Την παροχή υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας θέτει ως προτεραιότητα ο κλάδος των καρτών πληρωμών, με τους μεγάλους παίκτες να θέτουν στο επίκεντρο την εμπειρία των πελατών τους, μέσα από τεχνολογικές καινοτομίες και στρατηγικές συνέργειες.

Διευρύνεται σταθερά η χρήση των καρτών πληρωμών στην ελληνική αγορά, με τους καταναλωτές να αναζητούν ασφάλεια, προνόμια, αλλά και αναβαθμισμένη εμπειρία στις συναλλαγές τους. H εδραίωση των ηλεκτρονικών συναλλαγών στις σύγχρονες αγοραστικές συνήθειες αντανακλάται και στα σχετικά στατιστικά δεδομένα των τελευταίων ετών.

«Όπως αποτυπώνεται και στα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, η χρήση πλαστικού χρήματος στην Ελλάδα εξακολουθεί να αυξάνεται, αν και με χαμηλότερο ρυθμό έναντι της 3ετίας 2016-2018 που ακολούθησε την επιβολή των capital controls.

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι, ενώ συνολικός αριθμός των ενεργών καρτών πληρωμών σε κυκλοφορία ανήλθε σε 18 εκατομμύρια, σημειώνοντας αύξηση 4,5% το 3ο τρίμηνο του 2019 σε σχέση με το αντίστοιχο 3μηνο του 2018, η αξία συναλλαγών με κάρτες αντίστοιχα, σημείωσε υπερδιπλάσιο ποσοστό αύξησης 11,4%», σημειώνει ο Γιάννης Α. Γραμματικός, Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής, Small Business Banking, Payments & Retail Lending της Τράπεζας Πειραιώς.

Την πρόβλεψη ότι οι πιστωτικές κάρτες θα ενισχυθούν στο άμεσο μέλλον εκφράζει ο Γρηγόρης Χ. Πολίτης, Διευθυντής Διεύθυνσης Καρτών και Χρηματοδοτήσεων Ιδιωτών της Alpha Bank, παραθέτοντας στοιχεία προς επίρρωση της ανοδικής τάσης και στις χρεωστικές κάρτες. Όπως εξηγεί, «η κυριότερη αύξηση παρουσιάζεται στις χρεωστικές κάρτες αλλά και οι πιστωτικές, μετά την υποχώρηση που παρουσίασαν τα πρώτα χρόνια της κρίσης, εμφανίζουν σταθεροποίηση με μικρές αυξητικές τάσεις.

Η εκτίμησή μας είναι ότι το 2018 οι ελληνικές κάρτες πραγματοποίησαν ~800 εκατ. συναλλαγές, ~40% αυξημένες σε σχέση με το 2017 και ο τζίρος τους ξεπέρασε τα 27 δισ. ευρώ, ~20% αυξημένος σε σχέση με το 2017. Η τάση αυτή αναμένεται να συνεχιστεί, ίσως όχι με τόσο μεγάλους ρυθμούς και σίγουρα σταδιακά θα ενισχυθούν περισσότερο και οι πιστωτικές κάρτες».

ΣΤΟΧΟΣ ΟΙ FRICTIONLESS ΣΥΝΑΛΛΑΓΕΣ
Όσον αφορά τις αγορές σε φυσικά καταστήματα, η επιλογή του «πλαστικού χρήματος» φαίνεται ότι αποσκοπεί, όχι μόνο στην ασφάλεια, αλλά και στην εξοικονόμηση χρόνου και την ευκολία, για μια βελτιωμένη εμπειρία συναλλαγών.

Το γεγονός αυτό μαρτυρά και η εντυπωσιακή άνοδος που εμφανίζουν οι ανέπαφες συναλλαγές, εξέλιξη που παρατηρεί και η Ιωάννα Μίγγου, Marketing & Communications Director της Mastercard για Ελλάδα, Κύπρο & Μάλτα: «Βλέπουμε τις ηλεκτρονικές συναλλαγές να κερδίζουν συνεχώς έδαφος και τα τελευταία χρόνια, να έχουν σημειώσει ραγδαία ανάπτυξη.

