O Γιώργος Αδάμης -«Τζακ» για τους φίλους και συνεργάτες- δεν είναι ούτε ο πρώτος ούτε ο τελευταίος αξιόλογος διαφημιστής που έχασε εσχάτως τη δουλειά του. Επιβεβαιώνοντας, ωστόσο την άποψη ότι «οι ικανοί αργά ή γρήγορα ανταμείβονται», ανέλαβε σύντομα τη θέση του Managing Director στο ‘in, ένα διεθνές Δίκτυο ανεξάρτητων διαφημιστικών εταιρειών.

Με αφορμή αυτήν την εξέλιξη, το Marketing Week συνομίλησε μαζί του. Δεν περιορίστηκε, όμως, σε όσα συνέβησαν πρόσφατα. Αντιθέτως, κουβέντιασε μαζί του, μεταξύ άλλων, για τα κακώς κείμενα της ελληνικής Διαφήμισης… Για το ρόλο της στα Βαλκάνια… Για το δίδαγμα εκ Ρουμανίας και τη δύναμη της ιδέας… Για τα πρώτα του χρόνια στη Διαφήμιση… Για την ανάγκη των agencies να επενδύσουν στα στελέχη τους… Και για τον πλέον χαρισματικό διαφημιστή με τον οποίο είχε την τύχη να συνεργαστεί…

Marketing Week: Ένας Έλληνας, Managing Director σε ένα Δίκτυο ανεξάρτητων διαφημιστικών εταιρειών, το οποίο έχει παρουσία σε 96 χώρες; Δεν είναι κάτι που συνηθίζεται…

Γιώργος «Τζακ» Αδάμης: Όλα άρχισαν το 2009 όταν, εκπροσωπώντας την Ashley για την ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων, έδωσα το «παρών» στο ετήσιο συνέδριο του ‘in στη Νέα Υόρκη. Εκεί, ο αμερικανός Πρόεδρος του δικτύου ανακοίνωσε την παραίτησή του. Υπήρχαν δύο παρατάξεις οι οποίες, δίχως να το περιμένω, επέλεξαν να ψηφίσουν ένα στέλεχος απολύτως «καθαρό», που δεν γνώριζε τι αντιπροσωπεύει η κάθε πλευρά. Εμένα! Έτσι, από τη μία μέρα στην άλλη, έγινα Πρόεδρος του ‘in…

Και δεν το μετάνιωσα καθόλου. Ήταν καταπληκτική εμπειρία αυτά τα δυόμισι χρόνια. Έστω και αν είχα την ατυχία να ασκήσω καθήκοντα εν μέσω της παγκόσμιας κρίσης.

Marketing Week: Πώς καταλήξατε, λοιπόν, στη θέση του Managing Director;

Γιώργος «Τζακ» Αδάμης: Όταν αποχώρησα από την Ashley, τους ενημέρωσα ότι πρέπει να παραιτηθώ από Πρόεδρος -βάσει καταστατικού, ήμουν υποχρεωμένος να το κάνω. Φαίνεται, όμως, ότι είχαν μείνει πολύ ικανοποιημένοι από τη θητεία μου. Διότι άμεσα εξέφρασαν την επιθυμία να βρούμε έναν άλλο τρόπο συνεργασίας. Αυτό που μου πρότειναν ήταν να αντικαταστήσω τον ιδρυτικό Managing Director του δικτύου, ο οποίος θα άφηνε κενή τη θέση έπειτα από 22 χρόνια.

Ήταν συγκινητική η πρότασή τους. Χάρηκα πολύ. Διότι, ήταν μία ευχάριστη εξέλιξη σε μία εποχή, όπου εξαιτίας της ηλικίας μου αλλά και της κρίσης, προβληματιζόμουνα ιδιαίτερα για το τι μέλλει γενέσθαι. Είχα άκουσα τη λέξη «απολύεσαι», βλέπετε…

Marketing Week: Ποιες είναι οι κύριες αρμοδιότητές σας; Τι περιμένουν από εσάς τα μέλη του δικτύου;

Γιώργος «Τζακ» Αδάμης: Βασική μου αρμοδιότητα είναι πλέον να εποπτεύω τις σχέσεις των μελών τόσο μεταξύ τους, όσο και με το Δίκτυο. Όπως επίσης οφείλω να φροντίζω για τη διοργάνωση του ετήσιου συνεδρίου μας και των επιμέρους τοπικών εκδηλώσεων, να επιμελούμαι την έκδοση του δεκαπενθήμερου newsletter και, γενικότερα, να επιβλέπω τις συνεργασίες για τα διάφορα projects που αναλαμβάνει το ‘in.

