«Διχασμένα» ανάμεσα σε ριάλιτι και σειρές τα κανάλια, τα οποία καταστρώνουν στρατηγική «επιβίωσης» έναντι των πλατφορμών και επικράτησης ανάμεσα στα υπόλοιπα free-to-air κανάλια. Πιο ακριβές κατά 15% θα είναι οι σειρές τη νέα σεζόν, τα κασέ ανεβαίνουν και η τηλεόραση μπαίνει σε μεταγραφική λογική που θυμίζει άλλες εποχές.

Ακόμα πιο έντονα ανταγωνιστική αναμένεται να είναι η επόμενη τηλεοπτική σεζόν, καθώς δίπλα στον Σκάι, τον ΑΝΤ1 και το Star που κονταροχτυπιούνται για τις τρεις πρώτες θέσεις, ενεργοποιείται και το Mega, ο Alpha θα επιχειρήσει κινήσεις ανάκαμψης, ενώ με επιπλέον πρόγραμμα ενισχύεται και η ΕΡΤ. Η κούρσα της τηλεθέασης θα αγγίξει υψηλές ταχύτητες και μεγάλο όγκο επένδυσης με την πλειοψηφία των καναλιών να δίνουν τα ρέστα τους με υπερεπένδυση σε πληθώρα ριάλιτι και σειρών, ενώ ήδη διακρίνονται δείγματα για επιστροφή της τηλεόρασης σε περιόδους ποδοσφαιροποίησης του τηλεοπτικού χώρου και μεταγραφικής μανίας. Σε μια αγορά πεπερασμένη που κατά κοινή ομολογία δεν «χωράει» 6 μεγάλα κανάλια, ο ανταγωνισμός και η νοοτροπία «ο θάνατος σου η ζωή μου» όχι μόνο δεν κάμπτεται, αλλά οξύνεται σε σημείο… εκτροχιασμού.

ΔΙΠΛΟ ΜΕΤΩΠΟ
Με τον ανταγωνισμό να διακρίνεται σε δύο μέτωπα, το εσωτερικό μεταξύ των free-to-air πανελλαδικών καναλιών και τον εξωτερικό έναντι των… others και των πλατφορμών τύπου Netflix, τα κανάλια χαράσσουν στρατηγική επιβίωσης και επικράτησης με ροπή σε μεικτό πρόγραμμα, δηλαδή με συνδυασμό σειρών και ριάλιτι. Δύο αντίρροπες τάσεις διαμορφώνονται στο εσωτερικό των τηλεοπτικών σταθμών, που ζυγίζουν οφέλη και ρίσκα για να πάρουν τις τελικές αποφάσεις.

ΡΙΑΛΙΤΙ ΛΟΓΩ NETFLIX
Από τη μία ο «φόβος» του Netflix και εν γένει της on demand θέασης που κατά κανόνα αφορά σειρές μυθοπλασίας, δημιουργεί τη συνθήκη που ευνοεί τα ριάλιτι καθώς διαφοροποιούν την ελεύθερη τηλεόραση από τις πλατφόρμες. «Ένα επιτυχημένο ριάλιτι που παίζεται τώρα και προκαλεί συζήτηση και ενδιαφέρον, φέρνει πίσω κόσμο που παρακολουθεί σειρές on demand», αναφέρει τηλεοπτικό στέλεχος. Υπέρ των ριάλιτι τάσσονται και όσοι βασίζονται σε έρευνες που αποφαίνονται ότι πολύ μεγάλη επιτυχία κάνει μια σειρά ανά 3 με 4 χρόνια (βλ. «Άγριες Μέλισσες»), ενώ η πλειοψηφία των σειρών κυμαίνεται συνήθως σε αξιοπρεπείς αλλά μέτριες επιδόσεις.

Τα ριάλιτι, από την άλλη, εμπεριέχουν μεγάλο ρίσκο λόγω της υπερπροσφοράς του είδους, ενώ το υψηλό τους κόστος σε περίπτωση αποτυχίας, δεν μπορεί να αποσβεστεί. Ήδη για την έναρξη της σεζόν αναμένονται τουλάχιστον 6 ριάλιτι, με τον Σκάι να επενδύει στο Big Brother 2 και το «Αγρότης μόνος ψάχνει», το Star επιστρέφει με το Greece’s Next Top Model (συν το σόου Dancing with the stars), ο Alpha θα επιμείνει στο Bachelor 2, ενώ σε δύο ριάλιτι θα επενδύσει και ο ΑΝΤ1 που κάνει σημαντική στροφή στην έως πρότινος στρατηγική του απόφαση να επενδύει αποκλειστικά σε μυθοπλασία. Για τη νέα σεζόν, ο ΑΝΤ1 εξετάζει νέα πρότζεκτ, μεταξύ των οποίων ένα νέο ριάλιτι μαγειρικής, το «I’m a celebrity get me out of here», αλλά και δεύτερο κύκλο της «Φάρμας».

