Οι πιο αισιόδοξοι ελπίζουν ότι το ‘16 θα μας επαναφέρει στο βελτιωμένο περιβάλλον που είχε εμφανιστεί το ‘14 και δυστυχώς καταστράφηκε το ‘15. Οι πιο απαισιόδοξοι προβλέπουν ότι το ‘16 θα είναι το έτος που θα ολοκληρωθεί η καταστροφή που έφερε το προηγούμενο. Ας ευχηθούμε να δικαιωθούν οι πρώτοι. Και ταυτόχρονα ας λάβουμε τα μέτρα μας για την περίπτωση που δικαιωθούν οι δεύτεροι.

Εκεί που φαίνεται να συμφωνούν όλοι είναι ότι το ‘15 ήταν μια χρονιά μεγάλων απωλειών για το δημιουργικό τμήμα της οικονομίας της χώρας. Άποψη η οποία συνάδει με τα όσα διαπίστωσα και εγώ, ιδίοις όμμασι αλλά και από περιγραφές συναδέλφων από άλλες εταιρείες του χώρου. Το ‘14 ήταν μια βελτιωμένη χρονιά που οι αυξημένοι δείκτες επιχειρηματικής εμπιστοσύνης είχαν οδηγήσει σε -πρωτοφανή για την περίοδο της ύφεσης- επαναδραστηριοποίηση μεγάλων εγχώριων επιχειρήσεων σε σημαντικά έργα branding. Τα οποία με την ολοκλήρωσή τους θα οδηγούσαν και σε μεγαλύτερη ανάκαμψη της δραστηριότητας στους υπόλοιπους τομείς της αγοράς μάρκετινγκ και επικοινωνίας. Αντί αυτού, λόγω των πολιτικοοικονομικών εξελίξεων, είδαμε τα περισσότερα έργα να βραδυπορούν ή να παγώνουν και όταν πια φτάσαμε στις ακραία γεγονότα του καλοκαιριού, κάποια να ακυρώνονται εντελώς.

Με το Ελληνικό Δημόσιο τελειωμένο και με τα αμέτρητα start-ups ανήμπορα να ανταπεξέλθουν σε αξιοπρεπείς χρεώσεις υπηρεσιών branding, διαφήμισης ή άλλης προβολής και επικοινωνίας, η αύξηση της δραστηριότητας των ιδιωτικών επιχειρήσεων μεσαίου και μεγάλου μεγέθους το 2014 είχε αποτελέσει φιλί της ζωής για όσες εταιρείες του κλάδου μας δεν είχαν καταφέρει να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους εκτός συνόρων. Από αυτή την άποψη ανησυχώ ότι αν δεν αλλάξει το κλίμα μέσα στους πρώτους μήνες του νέου έτους, τα όσα συνέβησαν το ‘15 θα έχουν δραματικές επιπτώσεις ακόμα και για εταιρείες του ευρύτερου χώρου που μέχρι πριν λίγα χρόνια έδειχναν ιδιαίτερα εύρωστες και ανθεκτικές. Και οι δυνατότητες για αλλαγή πορείας θα είναι περιορισμένες. Στο επόμενο τεύχος θα επανέλθω με έναν οδηγό επιβίωσης για ναυτιλομένους στον μικρόκοσμο του ελληνικού branding & design. Με την ελπίδα ότι θα φανεί χρήσιμος σε όσους προσπαθούν να ξεπεράσουν την καταιγίδα και να βρουν πιο ήρεμα νερά.

Μέχρι τότε, ευχές για μια καλή, δημιουργική και χρήσιμη χρονιά.