Σε τροχιά εξαγορών και πιθανής εισόδου νέων επενδυτών εισέρχεται η ελεύθερη τηλεόραση. Η συνεργασία της Nova με τον ΑΝΤ1 για το Euro εξελίσσεται σε ευρύτερη συμμαχία, με ενδεχόμενο πλήρους απορρόφησης των δύο επιχειρηματικών δραστηριοτήτων αν αρθούν οι περιορισμοί από τον νόμο. Σε επαφές για την αναζήτηση επενδυτών βρίσκεται και το Open.

Κινητικότητα σε ό,τι αφορά το ιδιοκτησιακό καθεστώς ελεύθερων καναλιών καταγράφεται το τελευταίο διάστημα, με αναζήτηση νέων επενδυτών που καλούνται να μπουν στον τομέα της ελεύθερης τηλεόρασης, αλλά και ανακατατάξεις μεταξύ υφιστάμενων «παικτών». Καθώς στήνεται η «σκακιέρα» για τη μάχη της προσεχούς σεζόν, παρασκηνιακά βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις που αφορούν την πώληση μεριδίου μετοχών ή και ολόκληρων τηλεοπτικών σταθμών, καθώς και τη δημιουργία νέων συμμαχιών.

ΚΑΤΙ ΤΡΕΧΕΙ ΜΕ ΤΗ NOVA ΚΑΙ ΤΟΝ ΑΝΤ1
Μια τέτοια συμμαχία που ενδέχεται να πάρει στη συνέχεια και τη μορφή μετοχικής ένωσης, αποτελεί η στενή συνεργασία της Nova με τον ΑΝΤ1. Οι δύο πλευρές συνεργάστηκαν για την παραγωγή των live αναμεταδόσεων, αλλά και των εκπομπών για τους αγώνες του Euro. Αυτή όμως ήταν μόνο η άκρη του παγόβουνου, καθώς σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, ανάμεσα στην Nova και τον ΑΝT1 TV βρίσκονται σε εξέλιξη ζυμώσεις για ευρύτερη επιχειρηματική συμμαχία. Κάποιες πηγές, μάλιστα, κάνουν λόγο για εκκίνηση συζητήσεων με αντικείμενο να απορροφήσει η μία εταιρεία την άλλη. Aν οι συζητήσεις αυτές ευοδωθούν θα φέρουν μία από τις πιο ηχηρές εξαγορές στον χώρο των media τα τελευταία χρόνια.

ΠΟΙΟΣ ΘΑ ΑΠΟΡΡΟΦΗΣΕΙ ΠΟΙΟΝ
Υπενθυμίζεται ότι το καλοκαίρι του 2019, ο όμιλος ΑΝΤ1 ήταν ανάμεσα στους διεκδικητές της Nova στη φάση που οι τράπεζες αναζητούσαν επενδυτή για τη συνδρομητική πλατφόρμα. Ο ΑΝΤ1 στην πορεία απέσυρε το ενδιαφέρον του να εξαγοράσει τη Nova, η οποία τελικά πέρασε στα χέρια της United Group. Το σενάριο που φέρεται να εξετάζεται τώρα είναι το… ανάποδο: να εξαγοράσει η United Group τον ΑΝΤ1. Η εταιρεία κολοσσός αναζητά διεξόδους για να εμπλακεί σε free-to-air κανάλι, διεκδικώντας ίσως και την 7η πανελλαδική άδεια γενικής στόχευσης που παραμένει αδιάθετη. Ωστόσο, το νομικό πλαίσιο που ψηφίστηκε στις 20 Φεβρουαρίου απαγορεύει σε συνδρομητικά κανάλια να κατέχουν και σταθμούς ελεύθερης λήψης.

ΘΑ ΠΡΟΣΦΥΓΕΙ ΣΤΗΝ ΕΕ ΟΠΩΣ… ΚΡΟΑΤΙΑ;
Συγκεκριμένα, στο άρθρο 43 του ν.4779/2021 αναφέρεται «η κάτοχος άδειας συνδρομητικών ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών υπηρεσιών μέσω δορυφόρου του παρόντος ή οι μέτοχοι της και τα συνδεδεμένα με αυτούς ή παρένθετα πρόσωπα, δεν επιτρέπεται να συμμετέχουν σε ή να ελέγχουν οποιαδήποτε άλλη επιχείρηση παροχής ραδιοφωνικού ή τηλεοπτικού περιεχομένου μέσω επίγειων δικτύων ελεύθερης ή συνδρομητικής λήψης».

