Με επενδύσεις αλλά και με την είσοδο νέων προϊόντων στην εγχώρια αγορά η ελληνική καπνοβιομηχανία προσπαθεί να ενισχύσει τη θέση των νέων προϊόντων καπνού, ακολουθώντας την παγκόσμια τάση της αγοράς.

Οι δραστηριότητες της καπνοβιομηχανίας τους τελευταίους δώδεκα μήνες επιβεβαιώνουν, για ακόμη μία χρονιά, τη στροφή που αυτή έχει πραγματοποιήσει στα νέα προϊόντα καπνού, όπως τα στικ θέρμανσης καπνού ή τα ηλεκτρονικά τσιγάρα. Με νέες επενδύσεις αλλά και με το λανσάρισμα νέων προϊόντων γίνεται εμφανής η περαιτέρω προσπάθεια εδραίωσης της κατηγορίας. Η συγκεκριμένη στροφή της ελληνικής καπνοβιομηχανίας ακολουθεί τις τάσεις που καταγράφονται και στην παγκόσμια αγορά. Είναι ενδεικτικό ότι σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύει η Research and Markets, η αγορά Heated Tobacco Products αναμένεται να φτάσει τα 22 δισ. δολάρια το 2024 από τα 6,3 δισ. το 2018.

Στην Ελλάδα, ο αριθμός των καπνιστών παρουσίασε αύξηση τα τελευταία δύο χρόνια της πανδημίας. Συγκεκριμένα, έρευνα της Metron Analysis και του Ινστιτούτου Κοινωνικής και Προληπτικής Ιατρικής το 2017 και το 2021 σε δείγμα 1.001 ανθρώπων καταγράφει μικρή άνοδο του αριθμού των καπνιστών. Αν τον Μάιο του 2017 δεν κάπνιζε το 64% των ερωτηθέντων, τον Νοέμβριο του 2021 το ποσοστό αυτό είχε πέσει στο 60%, με αντίστοιχη άνοδο εκείνων που καπνίζουν είτε σταθερά είτε περιστασιακά. Αντίστοιχα, το Ευρωβαρόμετρο ανεβάζει το ποσοστό των καπνιστών, μόνιμων και περιστασιακών, στο 42%.

Όσον αφορά τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του Έλληνα καπνιστή, ο Κοσμάς Βελιώτης, Head of Consumer Marketing της Imperial Tobacco, South East Europe Cluster, υποστηρίζει ότι εκείνος ζητά περισσότερες επιλογές. «Ζητούν ευκολία, διάρκεια, ποικιλία, γευστική ικανοποίηση και πάνω απ’ όλα ασφάλεια και ποιότητα», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Νέα λανσαρίσματα
Όπως αναφέρθηκε η καπνοβιομηχανία, μέσα από νέα λανσαρίσματα, προσπαθεί να ενισχύσει την κατηγορία νέων προϊόντων καπνού. Νέο λανσάρισμα αποτελούν οι συσκευές θερμαινόμενου καπνού Pulze και οι ράβδοι θερμαινόμενου καπνού iD, τις οποίες κυκλοφόρησε στην Ελλάδα η Imperial Tobacco. «Η ανάδειξη του Pulze ως “Προϊόν της Χρονιάς για το 2022” αντικατοπτρίζει τον τρόπο σκέψης και δράσης της Imperial Tobacco. Σύγχρονος, άμεσα ανταποκρινόμενος στις ανάγκες των καπνιστών που αναζητούν περισσότερες και καλύτερες επιλογές, με όραμα την επόμενη μέρα και με στόχο την προσφορά καινοτόμων και πρακτικών προτάσεων», ανάφερε σχετικά ο Κοσμάς Βελιώτης.

Επίσης, η British American Tobacco παρουσίασε το προϊόν ατμίσματος Vuse ePod 2. Η εταιρεία τονίζει ότι η επιλογή της Ελλάδας ως στρατηγικής αγοράς για επενδύσεις «στα προϊόντα με δυνητικά μειωμένο κίνδυνο», όπως τα χαρακτηρίζει, επιβεβαιώνεται με την είσοδο του προϊόντος ατμίσματος Vuse ePod 2.

