Είναι σπάνιο στις εποχές που ζούμε να συναντάς ανθρώπους χαμογελαστούς, με πνεύμα αισιοδοξίας, θετικούς. Ακόμη πιο σπάνιο είναι η αισιοδοξία αυτή να πηγάζει από πραγματικά δεδομένα και να μην είναι ένα σκέτο ευχολόγιο. Μία τέτοια περίπτωση είναι η εταιρεία Δημοσίων Σχέσεων V+O Communication η οποία φέτος κλείνει τα 10 χρόνια της.

Οι ιδρυτές της, Θωμάς Βαρβιτσιώτης και Γιάννης Ολύμπιος, στον απολογισμό της δεκαετίας κάνουν λόγο για μία εντυπωσιακή πορεία ανάπτυξης, που στηρίχθηκε όμως σε μια καλά μελετημένη στρατηγική. Τα νούμερα τους δικαιώνουν. Από μία εταιρεία 5 στελεχών και 8 πελατών το 2000, η V+O έχει εξελιχθεί σήμερα σε έναν δυναμικό όμιλο με 80 στελέχη, που δραστηριοποιείται σε 5 αγορές, διαθέτει 87 ενεργούς πελάτες και απευθύνεται σε μια αγορά 50 εκατ. καταναλωτών.

Για το μέλλον, η εταιρεία επιλέγει να εστιάσει, παρά τη δύσκολη οικονομική συγκυρία, σε τρεις βασικούς άξονες: Επέκταση σε νέες αγορές, ανταπόκριση σε νέες τάσεις επικοινωνίας και επένδυση στους ανθρώπους της. Προς αυτήν την κατεύθυνση, ενισχύεται η παρουσία της στη ΝΑ Ευρώπη μέσω ίδρυσης γραφείου στην Αλβανία εντός του 2010, ενώ προγραμματίζεται διείσδυση σε επιπλέον αγορές μέσω εξαγοράς το πρώτο εξάμηνο του 2011. Επίσης, σκοπεύει να εστιάσει στους τομείς digital communication, sustainable development και internal communication.

Όσον αφορά στο ανθρώπινο δυναμικό, η V+O είναι από τις λίγες εταιρείες στον χώρο της επικοινωνίας που όχι μόνον δεν έχει μειώσει το προσωπικό της, αλλά έχει προχωρήσει και σε προσλήψεις, ενώ έχει ήδη εισαγάγει και θα αναπτύξει επιπλέον ένα πρόγραμμα εξέλιξης του ανθρώπινου δυναμικού της, το V+O+U. Το πρόγραμμα μεταξύ άλλων περιλαμβάνει εκπαιδεύσεις και on the job training, coaching και mentoring, ενίσχυση leadership skills και περαιτέρω αναβάθμιση του υπάρχοντος συστήματος αξιολόγησης.

«Η καλύτερη άμυνα, είναι η επίθεση…»
«Η αμυντική στάση σε ακινητοποιεί και σταδιακά σε βγάζει “έξω” από το παιχνίδι», μας λένε ο Πρόεδρος της εταιρείας Θωμάς Βαρβιτσιώτης και ο Διευθύνων Σύμβουλος Γιάννης Ολύμπιος. Φυσικά χρειάζεται μεθοδικότητα, προσεκτικοί χειρισμοί και αξιοποίηση των ευκαιριών επισημαίνουν, αναλύοντας τη στρατηγική τους.

Marketing Week: Πώς ξεκίνησε η V+O, κάτω από ποιες συνθήκες και ποια ήταν η «αφορμή»;

Ιδρύσαμε την εταιρεία το 2000, σε μια περίοδο όπου ξεκινούσε μια νέα εποχή για το χώρο της επικοινωνίας. Η μεγάλη κούρσα του χρηματιστηρίου είχε αρχίσει να τελειώνει, υπήρχε η προσδοκία των Ολυμπιακών Αγώνων και γενικότερα διαφαινόταν η ανάγκη για μια μεταστροφή του κλάδου από τις παραδοσιακές δημόσιες σχέσεις, σε πιο στρατηγικές και ολοκληρωμένες προσεγγίσεις. Από τότε πολλά άλλαξαν.