ΙΣΧΥΡΟ TREND ΚΑΙ Η ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ ΛΟΓΩ ΕΚΟΜΕ
Την ίδια στιγμή, σε υψηλή ζήτηση και στην πρώτη γραμμή της μάχης παραμένει και η μυθοπλασία, ως εξίσου ισχυρό trend και τη νέα σεζόν, με πληθώρα σειρών να βρίσκονται σε φάση pre-production. Στα διαχρονικά οφέλη των σειρών συγκαταλέγεται το γεγονός ότι φέρνουν σταθερό κοινό και loyalty προς το κανάλι, ενώ το μεγαλύτερό τους αβαντάζ σε επίπεδο απόσβεσης είναι ότι δημιουργούν για το εκάστοτε κανάλι library με δυνατότητα επαναπροβολής σε αντίθεση με τα ριάλιτι που μεταδίδονται one-off. Η δυνατότητα κρατικής επιδότησης από το ΕΚΟΜΕ με επιστροφή έως και 35% του κόστους παραγωγής αποτελεί το ισχυρότερο «συν» της μυθοπλασίας, σε μια εποχή υπερεπένδυσης από την πλειοψηφία των καναλιών.

Παρά τη μεγάλη έκπτωση από την οποία μπορούν να επωφεληθούν, ωστόσο, οι τηλεοπτικοί σταθμοί δεν πέφτουν σε λογική «μονοκαλλιέργειας» με σειρές, επιλέγοντας κυρίως μεικτό πρόγραμμα. Ενδεικτικό είναι ότι ο Σκάι θα κινηθεί πιθανότατα χωρίς σίριαλ στο α’ μισό της σεζόν, επιλέγοντας αποκλειστικά τον δρόμο των ριάλιτι. Μειωμένη θα είναι η «σοδειά» και του ΑΝΤ1 σε σειρές, καθώς από τέσσερις σειρές πέρυσι, θα συνεχίσει με δύο. Αντιθέτως, το Star –κανάλι με σαφή προσανατολισμό σε ριάλιτι πρόγραμμα- αναμένεται να επιστρέψει με δύο σειρές. Σταθερά με τρεις σειρές θα συνεχίσει ο Alpha, ενώ η «έκρηξη» της μυθοπλασίας έρχεται από το Mega με 5 σίριαλ (και άλλα 2 στο δεύτερο μισό της σεζόν) αλλά και την ΕΡΤ με συνολικά τουλάχιστον 8 σίριαλ μεταξύ των οποίων και κάποιες μίνι σειρές λίγων επεισοδίων.

ΑΝΕΒΑΙΝΟΥΝ ΤΑ ΚΟΣΤΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ
Και ενώ τα κανάλια καταστρώνουν στρατηγικές, τα κόστη παραγωγής ανεβαίνουν λόγω της μεγάλης ζήτησης, αλλά και της τάσης που διαμορφώνεται για παραγωγή προγράμματος με υψηλότερα production values. Οι φθηνές λύσεις αποτελούν παρελθόν, ο υψηλός ανταγωνισμός οδηγεί στην ανάγκη να βελτιωθεί το ίδιο το τηλεοπτικό προϊόν, ενώ και η διεθνοποίηση του περιβάλλοντος ωθεί τους δημιουργούς να αξιώνουν υψηλότερα μπάτζετ για παραγωγές με προδιαγραφές εξωτερικού. Την ίδια στιγμή, λόγω της μεγαλύτερης ζήτησης, οι ηθοποιοί ανεβάζουν τα κασέ τους, ενώ το πεπερασμένο μέγεθος της αγοράς αποδεικνύει ότι υπάρχει έλλειψη σε στελέχη παραγωγής, σκηνοθέτες, σεναριογράφους και άλλους συντελεστές που ανεβάζουν επίσης τα κοστολόγια των νέων προγραμμάτων.

ΑΚΡΙΒΟΤΕΡΕΣ ΣΕΙΡΕΣ ΛΟΓΩ ΖΗΤΗΣΗΣ ΚΑΙ… NETFLIX
Σύμφωνα με πηγές της τηλεοπτικής αγοράς, το κόστος των σειρών υπολογίζεται ότι θα ανέβει τουλάχιστον κατά 15% τη νέα σεζόν, ενώ η κρατική επιχορήγηση θα απορροφήσει μέρος μόνος αυτής. Υψηλότερου κόστους σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές θα είναι οι «Άγριες Μέλισσες» που οριστικά συνεχίζουν και για τρίτη σεζόν, καθώς μετά τη μεγάλη επιτυχία ανεβαίνει το κασέ των συμμετεχόντων. Με δεδομένο και τον ανταγωνισμό από τις συνδρομητικές πλατφόρμες –εγχώριες και ξένες- στο πεδίο της μυθοπλασίας, η τάση που διαμορφώνεται είναι να γίνουν πιο «προσεγμένες» δουλειές σε αντιδιαστολή με το «φασόν» που επικρατούσε έως τώρα.

