Διοργανώνοντας για άλλη μια χρονιά μια «οικογενειακή» συνάντηση με τους βασικούς του συνεργάτες, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών συνέθεσε το «Άρωμα της Αθήνας», παρουσίασε καινοτόμες marketing δράσεις και έδωσε το στίγμα της αεροπορικής αγοράς. Το 2018 αναμένεται να συνεχιστεί η θετική πορεία των τελευταίων ετών, με τον ΔΑΑ να παίζει καθοριστικό ρόλο σε αυτήν.

Το πρωτότυπο concept του 18ου Συνεδρίου Μάρκετινγκ Αεροπορικών Εταιρειών του Αερολιμένα Αθηνών μας περιέγραψε η Ιωάννα Παπαδοπούλου, Διευθύντρια Επικοινωνίας & Μάρκετινγκ του ΔΑΑ, η οποία αναφέρθηκε και στη συνολική marketing στρατηγική του ΔΑΑ, στην πορεία της αεροπορικής αγοράς της Αθήνας και στις τάσεις για την τρέχουσα χρονιά.

MW:Κάθε χρόνο, η διοργάνωση κινείται γύρω από ένα πρωτότυπο και ευφάνταστο concept. Ποιο ήταν το φετινό και ποιο το μήνυμά του;
Ιωάννα Παπαδοπούλου:
Το φετινό, 18ο ετήσιο Συνέδριό μας είχε… «άρωμα ανοιξιάτικης Αθήνας»! Με τίτλο «The PairFUME of the Athenian Spring» και με σαφή αναφορά, αλλά και δημιουργική έμπνευση, από την αεροπορική και τουριστική άνοιξη της Αθήνας, προσφέραμε στους 250 παρευρισκόμενους (αριθμός ρεκόρ) την ευκαιρία να παρακολουθήσουν μια πλούσια θεματική ατζέντα, που αποτέλεσε όπως πάντα αφορμή για μία ουσιαστική «οικογενειακή» συνάντηση μεταξύ του αεροδρομίου και των βασικών συνεργατών του.

«Συναντηθήκαμε» στο Ζάππειο Μέγαρο, όπου, στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο, με τρόπο εικαστικά δημιουργικό και πρωτότυπο, η επιστήμη της αρωματοποιίας και η δημιουργία ενός αρώματος μέσα από την πρόσμειξη βασικών συστατικών, «συνδυάστηκε» με το αεροδρομιακό marketing του ΔΑΑ, το οποίο με τον μοναδικό του τρόπο εδώ και χρόνια, αναδεικνύει όλα εκείνα τα στοιχεία που φέρνουν το «Athenian Spring» στην αεροπορική αγορά μας!

Παράλληλα, επειδή το Συνέδριό μας είναι πάνω από όλα «Αθήνα», στο πλαίσιο των ενοτήτων και των παρουσιάσεων, παρουσιάσαμε την ξεχωριστή νέα πρωτοβουλία μας, το #Hub of Stories, το επόμενο βήμα μας σε μια σειρά καινοτόμων και ουσιαστικών marketing δράσεών μας για την ενίσχυση του προορισμού (όπως πρόπερσι το βιβλίο μας και πέρυσι η ταινία μας που προβλήθηκε και στις «Νύχτες Πρεμιέρας» του Φεστιβάλ Αθηνών). Φέτος λοιπόν, το #Hub of Stories, έχει χαρακτήρα πρωτίστως ανθρωποκεντρικό και βέβαια, όπως πάντα, αθηνοκεντρικό.

Το αεροδρόμιο της Αθήνας, πέραν του ότι είναι ένας κόμβος που ενώνει προορισμούς, σήμερα, περισσότερο από ποτέ στο παρελθόν, είναι ένας «κόμβος ανθρώπινων ιστοριών». Δίνουμε λοιπόν το λόγο στους ανθρώπους, στους επιβάτες μας και στις αθηναϊκές ιστορίες τους, στο πλαίσιο επίσης της ανακήρυξης της Αθήνας ως Παγκόσμιας Πρωτεύουσας Βιβλίου UNESCO για το 2018. Έτσι, στις αρχές του 2019 ένα βιβλίο για την Αθήνα, το αεροδρόμιο, τα ταξίδια – και όχι μόνο – θα είναι το αποτέλεσμα της πρωτοβουλίας αυτής.

