Το Σαββάτο 14 και την Κυριακή 15 Ιανουαρίου στο ACS Athens στο Χαλάνδρι, πραγματοποιήθηκε το 3ο Design Athens Conference, η διοργάνωση που συγκεντρώνει τη δημιουργική κοινότητα της Αθήνας, και όχι μόνο, και αποτελεί ευκαιρία για τους ανθρώπους του κλάδου του design και για όσους σχετίζονται με αυτόν, να ενημερωθούν, να συζητήσουν και να εμπνευστούν. Ο Γιάννης Καρλόπουλος παρουσίασε το ενδιαφέρον και πολυθεματικό περιεχόμενο του Συνεδρίου, ενώ συντόνισε και τα πάνελ στις δυο ανοιχτές συζητήσεις που έλαβαν χώρα και επικεντρώθηκαν σε δύο  μείζονα θέμα του κλάδου: το οικονομικό και την εκπαίδευση. Τη διοργάνωση του Design Athens, κάθε χρόνο, πραγματοποιεί ο Δημήτρης Φακίνος και η Graphopress.

Ενισχυμένη η συμμετοχή διεθνών γραφείων
Στην έναρξη του Συνεδρίου, o Γιάννης Καρλόπουλος τόνισε τον σημαντικό ρόλο που παίζει η παρατήρηση άλλων εργασιών και η «όσμωση μεταξύ του τοπικού με το ευρωπαϊκό και το διεθνές» για την εξέλιξη του επαγγέλματος. Σε αυτό το πλαίσιο, τρία σημαντικά γραφεία στη διεθνή σκηνή του design παρουσίασαν τη δουλειά τους, αναλύοντας το σκεπτικό της μελέτης τους. Κοινό παρανομαστή στη σχεδιαστική τους προσέγγιση αποτελούσε η πεποίθηση, το design να βασίζεται σε core brand assets και να μην είναι μια generic προσέγγιση. Πάνω σε αυτή τη λογική είδαμε την εξαιρετική δουλειά του White Studio με έδρα το Πόρτο για το branding της πόλης, τις μινιμαλιστικές και conceptual προσεγγίσεις του ρώσικου Εrmolaev Bureau και σημαντικά project από το ισπανικό γραφείο Vasava, όπως αυτό του σχεδιασμού γραμματοσειράς αποκλειστικά για τη Nike και τις στολές της FC Barcelona το 2013, με στοιχεία εμπνευσμένα από τις καμινάδες του Gaudi, στο κτίριο La Pedrera στη Βαρκελώνη.

Θεματικές Παρουσιάσεις
Ανοίγοντας τις ομιλίες, ο Σταύρος Δάμος, εικονογράφος με χαρακτηριστικό στυλ και δουλειές σε Ελλάδα και εξωτερικό, στην παρουσίαση του με τίτλο «Οδηγός επιβίωσης για εικονογράφους» αναφέρθηκε στην εξέλιξη του προσωπικού στυλ ως καθοριστικό παράγοντα για την επιτυχία ενός σχεδιαστή, στη δημιουργία ενός δυνατού portfolio, στην προώθηση του επαγγελματία μέσω της χρήσης social platforms κ.α. Το γραφείο Semiotik Design Agency μίλησε για τη διαδικασία της «αφαίρεσης» και τη σημασία της απλότητας στο design, ενώ η attp παρουσίασε projects, εστιάζοντας σε environmental graphics. Η εταιρεία Typical, από την άλλη, επέλεξε να παρουσιάσει με τον δικό της πολύ ενδιαφέροντα τρόπο «Το Τέλος της Τυπογραφίας», αναλύοντας το φαινόμενο και την πορεία από τα emoticons στα emojis.

Η εξωστρέφεια του ελληνικού design συνεχίζεται
Όπως καταγράφεται και στα ευρήματα της έρευνας Creative Survey, η οποία παρουσιάστηκε στο Συνέδριο, το ελληνικό design παρουσιάζει σημαντική εξωστρέφεια. Μπορεί αυτό να μην είναι καινούργιο φαινόμενο, επιβεβαιώθηκε όμως και από τις παρουσίες στο Συνέδριο, ότι οι συνδιαλλαγές του ελληνικού design με το εξωτερικό συνεχίζονται. Είτε με τη μορφή εταιρειών ή ελεύθερων επαγγελματιών που συνεργάζονται με ξένες χώρες, έχοντας ως βάση την Ελλάδα, είτε παίρνοντας την απόφαση να μετοικήσουν, είτε με κάποια άλλη μορφή, όπως αυτή του cloud based agency Spir.to, όπου τα μέλη του, όπως και οι πελάτες του, είναι διασκορπισμένοι σε όλο τον κόσμο.