Οι πληρωμές με κάρτες αντιστοιχούν πλέον στο 20% της προσωπικής κατανάλωσης σε αντίθεση με το 2014 που ήταν μόλις το 6%. Ακόμη, οι ανέπαφες συναλλαγές, οι οποίες βελτιώνουν σημαντικά την εμπειρία του καταναλωτή, έχουν φθάσει στο 70% των συναλλαγών σε φυσικά καταστήματα. Σε μια διασυνδεδεμένη οικονομία και κοινωνία, η χρήση των καρτών θα επεκταθεί σε νέους τομείς στοχεύοντας στη βελτίωση της καθημερινότητας των χρηστών».

WIN-WIN-WIN
Σημαντικό μοχλό εδραίωσης των συναλλαγών με κάρτα αποτελούν και τα προγράμματα επιβράβευσης, καρπός της συνεργασίας με retailers και super markets. Η τριμερής αυτή σχέση, προκειμένου να έχει διάρκεια στον χρόνο, θα πρέπει να επιφυλάσσει οφέλη για όλες τις πλευρές.

Αυτό εξηγεί ο Γιάννης Α. Γραμματικός: «Ειδικά στην τραπεζική αγορά, η σύγχρονη τάση είναι η επιβράβευση της συνολικής σχέσης του πελάτη με την τράπεζα και οι κάρτες είναι ο συνδετικός κρίκος που ενώνει το τρίπτυχο Καταναλωτής – Τράπεζα – Συνεργαζόμενη Επιχείρηση, με στόχο να ωφεληθούν εξίσου όλα τα μέρη.

Βασικοί πυλώνες για την επιτυχία ενός οικοσυστήματος επιβράβευσης είναι η πελατοκεντρικότητα, που καθορίζεται από την προσφορά εξατομικευμένων λύσεων προσαρμοσμένες στις καθημερινές ανάγκες του πελάτη, η πρόσβαση των retailers σε ευρύ στοχευμένο πελατολόγιο και η δημιουργία ή ενίσχυση των δεσμών ανάμεσα σε όλα τα μέρη.

Ένα πρόγραμμα επιβράβευσης κρίνεται επιτυχημένο εφόσον καταγράφει μετρήσιμα, απτά αποτελέσματα με θετικό πρόσημο για όλα τα εμπλεκόμενα μέρη». Εκτός, όμως από αμιγώς χρηματικά προνόμια, ο παράγοντας «εμπειρία» έχει καταστεί πλέον καίριο κριτήριο επιλογής.

«Τα προνόμια που προσφέρονται στον καταναλωτή αποτελούν βασικό κριτήριο επιλογής και γι’ αυτό οι εταιρείες του σήμερα πρέπει να “αφουγκράζονται” τους πελάτες τους, τις ανάγκες και τις επιθυμίες τους. Πέρα από αυτό όμως, μέσα στα χρόνια, οι ανάγκες και οι προσδοκίες των καταναλωτών έχουν μεταβληθεί και πλέον τα προνόμια δεν αφορούν μόνο χρηματική αξία, αλλά αποτελούν και ένδειξη εκτίμησης και αναγνώρισης της πιστότητας των πελατών μας», υπογραμμίζει η Ιωάννα Μίγγου.


ΚΑΙΝΟΤΟΜΑ ΛΑΝΣΑΡΙΣΜΑΤΑ
Λαμβάνοντας υπόψη τις νέες τάσεις στην αγοραστική συμπεριφορά και αποβλέποντας στη διεύρυνση των δυνατοτήτων των καταναλωτών, ο κλάδος των καρτών πληρωμών εξελίσσει το portfolio υπηρεσιών, με λανσαρίσματα που καλύπτουν τις όλο και πιο σύνθετες ανάγκες της αγοράς.

Ο Γρηγόρης X. Πολίτης σημειώνει σχετικά: «Η έμφαση στην καινοτομία στον χώρο των καρτών πληρωμών αποτελεί προτεραιότητα της Alpha Bank και τα τελευταία χρόνια έχουμε υλοποιήσει σύγχρονες λύσεις που ανταποκρίνονται στις αυξανόμενες απαιτήσεις των καταναλωτών (my Alpha wallet, Bleep app κ.ά.).