Το βιβλίο αυτό θα εκδοθεί, θα πωλείται και τα έσοδα θα χρηματοδοτήσουν μια σειρά δράσεων Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης. Σας καλώ λοιπόν να… μείνετε συντονισμένοι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης του αεροδρομίου μας! Τέλος, στο ίδιο πάντα… «αθηνοκεντρικό πνεύμα», οι εκπρόσωποι των αεροπορικών εταιρειών ψήφισαν τα αγαπημένα τους χαρακτηριστικά αρώματα της αθηναϊκής άνοιξης, συνθέτοντας έτσι ένα νέο μοναδικό άρωμα, το «Άρωμα της Αθήνας». Το Άρωμα αυτό δημιουργείται ήδη και αμέσως μόλις είναι έτοιμο, θα ζητήσουμε από τους αεροπορικούς μας συνεργάτες που αποφάσισαν για τη σύνθεσή του, να αποφασίσουν επίσης για το όνομά του, διαμορφώνοντας έτσι ένα πραγματικό… pairfume!

Πώς εντάσσεται στη συνολική marketing στρατηγική του ΔΑΑ;
Η συνολική marketing στρατηγική μας χαρακτηρίζεται από 2 βασικές αρχές:
– «έξυπνη» και έγκαιρη προσαρμογή στις συνεχώς μεταβαλλόμενες συνθήκες της αγοράς μας και του κλάδου των αερομεταφορών
– στρατηγική «ανάγνωση» των δυνατοτήτων, των ευκαιριών και των κινδύνων της αγοράς και διαμόρφωση εκείνων των συνθηκών και των εργαλείων που θα συμβάλουν στην αντιμετώπιση των κινδύνων αυτών και θα μας οδηγήσουν στο επόμενο αναπτυξιακό βήμα.

Μελετώντας τον κλάδο μας, διαπιστώνουμε ότι, στην παρούσα φάση, οι συνθήκες διεθνώς είναι ευνοϊκές, και ειδικότερα η αγορά μας μέσα από συγκεκριμένα προγράμματα, συνεργασίες και σωστή στρατηγική ζει μια περίοδο «άνθησης». Παράλληλα, στον αεροδρομιακό χώρο υπάρχει μια αίσθηση ανανέωσης, στις υπηρεσίες, στα προϊόντα, στην τεχνολογία. Το φετινό συνέδριό μας εστίασε ακριβώς σε αυτό, αποτυπώνοντας τις μεταβολές αυτές, αλλά και προβάλλοντας τον δικό μας ρόλο, τις πρωτοβουλίες μας και τις στοχευμένες συνεργασίες, των οποίων τα αποτελέσματα δικαιολογημένα μας επιτρέπουν να μιλάμε για «αθηναϊκή άνοιξη», τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τις αερομεταφορές, τον τουρισμό και τις προοπτικές τους.

Η αεροπορική αγορά της Αθήνας έκλεισε με θετικό πρόσημο το 2017; Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν την ανάπτυξή της;
Το 2017 αποτέλεσε μια εξαιρετικά επιτυχημένη χρονιά για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών. Στην πραγματικότητα υπήρξε η καλύτερη χρονιά από το ξεκίνημά του. Η επιβατική κίνηση ξεπέρασε τα 21,7 εκατ. επιβάτες, κατά 1,7 εκατομμύρια επιβάτες δηλαδή σε σχέση με την κίνηση του 2016. Παράλληλα συνεχίστηκε η ανοδική τάση στις αφίξεις των ξένων επισκεπτών, οι οποίες συνολικά κατά την τελευταία τετραετία έχουν παρουσιάσει σημαντική αύξηση της τάξεως του 83%.