Ήδη όπως αναφέρουν πληροφορίες, αυξάνονται οι ημέρες γυρισμάτων για κάθε επεισόδιο ακόμα και σε σειρές sitcom. Ενδεικτικό επίσης της τάσης που διαμορφώνεται είναι ότι ανάμεσα στις σειρές που βρίσκονται σε τελικό στάδιο υπογραφής συμφωνίας με ελεύθερο κανάλι για την προσεχή σεζόν, υπάρχει πρότζεκτ μίνι σειράς με κινηματογραφικές προδιαγραφές και με κόστος που υπερβαίνει κάθε άλλη εγχώρια σειρά από καταβολής τηλεόρασης. Τη στιγμή που οι ακριβότερες σειρές έως τώρα, ακόμα και τις χρυσές εποχές προ κρίσης, δεν ξεπερνούσαν το κόστος των 180.000 ευρώ ανά επεισόδιο, μία από τις νέες και πολυαναμενόμενες σειρές φέρεται να αγγίζει κόστος 250.000 ευρώ ανά επεισόδιο!

ΚΟΡΥΦΩΝΕΤΑΙ Η «ΜΕΤΑΓΡΑΦΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ»
Και ενώ όλα τα κόστη παραγωγής προγράμματος παίρνουν την ανιούσα λόγω της μεγάλης ζήτησης και του ανταγωνισμού, τα κανάλια επιστρέφουν σε λογική μεταγραφών που θυμίζουν άλλες εποχές. Η μεταγραφική περίοδος, όπως λέγεται και στο ποδόσφαιρο, αναμένεται να κορυφωθεί μέσα στον Μάιο ενώ ήδη γίνονται μυστικές επαφές για διεκδίκηση παρουσιαστών, αλλά και στελεχών από αντίπαλα «στρατόπεδα». Όλοι οι σταθμοί τελούν σε εγρήγορση και παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις για να «αρπάξουν» πρόσωπα που εκτιμούν ότι θα δώσουν υπεραξία στη νέα τους στρατηγική προγράμματος.

Ακόμα και «κλειστά» συμβόλαια φημολογείται ότι θα γίνει απόπειρα να «σπάσουν» από αντίπαλους σταθμούς που εξετάζουν ακόμα και το ενδεχόμενο να πληρώσουν τις ρήτρες, ενώ έντονο παρασκήνιο εκτυλίσσεται γύρω από επιτυχημένα πρόσωπα των οποίων τα συμβόλαια λήγουν και δημιουργούν θεμιτό παράθυρο διεκδίκησης από τους «απέναντι». Στην εποχή των έξι καναλιών, «βασιλεύει» ο… διψήφιος, δηλαδή όσοι παρουσιαστές πέτυχαν διψήφιο μέσο όρο στην αρένα της τηλεθέασης. Ενδεικτικό είναι ότι σε κάποιες περιπτώσεις, υπάρχει ταυτόχρονη διεκδίκηση ακόμα και από τρεις σταθμούς.

ΔΙΠΛΑΣΙΑΣΜΟΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΗΣ ΔΑΠΑΝΗΣ ΤΟΝ ΑΠΡΙΛΙΟ
Το ad spending στην τηλεόραση σημείωσε αύξηση 100% σε σχέση με τη «βουτιά» του αντίστοιχου μήνα πέρυσι.

Αντιστρόφως ανάλογη από την περσινή ήταν η εικόνα της διαφημιστικής δαπάνης τον φετινό Απρίλιο, ο οποίος αποτίναξε τη «ρετσινιά» του σκληρού μήνα και έδωσε ώθηση και άρωμα ανάπτυξης. Η δαπάνη που επενδύθηκε στην τηλεόραση υπερδιπλασιάστηκε σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι, ο οποίος σημαδεύτηκε από την κατακόρυφη πτώση 45% του ad spending στην καρδιά του πρώτου lockdown. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές της τηλεοπτικής αγοράς, η διαφημιστική κούρσα του Απριλίου έτρεξε με πολύ δυνατούς ρυθμούς και «έδειξε» αύξηση της τάξεως του 100% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι. Κάποιες εκτιμήσεις, μάλιστα, αναφέρουν ότι η δαπάνη όχι μόνο κάλυψε εξ ολοκλήρου τη «βουτιά» του αντίστοιχου μήνα το 2020, αλλά ξέφυγε κι άλλο προς τα πάνω, σημειώνοντας και επιπλέον αύξηση της τάξεως του 20% σε σχέση με τον Απρίλιο του 2019.

«Η δαπάνη κινήθηκε στο “επί 2” και πέτυχε και επιπλέον αύξηση που σημαίνει ότι “ξεκόλλησε” και από τα προπέρσινα ποσοστά», αναφέρει έμπειρο στέλεχος της διαφημιστικής αγοράς. Ο Μάιος αναμένεται να κινηθεί, επίσης, ανοδικά αν και όχι με τόσο εντυπωσιακές επιδόσεις, τουλάχιστον κατά τις πρώτες εβδομάδες λόγω της μεταπασχαλινής κάμψης της κατανάλωσης. Με τα δεδομένα του Απριλίου, πάντως, εκτιμάται ότι και κατά τον Μάιο η διαφημιστική δαπάνη θα αυξηθεί κατά περίπου 40% σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα.