Σε δύο ταχύτητες κινείται ο τηλεοπτικός κλάδος. Στο πεδίο των υπό διαμόρφωση πλατφορμών για on demand θέαση, οι «παίκτες» της ελεύθερης τηλεόρασης βρίσκονται σε διαδικασία σύγκλισης για μια κοινή προσπάθεια, ενώ παράλληλα, στο πεδίο του free-to-air ανταγωνισμού μυρίζει… μπαρούτι, με επιθετικές κινήσεις διεκδίκησης προσώπων και προγραμμάτων που αποτελούν casus belli και εκτοξεύουν το συνολικό κόστος της τηλεόρασης.

Υπ’ ατμόν για τη νέα σεζόν αλλά και για την εκμετάλλευση όλων των τεχνολογικών δυνατοτήτων που ανοίγονται μέσω υβριδικών και web υπηρεσιών για νέες πλατφόρμες βρίσκεται ο κλάδος της τηλεόρασης. Στο πεδίο των on demand υπηρεσιών που βρίσκονται σε φάση σχεδιασμού στα επιτελεία των ελεύθερων καναλιών, πληθαίνουν οι πληροφορίες ότι «ψήνεται» σύγκλιση δυνάμεων ανάμεσα σε διαφορετικούς μιντιακούς ομίλους με στόχο μια κοινή πλατφόρμα. Πηγές της τηλεοπτικής αγοράς επιβεβαιώνουν ότι βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις και ζυμώσεις για τη δημιουργία συνεργειών, καθώς το μοντέλο δεν βγαίνει αλλιώς, κάτι που απαντάται και στο εξωτερικό όπου ανταγωνιστές σε άλλα πεδία της οπτικοακουστικής παραγωγής ενώνουν δυνάμεις στο υβριδικό και web περιβάλλον.

ΑΝΑΓΚΗ ΜΕΙΩΣΗΣ ΤΟΥ ΡΙΣΚΟΥ
«Σε τέτοιες προσπάθειες, ξεκινάει αρχικά ένας αλλά σύντομα επικρατεί από όλες τις πλευρές η ανάγκη μείωσης του ρίσκου», αναφέρει τηλεοπτικό στέλεχος με μεγάλη εμπειρία στον χώρο και συνεχίζει: «Είναι βέβαιο ότι θα χρειαστούν συνέργειες. Η υβριδική τηλεόραση και οι ψηφιακές πλατφόρμες δεν είναι μοναχικός περίπατος». Την αρχή κάνει ο όμιλος ΑΝΤ1 που μέσω της ανακοίνωσης για την εξασφάλιση δικαιωμάτων μετάδοσης του Mundial 2022, έκανε για πρώτη φορά επίσημα λόγο για τη δημιουργία πλατφόρμας. Η εμπορική ονομασία ΑΝΤ1+ που έχει κατοχυρώσει ωστόσο, δεν αναφέρεται ακόμα καθώς είναι ανοιχτό το θέμα του πώς ακριβώς θα λειτουργήσει η εν λόγω υπηρεσία. Καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν ότι στα ενδότερα του ΑΝΤ1 γίνονται ασκήσεις επί χάρτου για το business model και την οικονομική βιωσιμότητα του εγχειρήματος.

Εξετάζονται μεταξύ άλλων πόσοι συνδρομητές απαιτούνται για να «βγει» το μοντέλο, το ύψος της συνδρομής (ενδέχεται να φτάσει έως και 7 ευρώ τον μήνα), αλλά και το τεχνικό κομμάτι του εξοπλισμού, αν δηλαδή η νέα ψηφιακή υπηρεσία του ομίλου ΑΝΤ1 για on demand θέαση θα απαιτεί τη χρήση συγκεκριμένου box όπως η Cosmote TV ή αν θα γίνεται μέσω του κόκκινου κουμπιού στο τηλεκοντρόλ που θα ξεκλειδώνει με κωδικό που θα δίνεται εφόσον έχει πληρωθεί η συνδρομή.

Σε αντίστοιχο σχεδιασμό για τη δημιουργία υβριδικής πλατφόρμας βρίσκεται το Star, αλλά και το Mega, το οποίο έχει στα σκαριά το Megaflix με αξιοποίηση της ταινιοθήκης του ιστορικού καναλιού. Όλες οι πλευρές φέρονται να συμφωνούν σε μια κοινή επωδό ότι δηλαδή δεν έχει νόημα η κατά μόνας ενεργοποίηση στην υβριδική τηλεόραση, καθώς το οικονομικό μοντέλο δε βγαίνει, ωστόσο, όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, χρειάζεται ακόμα να διανυθεί απόσταση για να επιτευχθεί εμπιστοσύνη και να συμφωνηθεί κοινός τόπος επιχειρηματικής δραστηριοποίησης.