Στις αρχές του 2022, η Παπαστράτος λάνσαρε στην Ελλάδα τη νέα συσκευή θέρμανσης καπνού Lil Solid 2.0, σε συνέχεια της στρατηγικής συμφωνίας που υπέγραψαν η PMI και η ΚΤ&G, εταιρεία προϊόντων νικοτίνης στη Νότια Κορέα. Η νέα αυτή συσκευή ενσωματώνει την τεχνολογία θέρμανσης καπνού με ακίδα που θερμαίνει τον καπνό και δεν τον καίει. Η συσκευή διατίθεται στην Ελλάδα μέσα από την εμπορική πλατφόρμα του IQOS.

Η ψηφιακή παρουσία των brands
Τα brands της καπνοβιομηχανίας, μέσα από τη συνεργασία με εγχώρια agencies, ενίσχυσαν τον τελευταίο χρόνο την παρουσία τους στο digital περιβάλλον. Μία από τις πιο πρόσφατες συνεργασίες είναι εκείνη της Imperial Tobacco με τη Webjar για τη νέα καμπάνια του Pulze, με τίτλο «Ασυνήθιστο όπως εσύ», χρησιμοποιώντας την τεχνική ASMR. Το ASMR (Autonomous Sensory Meridian Response – Αυτόνομη Αισθητήρια Ανταπόκριση Μεσημβρινών) είναι, όπως εξηγεί το agency, μια αίσθηση που ξεκινά από τον εγκέφαλο και ενεργοποιεί τους νευρώνες, περνώντας σταδιακά στη σπονδυλική στήλη. Πρόκειται για ένα νευρικό ερέθισμα που προκαλείται από το άκουσμα ενός ήχου και σε συνδυασμό με την εικόνα προκαλεί χαλάρωση. Η Webjar επέλεξε τη συγκεκριμένη τεχνική σε ένα βίντεο δικής της παραγωγής με πρωταγωνιστή τον ηθοποιό, Μελέτη Ηλία.

Η DigitalWise ανέλαβε τον σχεδιασμό και την υλοποίηση του νέου e-shop της συσκευής θέρμανσης ράβδων καπνού Glo της Βritish American Tobacco. Το νέο ηλεκτρονικό κατάστημα υλοποιήθηκε στην πλατφόρμα Magento 2, στοχεύοντας στη βελτίωση της εμπειρίας χρήστη μέσα από ένα ειδικά διαμορφωμένο UX/UI.

Με τη σειρά της η IQOS Care Team λάνσαρε το καλοκαίρι του 2021 το νέο της κανάλι στο YouTube με τη στρατηγική και δημιουργική «υπογραφή» της Admine. Μέσα από εκπαιδευτικά videos, σε παραγωγή της Takes2, ο χρήστης παίρνει πληροφορίες για τον τρόπο χρήσης της συσκευής, τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες του IQOS, κ.ά.

Τέλος, στην ανανέωση της συνεργασίας με τη Radical Communications SA, για άλλη μια χρονιά, προχώρησε η Japan Tobacco International, με αντικείμενο τα προγράμματα επικοινωνίας με τους ενήλικους καταναλωτές των γνωστών εμπορικών της σημάτων. Η Radical Communications SA είναι υπεύθυνη για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση δράσεων που στοχεύουν στη διατήρηση της αναγνωρισιμότητας και τη βελτιστοποίηση της εικόνας γνωστών εμπορικών σημάτων στην ελληνική αγορά.

Νέες συνεργασίες
Σε νέες συνεργασίες σε επίπεδο λιανικής για την επέκταση της διανομής των προϊόντων τους σε όλο και περισσότερα σημεία της ελληνικής αγοράς προχωρούν τα brands της καπνοβιομηχανίας. Παράδειγμα αποτελεί η σύναψη στρατηγικής συνεργασίας της Παπαστράτος, θυγατρικής της Philip Morris International, με τη Nobacco για τη διάθεση προϊόντων, η οποία ξεκίνησε τον περασμένο Οκτώβριο. Η Nobacco, μέσω του δικτύου των καταστημάτων της, θα διαθέτει προϊόντα της PMI, όπως συσκευές θέρμανσης καπνού IQOS και ηλεκτρονικές συσκευές ατμίσματος, οι οποίες ήταν διαθέσιμες στην Ελλάδα μέχρι το τέλος του 2021.