Επίσης, πρόσφατα προσφέραμε στους πελάτες μας τη δυνατότητα χρήσης του Garmin Pay, ενός μοναδικού για τα ελληνικά δεδομένα προϊόντος στον τομέα των ανέπαφων πληρωμών που αποτελεί την πιο σύγχρονη επιλογή τις καθημερινές αγορές.

Το Garmin Pay αποτέλεσε την πρώτη εφαρμογή από ελληνική τράπεζα, που περιλαμβάνει τη νέα τεχνολογία των διεθνών οργανισμών καρτών (tokenization services), η οποία επιτρέπει να μην αποθηκεύεται ο πραγματικός αριθμός της κάρτας, αυξάνοντας σημαντικά την ασφάλεια.

Η νέα αυτή τεχνολογία αποτελεί τη βάση για την καταιγιστική εξέλιξη των ψηφιακών πληρωμών από διάφορα ηλεκτρονικά κανάλια που δεν θα είναι μόνο τα κινητά ή τα tablets, αλλά και ένα πολύ μεγάλο πλήθος συσκευών (αυτοκίνητα, ψυγεία κ.ά.) μέσω των οποίων θα μπορούν να πραγματοποιούνται συναλλαγές (Internet of Things)».

Η λειτουργικότητα και ευκολία αποτελούν την προτεραιότητα των λανσαρισμάτων και για την Τράπεζα Πειραιώς. Όπως εξηγεί ο Γιάννης Α. Γραμματικός, «Η Τράπεζα Πειραιώς ετοιμάζει τη δική της εφαρμογή. Μέσω του ηλεκτρονικού πορτοφολιού οι πελάτες της τράπεζας θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις κάρτες που έχουν εκδοθεί από την Τράπεζα Πειραιώς. Επιδίωξη είναι η τελική μορφή του ηλεκτρονικού πορτοφολιού να προσομοιάζει απόλυτα στη λειτουργικότητα των καρτών και στις συναλλαγές σε φυσικά καταστήματα».

Τη σημασία της ανανέωσης του offering με άξονα την εμπειρία αναδεικνύει από την πλευρά της η Ιωάννα Μίγγου: «Κάθε χρόνο προσφέρουμε προνόμια τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό, αλλά εάν έπρεπε να επιλέξω ένα λανσαρίσμα για φέτος, θα ήταν η δραστηριοποίησή μας στον κόσμο της γαστρονομίας.

Φέτος, ως «Χορηγός Ανεκτίμητης Γαστρονομικής Εμπειρίας», ξεκινήσαμε ένα νέο, μοναδικό γευστικό ταξίδι που θα γοητεύσει τους λάτρεις της ελληνικής μαγειρικής παράδοσης και θα χαρίσει στους κατόχους καρτών Mastercard γαστρονομικές εμπειρίες ανεκτίμητης αξίας».

ΚΑΜΠΑΝΙΕΣ 2019
Η Cream δημιούργησε για την Εθνική Τράπεζα μια ευρηματική καμπάνια, που αποτυπώνει την καινούρια μέρα για το τραπεζικό περιβάλλον με στόχο να προβάλει τον ηγετικό ρόλο της Εθνικής Τράπεζας σε αυτή τη νέα εποχή.

Η καμπάνια, η οποία λανσαρίστηκε με μία ταινία στην τηλεόραση και αναπτύσσεται στα παραδοσιακά και ψηφιακά Μέσα, έχει ως πρωταγωνιστές μικρά παιδιά τα οποία ρωτούν συνέχεια οτιδήποτε τους κατέβει στο μυαλό. Όμως, μέσα από τις απορίες των παιδιών σχηματίζεται ο χάρτης των επιθυμιών του μέλλοντος όλων.

Με αυτόν τον τρόπο, η καμπάνια της Cream αποτυπώνει τις ανάγκες που οφείλει να ικανοποιήσει μια σύγχρονη τράπεζα. Την παραγωγή του σποτ επιμελήθηκε η Topcut Modiano και τη σκηνοθεσία το δίδυμο Danny&Loco, δηλαδή οι Γιάννης Γρυπαίος και Αλέξανδρος Πιτούλης.