ΣΥΓΚΛΙΣΗ (ΚΑΙ) ΕΚΤΟΣ ΣΥΝΟΡΩΝ;
Και ενώ το μείζον ζήτημα είναι να βρεθεί φόρμουλα συνεργασίας εντός των τειχών με στόχο να μεγιστοποιηθούν οι πιθανότητες επιτυχίας μιας συνδρομητικής on demand υπηρεσίας, κάποιοι στρέφουν το βλέμμα και στο εξωτερικό, και ειδικότερα στο κοινό των απανταχού Ελλήνων. Στο τραπέζι των συζητήσεων πέφτει και το σενάριο σύγκλισης δυνάμεων με στόχο μια κοινή πλατφόρμα των εγχώριων καναλιών που θα απευθύνεται στους ομογενείς ανά τον κόσμο. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η ιδέα αυτή ξεκινά από την Άλτερ Έγκο, συμφερόντων Βαγγέλη Μαρινάκη, που στρέφει πλέον τον σχεδιασμό λειτουργίας του Megaflix σε συνδρομητική βάση, προς το εξωτερικό.

Με άλλα λόγια, να διατίθεται όλο το πρόγραμμα αλλά και η ταινιοθήκη του Mega μέσω μιας συνδρομητικής πλατφόρμας για τους Έλληνες του εξωτερικού επί πληρωμή. Πληροφορίες, μάλιστα, αναφέρουν ότι στόχος είναι η Άλτερ Έγκο να μην είναι μόνη της στο εγχείρημα αυτό, αλλά αναζητά συμμάχους για κοινή… έξοδο εκτός συνόρων με μια πλατφόρμα που θα ενοποιεί το περιεχόμενο των εγχώριων καναλιών κάτω από μια κοινή ομπρέλα. Ανάλογο παράδειγμα υπάρχει στη Μ. Βρετανία, όπου το BBC συνεργάστηκε με το ITV για τη δημιουργία του «Britbox», το οποίο απευθύνεται σε Βρετανούς ανά τον κόσμο, που με μια συνδρομή έχουν πρόσβαση σε όλο το περιεχόμενο από τα βρετανικά κανάλια.

«ΕΝΟΧΛΕΙ» ΤΟ EΡΤFLIX – ΒΛΕΠΟΥΝ ΑΘΕΜΙΤΟ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟ
Το κοινό μέτωπο που διαμορφώνεται σταδιακά μεταξύ των ιδιωτικών καναλιών στο πεδίο της υβριδικής τηλεόραση αποτυπώνεται και στις αντιδράσεις που διατυπώνονται για το ΕΡΤflix. Σύμφωνα με πληροφορίες, τα ιδιωτικά κανάλια φέρονται ενοχλημένα από τη αυξανόμενη διείσδυση του υβριδικού καναλιού της ΕΡΤ, που «κόβει» τηλεθεατές –αποτυπώνεται στα νούμερα του «others»- αλλά το κυριότερο, από το γεγονός ότι είναι… δωρεάν.

Ενόψει της λειτουργίας της συνδρομητικής υπηρεσίας του ΑΝΤ1 στην οποία αναμένεται να προσαρτηθούν σταδιακά και άλλοι σταθμοί, υπάρχουν φωνές από το μέτωπο των ιδιωτών, που λένε ότι το ΕΡΤflix πρέπει να γίνει συνδρομητικό γιατί διαφορετικά δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού για τους υπόλοιπους παίκτες που ετοιμάζονται να μπουν στον χώρο των συνδρομητικών on demand υπηρεσιών. Η ΕΡΤ, από την πλευρά, της προχωρά σε αλλαγή του interface στο ΕΡΤflix, στο οποίο εντάσσει τη δυνατότητα πιο εξατομικευμένης εμπειρίας με εγγραφή κάθε χρήστη με username στα πρότυπα των διεθνών πλατφορμών τύπου Netflix, μια δυνατότητα που θα προσφέρεται προαιρετικά.

ΕΠΙΘΕΤΙΚΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΣΤΟΝ FREE-TO-AIR ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟ
Την ίδια στιγμή, στον ανταγωνιστικό στίβο της ελεύθερης τηλεόρασης ηχούν καμπάνες «πολέμου». Με μεθόδους που θυμίζουν άλλες εποχές και κατά πολλούς υπερβαίνουν την κοινή λογική σε έναν κλάδο που παραμένει διαχρονικά ζημιογόνος, σημειώνονται επιθετικές κινήσεις διεκδίκησης προσώπων πρώτης γραμμής σε επίπεδο παρουσιαστών, στελεχών, αλλά ακόμα και κριτών ριάλιτι. Παρά το κλίμα αγαστής συνεργασίας, σύγκλισης και συνεννόησης των τηλεοπτικών σταθμών στα πεδία κλαδικής διεκδίκησης που έφεραν θετικά αποτελέσματα για τα συμφέροντα των τηλεοπτικών επιχειρήσεων τους προηγούμενους μήνες, στην αρένα του μεταξύ τους ανταγωνισμού σπάνε τα φρένα σε μια ξέφρενη πορεία εξασφάλισης assets που θεωρείται ότι θα δώσουν προβάδισμα στη μάχη για τη διαφημιστική πίτα.