Στην ομιλία τους με θέμα «Branding versus Design-Ξεπερνώντας την υποκειμενική αισθητική» ακούσαμε πως το Branding θα πρέπει να είναι goal driven, ενώ το Design, impulse driven αλλά και για την αξία που προσδίδει στο προϊόν το design. Από την άλλη, ο Νίκος Γεωργόπουλος που ζει και εργάζεται πλέον στο Λονδίνο, στην παρουσίασή του με τίτλο «Κατασκευάζοντας ατμόσφαιρες» παρουσίασε, ανάμεσα σε άλλα, τη δημιουργία οπτικής ταυτότητας για το site specific installation art project «Dress for Our Time» και αναφέρθηκε στην ανάγκη ο σχεδιασμός της εκάστοτε ατμόσφαιρας να κάνει engage το κοινό συναισθηματικά.

Η σημασία των προσωπικών projects και του virality
Όπως ο Σταύρος Δάμος, έτσι και πολλοί άλλοι αναφέρθηκαν στη σπουδαιότητα της εξέλιξης του προσωπικού ύφους μέσω του πειραματισμού. Αυτό επιβεβαιώθηκε και από τις προσωπικές ιστορίες αρκετών εκ των ομιλητών, ή καλύτερα θα λέγαμε από τα success stories τους. Στις περιπτώσεις τους, τα προσωπικά projects, η επαγγελματική αυτοπροβολή, αλλά και το virality που απέκτησαν ήταν καθοριστικοί παράγοντες επιτυχίας. Πιο συγκεκριμένα, o Γάλλος Ugo Gattoni παρουσίασε ένα πολύπλοκο και περίτεχνο illustration στο χέρι με μελάνι, μήκους 10 μέτρων, η δημοσιότητα του οποίου είχε ως αποτέλεσμα τη συνεργασία του με τον οίκο Hermes. Ο δικός μας Μιχάλης Κάρολος με το προσωπικό project των γραμματοσήμων με χαρακτηριστικές εικόνες της Ελλάδας και το ποπ αρτ ύφος, κέρδισε ως πελάτη τον οίκο Dior.

Ενώ, τo δημιουργικό γραφείο Holy παρουσίασε το δικό του case, αυτό της γραμματοσειράς Futuracha, η οποία ξεκίνησε από προσωπικό σπουδαστικό project, για να εκτοξευθεί μέσω του virality που έλαβε και να γίνει η πιο πετυχημένη γραμματοσειρά στο Behance. Πλέον, η ομάδα Holy έχει προχωρήσει στη δημιουργία της Pro έκδοσης που στηρίζει με καμπάνια στο indiegogo. Ο Μανόλης Φιοράκης, με την ιδιότητα του tape artist, αν και πολιτικός μηχανικός και interior designer, παρουσίασε art projects που έχει δημιουργήσει με κολλητικές ταινίες. Η ενασχόλησή του αυτή πήρε και επαγγελματικές προεκτάσεις, ενώ στάθηκε επίσης και στα cases αντίστοιχων καλλιτεχνών του εξωτερικού, τους οποίους προσέγγισαν μεγάλα brands, όπως η Nike, η Adidas, η Smart κ.α. για commissioned projects.

Τα οικονομικά και η εκπαίδευση στο τραπέζι
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχαν επίσης οι δύο ανοιχτές συζητήσεις που πραγματοποιήθηκαν, με θεματολογία την οικονομική πλευρά του επαγγέλματος και την εκπαίδευση στην Ελλάδα γύρω από το design. Το 1ο πάνελ αποτελούσαν οι Τζανέτος Πετρουλέας (ΕΓΕ), Γιώργος Πανδής, Λογιστής-Φοροτεχνικός και ο Κωνσταντίνος Δημητριάδης (Creative Survey). Ανάμεσα σε άλλα, συζητήθηκε το θέμα της κοστολόγησης και της σύστασης επιχείρησης, ενώ ο Τζανέτος Πετρουλέας αναφέρθηκε στην ανάγκη οι επαγγελματίες να κατανοήσουν τη σημασία και να υιοθετήσουν τη χρήση ιδιωτικού συμφωνητικού στις συναλλαγές τους με τους πελάτες. Στη δεύτερη συζήτηση, με σημαντική συμμετοχή και από το κοινό, συμμετείχαν οι Παναγιώτης Καρατζόπουλος, Καθηγητής ΤΕΙ Αθηνών και Μίλτος Φραγκόπουλος, Αναπληρωτής Διευθυντής Σπουδών της Βακαλό. Ανάμεσα σε άλλα, συζητήθηκε η ανάγκη της σύνδεσης της αγοράς εργασίας με τις Σχολές μέσω placements, η σημαντικότητα της δημιουργίας ενός δυνατού φοιτητικού portfolio, ενώ τέθηκε ως ζητούμενο οι Σχολές να προετοιμάζουν καλύτερα τους φοιτητές σε transferable skills, όπως αναφέρθηκε σε αυτά ο Μίλτος Φραγκόπουλος, για παράδειγμα επικοινωνία, αυτοοργάνωση, time management, αλλά και σε conceptual skills.

