Η «εθνική» υπόθεση είναι η περίπτωση του «Γέροντα Παστίτσιου» στο Facebook που πυροδοτήθηκε από την τρολιά με το «θαύμα» στις Σέρρες και που σε κάποια φάση συμπεριέλαβε και τη Χρυσή Αυγή και τη σχετική επερώτησή της στη βουλή. Και παρόλο που τον τελευταίο καιρό οτιδήποτε περιλαμβάνει τη Χρυσή Αυγή γίνεται (και δικαίως) θέμα, κατά τη γνώμη μου το πρόβλημα είναι ευρύτερο.

Σαφώς η βαρύτητα που έχει η γνώμη της εκκλησίας στην ελληνική κοινωνία δεν έχει καμία σχέση με τη βαρύτητα που έχει η αντίστοιχη γνώμη στις ισλαμικές κοινωνίες. Όμως, δεν έχει και καμία σχέση με τη βαρύτητα που έχει στις ευρωπαϊκές (για την αμερικανική δεν είμαι σίγουρος καθώς εξαρτάται για ποια πολιτεία μιλάμε και με αφορμή τις αμερικανικές εκλογές είδαμε ότι σε κάποιες, έχει και πολύ μεγάλη μάλιστα). Χωρίς οι έλληνες να είναι πραγματικά θρησκόληπτοι, έχουν πολύ ισχυρούς πολιτισμικούς δεσμούς με την ίδια την έννοια της εκκλησίας και με την έννοια των «θείων» και αυτοί οι δεσμοί μόνο τελευταία έχουν αρχίσει να χαλαρώνουν. Όταν λοιπόν κάτι υπερβαίνει, κατά τη γνώμη τους, τα όρια των δεσμών αυτών, αρχίζουν τα προβλήματα.

Παράλληλα οι έλληνες έχουν ένα πολύ έντονο σύμπλεγμα κατωτερότητας, ειδικά σε ό,τι έχει σχέση με την ευφυΐα τους. Και σ’ αυτό το σημείο είναι που έπαιξε ρόλο η τρολιά: πολύς κόσμος αισθάνθηκε ότι ξεγελάστηκε και θέλησε να τιμωρήσει αυτόν που τον ξεγέλασε, δηλαδή τη σελίδα του «Γέροντα Παστίτσιου» και το δημιουργό της. Το ότι η υπόθεση σχετίζεται με το θρησκευτικό αίσθημα κάνει τα πράγματα χειρότερα για το λόγο που ανέφερα αμέσως πιο πριν

Το τρίτο
χαρακτηριστικό των ελλήνων που συνέβαλλε στην υπόθεση αυτή και που είναι πιο κοντά στα δικά μου ενδιαφέροντα, είναι αυτό της σχέσης τους με το Internet: το έχουμε πει κατ’ επανάληψη ότι οι συμπατριώτες μας δεν είναι ακριβώς αυτό που θα λέγαμε «technophile». Δεν ξέρουν να χρησιμοποιούν τους υπολογιστές τους και το Internet και, ακόμα περισσότερο, τα αντιμετωπίζουν με μια ιδιαίτερη δυσπιστία και εχθρότητα οπότε κάποιος όχι μόνο τους εξαπατά, αλλά το κάνει και μέσω του Internet, είναι επόμενο να αντιδράσουν με τον πιο ακραίο τρόπο. Αλλάζουν τίποτα τα παραπάνω σε σχέση με το πού βρισκόμαστε τώρα; Ίσως όχι. Αλλά αν δεν ξέρουμε τι φταίει για μια κατάσταση, δεν μπορούμε να βρούμε και το αντίδοτό της.