Βασικό επίσης στοιχείο της αγοράς παραμένει το γεγονός ότι όχι μόνο συνεχίζει να ανακάμπτει η ελκυστικότητα της Αθήνας ως τουριστικού προορισμού, αλλά πλέον υπάρχει σαφής εικόνα της ανερχόμενης δυναμικής του προορισμού μας και ως διαμετακομιστικού κόμβου – αξίζει εδώ να επισημάνουμε ότι οι επιβάτες που χρησιμοποιούν την Αθήνα ως ενδιάμεσο σταθμό έχουν αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, με συνολικά διψήφια ετήσια ποσοστά αύξησης. Σημαντικό στοιχείο που καθόρισε τη χρονιά που πέρασε ήταν η αύξηση της διασυνδεσιμότητας της πόλης μας με πολύ σημαντικούς υπερπόντιους προορισμούς: τη Νέα Υόρκη, τη Σιγκαπούρη και το Πεκίνο.

Με ποιους τρόπους πιστεύετε ότι συμβάλλει ο ΔΑΑ στην ανάπτυξη των αεροπορικών εταιρειών και του κλάδου γενικότερα;
Προσφέρουμε στους αεροπορικούς συνεργάτες μας εδώ και χρόνια μια… πλήρη εργαλειοθήκη, η οποία εμπλουτίζεται και μεταβάλλεται συνεχώς, σύμφωνα με τις εκάστοτε συνθήκες που επικρατούν και ευρύτερα στον κλάδο, αλλά και ειδικότερα στην αγορά μας.
Ειδικότερα προσφέρουμε:
– Εκτεταμένο σχήμα κινήτρων/εκπτώσεων, αναπτυξιακών και στοχευμένων
– Πλήρη σχέδια προώθησης, προβολής και επικοινωνίας, τα οποία έχουν ως στόχο τη στήριξη των αεροπορικών εταιρειών και την ενίσχυση των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων τους στην αγορά της Αθήνας
– Διεξαγωγή ερευνών, επεξεργασία και παροχή στοιχείων απαραίτητων στις αεροπορικές εταιρείες για τη διαμόρφωση των αναπτυξιακών και επιχειρηματικών αποφάσεών τους
– Ανάληψη πρωτοβουλιών και διαμόρφωση στρατηγικών συμμαχιών για την προβολή της Αθήνας ως τουριστικού προορισμού, προορισμού city-break, αλλά και για την ανάπτυξη θεματικού τουρισμού και επιμέρους αγορών.


Στο πλαίσιο του Συνεδρίου, παρουσιάστηκαν και οι τάσεις που διαμορφώνουν την αεροπορική αγορά το 2018. Θέλετε να μας αναφέρετε τις βασικότερες από αυτές;
Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις των αεροπορικών εταιρειών, το 2018 αναμένεται περαιτέρω επέκταση δικτύου και αύξηση της διασυνδεσιμότητας της πόλης μας, με τη θετική πορεία των τελευταίων χρόνων να συνεχίζεται. Παράλληλα, διαπιστώνουμε ότι οι εταιρείες αξιοποιούν σημαντικά και σε μεγάλο εύρος τα κίνητρά μας, για την υλοποίηση της αναπτυξιακής στρατηγικής τους, όπως φαίνεται φέτος χαρακτηριστικά και από την αύξηση των δρομολογίων από/προς τις «δευτερεύουσες αγορές» («niche routes»), τα οποία, ένας σημαντικός αριθμός εταιρειών εντάσσουν στο δίκτυό τους, αξιοποιώντας το σχετικό κίνητρο του ΔΑΑ.
Συνολικά, 320 επιπλέον εβδομαδιαίες συχνότητες, 24 νέοι προορισμοί, 22 νέες πτήσεις σε ήδη εξυπηρετούμενους προορισμούς, 4 νέες αεροπορικές εταιρείες και μια νέα εταιρεία βάσης για την Αθήνα, συνθέτουν την πολύ καλή εικόνα και της φετινής θερινής περιόδου.

