Στην «τέχνη της στρατηγικής» για την επόμενη μέρα, αλλά και στη «μεγάλη σκακιέρα» του ευρύτερου χώρου των αερομεταφορών και του τουρισμού, εστίασε το φετινό Airline Marketing Workshop του ΔΑΑ, παρουσία του θρύλου της σκακιστικής τέχνης, Γκάρι Κασπάροφ.

Με κεντρικό μήνυμα «Let’s make the right move», το Συνέδριο Μάρκετινγκ Αεροπορικών Εταιρειών του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών πραγματοποιήθηκε για άλλη μια χρονιά με μεγάλη επιτυχία. Περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με τη διοργάνωση, μοιράζεται μαζί μας η Ιωάννα Παπαδοπούλου, Διευθύντρια Επικοινωνίας & Μάρκετινγκ του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.

MW: Το «Συνέδριο Μάρκετινγκ Αεροπορικών Εταιρειών» του αεροδρομίου της Αθήνας αποτελεί πλέον θεσμό. Ποια η σημασία της διεξαγωγής του, διαχρονικά, για τον ΔΑΑ, αλλά και για την αγορά συνολικότερα;

Ιωάννα Παπαδοπούλου: Η ετήσια συνάντηση που θέσπισε ο ΔΑΑ από το ξεκίνημα της ζωής του αεροδρομίου – και που ονομάζουμε «Συνέδριο Μάρκετινγκ Αεροπορικών Εταιρειών» – αντανακλά στην ουσία κάθε σταθμό της κοινής διαδρομής μας με τους βασικούς συνεργάτες μας και, το σημαντικότερο, το πνεύμα που διέπει αυτήν τη διαχρονική σχέση. Κάθε Συνέδριο αποτελεί την αφορμή για μια αναδρομή σε ό,τι χτίσαμε τη χρονιά που προηγήθηκε και, ταυτόχρονα, είναι μια πρόσκληση να στρέψουμε όλοι μαζί, ως αεροπορική και τουριστική κοινότητα, το βλέμμα μας στο μέλλον και στις νέες προκλήσεις και εκπλήξεις που η επόμενη μέρα επιφυλάσσει. Το κεντρικό θέμα που κάθε χρονιά επιλέγουμε να προτάξουμε, φιλοδοξούμε να είναι η πυξίδα που θα χαρακτηρίζει τις επόμενες κοινές προσπάθειές μας, στο πνεύμα της εποχής, της συγκυρίας, της αγοράς και της εξέλιξης κάθε διάστασης του κλάδου. Το «Airline Marketing Workshop» είναι μια μέρα που όλοι περιμένουμε κάθε χρόνο, για να θυμηθούμε, να γιορτάσουμε και, πάνω απ’ όλα, για να προβληματιστούμε για το μέλλον, να οδηγηθούμε σε συμπεράσματα και να χαράξουμε τη στρατηγική μας. Θα έλεγα πως η επιτυχία του συγκεκριμένου Συνεδρίου – όπως και κάθε συνάντησης ανθρώπων και ομάδων που αποκτά τον χαρακτηρισμό «θεσμός» – είναι το ότι η «σημασία» του έχει γίνει ταυτόσημη με την «αξία» για όλους τους συμμετέχοντες και ευρύτερα για τον κλάδο που εκπροσωπούν.

Ποια η ιδέα πίσω από το φετινό concept «Let’s make the right move» και το παιχνίδι του σκακιού ως δημιουργικό εύρημα;

Για το «2.3 Airline Marketing Work-shop» που είχε ως κεντρικό θέμα τη Στρατηγική και τη λήψη στρατηγικών αποφάσεων, επιλέξαμε το Σκάκι ως concept και τον τίτλο «Let’s make the right move». Επιτρέψτε μου να ξεκινήσω, θυμίζοντας αρχικά γιατί «2.3» και όχι «23». Όλοι, δυστυχώς, θυμόμαστε την απόλυτη ανατροπή που έφεραν τα πανδημικά χρόνια σε όλους τους τομείς και, φυσικά, με τον σφοδρότερο ρυθμό και τρόπο, και στον τουρισμό και στις αερομεταφορές. Έχοντας γιορτάσει λίγο πριν από την πανδημία, το Φεβρουάριο 2020, το 20ο Συνέδριο, όταν ξεκινήσαμε εκ νέου, το Καλοκαίρι 2022, χρησιμοποιήσαμε την αρίθμηση 2.1 και όχι 21, σηματοδοτώντας έτσι επανεκκίνηση, «Restart», της δεύτερης φάσης του Συνεδρίου, των αερομεταφορών και του τουρισμού. Και συνεχίζουμε.