Η Ogilvy συνέχισε την καμπάνια των πιστωτικών καρτών Miles & More World Mastercard από την Τράπεζα Πειραιώς. Με «όχημα» τις μοναδικές λέξεις κάθε χώρας, οι οποίες δεν αντιστοιχούν σε μία συγκεκριμένη λέξη κάποιας άλλης γλώσσας, η καμπάνια είχε στόχο να «ταξιδέψει» τους θεατές σε έναν ακόμα προορισμό που μπορούν να επισκεφτούν οι κάτοχοι των καρτών.

Έτσι, μέσα από ακόμα μια άγνωστη λέξη, η συγκεκριμένη καμπάνια παρακινεί το κοινό να αποκτήσει τη Miles & More World Mastercard κι έτσι να έρθει πιο κοντά στο να βιώσει τη σημασία της. Την παραγωγή επιμελήθηκε η Foss Productions και τη σκηνοθεσία ο Γιώργος Ζώης. Η Momentum Athens σχεδίασε και υλοποίησε την καμπάνια της Mastercard, επίσημου χορηγού του UEFA Champions League, ενόψει του μεγάλου τελικού της ποδοσφαιρικής διοργάνωσης.

Οι ενέργειες προβολής ξεκίνησαν με μία online ψηφοφορία στην επίσημη σελίδα Facebook της Mastercard, με κεντρικό μήνυμα «Ζήσε τα γκολ που γράφουν ιστορία», που καλούσε το κοινό να επιλέξει ανάμεσα σε 3 ιστορικά γκολ που πέτυχαν οι Στέλιος Γιαννακόπουλος του Ολυμπιακού, Κώστας Κατσουράνης της ΑΕΚ και Κριστόφ Βαζέχα του Παναθηναϊκού.

Οι χρήστες που ψήφισαν συμμετείχαν στην κλήρωση για το event του τελικού, ενώ η ψηφοφορία επεκτάθηκε και σε ένα physical activation στο Athens Metro Mall, με τον δημοσιογράφο Μένιο Σακελλαρόπουλο και τους τρεις παλαίμαχους ποδοσφαιριστές.

Η Admine επιμελήθηκε την καμπάνια για λογαριασμό της Cardlink, η οποία επικοινωνεί το νέο brand promise, ότι η Cardlink είναι δίπλα στις επιχειρήσεις και δουλεύει για να προσφέρει ολοκληρωμένες και τεχνολογικά προηγμένες λύσεις στους πελάτες της. Το λανσάρισμα αυτό σηματοδοτεί τη νέα στρατηγική της εταιρείας και εγκαινιάζει μια νέα εποχή εξωστρέφειας για την Cardlink.

Πρόκειται για μια 360 καμπάνια με τηλεοπτικό σποτ, έντυπα και digital υλικά. Η Admine έχει αναλάβει το σύνολο της επικοινωνίας της Cardlink που εκτός από την καμπάνια επικοινωνίας, περιλαμβάνει redesign της εταιρικής ταυτότητας και των microsites της εταιρείας, δημιουργία sound logo και πληθώρα άλλων υλικών βασισμένα σε ένα νέο tagline και μια διαφορετική εικαστική ταυτότητα.

Το κύριο επικοινωνιακό όχημα της καμπάνιας είναι μια μοντέρνα ταινία, με ενέργεια, ρυθμό και χαρισματικούς χαρακτήρες, αποπνέοντας εμπιστοσύνη και δημιουργώντας ταυτίσεις. Πρωταγωνιστές είναι τρεις επαγγελματίες που θέλουν λύσεις για την ανάπτυξη των επιχειρήσεών τους και αυτό μπορεί να γίνει με έναν τρόπο: να κάνουν όσο το δυνατόν καλύτερα την δουλειά τους χωρίς να τους αποσπά οτιδήποτε άλλο την προσοχή. Το νέο slogan «Cardlink δουλεύει για σένα» λανσάρεται για πρώτη φορά με την καμπάνια αυτή.


