Λίγες μέρες πριν την είσοδο του Facebook στο χρηματιστήριο, η General Motors ανακοίνωνε σε μια κίνηση με δραματική συμβολική σημασία, την απόσυρση των 10 εκατ. δολαρίων διαφήμισής της σε αυτό. Η κίνηση αυτή, υπογράμμισε ακόμη πιο έντονα το ερώτημα που ήδη κυκλοφορούσε γύρω από την πραγματική αξία του Facebook ως πληρωμένης διαφημιστικής πλατφόρμας. Ενώ κάποιοι, όπως η Ford, έσπευσαν να πουν ότι ανακηρύσσοντας το Facebook αναποτελεσματικό, απλώς παραδεχόμαστε ότι δεν το κάνουμε σωστά, το γεγονός είναι ότι λίγες αποδείξεις υπάρχουν που να υποστηρίζουν ότι η επί πληρωμή διαφήμιση στο Facebook συνδέεται με πραγματικά, bottom-line αποτελέσματα.

Αυτό που γνωρίζουμε όμως, είναι ότι το Facebook έχει λειτουργήσει ως δημιουργική δύναμη μεταμόρφωσης της διαφήμισης. Και η δημιουργική ιστορία του Facebook δεν έχει ειπωθεί από πληρωμένες διαφημίσεις. Οι καλύτερες καμπάνιες αντιπροσωπεύουν προϊοντική δαπάνη όχι σε χρήμα, αλλά σε ταλέντο και ανάπτυξη και παραγωγή. Δεν συνδέονται με το Facebook σε επίπεδο media buying. Όμως, τα projects αυτά είναι πολύτιμα –τόσο για τη βιομηχανία, όσο και για το ίδιο το FB- βοηθώντας να επαναπροσδιοριστεί ο διάλογος για την επικοινωνιακή προσέγγιση του καταναλωτή.

Οι πλέον αξιοσημείωτες και σημαντικές προσπάθειες marketing στο Facebook, είναι αυτές που βοήθησαν τη βιομηχανία του marketing να κατανοήσει τη φύση των social media, πως μπορεί να μεγιστοποιήσει τα δυνατά του σημεία και την ουσιώδη μετακίνηση από τη μετάδοση προϊοντικών μηνυμάτων, στην πρόσκληση του κοινού να συμμετάσχει στον διάλογο. Εδώ, παρουσιάζονται 5 από τις καλύτερες marketing καμπάνιες στο Facebook.

A&E Parking Wars
Πίσω στο 2007, η Area Code (σήμερα μέλος της Zynga), δημιούργησε το «Parking Wars» για την A&E Television Networks. Στο παιχνίδι αυτό, οι παίκτες είχαν υπό τον έλεγχό τους έναν δρόμο και μερικές θέσεις παρκαρίσματος και προχωρούσαν στα επίπεδα του παιχνιδιού παρκάροντας στους δρόμους των φίλων τους και δίνοντας κλήσεις σε παράνομα παρκαρίσματα. Τόσο αυτό το παιχνίδι, όσο και κάτι αντίστοιχο που η Area Code είχε δημιουργήσει λίγα χρόνια πριν για το «Shark Week» του Discovery Channel,  αποτελούν παραδείγματα διαρκούς engagement. Στο Parking Wars οι συμμετοχές έφτασαν τις 400.000 σε δύο μήνες, με το συνολικό αριθμό χρηστών να ξεπερνά το 1,5 εκατομμύριο. Πρόκειται για ένα από τα πλέον πρώϊμα παραδείγματα ενός πραγματικά social παιχνιδιού, που πραγματικά ενέπλεξε τους χρήστες και τους φίλους τους στο Facebook.