Marketing Week: Και ο στόχος σας ποιος είναι; Η περαιτέρω εξάπλωση του δικτύου ανά την υφήλιο;

Γιώργος «Τζακ» Αδάμης: Η πρώτη απόφαση που πήρα ως Πρόεδρος ήταν να αλλάξω την ταυτότητα του ‘in. Ήμαστε πάρα πολύ ευτυχείς που έχουμε ως μέλος του δικτύου μία από τις καλύτερες εταιρείες branding στον κόσμο, την Brandia Central.

Αυτή, λοιπόν, ανέλαβε όλο το εγχείρημα της αλλαγής του DNA μας. Πλέον, στόχος μου είναι, πράγματι, να μεγαλώσουμε το Δίκτυο και να το κάνουμε πιο γνωστό. Να «αναγκάσουμε» τις εταιρείες-μέλη μας να βάζουν το λογότυπό μας στις business cards τους γιατί θα το θεωρούν τιμητικό. Ήδη κάποιες το έχουν κάνει… Μάλιστα, μία εταιρεία στο Αζερμπαϊτζάν ονομάστηκε LookIn, χρησιμοποιώντας ακόμα και ίδια γραμματοσειρά με τη δική μας.


Marketing Week: Η Ashley & Holmes είναι το μοναδικό ελληνικό agency που ανήκει στο ‘in. Για ποιον λόγο αξίζει να συμμετάσχουν και άλλες διαφημιστικές από την εγχώρια αγορά;

Γιώργος «Τζακ» Αδάμης: Υπάρχουν αρκετοί λόγοι για τους οποίους αξίζει μια εταιρεία, ελληνική ή μη, να ενταχθεί στο Δίκτυο.

Ο πρώτος είναι το γεγονός ότι όλοι μας θέλουμε, λίγο ή πολύ, να ανήκουμε κάπου.

Ο δεύτερος λόγος είναι για να διατηρήσεις τους πελάτες σου. Τι εννοώ; Όταν ένας πελάτης σου αποφασίσει να επεκταθεί σε μία χώρα στην οποία εσύ δεν δραστηριοποιείσαι, τότε αναπόφευκτα θα συνεργαστεί και θα δώσει μέρος των κονδυλίων του σε κάποιο άλλο agency που ίσως έχει γραφεία και στη δική σου χώρα. Αυτό δεν θα συμβεί εάν ανήκεις στο ‘in.

Ο τρίτος λόγος είναι ότι μπορεί να είσαι εσύ η εταιρεία που θα αναλάβει τον πελάτη κάποιου άλλου μέλους από το εξωτερικό.

Ο τέταρτος λόγος έχει να κάνει με τη σημαντική πληροφόρηση που λαμβάνεις από όλο τον κόσμο: Εκπαίδευση, σεμινάρια, newsletter…

Και ο πέμπτος λόγος θα έλεγα ότι είναι η δυνατότητα για ανέξοδη δημιουργία τμημάτων μέσα στην εταιρεία σου. Και αυτό γιατί μπορείς να φτιάξεις, για παράδειγμα, ένα τμήμα PR ή ένα τμήμα Digital, έχοντας ως εξωτερικούς συνεργάτες τα ανάλογα agencies από άλλες χώρες. Αυξάνεις, δηλαδή, τα πεδία δραστηριότητάς σου χωρίς να απαιτείται ιδιαίτερη επένδυση.

Marketing Week: Τον Ιούνιο επικρατήσατε με την Ashley στο spec του Υπουργείου Τουρισμού της Μάλτας, μα ένα μήνα μετά απολυθήκατε. Σίγουρα δεν περιμένατε αυτήν την εξέλιξη, έτσι;

Γιώργος «Τζακ» Αδάμης: Δεν μπορώ να εξηγήσω γιατί απολύθηκα και, για να πω και την αλήθεια, δεν έμαθα ποτέ τον λόγο. Ελπίζω η αιτία να ήταν η οικονομική κρίση. Συμβαίνουν αυτά πάντως. Η κατάσταση στην Ελλάδα είναι πολύ ρευστή. Βλέπουμε όλοι τι γίνεται σε καθημερινή βάση.