Σήμερα στις συνθήκες της οικονομικής κρίσης που βιώνει η χώρα μας δημιουργείται και πάλι μια ευκαιρία για νέου τύπου εταιρείες επικοινωνίας, που θα λειτουργούν ακόμη πιο στρατηγικά, θα είναι πιο δημιουργικές και καινοτόμες τόσο στην εύρεση ιδεών, όσο όμως και στην υλοποίησή τους. Ταυτόχρονα το νέο σκηνικό απαιτεί εταιρείες περισσότερο διορατικές, ευέλικτες και ικανές να ενσωματώσουν τις νέες digital τάσεις που αναπτύσσονται συνεχώς και πιο έντονα.

Marketing Week: Ποια είναι τα τρία βασικά στοιχεία-συστατικά που πιστεύετε ότι έχουν παίξει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξή της;

Αυτό που μας χαρακτηρίζει από το ξεκίνημά μας είναι ο επαγγελματισμός, η στρατηγική ματιά, ο ενθουσιασμός για τη δουλειά μας, αλλά και η εστίαση στην επίτευξη μετρήσιμων αποτελεσμάτων. Στη διάρκεια του χρόνου τα στοιχεία αυτά μπολιάσθηκαν με δημιουργικότητα, έμπνευση και συσσωρευμένη τεχνογνωσία, τα οποία σε συνδυασμό με μια πολύ δυνατή, ικανή και έμπειρη ομάδα υπήρξαν καθοριστικά για την πορεία της εταιρείας μέχρι σήμερα.

Έχουμε καταφέρει στα 10 αυτά χρόνια να δημιουργήσουμε μια εταιρική κουλτούρα μοναδική για τα ελληνικά δεδομένα, που βασίζεται σε ένα πολύ ισχυρό ομαδικό κλίμα, το οποίο ενισχύεται από το πάθος και την αγάπη όλων μας για αυτό που κάνουμε.

Marketing Week: Στην εποχή της κρίσης, ποια στρατηγική επιλέγετε, «άμυνα», ή «επίθεση»;

Πάντα ήμασταν και είμαστε υπέρ της επίθεσης. Σίγουρα σε μια περίοδο κρίσης απαιτούνται προσεκτικοί χειρισμοί, προγραμματισμός και μεθοδικότητα, αλλά μια αμυντική στάση σταδιακά σε ακινητοποιεί και σε «βγάζει» έξω από το παιχνίδι. Πιστεύουμε στην επιθετική προσέγγιση και στην πλήρη αξιοποίηση των ευκαιριών που θα παρουσιασθούν. Για τον λόγο αυτό σκοπεύουμε μέσα στο 2011 να διευρύνουμε τις χώρες όπου δραστηριοποιούμαστε, αλλά και να εξαπλωθούμε στρατηγικά και συγκροτημένα και σε καινούργιους τομείς της επικοινωνίας.


Οι Δημόσιες Σχέσεις έχουν αλλάξει
Το νέο ρόλο που καλούνται σήμερα να διαδραματίσουν οι Δημόσιες Σχέσεις, σκιαγραφεί η Γενική Διευθύντρια της V+O Communication, Τέτη Κανελλοπούλου. Όπως μας λέει, οι δημόσιες σχέσεις είναι σήμερα σε θέση να ανταποκριθούν ουσιαστικά στις νέες ανάγκες.

