανάγκη διαρκούς εκπαίδευσης πάνω στις νέες τεχνολογίες. Ο Η. Τσαουσάκης, αντλώντας από την εμπειρία στο χώρο του τουρισμού και κάνοντας λόγο για την ανάγκη οράματος, εφέστησε την προσοχή στη δύναμη των ισχυρών στερεοτύπων και στις δυσκολίες που φέρνουν στη διαδικασία της αλλαγής.

Aia Relate: «Digital + PR… Happily Ever After»
Moderator: Κώστας Παναγάκης, Γενικός Διευθυντής.
Panelists: Θεοδώρα Ρήγα, Σύμβουλος Έρευνας & Στρατηγικής Ανάπτυξης ΑΝΕΚ Lines, Σταύρος Δρακουλαράκος Διευθυντής Ψηφιακού Περιεχομένου & Λειτουργίας 24Media, Nicholas Bernard – Εμπορικός Διευθυντής Suzuki.

Με στόχο την αποκάλυψη των παραμέτρων που κάνουν τη σχέση PR και Digital ιδανική και τον τρόπο με τον οποίο αλληλοσυμπληρώνονται οι δύο πλευρές, συζήτησαν οι πανελίστες του roundtable «Digital + PR…Happily Ever After». Μιλώντας για την αγορά του αυτοκινήτου, ο Ν. Bernard αναφέρθηκε στη μετάβαση της εν λόγω αγοράς στο digital, εν μέσω περιορισμού πόρων: «Έχοντας χάσει ως αγορά το 90% των πωλήσεών μας, είμαστε υποχρεωμένοι να τα επεναξετάσουμε όλα από την αρχή», τόνισε, λέγοντας «ναι» στο digital ως μέρος της συνολικής στρατηγικής και όχι ως ad-hoc ενέργειας. Για την αλλαγή του τρόπου προσέγγισης του digital ως Μέσου από agencies και διαφημιζόμενους, η οποία βρίσκεται σήμερα περίπου στο 20%, έκανε λόγο ο Σ. Δρακουλαράκος. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι ενδιαφερόμενες πλευρές θα πρέπει να δουλέψουν πιο στενά με τα ψηφιακά Μέσα και να τα εμπιστευθούν, ενώ στάθηκε ιδιαίτερα στη σημασία του περιεχομένου. Η συζήτηση περιστράφηκε επίσης γύρω από τα metrics που αφορούν στο digital περιβάλλον και στην ανάγκη για περισσότερο ROI. Η Θ. Ρήγα αναφέρθηκε από την πλευρά της στη σχέση του digital με την βιομηχανία του τουρισμού και στην ανάγκη σύγκλισης παραδοσιακών και νέων καναλιών επικοινωνίας.


Ikon Porter Novelli: «Ο ρόλος του PR στην Ελλάδα της κρίσης»
Moderator: Έλια Λιατάκη, Διευθύνουσα Σύμβουλος.
Panelists: Τάσος Φλάμπουρας, Co-founder/General Manager Aventurine S.A., Guilhem Maffre-Bauge,
Head of B.U. Specialty Medicine Bayer Hellas AG,
Κάτια Νικηταϊδου, General Manager PPS Group, HP.

Το «θεσμικό» ερώτημα του πως πραγματικά αποτιμάται, αλλά και ανταμείβεται ο ρόλος των Δημοσίων Σχέσεων από τους decision makers στις εταιρείες της ελληνικής αγοράς σήμερα, έθεσε το πάνελ της Ikon Porter Novelli. Από την πλευρά μιας εταιρείας με χιλιάδες κωδικούς προϊόντων, η Κ. Νικηταίδου τόνισε ότι δεν μπορούν να γίνονται «εκπτώσεις» στην επικοινωνία, όταν πρέπει να εκπαιδεύσεις το κοινό και να δημιουργήσεις ζήτηση. «Η κρίση μας κάνει πιο έξυπνους και οι έξυπνοι επιχειρηματίες επενδύουν στην επικοινωνία», τόνισε. Για την αξία της επικοινωνίας στο δύσκολο περιβάλλον της φαρμακευτικής αγοράς έκανε λόγο ο G. Bauge, ενώ ο Τ. Φλάμπουρας αναφέρθηκε στην κρίσιμη αξία της επικοινωνίας όταν μιλάμε για προϊόντα που οφείλουν να διακριθούν σε διεθνές επίπεδο. Παράλληλα, ο ίδιος άσκησε κριτική στα PR agencies λέγοντας ότι ως ένα βαθμό έχουν χάσει το τραίνο της digital επικοινωνίας, αδυνατώντας να κάνουν γρήγορα το απαραίτητο transition και μεταφέροντας κατά βάση τις παραδοσιακές μορφές επικοινωνίας στο ψηφιακό περιβάλλον. Ο G. Bauge για το ίδιο θέμα, τόνισε ότι και οι εταιρείες θα πρέπει να κάνουν τη μελέτη τους και να είναι διαβασμένες, πριν χτυπήσουν την πόρτα του agency. Η συζήτηση, περιστράφηκε επίσης στην ανάγκη διαφοροποίησης και εξειδίκευσης σήμερα της επικοινωνίας, στα αυστηρά κριτήρια επιλογής συνεργάτη, στην υιοθέτηση περισσότερο ευέλικτων και αποτελεσματικών μορφών επικοινωνίας.