Η επέκταση της εγχώριας καπνοβιομηχανίας
Τέλος, τάσεις ανάπτυξης παρουσίασε η ελληνική καπνοβιομηχανία το 2021, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησαν οι ίδιες οι εταιρείες. Αναλυτικότερα, η BAT Hellas γνωστοποίησε τη δημιουργία 150 νέων θέσεων εργασίας στην Ελλάδα. Αυτές οι νέες θέσεις ακολουθούν τις 200 θέσεις εργασίας κατά τη διάρκεια του 2021, οι οποίες προήλθαν από τις επενδύσεις της εταιρείας στην Ελλάδα, στους τομείς της τεχνολογίας και της καινοτομίας για το θερμαινόμενο προϊόν καπνού Glo και το προϊόν ατμίσματος Vuse.

Η Imperial Tobacco Hellas, η ελληνική θυγατρική του διεθνούς ομίλου Imperial Brands, ενίσχυσε τον ρόλο που κατέχει στη ΝΑ Ευρώπη, με τέσσερις νέες αγορές οι οποίες προστέθηκαν στην ευθύνη της, και συγκεκριμένα τη Σερβία, τη Βοσνία, το Κόσοβο και τη Β. Μακεδονία. Με αυτήν την εξέλιξη, ο συνολικός αριθμός των αγορών που ανήκουν στη διοικητική αρμοδιότητα της εταιρείας, με έδρα την Αθήνα, φτάνει τις 13, με πλέον σημαντικές τις Ιταλία, Ρουμανία, Βουλγαρία, Κύπρο, Ισραήλ και βέβαια την Ελλάδα.

Λίγο πριν το τέλος της περασμένης χρονιάς, η Japan Tobacco International παρουσίασε στοιχεία με βάση τα οποία κατέγραψε αύξηση των εξαγωγών κατά 100% το 2021 σε σχέση με το 2020. Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η εταιρεία, το 75% των παραγόμενων προϊόντων της προορίζεται για εξαγωγές, οι οποίες άγγιξαν τα 3 δισ. τσιγάρα, σημειώνοντας αύξηση 100% σε σχέση με το 2020. Επιπλέον, η JTI αύξησε κατά 30% τον όγκο των ελληνικών καπνών που αγόρασε. Παράλληλα αποφάσισε να αυξήσει κατά περαιτέρω 30% τις προμήθειές της για το 2022.

Με τη σειρά της η Παπαστράτος, με αφορμή τα 90 χρόνια από τα εγκαίνια του εργοστασίου της στον Πειραιά, παρουσίασε σε ειδική εκδήλωση, τον περασμένο Ιούνιο, τα σχέδια της για νέα επένδυση ύψους 125 εκατ. ευρώ στο εργοστάσιο στον Ασπρόπυργο. Παράλληλα, γνωστοποίησε τη νέα της στρατηγική για τη βιώσιμη ανάπτυξη με μετρήσιμους στόχους, συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα επίτευξης και 5 πυλώνες. Ενδεικτικά, στόχος είναι, μέχρι το 2023, το 75% των καθαρών εσόδων της Παπαστράτος να προέρχεται από καινοτόμα εναλλακτικά προϊόντα, το 100% των νέων ηλεκτρονικών συσκευών να φέρει τεχνολογία επιβεβαίωσης ηλικίας και το 40% των διευθυντικών θέσεων της εταιρείας να καλύπτεται από γυναίκες, όπως αναφέρει η εταιρεία.


Κοσμάς Βελιώτης, Head of Consumer Marketing, Imperial Tobacco, South East Europe Cluster

«Η ελληνική αγορά εφαλτήριο νέων προϊόντων»
«Η Imperial Tobacco Hellas αποτελεί μέλος του ομίλου της Imperial Brands, μιας από τις κορυφαίες εταιρείες διεθνώς στον χώρο των καπνικών προϊόντων. Η στρατηγική μας πηγάζει από τη δέσμευση για εξέλιξη και ανάπτυξη προσφέροντας στον ενήλικα καπνιστή ένα καλύτερο μέλλον με στιγμές χαλάρωσης και απόλαυσης. Ειδικά η ελληνική αγορά αποτελεί το εφαλτήριο νέων προϊόντων σε αυτή την κατεύθυνση. Θα συνεχίσουμε να επενδύουμε στην ενημέρωση των καταναλωτών και να αναπτύσσουμε καινοτόμες και πρακτικές προτάσεις που καλύπτουν τις ανάγκες των ενήλικων καπνιστών που αναζητούν περισσότερες και καλύτερες επιλογές τόσο μέσω παραδοσιακών προϊόντων καπνικών όσο και μέσω προϊόντων νέας γενιάς, όπως τα προϊόντα θερμαινόμενου καπνού και τα ηλεκτρονικά τσιγάρα».