ΑΣΦΑΛΕΙΑ, ΕΥΚΟΛΙΑ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΟΡΙΖΟΥΝ ΤΙΣ TOP OF WALLET ΚΑΡΤΕΣ
Με τις πιστωτικές κάρτες να έχουν μετατραπεί σε αναπόσπαστο κομμάτι της καταναλωτικής πραγματικότητας, η ασφάλεια και η ευκολία χρήσης παραμένουν βασικά ζητούμενα. Εξίσου βασικές, ωστόσο, τείνουν να καταστούν οι παράμετροι της καινοτομίας και της ενσωμάτωσης τεχνολογιών αιχμής, με στόχο την αναβάθμιση του CX και την παροχή υπηρεσιών που προσθέτουν αξία στις επιλογές.

«Νέες τεχνολογίες και μέγιστη ασφάλεια»
Η επιβράβευση από την τράπεζά του εξακολουθεί να παίζει σημαντικό ρόλο στην επιλογή της κάρτας που θα χρησιμοποιήσει ο καταναλωτής, ωστόσο η αυξανόμενη χρήση τον κάνει να δίνει μεγάλη σημασία στην ευκολία και να επιδιώκει να κάνει συναλλαγές απρόσκοπτα, χωρίς εμπόδια (seamless and frictionless experience), αλλά και με υψηλό επίπεδο ασφαλείας.

Oλοένα και περισσότερο και ιδιαιτέρως στους νεότερους ηλικιακά καταναλωτές, θα κερδίζουν έδαφος οι λύσεις που αξιοποιούν τις νέες τεχνολογίες για καλύτερη εξυπηρέτηση, όπως τα ψηφιακά πορτοφόλια που προσφέρουν μέγιστη ασφάλεια με τεχνολογία tokenization και την ταυτοποίηση μέσω biometrics αλλά παρέχουν και άλλες υπηρεσίες.
Γρηγόρης Χ. Πολίτης, Διευθυντής Διεύθυνσης Καρτών και Χρηματοδοτήσεων Ιδιωτών, Alpha Bank

«Συνεχής βελτίωση της εμπειρίας»
Ο σύγχρονος καταναλωτής θέλει να αισθάνεται ότι η κάρτα που χρησιμοποιεί του παρέχει ασφάλεια, αλλά και ευκολία στις καθημερινές του συναλλαγές. Φυσικά, οι κάτοχοι καρτών θέλουν επίσης να νιώθουν ότι είναι στο επίκεντρο και ότι το brand το οποίο χρησιμοποιούν και εμπιστεύονται «ακούει» και ανταποκρίνεται στις ανάγκες τους.

Στη Mastercard, έχουμε ως στρατηγική μας προτεραιότητα τη συνεχή προσπάθεια βελτίωσης της εμπειρίας του καταναλωτή, τόσο μέσα από τις υπηρεσίες και τα προϊόντα που παρέχουμε, όσο και μέσα από τα πολλαπλά προνόμια προγράμματα επιβράβευσής μας.
Ιωάννα Μίγγου, Marketing & Communications Director της Mastercard για Ελλάδα, Κύπρο & Μάλτα.

«Στροφή στις υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας»
Με την ασφάλεια και την ευρεία αποδοχή στην Ελλάδα και το εξωτερικό να αποτελούν θεμελιώδεις προϋποθέσεις για τη χρήση των καρτών και τα προγράμματα επιβράβευσης να προσφέρονται από όλες τις ελληνικές τράπεζες, οι Έλληνες καταναλωτές πλέον στρέφουν την προσοχή τους στις υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας, όπως τα εργαλεία οικονομικού προγραμματισμού (Personal Finance Management), ενώ αναζητούν ευκολία στη διαχείριση των καρτών μέσα από πολλαπλές επιλογές εξυπηρέτησης, αλλά και συνέργειες με μεγάλους retailers για παροχή πρόσθετων κινήτρων, όπως εποχικές προσφορές κ.λπ.
Γιάννης Α. Γραμματικός, Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής, Small Business Banking, Payments & Retail Lending, Τράπεζα Πειραιώς