Με τον ισχύοντα νόμο, η Nova δεν μπορεί να διεκδικήσει την 7η άδεια ούτε όμως και να εμπλακεί μετοχικά σε κανάλι ελεύθερης λήψης. Η United Group εξετάζει προσεκτικά τα επόμενα βήματά της, καθώς σε ανάλογη περίπτωση στην Κροατία όπου επίσης δραστηριοποιείται στον χώρο των οπτικοακουστικών media, προσέφυγε στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Κάτι που δεν αποκλείεται να επιλέξει ως μέθοδο αντίδρασης στο νομικό καθεστώς και για τη Nova στην Ελλάδα.

Από την πλευρά του, ο ΑΝΤ1 φέρεται να αναζητά διεξόδους μέσω συμμαχιών, καθώς «βαραίνει» από υψηλό δανεισμό που ξεπερνά τα 400 εκατ. ευρώ. Μια πιθανή συμμαχία με τη Nova –εφόσον επιτραπεί από το νομοθετικό καθεστώς- δεν αποκλείεται να οδηγήσει σε εξαγορά-βόμβα, με τον ΑΝΤ1 να περνά εν μέρει ή εξ ολοκλήρου στη United Group για να μπει σε τροχιά εξυγίανσης με «κούρεμα» του χρέους. Οι δύο πλευρές βρίσκονται σε συζητήσεις, που, όμως, δεν αποκλείουν και άλλες επαφές. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο ΑΝΤ1 συνεχίζει εντατικά συζητήσεις και με άλλους πιθανούς επενδυτές, εκτός Ελλάδος, με όλα τα ενδεχόμενα να είναι ανοιχτά.

Ο ΑΝΤ1 «ΤΡΕΧΕΙ» ΤΟ ΣΥΝΔΡΟΜΗΤΙΚΟ PROJECT
Και ενώ αναζητά συμμάχους εντός και εκτός Ελλάδος, ο ΑΝΤ1 συνεχίζει την επένδυση σε νέες δραστηριότητες, καθώς αναπτύσσει τη συνδρομητική υπηρεσία ΑΝΤ1+ με στόχο να βγει στον αέρα τον Σεπτέμβριο, αλλά και τα ΑΝΤ1 Studios με τα οποία φιλοδοξεί να μπει δυναμικά στην παραγωγή οπτικοακουστικού περιεχομένου και τις πωλήσεις του στο εξωτερικό.

Ο ΑΝΤ1 ήδη μετέτρεψε το site του σε πλατφόρμα για video on demand, ενώ συνεχίζει τις πειραματικές εφαρμογές ενόψει της πρεμιέρας του ΑΝΤ1+ το φθινόπωρο. Στο πρόγραμμά του θα προσφέρει συνδυασμό πρωτογενούς περιεχομένου, ταινιοθήκης με σειρές από το παρελθόν, αλλά και αποκλειστικό ξένο πρόγραμμα. Ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη διαπραγματεύσεις με αμερικάνικο στούντιο, ώστε ο ΑΝΤ1 να εξασφαλίσει τα releases για προγράμματα που δεν έχει το Netflix.

ΚΑΙ ΤΟ OPEN ΑΝΑΖΗΤΑ ΕΠΕΝΔΥΤΕΣ
Κινητικότητα παρατηρείται και στο Open, με τα σενάρια αναζήτησης νέων επενδυτών να πληθαίνουν. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, ήδη η ιδιοκτησία του καναλιού πραγματοποιεί επαφές και συζητήσεις με τρεις επιχειρηματίες από την εγχώρια αγορά, εξετάζοντας το ενδεχόμενο να πουλήσει μερίδιο του Open, ενώ στο τραπέζι είναι και η ολική του εξαγορά. Για την ώρα, οι επαφές της ιδιοκτησίας του Open με νέους επενδυτές δεν έχουν ευοδωθεί, και δεν είναι βέβαιο αν θα οδηγήσουν σε αλλαγές άμεσα ή σε βάθος ενός χρόνου.