Creative Survey.To ελληνικό design στο μικροσκόπιο
Τo Creative Survey, η έρευνα που ασχολείται με τον κλάδο του design στην Ελλάδα, δημιουργήθηκε για να καλύψει το κενό της αξιόπιστης καταγραφής του χώρου. Εκπονήθηκε για πρώτη φορά το 2008 και επαναλήφθηκε το 2015 με σκοπό να συμπεριλάβει όλες τις εξελίξεις που έχουν επηρεάσει γενικότερα το επιχειρηματικό τοπίο τα τελευταία 5 χρόνια. Στα βασικά ευρήματα της μελέτης συγκαταλέγονται η εντυπωσιακή εξωστρέφεια του ελληνικού design, το μεγάλο ποσοστό αυτοαπασχολούμενων και freelancers, η έμφαση στην παραδοσιακή γραφιστική, παρόλη την εμφανή ανάπτυξη του digital, και τα αυξημένα εισοδήματα για τους digital designers, η εμφάνιση νέων μοντέλων συνεργασίας, κ.α. Εμπνευστές του Creative Survey είναι οι Κωνσταντίνος Πενλίδης, digital designer και συνδιοργανωτής του Digitized Digital Design Conference και Κωνσταντίνος Δημητριάδης, Digital UI/UX, συνιδρυτής επίσης του UX Magazine. Στην ομάδα συμμετείχαν φέτος και οι Βασίλης Αυδίκος, Λέκτορας του τμήματος Οικονομικής και Περιφερειακής Ανάπτυξης του Παντείου Πανεπιστημίου και Αθανάσιος Καλογερέσης, Επίκουρος Καθηγητής του τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας και Ανάπτυξης της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ.

Garamond: To case των Goody’s
Τον σχεδιασμό της νέας ταυτότητας των καταστημάτων της Goody’s παρουσίασε η εταιρεία Garamοnd. Με στόχο να επαναπροσεγγίσει η μάρκα τη νέα γενιά, η πρόταση της Garamond περιλάμβανε ένα μεγάλο φάσμα ενεργειών που εξυπηρετούσαν και αναδείκνυαν το repositioning του brand σε αυθεντικό American Dining εστιατόριο. Με πρόθεση να απαλλαγεί η οπτική ταυτότητα από οτιδήποτε μη αυθεντικό, έγινε επιλογή λιγότερο εμπορικής και στυλιζαρισμένης γραμματοσειράς για τον επανασχεδιασμό του λογότυπου, ενώ διατηρήθηκε ο descriptor «Burger House».
Μετά από έρευνα, επίσης, επιλέχθηκε το αστέρι ως κυρίαρχο εικαστικό στοιχείο. Οι εφαρμογές της νέας ταυτότητας περιλάμβαναν, μεταξύ άλλων: 
– Μελέτη για τις επιγραφές των καταστημάτων και την εφαρμογή τους με cost efficient τρόπο 
– Εφαρμογές εσωτερικής διακόσμησης με δημιουργία χαρακτήρων εμπνευσμένων από το μενού, stencil, installations, original βινύλια με εφαρμογή γραφικών, neon επιγραφές κ.α.
– Εναλλακτικές προτάσεις εσωτερικής διακόσμησης για προαιρετική χρήση, όπως εικαστικά ταβανιού, επιγραφές ειδικής κατασκευής κ.α.
Η Garamond ήταν υπεύθυνη, επίσης, για το redesign των δώρων που προσφέρει το argoudaki καθώς και σειράς χριστουγεννιάτικων emojis βασισμένα σε αυτό.