Marketing Week: Προφανώς η αγορά έχει βιώσει και πολύ καλύτερες μέρες. Πώς κρίνετε την ελληνική Διαφήμιση σήμερα;

Γιώργος «Τζακ» Αδάμης: Η ελληνική Διαφήμιση ζει σε ένα «πεθαμένο» σύστημα. Ένα σύστημα μιντιακό, το οποίο, αντί να δίνει έμφαση στις ιδέες και στα αποτελέσματα, εστιάζει εντελώς λανθασμένα στο πόσα θα ξοδέψει ο πελάτης στα Μ.Μ.Ε. Οι ευρωπαϊκές αγορές έχουν προχωρήσει. Εμείς, όμως, όχι. Το σύστημα έχει «πεθάνει», εν τούτοις οι περισσότερες εταιρείες, επειδή δεν γνωρίζουν πώς να δουλέψουν αλλιώς, κρατιούνται απεγνωσμένα πάνω του. Είναι τόσο λάθος.

Marketing Week: Αν ερχόταν ένα agency και πρότεινε κάτι διαφορετικό, ποια θεωρείτε ότι θα ήταν η αντιμετώπιση των διαφημιζόμενων;

Γιώργος «Τζακ» Αδάμης: Είμαι σίγουρος ότι θα πετύχαινε. Υπάρχουν κάποιες εταιρείες, οι οποίες έχουν αλλάξει. Δουλεύουν με flat fee, δουλεύουν με all in one…Δεν έχουν Media. Είναι τυχαίο που είναι από τις λίγες που δεν χρωστούν και δεν τους χρωστούν; Σε πολλές διαφημιστικές επικρατεί χαμός. Αν ερχόταν ένας ξένος σε αυτήν την αγορά, θα τρελαινόταν. Οι έλληνες οικονομικοί διευθυντές είναι «μάγοι».

Marketing Week: Άρα οι ανακατατάξεις και οι εξελίξεις είναι αναπόφευκτες;

Γιώργος «Τζακ» Αδάμης: Οπωσδήποτε. Εδώ είδαμε σε πολυεθνική τι έγινε. Νομίζω ότι οι επόμενοι μήνες θα είναι ακόμα χειρότεροι. Κάποιες εταιρείες θα συγχωνευτούν, άλλες θα κλείσουν… Παρατηρώ ότι, εσχάτως, πολλοί διαφημιστές που έχασαν τη δουλειά τους, ανοίγουν μικρές εταιρείες και παίρνουν αρκετές δουλειές. Διότι, ο μέσος πελάτης έχει βαρεθεί πια αυτό το σύστημα…

Marketing Week: Αν σας ανέθετε κάποιος να ανοίξετε ένα καινούργιο agency, ποια είναι τα στοιχεία που θα επιδιώκατε να έχει; Ποια είναι, εν ολίγοις, τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει ένα agency για να πετύχει στην Ελλάδα σήμερα;

Γιώργος «Τζακ» Αδάμης: Πρώτα από όλα, ο ρόλος του Διαφημιστή αλλάζει. Οι θέσεις και οι αρμοδιότητες είναι δυσδιάκριτες.

Δεν ισχύει πλέον το «εγώ είμαι κειμενογράφος» και «εγώ ασχολούμαι με το Client Service»… Πρέπει να είσαι λίγο από όλα. Να έχεις την ικανότητα να κάνεις πολλά διαφορετικά πράγματα. Μια σημαντική παράμετρος είναι αυτή. Τι άλλο; Ξεχνάμε ότι η Διαφήμιση είναι στρατηγική και δημιουργικότητα. Αυτά τα δύο. Άρα, σίγουρα θα στελέχωνα το agency μου με έναν ικανό δημιουργικό και έναν καλό στρατηγικό.

Και μετά θα έπαιρνα και όποιον έκριναν αυτοί απαραίτητο για να είναι παραγωγικοί και αποτελεσματικοί. Στρατηγική και δημιουργικότητα. Μόνο. Media;

Εξωτερικά. Κάποιος άλλος. Δεν είναι δουλειά της διαφημιστικής εταιρείας τα Media. Και δεν πρέπει τα agencies να πληρώνονται για τη μιντιακή τους απασχόληση. Πρέπει να πληρώνονται για την ιδέα και της αποτελεσματικότητα της ιδέας τους.