Marketing Week: Ποιος πιστεύετε είναι ο ρόλος των δημοσίων σχέσεων στο σημερινό περιβάλλον;

Τέτη Κανελλοπούλου: Στη σημερινή εποχή της κρίσης και των καθημερινών προκλήσεων, οι δημόσιες σχέσεις καλούνται να ξεφύγουν από τον ρόλο της απλής διαμόρφωσης, ενίσχυσης, προστασίας ή προβολής της εικόνας εταιρειών, προϊόντων και οργανισμών. Σε μια εποχή όπου όλα αλλάζουν με ταχύτατους ρυθμούς, η ανησυχίες των πολιτών εντείνονται, ο on line διάλογος ενισχύεται και επεκτείνεται καθημερινά, οι επιχειρήσεις καλούνται να διαχειρισθούν τη συνολική στρατηγική τους τοποθέτηση προς όλους τους stakeholders τους.

Το brand promise τους, το οποίο εκφράζεται καθημερινά τόσο εσωτερικά, όσο και εξωτερικά. Και θεωρώ ότι οι δημόσιες σχέσεις ως κλάδος υπηρεσιών είναι ο μόνος που μπορεί να αντεπεξέλθει ουσιαστικά στη νέα αυτή ανάγκη, λειτουργώντας με στόχευση και ευελιξία ως καταλύτης στην ενίσχυση των σχέσεων μιας εταιρείας, με όλους τους stakeholders της.

Marketing Week: Ποιο θεωρείτε σήμερα ως πολυτιμότερο περιουσιακό στοιχείο της εταιρείας;

Τέτη Κανελλοπούλου: Τα πολυτιμότερα περιουσιακά στοιχεία της εταιρείας μας είναι οι άνθρωποί μας, η δυναμική, οι γεμάτες πάθος ιδέες και ο επαγγελματισμός της ομάδας μας και φυσικά οι πελάτες μας. Οι 87 και πλέον εταιρείες με τις οποίες συνεργαζόμαστε σε όλες τις χώρες δραστηριοποίησής μας (60 από αυτές μόνο στην Ελλάδα), που πιστεύουν σε εμάς, μας στηρίζουν, είναι κοντά μας και μας δίνουν την ευκαιρία και τη δυνατότητα να διαχειρισθούμε projects γεμάτα προκλήσεις, που μας μαθαίνουν πολλά και μας βοηθούν να εξελιχθούμε ως επαγγελματίες.

Με το βλέμμα στραμμένο στο εξωτερικό
Από την ίδρυσή της, η V+O έστρεψε την προσοχή της και στις αγορές του εξωτερικού. Φιλοσοφία της είναι η ανεξάρτητη λειτουργία των θυγατρικών της, υπό την ομπρέλα και κουλτούρα της μητρικής εταιρείας. Η Βιργινία Κορμά, International Business Director της V+O , καθώς και οι Γενικές Διευθύντριες των εταιρειών του εξωτερικού, δίνουν το στίγμα της ανάπτυξης αυτής.

Marketing Week: Ποιο είναι τελικά το ανταγωνιστικό σας πλεονέκτημα και ποια η δική σας, ξεχωριστή φιλοσοφία για την παροχή υπηρεσιών Δημοσίων Σχέσεων στην αγορά που δραστηριοποιείστε;

Βιργινία Κορμά: Με μια λέξη: Οι άνθρωποι. Οι θυγατρικές της V+O λειτουργούν ανεξάρτητα, διατηρώντας ωστόσο τον ισχυρό συνδετικό κρίκο που διασφαλίζει την ανταλλαγή πολύτιμης τεχνογνωσίας και ουσιαστικών πληροφοριών. Με αυτό το μοντέλο λειτουργίας, η φιλοσοφία και η εταιρική κουλτούρα της μητρικής V+O, εμπλουτισμένες με την εις βάθος γνώση των τοπικών αγορών και τον επαγγελματισμό, αλλά και τον ενθουσιασμό των τοπικών ομάδων, εγγυώνται την παροχή ενιαίων ποιοτικά υπηρεσιών επικοινωνίας σε όλο το φάσμα της γεωγραφικής μας δραστηριοποίησης.

