Στάση αναμονής και αγωνίας για την πορεία των διαφημιστικών εσόδων λόγω επικείμενων εκλογών τηρούν τα κανάλια, ενώ η είσοδος του Survivor προμηνύει αλλαγή ισορροπιών στην prime time. Ο Σκάι θα επιχειρήσει τηλεοπτικό άλμα από το αρνητικό ρεκόρ της 5ης θέσης της κατάταξης τηλεθέασης στο πρώτο σκαλί του βάθρου, καθώς τα παίζει όλα για όλα με το All Star Survivor, για να επιστρέψει δυναμικά στον ανταγωνισμό.

Με κεντρικό σημείο καμπής τη μάχη επιβίωσης που δίνει ο Σκάι αλλά και τα νέα δεδομένα που διαμορφώνονται για τη διαφημιστική δαπάνη, μπήκαν τα κανάλια στο νέο έτος. Μετά το πρώτο τρίμηνο της σεζόν που ανέδειξε σαφείς δυναμικές χρίζοντας νικητές το Mega και τον Alpha, η αντεπίθεση του Σκάι με το All Star Survivor, αλλά και την επιστροφή του Master Chef στο Star, μηδενίζουν το κοντέρ και οριοθετούν την αλλαγή πίστας στη μάχη της prime time, όπου δεν αποκλείονται ανατροπές μεσούσης της σεζόν. Η επένδυση δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ από τα ιδιωτικά κανάλια σε νέα πρότζεκτ συνεχίζεται ακάθεκτη μέσα σε εξαιρετικά ανταγωνιστικές συνθήκες, ενώ οι επικείμενες εκλογές προμηνύουν την απώλεια διαφημιστικών εσόδων για τα κανάλια, που υπολογίζεται ότι θα φτάσει τα 20 εκατομμύρια ευρώ.

Ψηλά ο πήχης των προσδοκιών στον ΣΚΑΪ
Σε στοίχημα «όλα για όλα» εξελίσσεται το All Star Survivor για τον Σκάι. Μετά από ένα εξαιρετικά δύσκολο ξεκίνημα της σεζόν με σημαντική πτώση στην πλειοψηφία των ζωνών μετάδοσης, το κανάλι του Φαλήρου έκλεισε το 2022 στην πέμπτη θέση της κατάταξης τηλεθέασης, μία θέση δηλαδή πριν το Open, ενώ για πρώτη φορά η επίδοση του Σκάι στο κοινό 18 -54 σε ετήσια βάση έπεσε σε οριακά μονοψήφιο ποσοστό, 9,9%. Ο συναγερμός στο Φάληρο ηχεί δυνατά, ενώ ο πήχης των προσδοκιών μπαίνει ψηλά. Με κόστος παραγωγής που φέρεται να αγγίζει τα 14 εκατομμύρια ευρώ, το All star Survivor αντιμετωπίζεται όχι μόνο ως σανίδα σωτηρίας αλλά και ως ισχυρό χαρτί για μία εντυπωσιακή ρελάνς του Σκάι στο β΄μισό της σεζόν. Πληροφορίες αναφέρουν ότι στα εσωτερικό του σταθμού επικρατεί έντονη αισιοδοξία, ενώ κάποιοι στοχεύουν σε ραγδαία άνοδο του σταθμού, από την 5η στην… 1η θέση.

Τα σενάρια ανατροπής στην Prime Time
Την ίδια στιγμή, ο ανταγωνισμός αντιμετωπίζει το Survivor ως υπολογίσιμο αντίπαλο, που μπορεί να φέρει ανατροπές στην κατάταξη τηλεθέασης των καναλιών, αλλά όχι στην κορυφή του βάθρου. Πηγές της τηλεοπτικής αγοράς εκτιμούν ότι o Σκάι θα έχει βέβαιη άνοδο που μπορεί να του δώσουν προσωρινά την πρωτιά την εβδομάδα 8 με 15 Ιανουαρίου, καθώς θα παίζει χωρίς ανταγωνισμό. Μετά τη Δευτέρα 16 Ιανουαρίου όποτε επιστρέφουν με φουλ πρόγραμμα και οι άλλοι σταθμοί αλλά και το Master Chef στο Star, η τράπουλα της τηλεθέασης θα μοιραστεί εκ νέου. Ο Σκάι στοχεύει ακόμα και σε πρωτιά, ενώ στελέχη αντίπαλων καναλιών εκτιμούν ότι με τη βοήθεια του Survivor το κανάλι του Φαλήρου θα ανέβει έως την τρίτη θέση του βάθρου απειλώντας περισσότερο τον ΑΝΤ1, παρά το δίπολο Mega-Alpha που προπορεύεται. Κάποιοι, πάντως, υπενθυμίζουν με νόημα ότι το αντίστοιχα διάστημα πέρυσι ο Σκάι κατάφερε να πάρει την πρωτιά τον Ιανουάριο, διευρύνοντας έτσι τα ενδεχόμενα ανατροπής στην prime time.