Marketing Week: Έχετε δηλώσει επανειλημμένα ότι η Ελλάδα θα έπρεπε να είναι «Σημαιοφόρος» της Διαφήμισης στα Βαλκάνια και όχι κομπάρσος. Ποια είναι η δική σας εξήγηση;

Γιώργος «Τζακ» Αδάμης: Νομίζω ότι ο ρόλος μας στα Βαλκάνια επηρεάστηκε από τη φιλοσοφία που προανέφερα. Όπως στην ελληνική αγορά εστιάζουμε στο οικονομικό κομμάτι της Διαφήμισης και όχι στο δημιουργικό, το ίδιο κάναμε εισερχόμενοι και στα Βαλκάνια. Βασιστήκαμε στα deals. Μάθαμε στη Βουλγαρία και στη Ρουμανία πώς θα κάνουν τα deals με τα Media.

Marketing Week: Στα χρόνια της ευμάρειας δεν δόθηκε, λοιπόν, η απαιτούμενη έμφαση στη δημιουργικότητα…

Γιώργος «Τζακ» Αδάμης: Όχι. Προτιμήσαμε να «μεταλαμπαδεύσουμε» στους Βαλκάνιους τις κακές μας συνήθειες. Να δούμε πώς θα βγάλουμε λεφτά από την υπόθεση. Η διαφορά είναι, όμως, ότι πολλοί λαοί -οι Βούλγαροι, οι Ρουμάνοι και ειδικά οι Σέρβοι- έχουν μία ιδιαίτερη κουλτούρα στο θέμα της τέχνης και της δημιουργικότητας.

Έχουν, για παράδειγμα, εντυπωσιακή παιδεία σε τομείς όπως η καλλιγραφία και η τυπογραφία. Σε όποιο χωριό και αν πας, οι επιγραφές στα μαγαζιά θα έχουν κάτι να σου πουν. Θα είναι μελετημένες. Κάτι που δεν ισχύει φυσικά στην Ελλάδα. Εδώ επικρατεί μία προχειρότητα. Παντού, όχι μόνο στις διαφημιστικές.

Marketing Week: Φέτος η McCann Erickson Ρουμανίας σάρωσε τα βραβεία. Όχι μόνο στο Golden Drum, αλλά και στο Φεστιβάλ Δημιουργικότητας των Καννών. Γνωρίζετε τον Adrian Botan. Τι μπορεί να διδαχθεί η ελληνική Διαφήμιση από την επιτυχία του;

Γιώργος «Τζακ» Αδάμης: Το αφεντικό του Botan επένδυσε πραγματικά στη δημιουργικότητα. Βρήκε έναν ταλαντούχο άνθρωπο, τον εμπιστεύτηκε 100% και οδήγησε την εταιρεία σε απίστευτα επίπεδα δημιουργικότητας. Και τα αποτελέσματα είναι αυτά που χαρήκαμε, ως Βαλκάνιοι, στο Φεστιβάλ των Καννών.

Καταπληκτικές δουλειές. Και στην Ελλάδα, όμως, τα αποτελέσματα είναι εξαιρετικά όποτε επενδύουν τα agencies στη δημιουργικότητα. Θυμάστε τη Spot πριν έρθουν ο Λιαρμακόπουλος και ο Ευμορφίας; Όταν εμπιστεύεσαι ανθρώπους με όραμα, τα αποτελέσματα είναι αμέσως εμφανή.

Marketing Week: Μεταξύ άλλων είστε και Πρεσβευτής της Ελλάδας στο Golden Drum Festival. Το Φεστιβάλ μπήκε πλέον σε μια νέα φάση. Ωστόσο, για άλλη μία χρονιά, ο κόσμος φάνηκε να λιγοστεύει…

Γιώργος «Τζακ» Αδάμης: Φέτος αναγκάστηκα να μην το παρακολουθήσω για πρώτη φορά έπειτα από 8 χρόνια. Τις ίδιες μέρες γινόταν το συνέδριο του ‘in στη Βιέννη, κατά τη διάρκεια του οποίου θα αναλάμβανα και επισήμως καθήκοντα Managing Director. Πάντως, είχα επικοινωνία με τους Πρεσβευτές άλλων χωρών και μάθαινα τα νέα. Η μειωμένη προσέλευση οφείλεται αποκλειστικά σε οικονομικούς λόγους. Δεν έχει να κάνει με την αλλαγή του Μάνατζμεντ. Οι βασικοί πελάτες του Φεστιβάλ είναι τα Βαλκάνια, μία περιοχή η οποία εξακολουθεί να μαστίζεται από την κρίση.