Πάμε τώρα στο φετινό, το 2.3 «Let’s make the right move» Συνέδριο μας που «μετέφερε» τους επαγγελματίες του κλάδου στο κορυφαίο παιχνίδι στρατηγικής, το σκάκι, προσκαλώντας τα μέλη της αεροδρομιακής κοινότητας της Αθήνας να εξακολουθήσουν να κάνουν συλλογικά και στρατηγικά… «τη σωστή κίνηση». Έτσι, επιφυλάξαμε στους προσκεκλημένους μας μια ακόμη έκπληξη μεταφέροντάς τους αυτόματα στο γνωστό… ταμπλό με τα μαύρα και τα λευκά!

Θα μας μιλήσετε λίγο για τη θεματολογία της φετινής διοργάνωσης και τους ομιλητές;

Εστιάσαμε λοιπόν στην «τέχνη της στρατηγικής» για την επόμενη μέρα, τόσο στο αεροδρόμιο της Αθήνας όσο και στο διεθνές αεροδρομιακό περιβάλλον, αλλά και στη «μεγάλη σκακιέρα» του ευρύτερου χώρου των αερομεταφορών και του τουρισμού. Έτσι, το φετινό Συνέδριό μας που έφερε στο προσκήνιο τη στρατηγική, επιφύλαξε στους 200 και πλέον παρευρισκόμενους την ξεχωριστή παρουσία του θρύλου της σκακιστικής τέχνης, Γκάρι Κασπάροφ, με θέμα «Making the Right Move: The Art of Strategic Thinking»!

Στο πνεύμα αυτό, της στρατηγικής τέχνης και σκέψης, πολλοί ακόμα διακεκριμένοι προσκεκλημένοι ομιλητές από τους χώρους των αερομεταφορών, του τουρισμού και της οικονομίας, της υψηλής τεχνολογίας και του ψηφιακού μετασχηματισμού, έστρεψαν το βλέμμα όλων στο μέλλον και στη βιώσιμη ανάπτυξη.

Αναλυτικά, είχαμε το «European Master’s Move» από τον Olivier Jankovec, Director General, ACI Europe, με την επισκόπηση των εξελίξεων στον ευρύτερο κλάδο των αεροδρομίων και των αερομεταφορών, την «Αθηναϊκή εμπειρία», με την αξιολόγηση του επιπέδου ικανοποίησης των επισκεπτών από την Μαρυπόλα Κώτση, Τομεάρχη Έρευνας & Στοιχείων Αγοράς / Εμπειρίας Πελατών του ΔΑΑ & τον Stefan Merkenhof της GBR Consulting, τις «Στρατηγικές κινήσεις του Ελληνικού Τουρισμού» από τον Δημήτρη Φραγκάκη, Γενικό Γραμματέα του ΕΟΤ, την ανάλυση της στρατηγικής της Norse Atlantic Airways, που είναι μια νέα εταιρεία που θα αρχίσει να δραστηριοποιείται στο δρομολόγιο Αθήνα – Νέα Υόρκη από τον Μάιο, και της αγοράς των μεγάλων αποστάσεων από τον Bjørn Tore Larsen, CEO, Norse Atlantic Airways, τον «Ψηφιακό Μετασχηματισμό», από τον Dr. Jan Siewert, Senior Manager Digital Transformation, AviAlliance, καθώς και την «Επιχειρησιακή Μοναδικότητα» του Enontekiö Airport, από τον Marko Halla, CEO / Airport Manager, του πολύ ιδιαίτερου αεροδρομίου Enontekiö της Φινλανδίας.