Intel Museum of Me
Το 2011, η Intel επέτρεψε στους χρήστες του Facebook να δημιουργήσουν έναν «ναό» αφιερωμένο στον εαυτό τους και στη συνέχεια να περιηγηθούν εικονικά σε αυτόν. Η Intel και το ιαπωνικό agency Projector, Inc., δημιούργησαν το «Museum of Me», ένα εικονικό αρχείο της κοινωνικής ζωής του χρήστη, που σκοπό είχε να προμοτάρει αθόρυβα τον επεξεργαστή i5. Αφού οι χρήστες συνδέονταν μέσω Facebook, η εφαρμογή «τραβούσε» εικόνες, λέξεις, τοποθεσίες και άλλες πληροφορίες σε ένα τρίλεπτο βίντεο-περιήγηση του χρήστη στο προσωπικό του μουσείο. Ουσιαστικά, η εφαρμογή κάνει μια έκθεση της ζωής του χρήστη, με ένα ιδιαίτερα δυνατό αποτέλεσμα.

Take This Lollipop
Μία από τις πιο ενδιαφέρουσες καμπάνιες στο Facebook (η οποία έχει λάβει σημαντικά βραβεία), αποτελεί μια ιστορία για το ίδιο το Facebook. Εάν κάποιοι βρήκαν το μουσείο της Intel λιγάκι… ανατριχιαστικό, τότε σίγουρα θα αναστατώθηκαν με την εφαρμογή «Take This Lollipop» που δημιούργησε η εταιρεία παραγωγής Tool και ο σκηνοθέτης Jason Zada, για το Halloween. (Ίσως με αυστηρά κριτήρια η συγκεκριμένη εφαρμογή να μην συγκαταλέγεται στις διαφημίσεις…). Η εφαρμογή «προκαλούσε» τους χρήστες να συνδεθούν στο Facebook. Όταν το έκαναν, έμπαιναν στον τρομαχτικό κόσμο ένας μοναχικού ανθρώπου -τον οποίο ενσάρκωσε με… σατανική ψυχραιμία και παράνοια ο Bill Oberst Jr.-, ο οποίος μελετούσε προσεκτικά όλες τις προσωπικές τους λεπτομέρειες και πληροφορίες και ξεκινούσε να τους παρακολουθεί. Εάν το μουσείο της Intel ήταν μια αρτίστικη μετάφραση της κοινωνικής ζωής του χρήστη, το «Lollipop» ήταν το εφιαλτικό σενάριο γύρω από τις ανησυχίες περί προστασίας των προσωπικών δεδομένων…


Burger King Whopper Sacrifice
Άλλη μία κλασική εφαρμογή στο Facebook που αξιοποίησε την καρδιά της φύσης του Μέσου και της σημασίας του για τη ζωή μας. Η εφαρμογή αυτή που δημιούργησε το 2009 η CP+B, επέτρεπε στους χρήστες να «ξεφορτωθούν» φίλους τους, με αντάλλαγμα ένα κουπόνι για ένα Whopper burger. Όπως είπε ο Joel Kaplan, ένας από τους δημιουργούς της καμπάνιας «ήταν ακριβώς τη στιγμή που όλοι οι γνωστοί σου ήταν πια στο Facebook και γινόσουν φίλους με όλους αυτούς τους ανθρώπους και αναρωτιόσουν τί σημαίνει τελικά να είσαι φίλος με όλους online, που οδήγησε στο συμπέρασμα της καμπάνιας: Burger beats buddy». Το Facebook έκλεισε την εφαρμογή όταν ο αριθμός των διαγραφέντων φίλων άγγιξε τις 200.000.