Marketing Week: Παρά τις 8 συμμετοχές σε shortlists, η Ελλάδα δεν κατάφερε να αποσπάσει κάποιο βραβείο. Τελικά οι διακρίσεις μας είναι λίγες στο συγκεκριμένο Φεστιβάλ επειδή το επίπεδο της ελληνικής Διαφήμισης δεν είναι τόσο υψηλό; Ή μήπως έχει να κάνει με το γεγονός ότι δεν στέλνουμε αρκετές συμμετοχές;

Γιώργος «Τζακ» Αδάμης: Το δεύτερο. Το σνομπάρουμε το Golden Drum. Πολλές διαφημίσεις μας θα μπορούσαν να έχουν βραβευτεί, αλλά επιλέξαμε να μην τις στείλουμε. Σνομπάρουμε αυτήν την αγορά. Όμως, τα Βαλκάνια έχουν αρχίσει πλέον να διακρίνονται και στις Κάννες, κάτι που εμείς δεν το έχουμε καταφέρει. Δεν δικαιούμαστε, λοιπόν, να τα υποτιμάμε. Όπως συμβαίνει σε αρκετούς τομείς, έτσι και στη Διαφήμιση, θεωρούμε ότι είμαστε οι καλύτεροι. Τι να μας πουν οι «γείτονες» που ασχολούνται μόλις λίγα χρόνια με τη Διαφήμιση, ενώ εμείς έχουμε συμπληρώσει πάνω από 60 χρόνια; Όμως, αυτοί παίρνουν τώρα Lions…

Marketing Week: Είστε πολυπράγμων και επιτυχημένος. Ποια είναι η συμβουλή που θα δίνατε στον γιο σας εάν ερχόταν και σας έλεγε «μπαμπά, θέλω να πετύχω στην αγορά της Διαφήμισης»;

Γιώργος «Τζακ» Αδάμης: Πρέπει να το αγαπάς. Είναι πάρα πολύ βασικό αυτό. Γιατί το λέω αυτό; Διότι βλέπω κόσμο, ο οποίος, αφού πετύχει, αρχίζει να ασχολείται με άλλα πράγματα. Με εστιατόρια, με ναυτιλιακά… Κάτι που δείχνει ότι ίσως τελικά η Διαφήμιση να ήταν γι’ αυτούς ένα «όχημα» για να φτάσουν μέχρι εδώ. Η Διαφήμιση, όμως, δεν είναι «όχημα». Είναι αγάπη… Εγώ θυμάμαι τον εαυτό μου πιτσιρικά να λέω ότι θέλω να γίνω διαφημιστής όταν μεγαλώσω.

Marketing Week: Σπουδάσατε, όμως, Μάρκετινγκ και αρχίσατε την καριέρα σας στην αντίπερα όχθη, αυτή των διαφημιζόμενων…

Γιώργος «Τζακ» Αδάμης: Το 1990, όταν άνοιξε η αγορά της Ανατολικής Ευρώπης, δούλευα για την Παπαστράτος. Αρχίσαμε να πουλάμε μεγάλες ποσότητες τσιγάρων σε χώρες όπως η Ρουμανία και η Βουλγαρία. Εκεί, δεν υπήρχαν διαφημιστικές εταιρείες. Βγάλαμε, λοιπόν, budget για να προωθήσουμε τα προϊόντα μας σε αυτές τις αγορές, μα δεν μπορούσαμε να κάνουμε τίποτα! Οπότε, αφού δεν υπήρχαν διαφημιστικές, αποφάσισα, με την έγκριση της διοίκησης, να «δημιουργήσω» μία…

Marketing Week: Πήγε, δηλαδή, το βουνό στον Μωάμεθ…

Γιώργος «Τζακ» Αδάμης: Ακριβώς. Φτιάξαμε ταινίες βασισμένες σε σενάριο δικό μου. Κάναμε casting, επιλέγοντας σκηνοθέτες που δεν είχαν ξαναδεί διαφήμιση στη ζωή τους. Πηγαίναμε στην Τηλεόραση για να αγοράσουμε χρόνο και δεν ήξεραν πώς να τον πουλήσουν. Βάζαμε αφίσες σε δρόμους, σε λεωφορεία… Ουσιαστικά, ήταν σαν να είχαμε στήσει τη δική μας διαφημιστική.

