Εστιάζοντας στις προκλήσεις, αλλά και στις αλλαγές που διαδραματίζονται στο ελληνικό και στο διεθνές αεροδρομιακό περιβάλλον, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών πραγματοποίησε για άλλη μια χρονιά το Συνέδριο Μάρκετινγκ Αεροπορικών Εταιρειών, στις 27 Φεβρουαρίου 2020. Το φετινό, 20º Συνέδριο είχε επετειακό χαρακτήρα και αποτέλεσε για ακόμα μια φορά, μια «οικογενειακή» συνάντηση μεταξύ του ΔΑΑ και της αεροδρομιακής κοινότητας της Αθήνας.

Η Ιωάννα Παπαδοπούλου, Διευθύντρια Επικοινωνίας & Μάρκετινγκ του ΔΑΑ, μοιράζεται μαζί μας περισσότερες πληροφορίες για τη φετινή διοργάνωση, για τον αεροδρομιακό κλάδο γενικότερα, καθώς και τους προβληματισμούς της για τον αντίκτυπο της κρίσιμης περιόδου που διανύουμε.

MW: Η φετινή διοργάνωση ήταν επετειακή, με το Συνέδριο να συμπληρώνει 20 χρόνια διεξαγωγής. Τι σημαίνει αυτό για τον ΔΑΑ και την αεροπορική αγορά;

Ιωάννα Παπαδοπούλου: Ο εορτασμός των 20 ετών του ετήσιου Συνεδρίου μας ήταν μια πολύ σημαντική στιγμή για την ομάδα αεροδρομιακού μάρκετινγκ του αεροδρομίου της Αθήνας και για τις αεροπορικές μας εταιρείες! Ταξιδεύοντας πίσω στο χρόνο, όταν το 2000 πραγματοποιήθηκε η πρώτη συνάντησή μας με τους αεροπορικούς συνεργάτες μας, όλα ήταν διαφορετικά, τα μεγέθη μικρότερα και η ενέργεια αυτή, η «συνάντηση» με τις αεροπορικές εταιρείες – συνεργάτες μας, ήταν μια πρωτοποριακή ενέργεια του αεροδρομίου όχι μόνο σε ελληνικό, αλλά σε διεθνές επίπεδο.

Με την πάροδο των χρόνων, παρακολουθώντας την αγορά μας σε όλα τα στάδια που πέρασε, την πρώτη ανάπτυξη, τα χρόνια της κρίσης, την ανάκαμψη της Αθήνας και την -έκτοτε- συνεχή ανάπτυξη, τη νέα σελίδα που ανοίχτηκε επίσης για την εταιρεία του αεροδρομίου με την ανανέωση της σύμβασής μας, εμπλουτίσαμε και εξελίξαμε το συνέδριό μας, το οποίο σταδιακά από μια αεροπορική ημερίδα του 2000 εξελίχθηκε στον ετήσιο θεσμό αεροπορικού μάρκετινγκ της Αθήνας στη σημερινή μορφή του.

Με πληθώρα θεματικών ενοτήτων και σημαντικούς ομιλητές, το θεσμό των ετήσιων αναπτυξιακών βραβείων μας και βέβαια πάντα με «concept» ευρηματικά και ένα ιδιαίτερο ψυχαγωγικό σκέλος, εδώ και 2 δεκαετίες, η συνάντησή μας απηχεί το πνεύμα της εξαιρετικής συνεργασίας, της καινοτομίας, των αλλαγών και των τάσεων στον τομέα του τουρισμού και των αερομεταφορών.

Ποιο ήταν το θεματικό concept του 20ου Συνεδρίου και τι αντικατοπτρίζει; Με ποιο σκεπτικό επιλέχθηκε;

Φέτος, το θεματικό μοτίβο μας ήταν πραγματικά ξεχωριστό! Το επετειακό concept μας ήταν το «The Magic Spell of Change», θέλοντας να αναδείξουμε την επιδραστικότητα των σημαντικών μεταβολών στον κλάδο μας, ο οποίος έτσι κι αλλιώς βρίσκεται στην αιχμή της καινοτομίας, της τεχνολογίας αλλά και των υπηρεσιών προς το κοινό.