Φέτος, δεν θα μπορούσε να λείψει επίσης, το θέμα της Αρχικής Δημόσιας Εγγραφής του ΔΑΑ, με ομιλία του Προέδρου του ΔΣ του ΔΑΑ, Μιχάλη Κεφαλογιάννη, καθώς και συζήτηση για τις Δημόσιες Αγορές το 2024 και στο μέλλον, τον Όμιλο ΧΑ & την «Κίνηση του ΔΑΑ», με συμμετέχοντες στο πάνελ τη Βιολέτα Σπυροπούλου, Πρόεδρο, CFA Society Greece και τον Γιάννο Κοντόπουλο, CEO, Athens Exchange Group.

Στο απολύτως «σκακιστικό» περιβάλλον που δημιουργήσαμε φέτος στο Ζάππειο, το Συνέδριο 2.3 έκλεισε με το «Check Mate» μήνυμα του Διευθύνοντος Συμβούλου (CEO) του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, Γιάννη Παράσχη.

Το πρόγραμμα περιλάμβανε και μια ξεχωριστή στιγμή, με την παρουσία του Γκάρι Κασπάροφ. Ποια η συμβολή του στο συνέδριο; Κατάφερε να συνδέσει τον κόσμο του σκακιού με αυτόν των αερομεταφορών;

Ήταν μεγάλη μας τιμή και χαρά να φιλοξενήσουμε στην πόλη μας και στο συνέδριό μας τον Γκάρι Κασπάροφ, μια προσωπικότητα με παγκόσμια απήχηση, έναν θρύλο της σκακιστικής τέχνης και έναν εξαιρετικό διανοητή, ο οποίος μας προσέφερε μια μοναδική παρουσίαση πάνω στα μυστικά της στρατηγικής σκέψης. Ήταν μάλιστα η ομιλία του το επιστέγασμα ενός ιδιαίτερα επιτυχημένου συνεδρίου και όλοι μας αισθανθήκαμε την κορύφωση και την έντονη προσμονή για να ακούσουμε τι θα είχε να μας πει ο ιδιαίτερα σημαντικός καλεσμένος μας, αλλά και το πώς θα απαντούσε στις ερωτήσεις των προσκεκλημένων και του κοινού. Πραγματικά, ποιος μπορεί να μας μιλήσει ως πλέον αρμόδιος για την τέχνη της στρατηγικής σκέψης αν όχι ο σπουδαιότερος σκακιστής που γνώρισε ποτέ η ανθρωπότητα!

Σταχυολογώντας αν θέλετε μια στιγμή που προσωπικά μου έκανε εντύπωση από την παρουσίαση, ήταν ότι σήμερα ειδικά, που παντού γύρω μας κυριαρχεί η έκρηξη της τεχνολογίας και της νέας «τεχνητής» νοημοσύνης, ο Κασπάροφ ανέδειξε την αξία του ανθρώπινου μυαλού και της ατομικής πρωτοβουλίας, που μερικές φορές ξαφνιάζει κόντρα στη ροή της λογικής, και αξιοποιεί – αλλά με δημιουργικό και στρατηγικό τρόπο – τα χιλιάδες δεδομένα της εποχής.

Ήταν λοιπόν μια ξεχωριστή στιγμή στην ιστορία των συνεδρίων μας και βέβαια στη συνέχεια, είχαμε και τη μεγάλη χαρά να ξεναγήσουμε τον Κασπάροφ στην πόλη μας, παρουσιάζοντας τις διάφορες πτυχές της Αθήνας, το κλασικό και το σύγχρονο πρόσωπό της, τις αντιφάσεις της, τη γοητεία της και τη δυναμική της!