Τα χρόνια πέρασαν και πλέον ασχολούμουν πιο πολύ με το διαφημιστικό κομμάτι παρά με το πελατειακό. Έτσι, κάποια στιγμή ήρθε η DDB, η διαφημιστική εταιρεία που είχαμε στην Ελλάδα, και μου είπε: «αντί να τα κάνεις όλα αυτά ερασιτεχνικά, δεν τα κάνεις καλύτερα επαγγελματικά»;

Marketing Week: Μετά την DDB, ακολούθησαν η Fortune και η Ashley…

Γιώργος «Τζακ» Αδάμης: Στη DDB έμεινα 5-6 χρόνια και δημιουργήσαμε νέες εταιρείες σε Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουκρανία, Κροατία, Κύπρο, Σκόπια και Σερβία… Ήταν η πρώτη μου ουσιαστική επαφή με τη Διαφήμιση και ήμουνα πολύ χαρούμενος γι’ αυτό. Όμως, τα χρόνια της Fortune ήταν τα καλύτερά μου χρόνια. Απίστευτα δημιουργικά. Ο κόσμος, η ατμόσφαιρα… Θεωρώ ότι ήμασταν ό,τι καλύτερο υπήρχε εκείνη την εποχή στην Ελλάδα. Και η New Moment, με την οποία συνεργαζόμασταν, ήταν η κορυφαία εταιρεία στα Βαλκάνια.


Marketing Week: Έχετε συμπληρώσει 16 χρόνια σταδιοδρομίας στη Διαφήμιση. Έχετε μετανιώσει για κάτι;

Γιώργος «Τζακ» Αδάμης: Θα ήθελα πάρα πολύ να άρχιζα τώρα την καριέρα μου. Όταν έπιασα δουλειά στη DDB, δεν ήξερα πολλά πράγματα. Δεν με εκπαίδευσαν, δεν μου εξήγησαν τι ακριβώς είναι η Διαφήμιση. Μπήκα εμπειρικά. Τότε η DDB ήταν υποχρεωμένη να ανοίγει διαφημιστική εταιρεία 6 μήνες πριν από τον ερχομό των McDonald’s στην εκάστοτε χώρα. Οπότε, έφτιαχνα ένα agency για έναν συγκεκριμένο πελάτη. Ήξερα μόνο για McDonald’s και Παράστρατο. Τίποτα άλλο.

Marketing Week: Οι νέες τεχνολογίες έχουν εμπλουτίσει τη «φαρέτρα» των δημιουργικών. Είναι διαφορετική, όμως, τελικά η Διαφήμιση σε σχέση με εκείνα τα χρόνια;

Γιώργος «Τζακ» Αδάμης: Τότε δεν είχαμε Internet, δεν είχαμε PC. Τώρα πας στο γραφείο και το βλέμμα σου είναι καρφωμένο στην οθόνη. Αναρωτιέμαι… Τότε, τι κάναμε; Κοιταζόμασταν μεταξύ μας; Για να απαντήσω, πάντως, στο ερώτημά, λίγο-πολύ το ίδιο πράγμα είναι. Τα στελέχη της Διαφήμισης ήταν και παραμένουν ιδιαίτερα… Η Διαφήμιση έχει το εξής τρομερό χαρακτηριστικό: Ο πελάτης θεωρεί ότι εσύ ξέρεις κάτι παραπάνω από αυτόν για τη δουλειά του. Κάτι που είναι αδύνατον.

Διότι, εσύ έχεις τόσους και τόσους πελάτες. Και όμως, πιστεύουν ότι ξέρεις περισσότερα και σε ρωτούν πράγματα, τα οποία συχνά δεν έχουν σχέση με τη Διαφήμιση. Και εσύ πρέπει να απαντάς σε αυτές τις ερωτήσεις. Πρέπει να είσαι διαρκώς σε εγρήγορση. Άρα -και αυτό είναι το θετικό- δεν πρόκειται ποτέ να βαρεθείς. Πρέπει να είσαι εκπαιδευμένος. Nα διαβάζεις περιοδικά και εφημερίδα, βιβλία, να «σερφάρεις» στο Internet, να παρακολουθείς ταινίες…