Ο λογότυπος που επιλέξαμε, το «Hocus Air-Portus!» μας παραπέμπει στην παιδική ηλικία όταν ο ταχυδακτυλουργός με το «μαγικό ραβδί» του, με ζωντάνια, ευρηματικότητα και ξάφνιασμα,διεκδικούσε τη χαρά και τη συμμετοχή μας. Παράλληλα, το 20º Συνέδριο ήταν και αφορμή για μια αναδρομή στα workshop του παρελθόντος, κάτι που αναδείχθηκε τόσο μέσα από τις θεματικές ενότητες όσο και από τον γενικότερο χαρακτήρα και ύφος της εκδήλωσης, αλλά και μέσα από μικρές – και μεγαλύτερες-εκπλήξεις που είχε ετοιμάσει η ομάδα μας για τους παρευρισκόμενους.

Φέτος, επιλέξατε να εστιάσετε στις αλλεπάλληλες προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει ο χώρος των αερομεταφορών. Επιγραμματικά, ποιες εντοπίζετε ως σημαντικότερες;

Όπως έχουμε πει και στο παρελθόν – και όπως αποδεικνύεται περίτρανα κατά την κρίσιμη αυτή περίοδο που διανύουμε – ο κλάδος μας είναι εξαιρετικά ευαίσθητος και ευάλωτος σε μεταβολές και, παρότι η μακροπρόθεσμη διεθνής εικόνα είναι θετική, δεν παύουν αβεβαιότητα, επιδημιολογικές κρίσεις, γεωπολιτικές μεταβλητές και μεταβαλλόμενες συνθήκες να αποτελούν βασικά στοιχεία που συνθέτουν το πλαίσιο εντός του οποίου λειτουργούμε τόσο τα αεροδρόμια, όσο και οι αεροπορικές εταιρείες. Αυτές τις μέρες άλλωστε, οι αερομεταφορές βιώνουν, μαζί με όλο τον πλανήτη, μια τεράστια δοκιμασία με ανυπολόγιστες επιπτώσεις τουλάχιστον για το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.

Παράλληλα, οι τεχνολογικές εξελίξεις, η 4η βιομηχανική επανάσταση και οι ραγδαίες μεταβολές στις καταναλωτικές συνήθειες και στην εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού ήταν θεματικές ενότητες που μας απασχόλησαν κατά τη διάρκεια του Συνεδρίου μας, καθώς τα αεροδρόμια συμβάλλουν σημαντικά στην αύξηση της διασυνδεσιμότητας του προορισμού που εξυπηρετούν, στην αύξηση των τουριστικών και συνολικά των επιβατικών ροών και στην ανάπτυξη της οικονομίας, μέσω του εκσυγχρονισμού και της βέλτιστης διαχείρισης των υποδομών τους, αλλά και μέσω συνεργατικών πρωτοβουλιών και ενεργειών που στόχο έχουν την υποστήριξη των αεροπορικών εταιρειών, καθώς και τη γενικότερη προβολή και υποστήριξη της πόλης που εξυπηρετούν.

Το 2019 αποτέλεσε μια χρονιά με ρεκόρ επιδόσεων για το αεροδρόμιο της Αθήνας. Θα μας δώσετε περισσότερα στοιχεία σχετικά;

Πράγματι, το 2019 αποτέλεσε μια ιδιαίτερα επιτυχημένη χρονιά για το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών. Στην πραγματικότητα, υπήρξε η καλύτερη χρονιά από την έναρξη της λειτουργίας του σε όρους επιβατικής κίνησης. Η επιβατική κίνηση έφθασε τα 25,6 εκατομμύρια, η ποσοστιαία αύξηση των επιβατών ήταν διψήφια για μία ακόμη χρονιά, ενώ συνεχίστηκε η ανοδική τάση στις αφίξεις των ξένων επισκεπτών, οι οποίες παρουσίασαν σημαντική αύξηση της τάξεως του 12%.