Στο πλαίσιο του συνεδρίου, απονεμήθηκαν και βραβεία σε αεροπορικές εταιρείες. Σε ποια κριτήρια βασίστηκαν οι φετινές βραβεύσεις και τι αντίκτυπο έχουν αυτές στην αγορά;

Φέτος είχαμε την ευκαιρία να επιστρέψουμε στο παραδοσιακό μας κριτήριο, που είναι η πραγματική ανάπτυξη βάσει ποσοστών επιβατικής κίνησης, των αεροπορικών εταιρειών από την Αθήνα προς τις διάφορες γεωγραφικές αγορές που καλύπτει το δίκτυο του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών. Αυτή είναι μια διαφορά ουσίας σε σχέση με την περασμένη χρονιά, όπου το κριτήριό μας αποτελούσε το ποσοστό επαναφοράς των αγορών σε σχέση με τα προπανδημικά δεδομένα. Όπως πάντα έφτασε η πολυαναμενόμενη στιγμή: τα 20 βραβεία του ΔΑΑ προς τις αεροπορικές εταιρείες που κατέγραψαν την πιο επιτυχημένη πορεία ανάπτυξης κατά τη διάρκεια του προηγούμενου έτους, σημειώνοντας σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης και αυξημένα ποσοστά επιβατικής κίνησης στα τακτικά δρομολόγιά τους από και προς την Αθήνα.

Στο τέλος, μεταξύ πολλών και άξιων νικητών, η Aegean τιμήθηκε ως η εταιρεία με την υψηλότερη επιβατική κίνηση στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών το 2023, ενώ στην ίδια κατηγορία τιμητική διάκριση έλαβε η Sky express. Μας χαροποιεί ιδιαίτερα τόσο η προσμονή των αεροπορικών συνεργατών μας για τα αποτελέσματα των επιδόσεων της χρονιάς, όσο και η προβολή με τα δικά τους μέσα και κανάλια επικοινωνίας των αντίστοιχων διακρίσεων, στοιχείο που προσθέτει στο κύρος και την επιτυχία της ετήσιας εκδήλωσής μας.

Να πούμε επίσης ότι και φέτος, το ειδικό βραβείο που έχουμε θεσπίσει για τη ξεχωριστή συνεισφορά σημαντικών προσωπικοτήτων στην προβολή της Αθήνας, το βραβείο «You’re An AΘenian, too!», απονεμήθηκε στον Stefan Merkenhof, ερευνητή της GBR Consulting και εξαιρετικό συνεργάτη μας, για την πολυετή «διερευνητική κίνησή του» στην αθηναϊκή σκακιέρα των επισκεπτών της πόλης!

Και βέβαια, στο πλαίσιο της εντυπωσιακής τελετής απονομής των βραβείων, που κάθε έτος έχει τη δική της ξεχωριστή ψυχαγωγική νότα, τα βραβεία απονεμήθηκαν στις εταιρείες με τη βοήθεια και την ευρηματικότητα των ηθοποιών Δημήτρη Μακαλιά και Ζήση Ρούμπου.

Θα μοιραστείτε μαζί μας μια σύντομη επισκόπηση της αεροπορικής αγοράς της Αθήνας για την προηγούμενη χρονιά; Ποιες οι εκτιμήσεις σας για το 2024;

Όσον αφορά την εξέλιξη της κίνησής μας, η υψηλή ζήτηση αεροπορικών ταξιδιών, παρά τις μακροοικονομικές και γεωπολιτικές προκλήσεις, οδήγησε σε μια ισχυρή ανάκαμψη στην κίνηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών σε σύγκριση με το προ-πανδημίας 2019. Αυτό κορυφώθηκε στο ιστορικό ρεκόρ για το 2023, ξεπερνώντας το όριο των 28 εκατομμυρίων επιβατών, με περισσότερους προορισμούς και αυξημένες συχνότητες.

Ειδικότερα από πλευράς κίνησης, το περασμένο έτος διακινήθηκαν συνολικά μέσω του αεροδρομίου της Αθήνας 28,17 εκατ. επιβάτες, επίδοση αυξημένη κατά 24% σε σύγκριση με το 2022, αλλά και κατά 10,2% σε σύγκριση με το 2019. Παράλληλα, το δίκτυο του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών προσέφερε αεροπορικές συνδέσεις προς 156 προορισμούς σε 57 χώρες, με περισσότερες από 65 αεροπορικές εταιρείες.