INTERNATIONAL LANDMARK
Καίρια εξέλιξη στην αγορά των πιστωτικών καρτών σε παγκόσμιο επίπεδο ήταν η παρουσίαση της Apple Card, η οποία τοποθετήθηκε ως «νέο είδος πιστωτικής» με στόχο να βοηθήσει τους καταναλωτές να έχουν μια «υγιέστερη οικονομική ζωή». Ενσωματωμένη στο Wallet του iPhone, έχει ως στόχο να προσφέρει «την οικεία εμπειρία του Apple Pay και τη δυνατότητα διαχείρισης της κάρτας στο iPhone».

Για την απόκτησή της απαιτείται εγγραφή στην εφαρμογή Wallet προκειμένου ο χρήστης να λάβει μια ψηφιακή κάρτα η οποία θα γίνεται δεκτή όπου είναι δεκτό το Apple Pay. Η κάρτα θα έχει και φυσική μορφή, χωρίς αριθμό, κωδικό ασφαλείας, ημερομηνία λήξης ή υπογραφή, κάτι που την καθιστά ασφαλέστερη από οποιαδήποτε άλλη. Η εταιρεία δρομολογεί και σχετικό πρόγραμμα επιβράβευσης, ενώ θα συνεργάζεται με τις Goldman Sachs και Mastercard για την παροχή υποστήριξης.

IN THE NEWS
Τερματικά που θα επιτρέπουν στους καταναλωτές να πληρώνουν μόνο σκανάροντας την παλάμη τους φέρεται να αναπτύσσει η Amazon. Σύμφωνα με τον διεθνή Τύπο, η Amazon συνεργάζεται με τη Visa για να τεστάρει τη νέα τεχνολογία και βρίσκεται σε συζητήσεις και με τη Mastercard, αν και καμία από τις εταιρείες δεν έχει επιβεβαιώσει τις πληροφορίες. Η εξέλιξη αυτή εντάσσεται στις προσπάθειες του retailer να καταστήσει απόλυτα απρόσκοπτες τις συναλλαγές, αλλά και να διεισδύσει στις οικονομικές υπηρεσίες, όπως με το Amazon Pay service, που επιτρέπει στους καταναλωτές να πληρώνουν με τη φωνή τους.

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΕΞΑΤΟΜΙΚΕΥΣΗ ΟΙ ΑΞΟΝΕΣ ΤΟΥ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΥ
Τις τάσεις που θα διαμορφώσουν την επόμενη μέρα της τραπεζικής αναδεικνύει η νέα έκθεση από την HSBC, με τίτλο «Η Τραπεζική του Μέλλοντος, ο χρηματοπιστωτικός τομέας στην ψηφιακή εποχή», που εκπονήθηκε από τον ειδικό σε θέματα χρηματοοικονομικής τεχνολογίας Έλληνα καθηγητή Μάρκο Ζαχαριάδη για λογαριασμό της HSBC. Η έκθεση μελετάει τρεις βασικές περιοχές και τις πιθανές εξελίξεις κατά την επόμενη δεκαετία, με την τεχνολογία και την εξατομίκευση να αναδύονται ως «ρυθμιστές» των εξελίξεων:

FOCUS POINTS
– H χρήση «πλαστικού χρήματος» στην Ελλάδα εξακολουθεί να διευρύνεται, με τις ανέπαφες συναλλαγές να καταγράφουν εντυπωσιακή αύξηση

– Τα προγράμματα επιβράβευσης δίνουν ώθηση στις ηλεκτρονικές πληρωμές, επιφυλάσσοντας οφέλη για καταναλωτές-τράπεζες-retailers

– Frictionless αγοραστική εμπειρία, ασφάλεια και οικονομικά προνόμια αποτελούν τους καταλύτες για την επιλογή κάρτας πληρωμών

– Ανταποκρινόμενος στις διαρκώς μεταβαλλόμενες καταναλωτικές συνήθειες, ο κλάδος των καρτών πληρωμών εμπλουτίζει το portfolio υπηρεσιών και διευρύνει τις αγοραστικές δυνατότητες