Βασικό επίσης στοιχείο της αγοράς μας αποτελεί το γεγονός ότι όχι μόνο έχει ανακάμψει η ελκυστικότητα της Αθήνας ως τουριστικού προορισμού, δηλαδή ως τελικού προορισμού, αλλά πλέον υπάρχουν σαφείς ενδείξεις της ανερχόμενης δυναμικής του αεροδρομίου μας ως διαμετακομιστικού κόμβου- αξίζει να επισημανθεί ότι και οι επιβάτες που χρησιμοποιούν την Αθήνα ως ενδιάμεσο σταθμό έχουν αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, με διψήφια ποσοστά αύξησης κάθε χρόνο.

Πληθώρα αλλαγών και εξελίξεων διαδραματίζονται αυτή τη στιγμή στο ελληνικό και στο διεθνές αεροδρομιακό περιβάλλον. Στο πλαίσιο αυτό, πώς βλέπετε το μέλλον του κλάδου, αλλά και το ρόλο του ΔΑΑ σε αυτόν;

Αν δεν ήμασταν στην καρδιά της πανδημίας που πλήττει ολόκληρο τον πλανήτη, και φυσικά όχι μόνο τον κλάδο μας αλλά και την παγκόσμια οικονομία, θα μπορούσαμε να πούμε ότι τα μηνύματα θα ήταν θετικά. Αυτή τη στιγμή όμως τα μεγέθη της αγοράς και της οικονομίας, δοκιμάζονται σε κρίσιμο βαθμό και εμείς ως αεροδρόμιο και βασική πύλη εισόδου της χώρας προσπαθούμε με σωστή οργάνωση και προσεκτικά βήματα να είμαστε μελλοντικά σε θέση να συμβάλλουμε στην «επανεκκίνηση» του αεροπορικού και του τουριστικού κλάδου. Σε αυτό το πλαίσιο, συνεχίζουμε να στεκόμαστε στο πλευρό των άμεσων συνεργατών μας, των αεροπορικών εταιρειών, σε αυτή τη δεινή στιγμή, σε στενή συνεργασία με όλους τους αρμόδιους φορείς και τους παράγοντες της αεροπορικής και της τουριστικής αγοράς.

Ψηφιακός Μετασχηματισμός: Δυο λέξεις που ακούγονται πάρα πολύ το τελευταίο διάστημα στην ελληνική αγορά γενικότερα. Πόσο έχει εξελιχθεί ο Αερολιμένας σε αυτό το κομμάτι; Έχει ενταχθεί στις προτεραιότητές του;

Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, με τη συλλογή, τις εφαρμογές και την αξιοποίηση των Μεγάλων Δεδομένων να αποτελούν κρίσιμο παράγοντα για την εξέλιξη, την ανάπτυξη και τη στρατηγική λήψη αποφάσεων των εταιρειών, τα αεροδρόμια καλούνται να ανταποκριθούν σε ένα πιο σύνθετο ρόλο, ως κόμβοι μεταφορών, υπηρεσιών, επιχειρηματικότητας, απασχόλησης, αλλά και πληροφορίας, με σημαντικό αποτύπωμα στην ευρύτερη οικονομία. Μέσα από τις πρόσθετες δυνατότητες που προσφέρει η τεχνολογική εξέλιξη, ο ΔΑΑ χρησιμοποιεί τον ψηφιακό μετασχηματισμό για να αναμορφώνει τη στρατηγική και τις λειτουργίες του.

Στο Συνέδριό μας, είχαμε την ευκαιρία να παρουσιάσουμε τις τρεις ομάδες που διακρίθηκαν στον τρίτο κύκλο του πρωτοποριακού προγράμματός μας ανοιχτής καινοτομίας «The Digital Gate», μια πρωτοβουλία του αεροδρομίου για την ενθάρρυνση της ψηφιακής καινοτομίας και της νέας επιχειρηματικότητας στο χώρο των αερομεταφορών και του τουρισμού, σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και με την επιστημονική υποστήριξη του Κέντρου Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας. Το «Digital Gate» δίνει σε νέους ανθρώπους την ευκαιρία να αναπτύξουν τις ικανότητες σχεδίασης καινοτόμων υπηρεσιών, βοηθώντας τους παράλληλα στην ανάπτυξη εφαρμογών και νέων ψηφιακών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, με δυνατότητα υλοποίησης στο χώρο του αεροδρομίου.