Και βέβαια ένας βασικός παράγοντας για τη σημαντική αυτή ενίσχυση της διασυνδεσιμότητας του αεροδρομίου της Αθήνας παραμένει η προσφορά ενός από τα πιο καινοτόμα και ολοκληρωμένα προγράμματα κινήτρων προς τις αεροπορικές εταιρείες διεθνώς, με στόχο να διασφαλίζεται η βιωσιμότητα και η ανάπτυξη της εγχώριας και της διεθνούς κίνησης, ενώ παράλληλα προωθείται στρατηγικά ο «προορισμός Αθήνα» μέσα από ένα ευρύ πλέγμα συνεργασιών και πρωτοβουλιών.

Κοιτώντας μπροστά, το 2024 έχει ξεκινήσει δυναμικά, με διψήφια αύξηση επιβατικής κίνησης σε σχέση με το 2023 και υπάρχει ισχυρή ζήτηση για την Αθήνα. Παρακολουθούμε βέβαια τις γεωπολιτικές εξελίξεις με ιδιαίτερη προσοχή και βέβαια συνεχίζουμε τη στρατηγική ενίσχυσης της διασυνδεσιμότητας της πόλης και της χώρας μας, υποστήριξης των αεροπορικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην Αθήνα και ανάπτυξης δρομολογίων σε αγορές υψηλών δυνατοτήτων.

Πως καταφέρνετε και επιτυγχάνετε μια αμφίδρομη και αποδοτική σχέση με τους αεροπορικούς συνεργάτες σας; Υπάρχει κάποιο… μυστικό;

Νομίζω ότι η απάντηση κρύβεται… στις ενέργειες που στηρίζουν έμπρακτα έννοιες που χρησιμοποιούμε ίσως συχνά, αλλά στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν είναι κενές από νόημα και ουσία: Συνεργασία, Εμπιστοσύνη, Υποστήριξη, Δέσμευση, Ανθρώπινο Πρόσωπο.

Δεν αντιμετωπίσαμε ποτέ τις αεροπορικές εταιρείες με την τυπικότητα μιας επαγγελματικής σχέσης όπου το κάθε μέρος προβάλλει τα δικά του συμφέροντα, αλλά πιστέψαμε στο «μαζί», για την επιτυχία μιας νέας σύνδεσης με οφέλη για τον αεροπορικό συνεργάτη, τους προορισμούς που ενώνονται, και βέβαια τον επιβάτη. Και αυτή η προσέγγισή μας δεν είναι μια εξέλιξη όψιμη, αλλά συνειδητά σταθήκαμε στο πλευρό των αεροπορικών συνεργατών μας και σε εποχές πριν από αρκετά χρόνια πιο δύσκολες για την οικονομία και τον κλάδο, ανταποδίδοντας την εμπιστοσύνη των αεροπορικών συνεργατών μας στην Αθήνα και στο αεροδρόμιό της. Έχοντας πλήρως συνειδητοποιήσει ότι η έναρξη και η συνέχιση ενός αεροπορικού δρομολογίου είναι σημαντική επένδυση στην αγορά μας, είμαστε πάντα έτοιμοι να μοιραστούμε το ρίσκο της επένδυσης αυτής με τον αεροπορικό μας συνεργάτη μέσω στοχευμένων εργαλείων και ενεργειών, και διαμορφώνουμε γερές και σταθερές σχέσεις συνεργασίας βασισμένες στην εμπιστοσύνη.

Προφανώς και τα εταιρικά εργαλεία που έχουμε στη διάθεσή μας είναι ιδιαίτερα αποδοτικά, είτε σε επίπεδο της παροχής στοχευμένων κινήτρων στις αεροπορικές μας εταιρείες είτε σε ό,τι αφορά την πλούσια εργαλειοθήκη μάρκετινγκ και επικοινωνίας που θέτουμε στη διάθεση των συνεργατών μας, προκειμένου να μεγιστοποιήσουν τα αναπτυξιακά τους σχέδια στην αγορά της Αθήνας.

Και βέβαια, πολύ πέραν και εκτός του παραδοσιακού ρόλου ενός αεροδρομίου, συνεχίζουμε να υποστηρίζουμε και να προβάλλουμε την Αθήνα και τη δυναμική της ως προορισμού και να χτίζουμε στα γερά θεμέλια των στρατηγικών συνεργασιών και των συνεργειών μας με όλους τους φορείς και οργανισμούς του τουρισμού και των αερομεταφορών.