Σήμερα, που μια νέα αγορά, αυτή του διαδικτύου, βρίσκεται στη φάση δημιουργίας της, δεν θα πρέπει να επαναληφθούν τα ίδια λάθη. Ζητήματα που σχετίζονται με την λειτουργία της θα πρέπει να λυθούν αμέσως και μάλιστα με τρόπο απολύτως ξεκάθαρο, που δεν θα δίνει το δικαίωμα σε καμία πλευρά να τα ερμηνεύει κατά το δοκούν. Και δεν είναι και λίγα τα λειτουργικά ζητήματα που εκκρεμούν. Εμπορική πολιτική, αγγελιόσημο, εργασιακό καθεστώς, αξιοπιστία μετρήσεων είναι ορισμένα από αυτά. Και εάν για τα τρία πρώτα, ο δρόμος για την επίλυσή τους είναι ακόμα μακρύς, για το τελευταίο τα πρώτα βήματα έχουν γίνει και φαίνεται να είναι στη σωστή κατεύθυνση.
 
Η Ένωση Εκδοτών Διαδικτύου έχει ήδη ανακοινώσει την πιστοποιημένη επισκεψιμότητα των ιστοσελίδων των μελών της. Πρόκειται για μία σημαντική πρωτοβουλία των Eλλήνων εκδοτών, οι οποίοι κατόπιν σχετικού διαγωνισμού συμβλήθηκαν με τον πανευρωπαϊκό οργανισμό πιστοποιήσεων OJD και πλέον, από την 1η Ιανουαρίου τα μεγέθη επισκεψιμότητας (unique users/browsers, page impressions, user sessions κ.ο.κ) ελέγχονται και προσαρμόζονται αντίστοιχα.

Η αλήθεια είναι ότι τα πρώτα μηνύματα στο θέμα της αξιοπιστίας των μετρήσεων στο διαδίκτυο δεν ήταν καλά, αφού δεν ήταν λίγες οι περιπτώσεις «εκδοτών» που ανακοίνωναν αμφιλεγόμενα στοιχεία επισκεψιμότητας, με στόχο να προσελκύσουν διαφημιζόμενους, τα οποία όμως δεν είχαν ουδεμία επιστημονική βάση. Με αποτέλεσμα οι τελευταίοι να στέκονται απέναντί τους επιφυλακτικά, με ότι αρνητικό αυτό συνεπάγεται.

Σε ένα νέο μέσο με τόσο θετικές προοπτικές, μια τέτοια εξέλιξη είναι έγκλημα. Η αγορά δεν έχει πλέον την πολυτέλεια να υποδεχθεί άλλο ένα ανορθόδοξο λειτουργικό μοντέλο. Πρέπει τώρα, στην αρχή, το μαχαίρι να φτάσει στο κόκαλο και οι τυχοδιώκτες του διαδικτύου να αποβληθούν από αυτό, με όποιο τρόπο. Δεν είναι θέμα prestige πλέον. Είναι θέμα επιβίωσης. Άλλωστε, το δις εξαμαρτείν ουκ ανδρός σοφού….