Ikea Facebook Showroom
Για να προωθήσει το άνοιγμα του νέου καταστήματος IKEA στο Μάλμο το 2009, η σουηδική Forsman & Bodenfors δημιούργησε μια απλή καμπάνια σε ένα από τα πιο κρίσιμα και επίφοβα χαρακτηριστικά του Facebook, το photo tagging. Η διαφημιστική έπλασε ένα προφίλ για τον manager του νέου καταστήματος, τον Gordon Gustavsson και σε διάστημα κάποιων εβδομάδων έκανε post 12 φωτογραφίες από τον κατάλογό της. Οι χρήστες του FB μπορούσαν να κάνουν tag σε έπιπλα, χρησιμοποιώντας το ονόμά τους και να τα κερδίσουν. Κάνοντάς το αυτό, δημιουργούσαν τεράστιους «κυματισμούς» στο κοινωνικό τους δίκτυο. Η καμπάνια επικρίθηκε ως ιδιαίτερα εφήμερη, ως «one-off». Ωστόσο, απέσπασε πλήθος βραβείων και κυρίως ήταν μια χαμηλού κόστους και προσιτής τεχνολογίας επίδειξη της αληθινής δύναμης των κοινωνικών δικτύων, ως μηχανισμού για τη συμμετοχική και  consumer-driven διαφήμιση.

…και   5  «hot» Facebook marketing trends
1)
 Περισσότερες και μεγαλύτερες φωτογραφίες.  Οι μάρκες στρέφονται όλο και περισσότερο προς τη φωτογραφία και το βίντεο. Οι φωτογραφίες τα πάνε καλύτερα από τα post απλού κειμένου, ενώ, φωτογραφίες ή βίντεο που συγχρόνως παρακινούν τη δράση του χρήστη, κερδίζουν τριπλάσιο αριθμό σε likes, shares και comments.
2) Πληροφορία σε πραγματικό χρόνο.  Σύμφωνα με το καθιερωμένο μοντέλο διαφήμισης, πρώτα μια καμπάνια βγαίνει στον αέρα, μετά γίνεται η μέτρηση των αποτελεσμάτων και σε κάποιο σημείο, αποφασίζεται εάν δουλεύει τελικά ή όχι. Τα τελευταία engagement metrics του Facebook, προσφέρουν άμεση ορατότητα στην επιτυχία της καμπάνιας. Υπάρχουν brands που κεφαλοποιούν την εξέλιξη αυτή, ενισχύοντας δημοφιλή posts.
3) Marketing & Timeline photo:  Κάποιες μάρκες έχουν συνειδητοποιήσει ότι η τεράστια φωτογραφία στην κορυφή του timeline, μπορεί να χρησιμοποιηθεί διαφημιστικά. Η Subway για παράδειγμα, χρησιμοποίησε το χώρο αυτό για να προωθήσει ένα νέο της σάντουιτς, εκθέτοντας άμεσα το brand στους 13 εκατομμύρια fans της. Κάποιοι άλλοι, χρησιμοποιούν το χώρο για να ενισχύσουν posts και promotions. Το Tide για παράδειγμα χρησιμοποίησε την εικόνα για ένα γιγαντιαίο status update, ζητώντας από τους fans να κλικάρουν για να απαντήσουν στην ερώτηση: «Τί σημαίνει για σένα το κόκκινο, το άσπρο και το μπλε;».
4) «Gamification» των posts.  Η Coca-Cola είναι μία από τις μάρκες που έχουν συνειδητοποιήσει ότι τα status updates μπορούν να χρησιμοποιηθούν για κάτι περισσότερο. Η μάρκα προωθεί τελευταία status updates με url γρίφους και εικονογράμματα, ενώ και η JetBlue για παράδειγμα, ανεβάζει posts σε μορφή «συμπληρώστε τα κενά». Το post της που έλεγε «If your city could be any district, it would be ____. May be the odds be ever in your favor!», απέσπασε 182% περισσότερα σχόλια από τα τυπικά της posts.
5) Πείτε ευχαριστώ δημιουργικά.  Η Kraft Mac & Cheese ευχαρίστησε 4.800 οπαδούς που έκαναν «like» σε post της, με ένα 7λεπτο τραγούδι στο οποίο αναφέρονταν –είτε στα σουπεράκια κάτω από το βίντεο, είτε και μέσα στο τραγούδι- και οι 4.800 fans. Το εν λόγω βίντεο έκανε ρεκόρ σε «Likes» για τη μάρκα. 

Πηγή:
Massable.com, Todd Wasserman