Όπως κάθε χρόνο, απονείματε και φέτος βραβεία στους άμεσους συνεργάτες σας, τις αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες έχουν «αγκαλιάσει» θερμά την καθιερωμένη αυτή απονομή. Πώς ξεκίνησε η απονομή των βραβείων αυτών και τι θεωρείτε ότι προσφέρει, τόσο στον ΔΑΑ όσο και στους βραβευόμενους;

Τα βραβεία μας πρωτοεμφανίστηκαν το 2004, στο 5ο Workshop μας, με στόχο την επιβράβευση των αεροπορικών εταιρειών που δραστηριοποιούνταν στο αεροδρόμιο της Αθήνας, τόσο για την εξαιρετική ανάπτυξή τους, όσο και για την εμπιστοσύνη τους στην αγορά μας. Έκτοτε, κάθε χρονιά, στο τέλος των θεματικών ενοτήτων μας, μέσα από τα ανάλογα concepts που επιλέγαμε συνεχίστηκε ο θεσμός των βραβείων με μεγάλη επιτυχία. Είναι μια πρωτοβουλία που και οι ίδιοι οι αεροπορικοί συνεργάτες μας προσδοκούν και αντιμετωπίζουν θετικά, αξιοποιώντας και προβάλλοντας τις βραβεύσεις αυτές σε σημαντικό βαθμό και με τα δικά τους μέσα.

Συνολικά, μπορούμε να πούμε ότι τα αναπτυξιακά βραβεία του αεροδρομίου της Αθήνας αποτελούν ένα είδος «χαρτογράφησης» της αγοράς, αποτυπώνοντας την ισχυρή προσήλωση και τα αποτελέσματα των προσπαθειών των αεροπορικών εταιρειών, αλλά και τη δυναμική της διασυνδεσιμότητας και των ταχύτερα αναπτυσσόμενων γεωγραφικών αγορών που εξυπηρετούμε. Κυρίως όμως αποτελούν για εμάς μια έμπρακτη απόδειξη για το πώς οι στρατηγικές και η πολιτική μας στο χώρο του αεροδρομιακού μάρκετινγκ και της ενδυνάμωσης της αγοράς της Αθήνας αποδίδουν διαχρονικά καρπούς.

Αν κάνατε μια πρόβλεψη για την πορεία του ΔΑΑ το 2020, ποια θα ήταν αυτή;

Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, λίγες εβδομάδες πριν, αυτή η ερώτηση θα είχε μια τελείως διαφορετική απάντηση, η οποία κυρίως θα αναφερόταν τόσο στα θετικά μεγέθη της οικονομίας όσο και στη συνεχή βελτίωση των μεγεθών της αγοράς μας, διανύοντας 6 έτη συνεχούς ανάπτυξης. Παράλληλα, η Εταιρεία Αεροδρομίου έχοντας γυρίσει σελίδα, μετά και από την κύρωση από την ελληνική Βουλή της παράτασης της Σύμβασης Ανάπτυξης Αεροδρομίου για 20 έτη, από το 2026 έως το 2046, ετοιμαζόταν να ξεκινήσει ένα νέο, σημαντικό κεφάλαιο ανάπτυξης.

Η κρίση όμως η οποία βιώνουμε αυτή τη στιγμή, έχει τεράστιο αντίκτυπο σε όλους τους κλάδους της οικονομίας, με τις αερομεταφορές και τον τουρισμό να καταγράφουν τεράστιες απώλειες και σημαντικούς κλυδωνισμούς στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ακόμα δεν μπορούμε με ασφάλεια να προβλέψουμε το τέλος και τις συνέπειες αυτής της κρίσης. Ισχύει πάντως, περισσότερο από ποτέ, το μήνυμα του 20ου Συνεδρίου μας προς την αεροπορική αγορά: στηρίζουμε ο ένας τον άλλον, συνεχίζουμε να σκεφτόμαστε θετικά και προγραμματίζουμε τα επόμενα βήματά μας, με στόχο την ανάκαμψη.