Asset Ogilvy Public Relations: «CSR in times of Financial Crisis»
Moderator: Βασίλης Δασκαλόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος.
Panelists:  Αναστασία Σιδέρη, Public Affairs & Communications Director, the Coca-Cola Company SE Europe, Ιωάννα Καρώνη, Corporate & Public Affairs Manager, TEVA Hellas,
Λένα Σαρικάκη, Τομεάρχης Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης
Διεύθυνση Στρατηγικής, ΔΕΗ.

Το ευαίσθητο θέμα της Εταιρικής Υπεθυνότητας σε καιρούς οικονομικής κρίσης, έθεσε το πάνελ, με την Ι. Καρώνη και την Λ. Σαρικάκη να μεταφέρουν την εμπειρία της φαρμακευτικής εταιρείας και ενός οργανισμού όπως η ΔΕΗ αντίστοιχα. Και οι δύο, αναφέρθηκαν αναλυτικά στις δράσεις που οι δύο επιχειρήσεις αναλαμβάνουν, τονίζοντας την ανάγκη ευθυγράμμισης των προγραμμάτων CSR με το αντικείμενο και τον σκοπό της εταιρείας. Η Α. Σιδέρη μίλησε περισσότερο θεσμικά, τονίζοντας ότι το CSR σήμερα νοσεί και μάλιστα βαριά, βιώνοντας μια σταδιακή απαξίωση η οποία κατά ένα μεγάλο μέρος οφείλεται στη σύγχυση ως προς το τι είναι το CSR, στην αποσπασματική και περιφερειακή απασχόληση πολλών στελεχών με αυτό, στον χαρακτηρισμό των κονδυλίων για CSR όχι ως επενδύσεων, αλλά ως ένα κόστος που θα κοπεί πρώτο. Οι πανελίστες σύγκλιναν στο γεγονός ότι η κρίση παρουσιάζει για το CSR την ευκαιρία να επαναπροσδιορισθεί ως μοχλός επιχειρηματικής ανάπτυξης, κάτι που προκύπτει από τη διεθνή συζήτηση γύρω από το θέμα. «Η αειφορία θα έπρεπε να εισαχθεί ως μάθημα βάσης των MBAs, διαφορετικά δεν πιστεύω ότι θα ζήσουμε ποτέ την πραγματική αειφορία», ανέφερε χαρακτηριστικά η Α. Σιδέρη, τονίζοντας έτσι την ανάγκη εκπαίδευσης των αυριανών επιχειρηματικών ηγετών στην έννοια της Εταιρικής Υπευθυνότητας.

Weber Shandwick: «Corporate Comms στην εποχή των Digital Advocates»
Moderator: Χριστίνα Κουτρουμάνου, Senior Manager Corporate Communication.
Panelists: Φρόσω Ζαρουλέα, PR & Communications Officer Louis Cruises, Δημήτρης Μαλλάς, Δημοσιογράφος Ημερησία/Deasy, Θοδωρής Γεωργακόπουλος, Δημοσιογράφος, Συγγραφέας.

Ως επιστροφή στις βασικές αξίες θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί η συζήτηση που αναπτύχθηκε μεταξύ δημοσιογράφων και στελεχών της επικοινωνίας στο εν λόγω πάνελ. Αποτυπώνοντας τις σημαντικές προκλήσεις που τα ψηφιακά Μέσα επιφυλάσσουν σήμερα στα brands (από την διάδοση των μηνυμάτων, έως τη ραγδαία εξάπλωση κρίσεων), οι συνομιλητές τόνισαν την ανάγκη συνειδητοποίησης των βασικών αξιών στον τομέα των media relations: «Η επικοινωνία των brands με τους δημοσιογράφους περνά μέσα από την προσωπική επαφή και επικοινωνία, που δεν μπορεί να υποκατασταθεί από το twitter ή το FB», τόνισε ο Δ. Μαλλάς. «Τα social media φιλοξενούν κανονικές συζητήσεις, κανονικών ανθρώπων. Αν οι μάρκες θέλουν αυτοί οι άνθρωποι να γίνουν πολλαπλασιαστές του μηνύματός τους, τότε θα πρέπει απλά να ενθουσιάσουν τους καναταλωτές φτιάχνοντας καλύτερα προϊόντα», σημείωσε ο Θ. Γεωργακόπουλος. Η συζήτηση κινήθηκε επίσης στο ζήτημα της διαχείρισης τω κρίσεων στα social media, με τον Δ. Μαλλά να τονίζει ότι το μεγαλύτερο λάθος είναι το τρολάρισμα και οι φτιαχτές ερωτήσεις: «Καλύτερα, πες την αλήθεια. Είναι πολύ πιο ασφαλές».