Ο Διεθνής Αερολιμένας επιβραβεύει κάθε χρόνο τις αεροπορικές εταιρείες με την πιο επιτυχημένη αναπτυξιακή πορεία. Τι αξία πιστεύετε ότι έχει η διάκριση για τις εταιρείες αυτές, όταν μάλιστα προέρχεται από έναν τόσο σημαντικό συνεργάτη;
Πράγματι, κάθε χρονιά, στο τέλος των θεματικών ενοτήτων μας επιβραβεύουμε τις αεροπορικές εταιρείες που κατέγραψαν την καλύτερη πορεία στη χρονιά που ολοκληρώθηκε. Είναι μια πρωτοβουλία που και οι ίδιοι οι αεροπορικοί συνεργάτες μας προσδοκούν και αντιμετωπίζουν θετικά, αξιοποιώντας και προβάλλοντας τις βραβεύσεις αυτές σε σημαντικό βαθμό και με τα δικά τους μέσα.

Συνολικά, μπορούμε να πούμε ότι τα αναπτυξιακά βραβεία του αεροδρομίου της Αθήνας προς τις αεροπορικές εταιρείες αποτελούν ένα είδος «χαρτογράφησης» της αγοράς, αποτυπώνοντας την ισχυρή προσήλωση και τα αποτελέσματα των αναπτυξιακών προσπαθειών των αεροπορικών εταιρειών, αλλά και τη δυναμική της διασυνδεσιμότητας και των σπουδαιοτέρων γεωγραφικών αγορών που εξυπηρετούμε. Κυρίως όμως αποτελούν για εμάς μια έμπρακτη απόδειξη για το πώς οι στρατηγικές και η πολιτική μας στους τομείς του αεροδρομιακού marketing και της ενδυνάμωσης της αγοράς της Αθήνας αποδίδουν διαχρονικά καρπούς.

Κλείνοντας, θέλετε να μοιραστείτε μαζί μας τον βασικότερο στόχο του ΔΑΑ για την τρέχουσα χρονιά;
Τα μηνύματα που έχουμε έως τώρα είναι θετικά. Με την προϋπόθεση ότι τα μεγέθη της αγοράς και της οικονομίας δεν θα δοκιμαστούν από αστάθμητους παράγοντες, το 2018 αναμένεται να αποτελέσει ακόμα ένα έτος συνέχισης της βελτίωσης των μεγεθών της εγχώριας αεροπορικής αγοράς, με αύξηση της επιβατικής κίνησης, ενίσχυση του δικτύου των αεροπορικών εταιρειών και ακόμα μεγαλύτερη τόνωση της ελκυστικότητας της Αθήνας ως προορισμού.

Μάλιστα, η πολύ πρόσφατη κορυφαία ανάδειξη του αεροδρομίου μας ως καλύτερου της Ευρώπης στην κατηγορία του (15-25 εκατ. επιβατικής κίνησης) από τον κορυφαίο φορέα μέτρησης της ικανοποίησης επιβατών στον κόσμο (ACI World – ASQ awards), αποδεικνύει και την προσήλωσή μας στη συνεχή παροχή υπηρεσιών και προϊόντων υψηλότατου επιπέδου προς τους επιβάτες μας.

Σε αυτό το πλαίσιο, εμείς θα συνεχίσουμε να υποστηρίζουμε ουσιαστικά τους άμεσους συνεργάτες μας, τις αεροπορικές εταιρείες στα αναπτυξιακά πλάνα τους, ενώ παράλληλα δίνουμε ιδιαίτερη σημασία στην αύξηση της διασυνδεσιμότητας του αεροδρομίου μας, καθώς θεωρούμε ότι υπάρχει πλέον ιδιαίτερη δυναμική την οποία είναι δυνατόν να βελτιώσουμε ακόμα περισσότερο σε συνεργασία με τις αεροπορικές εταιρείες και τους παράγοντες της αεροπορικής και της τουριστικής αγοράς.

ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΤΩΝ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ ΣΤΟ ΦΕΤΙΝΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ
A. Βραβείο για την ταχύτερα αναπτυσσόμενη εταιρεία μεταξύ των 10 εταιρειών που κατέγραψαν την υψηλότερη επιβατική κίνηση το 2017
H Sky Express τιμήθηκε ως η ταχύτερα αναπτυσσόμενη εταιρεία μεταξύ των 10 εταιρειών με την υψηλότερη επιβατική κίνηση στην Αθήνα, το 2017.
Β. Βραβείο για τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες εταιρείες ανά γεωγραφική περιοχή (υψηλότερη ποσοστιαία αύξηση επιβατικής κίνησης 2017/2016)
– Η Sky Express βραβεύθηκε ως η ταχύτερα αναπτυσσόμενη εταιρεία στην αγορά εσωτερικού. Τιμητική διάκριση έλαβε η Olympic Air.
– H Pegasus Airlines τιμήθηκε ως η ταχύτερα αναπτυσσόμενη εταιρεία για την αγορά της Δυτικής Ευρώπης. Τιμητική διάκριση έλαβε η Austrian Airlines.
– Η Ryanair βραβεύθηκε ως η ταχύτερα αναπτυσσόμενη εταιρεία στην αγορά της Ανατολικής Ευρώπης. Τιμητική διάκριση έλαβε η Aeroflot.
– Η Middle East Airlines τιμήθηκε ως η ταχύτερα αναπτυσσόμενη εταιρεία στην αγορά της Μέσης Ανατολής. Τιμητική διάκριση έλαβε η Emirates.
– Η Aegean Airlines τιμήθηκε ως η ταχύτερα αναπτυσσόμενη εταιρεία στην αγορά της Αφρικής. Τιμητική διάκριση έλαβε η Egypt Air.
– Η Air China τιμήθηκε ως η ταχύτερα αναπτυσσόμενη εταιρεία στην αγορά της Ασίας.
– Η Emirates τιμήθηκε ως η ταχύτερα αναπτυσσόμενη εταιρεία στην αγορά της Αμερικής. Τιμητική διάκριση έλαβε η Air Canada.
Γ. Βραβείο για την ταχύτερα αναπτυσσόμενη εταιρεία με εποχικό δρομολόγιο
– Το βραβείο κατέκτησε η Croatia Airlines για τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση της ετήσιας επιβατικής κίνησης κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου 2017. Τιμητική διάκριση έλαβε η Air Baltic.
Δ. Βραβείο για την ταχύτερα αναπτυσσόμενη εταιρεία μεταξύ των νέων εταιρειών
– Η Cobalt βραβεύθηκε ως η ταχύτερα αναπτυσσόμενη νέα εταιρεία στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.
Ε. Βραβείο για την εταιρεία με την καλύτερη επίδοση σε αναπτυσσόμενα δρομολόγια (Thin Route)
– Το βραβείο κατέκτησε η Royal Jordanian για τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση της ετήσιας επιβατικής κίνησής της μέσα στο 2017.
ΣΤ. Βραβείο για τη συνολικά μεγαλύτερη αύξηση επιβατικής κίνησης το 2017
– Η Aegean Airlines τιμήθηκε ως η εταιρεία με τη μεγαλύτερη αύξηση επιβατικής κίνησης στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» για το 2017.
Επίσης:
– Η Aegean Airlines τιμήθηκε ως η δημοφιλέστερη αεροπορική εταιρεία για το 2017 μεταξύ των Ευρωπαίων επιβατών του αεροδρομίου της Αθήνας (πηγή: έρευνα ΔΑΑ, επίσημα ετήσια στατιστικά στοιχεία).
– Η Emirates τιμήθηκε ως η δημοφιλέστερη αεροπορική εταιρεία για το 2017 μεταξύ των υπόλοιπων διεθνών επιβατών του αεροδρομίου της Αθήνας (πηγή: έρευνα ΔΑΑ, επίσημα ετήσια στατιστικά στοιχεία).