ΤΑ ΦΕΤΙΝΑ ΒΡΑΒΕΙΑ
Α. Βραβείο για την ταχύτερα αναπτυσσόμενη εταιρεία μεταξύ των 10 εταιρειών που κατέγραψαν την υψηλότερη επιβατική κίνηση το 2019: Volotea

Β. Βραβείο για την ταχύτερα αναπτυσσόμενη εταιρεία μεταξύ των νέων εταιρειών: Cyprus Airways. Τιμητική διάκριση έλαβε η Wizz Air.

Γ. Βραβείο για την ταχύτερα αναπτυσσόμενη εταιρεία με εποχικό δρομολόγιο στην Ευρώπη: Brussels Airlines. Τιμητική διάκριση έλαβε η Croatia Airlines.

Δ. Βραβείο για την ταχύτερα αναπτυσσόμενη εταιρεία με εποχικό δρομολόγιο στην Αμερική: American Airlines. Τιμητική διάκριση έλαβε η Air Transat.

Ε. Βραβείο για την εταιρεία με την καλύτερη επίδοση σε αναπτυσσόμενα δρομολόγια (Thin Route): Bulgaria Air. Τιμητική διάκριση έλαβε η Royal Jordanian.

ΣΤ. Βραβείο για τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες εταιρείες ανά γεωγραφική περιοχή (υψηλότερη ποσοστιαία αύξηση επιβατικής κίνησης 2019/2018):
– Η Sky Express βραβεύθηκε ως η ταχύτερα αναπτυσσόμενη εταιρεία στην αγορά εσωτερικού. Τιμητική διάκριση έλαβε η Εllinair.
– H Eurowings τιμήθηκε ως η ταχύτερα αναπτυσσόμενη εταιρεία για την αγορά της Δυτικής Ευρώπης. Τιμητική διάκριση έλαβε η Iberia.
– Η Tarom βραβεύθηκε ως η ταχύτερα αναπτυσσόμενη εταιρεία στην αγορά της Ανατολικής Ευρώπης. Τιμητική διάκριση έλαβε η Aegean Airlines.
– Η Qatar Airways τιμήθηκε ως η ταχύτερα αναπτυσσόμενη εταιρεία στην αγορά της Μέσης Ανατολής. Τιμητική διάκριση έλαβε η Middle East Airlines.
– Η Aegean Airlines τιμήθηκε ως η ταχύτερα αναπτυσσόμενη εταιρεία στην αγορά της Αφρικής. Τιμητική διάκριση έλαβε η Egypt Air.
– Η Air China τιμήθηκε ως η ταχύτερα αναπτυσσόμενη εταιρεία στην αγορά της Ασίας. Τιμητική διάκριση έλαβε η Scoot.
– Η Emirates τιμήθηκε ως η ταχύτερα αναπτυσσόμενη εταιρεία στην αγορά της Αμερικής.

Ζ. Βραβείο για τη συνολικά μεγαλύτερη αύξηση επιβατικής κίνησης το 2019: Aegean Airlines
2000 – 2020: Οι Μεγάλοι Νικητές των 20 χρόνων του Συνεδρίου

Σε μια ξεχωριστή στιγμή του Συνεδρίου, η Aegean Airlines τιμήθηκε ως η αεροπορική εταιρεία με τα περισσότερα βραβεία από το 2001 έως το 2020, κατά τη διάρκεια των 20 χρόνων διεξαγωγής του Συνεδρίου Μάρκετινγκ Αεροπορικών Εταιρειών του ΔΑΑ. Στην ίδια τιμητική κατηγορία, το 2ο και το 3ο βραβείο κατέκτησαν η Emirates και η Qatar Airways, αντίστοιχα.