Στο πλαίσιο των αλλαγών που γίνονται στο κανάλι του Κορωπίου, είναι και η αναζήτηση CEO. Ήδη έχουν γίνει συζητήσεις με τέσσερα στελέχη της αγοράς και αναμένεται σύντομα να γίνουν ανακοινώσεις. Η τοποθέτηση CEO –θέση που έως τώρα ήταν κενή- θα αλλάξει τον τρόπο διοίκησης καθώς έως τώρα οι μεγάλες αποφάσεις λαμβάνονταν από το Διοικητικό Συμβούλιο του καναλιού.

ΞΕΚΙΝΗΣΕ ΤΟ «ΠΑΖΑΡΙ» ΓΙΑ ΤΟ MEDIA BUYING ΤΗΣ ΣΕΖΟΝ
«Μέτωπο» ανάμεσα σε κανάλια και διαφημιζόμενους ενόψει της νέας σεζόν για την κατανομή της διαφημιστικής δαπάνης. Χαμηλότερο CPR έως και 30% ζητούν μεγάλοι διαφημιζόμενοι,, τα κανάλια κρατούν ψηλά τις τιμές, ενώ με βάση τον νέο νόμο οι σταθμοί καλούνται να δώσουν έγγραφη συμφωνία για όρους του media buying. «Καμπανάκι» για τα διευρυμένα διαφημιστικά διαλείμματα.

Με ένταση και πλούσιο παρασκήνιο ξεκινά το διαφημιστικό παζάρι για την προσεχή σεζόν, με τον ανταγωνισμό ανάμεσα στα έξι κανάλια να χτυπά «κόκκινο», ενώ οι διαφημιζόμενοι ζητούν φθηνότερη διαφήμιση και μικρότερα μπρέικ. Τα κανάλια ολοκληρώνουν μεταγραφές και στήνουν τα προγράμματά τους με αγωνία, καθώς η νέα σεζόν αναμένεται να φέρει ανατροπές και ξαναμοίρασμα της τράπουλας.

Το Mega κινείται επιθετικά με στόχο να περάσει τον Alpha και να πλασαριστεί στην τριάδα, ενώ οι προπορευόμενοι Σκάι, ANT1 και Star επενδύουν μαζικά σε ριάλιτι με την ελπίδα να κρατήσουν προβάδισμα σε μια σεζόν που όλα θα επαναπροσδιοριστούν. Σε επίπεδο τηλεθέασης και εσόδων το ερώτημα είναι ένα: ποιος θα πάρει τη μερίδα του λέοντος το τελευταίο τετράμηνο;

ΚΡΙΣΙΜΟ ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ
Ενόψει της νέας σεζόν ήδη στήνονται τα «χαρακώματα» για τη διαφημιστική μάχη, ενώ ξεκινά το μεγάλο «παζάρι» για το media buying με τους νέους όρους που θέτει πλέον ο νόμος. Με δεδομένο ότι από τον Σεπτέμβριο έως τον Δεκέμβριο συσσωρεύεται το 35% της ετήσιας δαπάνης, το διακύβευμα για το τελευταίο τετράμηνο είναι κρίσιμο.

Τυχόν ανατροπές στην κατάταξη τηλεθέασης μπορούν να φέρουν τα πάνω-κάτω και σε ετήσια βάση στο ποσοστό επί της διαφημιστικής πίτας. Και ενώ μαίνεται ο μεταξύ των καναλιών ανταγωνισμός για το μερίδιο στην πίτα, «μέτωπο» στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων για την κατανομή της δαπάνης ανοίγει και με τους διαφημιζόμενους.