Vitalii Kochenko, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος, British American Tobacco, Ελλάδα, Κύπρος, Μάλτα, Ισραήλ

«Η Ελλάδα στρατηγική αγορά για την ΒΑΤ»
«Σκοπός του ομίλου της BAT είναι να δημιουργήσει ένα Καλύτερο Αύριο και η απόφαση αυτή ενσαρκώνεται μέσω των επενδύσεων στην Ελλάδα, καθώς η εταιρεία επιλέγει τη χώρα ως μια από τις πιο σημαντικές διεθνώς για επενδύσεις στην υψηλή τεχνολογία. Παρά την κρίση που επέφερε η πανδημία, το επενδυτικό πλάνο της εταιρείας συνεχίστηκε, με παράλληλη δημιουργία πολλών νέων θέσεων εργασίας. Οι έννοιες της καινοτομίας, του μετασχηματισμού και της βιωσιμότητας είναι διαρκώς στο πλάνο της εταιρείας δημιουργώντας σημαντικές επενδύσεις, προοπτικές απασχόλησης και ένα τεράστιο πλέγμα δυνατοτήτων γύρω από την τεχνολογία για τον εκμοντερνισμό του λιανεμπορίου στην Ελλάδα και των χιλιάδων ανθρώπων που απασχολεί. Η Ελλάδα αποτελεί διαχρονικά στρατηγική αγορά για την ΒΑΤ. Η εταιρεία πιστεύει στη δυναμική της χώρας, την οποία έχει επιλέξει ως μια από τις κύριες χώρες διεθνώς για επενδύσεις υψηλής τεχνολογίας. Η κίνηση αυτή αποτελεί στήριξη για την ελληνική οικονομία και κοινωνία, αλλά και σημαντική ενίσχυση της εργασίας, γεγονός που δείχνει την εμπιστοσύνη της ΒΑΤ στο ταλέντο και τις ικανότητες του ανθρώπινου δυναμικού της χώρας».


Δράσεις CSR
Τα brands της ελληνικής καπνοβιομηχανίας δίνουν έμφαση στην υλοποίηση δράσεων CSR σε εθνικό και τοπικό επίπεδο. Πολλά είναι τα παραδείγματα της συγκεκριμένης τάσης τους τελευταίους 12 μήνες. Ενδεικτικά ακολουθούν κάποιες από αυτές τις δράσεις:

  • Στην υλοποίηση «πράσινου» προγράμματος προχώρησαν η Aegean Rebreath σε συνεργασία με την British American Tobacco και τον Δήμο Ραφήνας-Πικερμίου. Το πρόγραμμα, με αφετηρία τη Ραφήνα, συνδυάζει τη μελέτη και την ευαισθητοποίηση γύρω από την απόρριψη των πλαστικών μίας χρήσης μέσω υψηλής τεχνολογίας και δορυφορικών συστημάτων.
  • Προσοχή σε θέματα ισότητας και ευημερίας των εργαζομένων της δίνει η Japan American Tobacco. Τους δομικούς και κοινωνικούς μηχανισμούς, τους οποίους εφαρμόζει η JTI και στην Ελλάδα, προκειμένου να εξαλείψει φαινόμενα διακρίσεων και αποκλεισμού παρουσίασε η Διευθύντρια Εταιρικών Υποθέσεων, Γεωργία Καρούντζου, στο συνέδριο της πρωτοβουλίας «UpFront». Συγκεκριμένα, μίλησε για μια σειρά πρακτικών για την ισότητα και την ευημερία, όπως η πολιτική γονικής άδειας 20 εβδομάδων για κάθε εργαζόμενο που αποκτά παιδί, ανεξαρτήτως φύλου ή τρόπου απόκτησης του παιδιού, η πρωτοβουλία Together με μεικτές ομάδες εργαζομένων που συζητούν για θέματα ισότητας, κ.ά.
  • Στην έκδοση της 1ης Ενιαίας Έκθεσης Βιώσιμης Ανάπτυξης προχωρά η Παπαστράτος. Η έκθεση ανοίγει, όπως αναφέρεται από την ίδια την εταιρεία, μια νέα σελίδα στην ενημέρωση των ενδιαφερόμενων μερών της εταιρείας σχετικά με τις δράσεις, τους στόχους και την ενσωμάτωση των κριτηρίων ESG (Περιβάλλον, Κοινωνία, Διακυβέρνηση) στο σύνολο της λειτουργία της και των επιχειρηματικών της αποφάσεων.