O φόρος αυτός θα κατευθύνεται στην ενίσχυση των εφημερίδων και των περιοδικών και, όπως είναι φυσικό, «καλοβλέπεται» από τους εκδότες της Γερμανίας. Το σκεπτικό της πρότασης είναι ότι ο Τύπος πλήττεται από τη δωρεάν δημοσίευση του περιεχομένου του στο Διαδίκτυο, τόσο σε ενημερωτικά sites, όσο και σε μηχανές αναζήτησης. Σύμφωνα με την πρόταση, τα έσοδα θα συγκεντρώνονται και θα αναδιανέμονται από ανεξάρτητο φορέα, όπως ακριβώς συμβαίνει στην περίπτωση των πνευματικών δικαιωμάτων για τους συγγραφείς ή τους μουσικοσυνθέτες.

Παράλληλα, προβλέπεται η προστασία πνευματικών δικαιωμάτων του περιεχομένου των εφημερίδων για έναν χρόνο, ενώ στη συνέχεια η αναδημοσίευση θα μπορεί να γίνεται δωρεάν. Δεν ξέρω πώς σας φαίνεται η πρόταση αυτή. Το σίγουρο είναι ότι ανάλογα της θέσης και του αντικειμένου του καθενός μας η πρόταση αυτή αντιμετωπίζεται διαφορετικά. Γιατί π.χ. ένας εκδότης να είναι κατά; Ή γιατί ένας online publisher του Διαδικτύου να τη δει θετικά; Σε κάθε περίπτωση πάντως, δεν είναι μια πρόταση που μπορεί κάποιος να την προσπεράσει αβασάνιστα. Εκτιμώ ότι κρύβει μέσα της θετικά στοιχεία, αλλά και αρνητικά.

Σε τέτοιες περιπτώσεις αναζητείται η ιδανική φόρμουλα ώστε η τυχόν εφαρμογή ενός τέτοιου νόμου να επιφέρει το μέγιστο των θετικών και το minimum των αρνητικών. Φυσικά και δεν μπορούμε να ξέρουμε την τύχη αυτού του σχεδίου νόμου στη γερμανική βουλή. Νομίζω όμως πως είναι προφανές ότι προέκυψε ως σκέψη από την πρωτοφανή πίεση που δέχονται τα έντυπα στην Ευρώπη, όχι μόνο λόγω της κρίσης, αλλά και λόγω της υψηλής διείσδυσης του Διαδικτύου.

Παράλληλα, έχει ως γενεσιουργό αιτία την άποψη ότι τα έντυπα πρέπει να παραμείνουν ζωντανά πάση θυσία. Θα παρακολουθήσουμε το ζήτημα και μέχρι τότε ας το δουλέψουμε όλο στο μυαλό μας. Ίσως να απασχολήσει προσεχώς και τη χώρα μας.

Mια πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη φιλοξενεί, μεταξύ άλλων, το παρόν τεύχος. Ο Χάρης Φεύγας, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Danone Γαλακτοκομικά Προϊόντα, ο άνθρωπος που δείχνει να αναμορφώνει ουσιαστικά το προφίλ της εταιρείας με τη συνεργασία άξιων συνεργατών, καταθέτει τις απόψεις του για την πορεία της Danone τα τελευταία χρόνια, τους νέους της στόχους, τις νέες καταναλωτικές τάσεις που αναδύονται με την κρίση, τη θέση της εταιρείας έναντι της μάχης τιμών και προσφορών κ.α. Η πορεία της Danone στη χώρα μας εξελίσσεται σε ένα ενδιαφέρον case του πώς μια εταιρεία «απρόσωπη» στο παρελθόν αποκτά ταυτότητα και ισχυρή εικόνα μέσα σε λίγους μόλις μήνες.