ΜΠΡΑ-ΝΤΕ-ΦΕΡ ΚΑΝΑΛΙΩΝ ΜΕ ΔΙΑΦΗΜΙΖΟΜΕΝΟΥΣ
Καθώς η διαφημιστική δαπάνη κινείται ανοδικά και το πρώτο εξάμηνο έκλεισε με αύξηση 30+,  τα κανάλια διατηρούν ψηλά τις τιμές και το CPR ενώ βρίσκουν… απέναντι τους διαφημιζόμενους που ζητούν εκλογίκευση και μείωση τιμών. Εκεί αρχίζει η «μάχη» με τα νέα δεδομένα του νόμου που απαγορεύει ως «μη εξουσιοδοτημένες» τις συμφωνίες ανάμεσα σε διαφημιζόμενους και media shop με δεσμεύσεις για τιμές και CPR χωρίς τη σύμφωνη γνώμη καναλιών. Οι διαφημιζόμενοι τώρα προωθούν τα αιτήματά τους στους τηλεοπτικούς σταθμούς και τους ζητούν να καταθέσουν τις δικές τους προσφορές, καθώς βάσει νόμου, καλούνται να δώσουν τα ίδια τα κανάλια την έγγραφη συμφωνία τους για τους όρους του media buying.

Η ΑΓΩΝΙΑ ΤΩΝ «ΜΕΓΑΛΩΝ»
Σύμφωνα με πληροφορίες από την αγορά, αρκετοί μεγάλοι διαφημιζόμενοι ζητούν μείωση του CPR από 20-30%. Από την πλευρά τους, οι τηλεοπτικοί σταθμοί επιμένουν να πουλούν ακριβά, οι διαφημιζόμενοι επιμένουν να αγοράσουν φθηνά και το μπρα-ντε-φερ συνεχίζεται. Αν η προσφορά ενός καναλιού δεν ικανοποιεί το διαφημιζόμενο, αναζητά προσφορά και από άλλο σταθμό και πάει λέγοντας. Η αγωνία των «μεγάλων» καναλιών είναι να μην χαμηλώσουν τις τιμές οι «μικροί» κατεβάζοντας έτσι το κόστος της διαφήμισης.

Τυχόν απόπειρες να δημιουργηθεί «τοίχος» από την πλευρά των καναλιών να μη δεχτούν μεγάλες μειώσεις που ζητούν οι διαφημιζόμενοι θα αποτελούσαν «εναρμόνιση της αγοράς» πράγμα που απαγορεύεται, ενώ λόγω συνθηκών σφοδρού ανταγωνισμού, κάθε σταθμός χαράσσει την εμπορική πολιτική προς το συμφέρον του. «Τους τελευταίους μήνες που έπεφτε το χρήμα, τα κανάλια έζησαν “μήνα του μέλιτος”. Τώρα καταλαβαίνουν ότι θα έρθει και η πτώση», αναφέρει έμπειρη πηγή από τον χώρο της διαφήμισης.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟ CLUTTER ΑΠΟ ΜΕΓΑΛΑ BREAK
Ένα άλλο ζήτημα που αναμένεται να αλλάξει δεδομένα είναι η διεύρυνση των διαφημιστικών διαλειμμάτων και το διαφημιστικό clutter που δημιουργείται. Μετά την ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής οδηγίας στην εγχώρια νομοθεσία που κατήργησε το μάξιμουμ 12λεπτο διαφήμισης ανά ώρα, παρατηρείται σημαντική διεύρυνση των break. Το ζήτημα έθιξαν σε επιστολή τους ο ΣΔΕ και η ΕΔΕΕ πριν μερικές εβδομάδες, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου προς τα κανάλια για βομβαρδισμό του κοινού και υποβάθμιση του τηλεοπτικού περιβάλλοντος.

Ειδικά στην prime time όπου πλέον επιτρέπεται στα κανάλια να διανέμουν όπως επιθυμούν το 20% του χρόνου από τις 6 το απόγευμα έως τις 12 τα μεσάνυχτα (δηλαδή 72 λεπτά), παρατηρείται σημαντική διεύρυνση των διαφημιστικών μπρέικ μαζί και με τα τρέιλερ του εκάστοτε σταθμού. «Το μήνυμα του διαφημιζόμενου χάνεται μέσα σε ορυμαγδό διαφημίσεων, ενώ πολλές φορές τα μπρέικ συντονίζονται με αποτέλεσμα να δημιουργείται clutter και από εκεί έρχονται και οι υψηλότερες τιμές», αναφέρει έμπειρο στέλεχος στον χώρο της διαφήμισης που αναμένει ότι τα κανάλια σταδιακά θα οδηγηθούν σε «αυτορρύθμιση», διανέμοντας πιο σωστά τον διαφημιστικό χρόνο.