Συγκεκριμένα, όπως προκύπτει από την έως σήμερα γεωγραφική μας επέκταση, αναπαράγουμε δημιουργικά το επιτυχημένο μοντέλο της Ελλάδας, προσαρμόζοντάς το στις ιδιαιτερότητες της εκάστοτε αγοράς και αναθέτοντας τη λειτουργία των εταιρειών πάντα σε τοπικό Μάνατζμεντ, το οποίο μας καθοδηγεί στις ανάγκες της κάθε τοπικής αγοράς.

Marketing Week: Τι σημαίνει για εσάς V+O;

Svetlana Savova, General Manager, V+O Bulgaria
V+O σημαίνει για μένα ένα περιβάλλον με όραμα και δημιουργική ατμόσφαιρα για να μοιραστώ ιδέες, οι οποίες μπορούν να εξελιχθούν και να καρποφορήσουν. Είναι σαν club σκεπτόμενων ανθρώπων που είναι αποφασισμένοι να κάνουν τη διαφορά συνολικά και όχι μόνο στο PR. Πιστεύω ότι η έμπνευση αυτή που νιώθουμε όλοι, μεταφράζεται και στις σχέσεις μας με τους πελάτες μας και το έχει αποδείξει η επιτυχημένη μας πορεία.

Marina Svabic, General Manager, V+O Serbia
Είναι μεγάλη τιμή για μένα και την ομάδα μου να είμαστε μέρος του «συστήματος» της V+O. Το ονομάζω «σύστημα» γιατί ο τρόπος που λειτουργούμε είναι βασισμένος στη σύνδεση και τον τρόπο που μοιραζόμαστε τη γνώση μας, την εμπειρία μας, τις νέες τεχνικές PR, τις νέες τάσεις και ιδέες, ανάμεσα σε όλα τα γραφεία και τις ομάδες της V+O. Ένας ακόμα λόγος που αισθάνομαι πραγματικά ξεχωριστά που είμαι μέρος της V+O, είναι οι άνθρωποι. Οι άνθρωποι που ξέρουν πώς να σε καθοδηγήσουν, να σε καταλάβουν και να σε υποστηρίξουν όχι μόνο σε επαγγελματικό επίπεδο, αλλά και σε προσωπικό.

Lori Visa, General Manager, V+O Romania
Η V+O αντιπροσωπεύει για μένα ένα περιβάλλον που μπορεί κανείς να εξελίσσεται ασταμάτητα, να γίνεται καλύτερος και να είναι ταυτόχρονα ο αυθεντικός εαυτός του. Είναι ένα περιβάλλον γνώσης και δημιουργικότητας, αλλά και ομαδικότητας που επιτρέπει να γίνεται συνεχής ανταλλαγή απόψεων και εμπειριών μεταξύ όλων των γραφείων. Σε αυτήν την εταιρεία αισθάνομαι ότι δεν υπάρχει όριο – the sky is the limit.


Marketing Week: Το πελατολόγιό σας αφορά κυρίως σε ελληνικές επιχειρήσεις, ή σε συνεργασίες από την εγχώρια αγορά;

Svetlana Savova, General Manager, V+O Bulgaria
Μόλις το 20% των ενεργών πελατών μας είναι ελληνικές εταιρείες: Globul, Germanos, EKO και Htc, το υπόλοιπο 80% απαρτίζεται από πολυεθνικές εταιρείες οι οποίες έχουν παρουσία στην τοπική αγορά, όπως είναι οι Bayer, Roche, Diageo, Wolf Theiss, Blizoo και άλλες. Η τεχνογνωσία σε διαφορετικούς τομείς της ομάδας της Βουλγαρίας μας επιτρέπει να προσφέρουμε υπηρεσίες επικοινωνίας, οι οποίες καλύπτουν τις ποικίλες ανάγκες των πελατών μας ουσιαστικά και δημιουργικά.