Marketing Week: Πριν λίγες μέρες ο Γιώργος Παπανδρέου προέτρεψε τους νέους να μην εγκαταλείψουν την Ελλάδα. Με δεδομένες τις οικονομικές δυσκολίες, πώς μπορούν άραγε τα ελληνικά agencies να κρατήσουν τα αξιόλογα στελέχη τους; Τι κίνητρα μπορούν να τους προσφέρουν;

Γιώργος «Τζακ» Αδάμης: Τι δεν κάνει η διαφημιστική; Το έχουμε συζητήσει και μεταξύ μας αρκετές φορές. Πόσους έχουν στείλει οι ελληνικές εταιρείες τα τελευταία χρόνια στο Golden Drum; Έχω μιλήσει με πάρα πολλούς διαφημιστές. Και όλοι τους θα ήθελαν σαν τρελοί να παρακολουθούν φεστιβάλ και συνέδρια. Ακόμα και στις εποχές των παχιών αγελάδων, όμως, ελάχιστες εταιρείες τους έκαναν τη «χάρη» να τους στείλουν για εκπαίδευση, να επενδύσουν στην επιμόρφωσή τους.

Αυτό είναι. Ανοίξτε τους τα μάτια. Δείξτε τους ότι νοιάζεστε για την εκπαίδευσή τους. Τα στελέχη γνωρίζουν ότι πρέπει να δεχτούν μείωση στον μισθό τους κατά 10-15% και δεν φέρνουν αντίρρηση. Δώστε τους, λοιπόν, και εσείς κάτι πίσω.

Κερδίσαμε τον διαγωνισμό στη Μάλτα και επέτρεψαν μόνο σε ένα άτομο να έρθει μαζί μου. Έπρεπε να είχαν έρθει όλοι όσοι συνέβαλαν σε αυτήν την επιτυχία. Αντίστοιχα, είμαι Πρεσβευτής στο Golden Drum. Δώστε την ευκαιρία σε στελέχη σας να παρακολουθήσουν το Φεστιβάλ. Πόσους στέλνουν; Άσε καλύτερα… Μου λένε «δεν έχουμε το χρόνο τώρα», «έχουμε το τάδε spec»… Ποιο spec; Θέμα οργάνωσης είναι.

Marketing Week: Η επόμενη μέρα φαντάζει δύσκολη και γεμάτη προκλήσεις τόσο για τη χώρα, όσο και για την ελληνική Διαφήμιση. Ποια θεωρείτε ότι θα πρέπει να είναι η προτεραιότητα των agencies προκειμένου να διεκδικήσουν με αξιώσεις ένα καλύτερο αύριο;

Γιώργος «Τζακ» Αδάμης: Αυτό που είπα πριν. Αποτελεσματικότητα. Δούλεψε με αποτελεσματικότητα. Πάρε ένα προϊόν, πήγαινε και χτύπα την πόρτα του πελάτη και πες του: «έχω μία ιδέα για να κάνω το προϊόν σου να πουλήσει περισσότερο». Ιδέες. Πούλα ιδέες. Μόνο αν το κάνεις αυτό, θα πετύχεις. Αλλά καν’ το proactively κιόλας. Πάρ’ το και δούλεψε το. Και πήγαινε κάνε μία παρουσίαση στον πελάτη. «Κύριε, το προϊόν σου είναι αυτό. Το γουστάρω και πιστεύω ότι με αυτόν τον τρόπο θα πετύχουμε πολλά…». Μπορείς να το κάνεις; Νομίζετε ότι τον ενδιαφέρουν τον πελάτη το spec και τα Media; Αυτό που θέλει είναι να πουλήσει.

Στο μυαλό του Τζακ Αδάμη

  • Ο πιο χαρισματικός δημιουργικός με τον οποίο συνεργάστηκα:
    O Dragan Sakan. Ο «Saki» ήταν ο πιο δημιουργικός άνθρωπος που γνώρισα. «Μία σχεδόν μυθική φυσιογνωμία», όπως έγραψε κάποτε το Advertising Age.
  • Η συμβουλή που ποτέ δεν θα ξεχάσω:
    «Whatever you do, do it with style!»
  • Το βιβλίο που θα έπαιρνα μαζί μου σε ένα ερημικό νησί:
    To «Fever pitch» του Nick Hornby!