Αγωνία για τα έσοδα λόγω εκλογών
Και ενώ τα κανάλια συνεχίζουν να επενδύουν σε προγράμματα σαν να μην υπάρχει αύριο, έμπειρα στελέχη της τηλεοπτικής αγοράς κρούουν των κώδωνα του κινδύνου για τις προβλέψεις ύφεσης σε ηγέτιδες χώρες του πλανήτη και τις επιπτώσεις στο ad spend, ενώ στον εγχώριο μικρόκοσμο οι επερχόμενες εκλογές δίνουν έναν επιπλέον λόγο γκρίνιας και ανησυχίας.
Την ώρα που κυκλοφορούν καθημερινά σενάρια και «αποκλειστικές» πληροφορίες για τις προθέσεις του πρωθυπουργού σχετικά με την προκήρυξη εκλογών, τα επιτελεία των καναλιών υπολογίζουν την επίπτωση που θα έχουν οι διπλές εκλογές αν πραγματοποιηθούν –όπως διακινείται ως επικρατέστερο σενάριο- μέσα στον Απρίλιο. «Μόνο αν διεξάγονταν στο απώτατο όριο στις 7 Ιουλίου, δεν θα μας επηρέαζαν πολύ. Σε οποιαδήποτε άλλη ημερομηνία γίνουν οι εκλογές μέσα σε δυνατούς διαφημιστικά μήνες την άνοιξη, η επίπτωση θα είναι σημαντική», αναφέρει υψηλόβαθμο στέλεχος τηλεοπτικού σταθμού.

Μείον 10 εκατομμύρια ευρώ για κάθε γύρο εκλογών
Σύμφωνα με υπολογισμούς που γίνονται στα ενδότερα των καναλιών, για τις τελευταίες 15 ημέρες πριν την διεξαγωγή της κάθε εκλογικής αναμέτρησης, η μείωση των διαφημιστικών εσόδων υπολογίζεται ότι θα αγγίξει τα 8 με 10 εκατομμύρια ευρώ. Ειδικότερα για τους μήνες Απρίλιο και Μάιο, η διαφημιστική δαπάνη αγγίζει περίπου τα 35-40 εκατομμύρια τον μήνα. Σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών, η μείωση των εσόδων κατά τις τελευταίες δύο εβδομάδες πριν τις κάλπες αγγίζει το 50%, δηλαδή περίπου 8 με 10 εκατομμύρια ευρώ, ενώ με τον δεύτερο γύρο των εκλογών η απώλεια εσόδων αναμένεται να αγγίζει αθροιστικά τα 20 εκατομμύρια ευρώ. Επιπλέον λόγω των προεκλογικών σποτ που μεταδίδονται υποχρεωτικά και δωρεάν από τα κανάλια, θα αυξηθεί σημαντικά η διάρκεια των διαφημιστικών break. Στον προβλεπόμενο χρόνο διαφήμισης που μετά την αλλαγή του νόμου αγγίζει τα 72 λεπτά από τις 6 το απόγευμα έως τα μεσάνυχτα, θα προστεθούν άλλα 4 λεπτά προεκλογικών σποτ ανά ώρα.

Οι πιθανές ανατροπές στην κατάταξη των σταθμών στο β’ μισό της σεζόν, καθώς και η αβεβαιότητα σχετικά με την πορεία των διαφημιστικών εσόδων, φέρνει τα κανάλια σε στάση αναμονής. Για την ώρα ελάχιστες αποφάσεις έχουν ληφθεί σχετικά με τις επενδύσεις σε πρόγραμμα που θα γίνουν για την προσεχή σεζόν, ενώ τα επιτελεία των καναλιών περιμένουν να περάσει το πρώτο δίμηνο του 2023 πριν πάρουν αποφάσεις για το μέλλον. «Όταν δούμε πώς θα πάει η διαφήμιση το δίμηνο Ιανουάριος-Φεβρουάριος αλλά και το πότε ακριβώς θα πέσουν οι εκλογές, μόνο τότε θα πάρουμε αποφάσεις», αναφέρει υψηλόβαθμο στέλεχος σταθμού.