Τρανή απόδειξη το γεγονός ότι η ομάδα της Βουλγαρίας είναι η πρώτη τοπική εταιρεία επικοινωνίας που διαχειρίστηκε με επιτυχία ένα διεθνές επικοινωνιακό project της Bayer για 17 αγορές. Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι παραπάνω από το 70% των πελατών μας συνεργάζεται μαζί μας για τουλάχιστον τρία χρόνια.

Marina Svabic, General Manager, V+O Serbia
Η V+O ξεκίνησε τα πρώτα της βήματα στη Σερβία το 2008. Η πελατειακή μας βάση στην αρχή ήταν ελληνικές επιχειρήσεις, οι οποίες γνώριζαν και εκτιμούσαν την τεχνογνωσία της V+O σε άλλες αγορές, όπως η Coca-Cola Hellenic, η ΕΚΟ, η Τράπεζα Πειραιώς. Στη συνέχεια όμως, αρχίσαμε σταδιακά να κατακτάμε και την τοπική αγορά, όπως το Υπουργείο χωρίς Χαρτοφυλάκιο και Γραφείο Sustainable Development για υποβαθμισμένες περιοχές (Ministry without portfolio and Office for sustainable development of underdeveloped areas), Water Vrnjci, Kompresor.

Επίσης, συνεργαστήκαμε με πολυεθνικές εταιρείες οι οποίες δεν είχαν στον παρελθόν συνεργασία με κανένα γραφείο της V+O, όπως η Mr. Bricolage, η οποία σε συνέχεια της θετικής εμπειρίας στη Σερβία, ξεκίνησε συνεργασία και με τη V+O στη Βουλγαρία.

Lori Visa, General Manager, V+O Romania
H V+O Ρουμανίας ξεκίνησε το 2006 με σχεδόν αποκλειστικά έλληνες πελάτες, όπως οι Cosmote, Γερμανός, Romtelecom. Το 2010 πλέον οι ελληνικές επιχειρήσεις αντιπροσωπεύουν περίπου το 20% των πελατών μας και οι πολυεθνικές, αλλά και τοπικές εταιρείες υπερτερούν. Μερικές από αυτές είναι οι Glaxo, Kraft, La Fontana και πολλές άλλες. Αυτό συνέβηκε σταδιακά και είναι η αντανάκλαση της εμπειρίας της ομάδας στην τοπική αγορά, καθώς και η σταδιακή ωριμότητα της τοπικής εταιρείας.

Επίσης, η εταιρεία ξεχωρίζει όσον αφορά στην τεχνογνωσία στα Social Media η οποία σχετίζεται με τη δυναμικότητα της αγοράς της Ρουμανίας. Αυτήν τη γνώση έχουμε την ευκαιρία να τη μοιραστούμε με όλες τις V+O και να αναπτύξουμε επιτυχημένα νέες υπηρεσίες.


Είπαν για την V+O…
Λένα Λυμπεροπούλου, Government Affairs Director GlaxoSmithKline Greece

Η V+O διακρίνεται για τα στελέχη της και τις αξίες της. Η ομάδα του Healthcare έχει αποτελέσει πραγματικό partner με σταθερά υψηλή ποιότητα υπηρεσιών. Η κατανόηση των αναγκών του πελάτη και η άμεση ανταπόκριση πάντα συνοδευόμενες από όραμα, στρατηγική και εξαιρετική εκτέλεση είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά της V+O.

Δανάη Βούλγαρη, Διευθύντρια Εταιρικών Υποθέσεων S&B Βιομηχανικά Ορυκτά
Η επαφή μου -από την εποχή που ανέλαβα το Τμήμα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης & Επικοινωνίας της S&B- με την ομάδα της V+O που μας υποστηρίζει σε θέματα επικοινωνίας ήταν μεν σύντομη, αλλά αρκούντως διαφωτιστική για τον επαγγελματισμό και την υπευθυνότητα με την οποία διαχειρίζεται κάθε ανειλημμένη υποχρέωση. Εάν, λοιπόν, το μέρος αντικατοπτρίζει το όλον, τότε γίνεται περισσότερο από σαφές γιατί η V+O χαίρει της αναγνώρισης και του σεβασμού πολλών άλλων μελών της ελληνικής επιχειρηματικής κοινότητας, όπως η S&B. Η άμεση και αποτελεσματική ανταπόκριση, καθώς και η σημαντική συνεισφορά των συνεργατών μας από τη V+O στο σχεδιασμό και στην υποστήριξη κατά την υλοποίηση της επικοινωνιακής μας στρατηγικής, έχει καταστεί εκ των ων ουκ άνευ παράγων επιτυχίας και για το δικό μας έργο.

Βασίλης Λώλας, Public Affairs & Communication Director Coca-Cola Τρία Έψιλον Ελλάδας
Αν επιχειρούσα να παρομοιάσω τη σχέση της Coca-Cola Τρία Έψιλον με την V+O, την εταιρεία που βρίσκεται κοντά μας όλα αυτά τα χρόνια, θα έλεγα ότι μοιάζουμε με δύο πολύ στενούς φίλους: μεγαλώσαμε μαζί, μοιραζόμαστε κοινά όνειρα και φόβους, τσακωνόμαστε, γελάμε, μα πάνω απ’ όλα δεν μπορούμε να κάνουμε ο ένας χωρίς τον άλλον. Χρόνια πολλά V+O – και στα 100!

10 χρόνια σε αριθμούς
• 87 ενεργοί πελάτες, 80 στελέχη, παρουσία σε 5 αγορές
• 35% μέσος όρος ετήσιας ανάπτυξης κύκλου εργασιών
• 50 λανσαρίσματα, 12 λανσαρίσματα νέων εταιρειών, 8 rebrandings
• 90% συμμετοχή ιδιωτικού τομέα στο πελατολόγιο
• 3 European Excellence Awards, 14 Ermis, 6 διεθνείς διακρίσεις.

Εταιρική Υπευθυνότητα
Στο πλαίσιο του εορτασμού των δέκα χρόνων της, η V+O Communication σχεδίασε και υλοποιεί πρόγραμμα κοινωνικής ευθύνης, που αποσκοπεί στην υποστήριξη 10 μη κυβερνητικών οργανισμών (ΜΚΟ), οι οποίοι επιλέχθηκαν μετά από ψηφοφορία μεταξύ των εργαζομένων της. Στους 10 ΜΚΟ συμπεριλαμβάνονται μεταξύ άλλων: Act Up, ActionAid, Αρωγή, ΕΛΕΠΑΠ, Make a Wish – (Κάνε μία Ευχή Ελλάδος), Παιδικά Χωριά SOS, WWF και Χατζηκυριάκειο Ίδρυμα Παιδικής Προστασίας.

Στόχος της V+O είναι να συνδράμει μέσα στους επόμενους μήνες κάθε έναν από αυτούς τους ΜΚΟ με έναν τρόπο ο οποίος εμπλέκει τόσο τους εργαζομένους της, όσο και τους πελάτες της. Εθελοντική συμμετοχή σε δράσεις των ΜΚΟ, ανάληψη εργασιών που απαιτούνται στους χώρους τους, επικοινωνιακή υποστήριξη δράσεων, επιμέλεια κειμένων, εντύπων και sites, υποστήριξη στην εξεύρεση χορηγών και στη συγκέντρωση υλικού είναι κάποιοι από τους έμπρακτους τρόπους με τους οποίους η V+O πρόκειται να στηρίξει τους οργανισμούς αυτούς.

Παράλληλα, η V+O θα επιδιώξει την επιπλέον ενίσχυση των 10 αυτών ΜΚΟ από το διευρυμένο πελατολόγιο το οποίο διαθέτει, ενθαρρύνοντας τους πελάτες της να στηρίξουν την προσπάθεια είτε με εθελοντική εργασία των εργαζομένων τους, είτε με υλικοτεχνική υποστήριξη.