ΞΕΦΡΕΝΗ ΠΟΡΕΙΑ «ΠΛΕΙΟΔΟΣΙΑΣ» ΓΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ
Ενόψει της νέας σεζόν που αναμένεται ακόμα πιο ανταγωνιστική από την τρέχουσα, τα κανάλια όχι μόνο σχεδιάζουν υψηλές επενδύσεις σε πρόγραμμα αλλά μπαίνουν σε διαδικασία πλειοδοσίας για να «κλέψουν» πρόσωπα, να εξουδετερώσουν τα πλεονεκτήματα του ανταγωνισμού και να αποδυναμώσουν τα στρατόπεδα των αντιπάλων. Παρουσιαστές που βγαίνουν με θετικό πρόσημο από τη φετινή σεζόν βρίσκονται σε θέση «πολιορκίας» από έως και… τέσσερα κανάλια, ενώ ακόμα και πρόσωπα με ισχυρά συμβόλαια σε ισχύ, βρίσκονται στο επίκεντρο του μεταγραφικού παζαριού με τους ανταγωνιστές να φέρονται πρόθυμοι να πληρώσουν ρήτρες εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ για να τους αλλάξουν στρατόπεδο.

ΑΠΟΠΕΙΡΕΣ «ΑΡΠΑΓΗΣ» ΜΕ ΤΡΙΠΛΑΣΙΑ ΠΟΣΑ
Η ανεξέλεγκτη μεταγραφική μανία «πλήττει» και τα ριάλιτι που θα αποτελέσουν την αιχμή του δόρατος την προσεχή σεζόν. Σύμφωνα με πληροφορίες, απόπειρα… επιθετικής εξαγοράς σημειώθηκε από την εταιρεία παραγωγής AcunMedya (που συνεργάζεται με τον Σκάι) προς τους τρεις κριτές του Masterchef, Σωτήρη Κοντιζά, Πάνο Ιωαννίδη και Λεωνίδα Κουτσόπουλο (Star). Στην ποδιά των σεφ, η τουρκική εταιρεία παραγωγής φέρεται να έριξε πρόταση-μαμούθ με σχεδόν τριπλάσιο ύψος με στόχο να «κλέψει» τους σεφ από το Star και να τους εντάξει σε νέο μαγειρικό ριάλιτι για τον Σκάι.

Οι κινήσεις γίνονται και έμμεσα –μέσω εταιρειών παραγωγής-, ενώ ο στόχος είναι ακόμα και αν δεν πετύχει η απόπειρα «αρπαγής», να αυξήσει σημαντικά το κόστος για τον αντίπαλο που θα υποχρεωθεί να ανεβάσει το μπάτζετ για να κρατήσει το πολύτιμο asset του. «Με τη μέθοδο αυτή μπορεί κάποιος να δημιουργήσει θέμα στον αντίπαλο, τον αναγκάζει να ανεβάσει το μπάτζετ για να κρατήσει αυτό που ήδη έχει, και ίσως να αποτρέψει και άλλες κινήσεις επένδυσης, σε άλλα προγράμματα, που πλέον δεν έχει μπάτζετ να τις κάνει», αναφέρει στέλεχος της τηλεοπτικής αγοράς.

«ΑΥΤΟΓΚΟΛ» Η ΑΝΟΔΟΣ ΤΟΥ ΣΥΝΟΛΙΚΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ
Και ενώ βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη το μεταγραφικό παζάρι ενόψει της επόμενης σεζόν, οι πιο ψύχραιμοι παρατηρητές του κλάδου κάνουν λόγο για πρακτικές διολίσθησης με επικίνδυνες προεκτάσεις. Στο πλαίσιο της ελεύθερης αγοράς, η «μάχη» αυτή κλιμακώνεται χωρίς όριο, χωρίς κανόνες και χωρίς… διαιτησία, έστω σε άτυπο επίπεδο. «Η παθογένεια αυτή του να “χρυσώνουν” πρόσωπα υπάρχει από τη δεκαετία του ’90, υπήρχαν κατά καιρούς αποσταθεροποιητικοί παράγοντες -π.χ. είσοδος νέων παικτών- που έφερναν στην επιφάνεια τέτοια φαινόμενα. Την τελευταία δεκαετία, όμως, ο κλάδος της ελεύθερης τηλεόρασης είχε αποκτήσει κάποια αντανακλαστικά αυτοσυντήρησης», αναφέρει έμπειρο στέλεχος του τηλεοπτικού χώρου και συμπληρώνει: «Αυτό που γίνεται τώρα είναι ένα αυτογκόλ του κλάδου της ελεύθερης τηλεόρασης, που ανεβάζει συνολικά το κόστος της λειτουργίας της».