Πολύ κοντά στην επίτευξη συμφωνίας κυρίων που θα μειώσει τη διάρκεια της τηλεοπτικής σεζόν βρίσκονται τα πέντε πανελλαδικά κανάλια ΑΝΤ1, Alpha, Star, Mega και Σκάι. Η μείωση της διαφημιστικής δαπάνης που συνεχίζει και τον Ιούνιο φέρνει κλίμα συναίνεσης και κοινούς στόχους για μείωση του συνολικού κόστους της επένδυσης. Έναρξη σεζόν με καθυστέρηση 2-3 εβδομάδων και διακοπή των προγραμμάτων τα Χριστούγεννα, τα βασικά μέτρα που μπαίνουν στη συμφωνία.

Σε συμφωνία κυρίων με ευρεία συναίνεση φέρονται να οδηγούνται τα πανελλαδικά ιδιωτικά κανάλια, για να περιχαρακώσουν χρονικά τον μαραθώνιο της προσεχούς σεζόν και να μειώσουν το συνολικό κόστος της επένδυσης για κάθε σταθμό. Η πτώση της διαφημιστικής δαπάνης που «τρέχει» πλέον με αρνητικό πρόσημο για τρίτο συνεχόμενο μήνα και προμηνύει ανάλογα αποτελέσματα και για τη συνέχεια σε συνδυασμό με την προοπτική προκήρυξης εθνικών εκλογών το φθινόπωρο, φέρνουν νέα δεδομένα ανάμεσα στα κανάλια, που παρά τις συνθήκες ακραίου ανταγωνισμού στην τηλεοπτική σκακιέρα, συσπειρώνονται για να περιορίσουν την οικονομική «αιμορραγία». Στόχος είναι η σμίκρυνση της διάρκειας του τηλεοπτικού «πρωταθλήματος» με περικοπή επεισοδίων τόσο στο σφύριγμα της αρχής όσο και στο τέλος του… α’ ημιχρόνου.

Συνεχίζεται η μείωση της διαφημιστικής πίτας- πτωτικό αναμένεται και το 2° εξάμηνο
Η συναινετική διάθεση ανάμεσα στα κανάλια υπαγορεύεται από την «κοινή μοίρα» της μειωμένης διαφημιστικής πίτας. Με πατημένο το φρένο κινείται η διαφημιστική δαπάνη στην τηλεόραση και τον Ιούνιο, παγιώνοντας την αντίληψη στα κανάλια ότι το ad spend μπαίνει σε ρυθμούς… αποκλιμάκωσης λόγω ανόδου των τιμών. Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, ο τρέχων μήνας θα κλείσει με αρνητικό πρόσημο, ενώ η «μάχη» που δίνεται είναι η μείωση να περιοριστεί σε μείον 5 μονάδες σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι, έναντι της επίδοσης μείον 10 με την οποία «έκλεισε» ο Μάιος. Το στοίχημα δεν είναι απλό, καθώς ο περσινός Ιούνιος λόγω του Euro ήταν ίσως ο πιο δυνατός μήνας του χρόνου. Το δεύτερο τρίμηνο της χρονιάς θα κλείσει με αρνητικό πρόσημο, σε πλήρη αντίθεση με το τρίμηνο Ιανουάριος-Μάρτιος που η διαφημιστική δαπάνη σημείωσε διψήφια αύξηση. Σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών της τηλεοπτικής αγοράς, το αρνητικό πρόσημο στην πορεία των διαφημιστικών εσόδων αναμένεται να συνεχιστεί και κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2022. Ο περιορισμός της επένδυσης σε ένα περιβάλλον εξόχως ανταγωνιστικό εξελίσσεται σε κρίσιμο ζήτημα. «Είναι θέμα κοινής λογικής βασικά, δεν μπορεί η επένδυση των καναλιών να συνεχίζει χωρίς φρένο. Η συμφωνία κυρίων που συζητείται είναι η κοινή εφαρμογή της κοινής λογικής», αναφέρει στο MW έμπειρο τηλεοπτικό στέλεχος.

Πως φτάσαμε ένα βήμα πριν τη συμφωνία κυρίων;
Οι βολιδοσκοπήσεις ανάμεσα στα κανάλια ξεκίνησαν στα μέσα Μαΐου, με πρωτοβουλία σοβαρού παράγοντα της αγοράς που σχημάτισε το SOS με τη φράση «ματώνουμε» και έθεσε τον σπόρο της άτυπης συμφωνίας. Ακολούθησε μπαράζ τηλεφωνημάτων ανάμεσα στους εμπλεκόμενους και υψηλά ιστάμενους στις διοικήσεις των τηλεοπτικών σταθμών με κεντρικό ζητούμενο «η αγορά πέφτει, εμείς τι θα κάνουμε;». Μετά από μια πρώτη θετική αντίδραση, σύμφωνα με πληροφορίες πραγματοποιήθηκε και συνάντηση μεταξύ διευθυντών από αντίπαλα κανάλια για να τεθούν επί τάπητος πιθανοί τρόποι περιστολής εξόδων για το σύνολο των καναλιών και να εξειδικευτούν οι τεχνικές λεπτομέρειες των προτεινόμενων μέτρων. Σύμφωνα με πληροφορίες, επετεύχθη ήδη μια πρώτη συμφωνία για συναινετική προσέγγιση και από κοινού αντιμετώπιση της πτώσης της διαφημιστικής δαπάνης και της γενικότερης οικονομικής συγκυρίας. Αυτό που μένει τώρα είναι να επισφραγιστεί η συμφωνία κυρίων με άνωθεν «βούλα». «Τα στελέχη βρεθήκανε, μιλήσανε και επιφυλάχθηκαν να πάρουν τελική έγκριση από… πάνω. Σε ό,τι καταλήξουν οι διευθυντές θα πρέπει να το “ευλογήσουν” οι από πάνω», αναφέρει στο MW καλά πληροφορημένη πηγή της τηλεοπτικής αγοράς με γνώση των διεργασιών.

Όλοι «μέσα» με συναίνεση 5 στα 5
Με τα έως τώρα δεδομένα, η συμφωνία κυρίων που εξυφαίνεται χαρακτηρίζεται από ευρύτατη συναίνεση αφού όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ, «χτυπάει» σκoρ 5 στα 5. Παρά τις αρχικές πληροφορίες ότι ο Σκάι θα ακολουθήσει δικό του δρόμο συνεχίζοντας την πολύ πρόωρη έναρξη της σεζόν στα τέλη Αυγούστου και φέτος, νεώτερες πληροφορίες αναφέρουν ότι και το κανάλι του Φαλήρου είναι on board για μια συμφωνία που θα μεταφέρει την έναρξη της prime time 15 ημέρες με έναν μήνα αργότερα. Αντίστοιχα και το Mega που θεωρήθηκε ανάμεσα στα πλέον «επίφοβα» να τραβήξει δικό του δρόμο και να επαναλάβει την περσινό του δυναμικό –και πρόωρο- μπάσιμο με ακριβό πρόγραμμα από τις αρχές Σεπτεμβρίου, τελικά συστοιχίζεται στο κοινό πλαίσιο συζήτησης, ενώ σύμφωνα με κάποιες πηγές, φέρεται και να πρωτοστατεί στη συμφωνία «κοινής λογικής». Με θετική διάθεση προσέρχονται στον διάλογο τόσο το Star και το Alpha που βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση με την επιτυχία του «Σασμού», αλλά και ο ΑΝΤ1 που μετά τις δυσκολίες που αντιμετώπισε φέτος στην prime time, καλείται να κερδίσει εξ αρχής το «στοίχημα». Για την ώρα, δεν έχει γίνει γνωστό αν στις συζητήσεις ανάμεσα στα κανάλια μετείχε και το Open.

Πρεμιέρα μετά τις 15 Σεπτεμβρίου – «παύση εργασιών» και τον Ιανουάριο
Οι λύσεις που εξετάζονται και αναμένεται να παγιωθούν σε άτυπη συμφωνία αφορούν την χρονική μετατόπιση της έναρξης της σεζόν αλλά και σε μεγαλύτερα… διαλείμματα. Ο ανταγωνισμός ανάμεσα στα 6 πανελλαδικά κανάλια και πάλι θα είναι έντονος με ακριβά προγράμματα μυθοπλασίας και ριάλιτι να κονταροχτυπιούνται στα «αλώνια» της prime time, ωστόσο, το σύνθημα εκκίνησης θα δοθεί με χρονοκαθυστέρηση. Πιο συγκεκριμένα, η συμφωνία αφορά συντονισμένη έναρξη της σεζόν μετά τις 15-20 Σεπτεμβρίου. Στόχος είναι κανένα μεγάλο πρότζεκτ είτε σειρά είτε ριάλιτι να μην «σκάσει μύτη» στα τέλη Αυγούστου όπως τις προηγούμενες δυο χρονιές. Εκτός από την αρχή, τα κανάλια συζητούν και εκτεταμένο break στα μισά της σεζόν. Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτό που έχει πέσει στο τραπέζι είναι να υπάρξει «ανακωχή» κοντά στα Χριστούγεννα και η «μάχη» να διακοπεί από τα μέσα με τέλη Δεκεμβρίου έως και τα μέσα Ιανουαρίου. Με άλλα λόγια, να επιστρέψουν στην παλιά πρακτική όπου ο Ιανουάριος ήταν «νεκρός» μήνας –έτσι κι αλλιώς διαφημιστικά παραδοσιακά είναι ασθενικός- και το σύνθημα της επανεκκίνησης σε ό,τι αφορά την prime time να δοθεί μετά τις 15 Ιανουαρίου.

Παράλληλα, ένα ακόμα μέτρο που εξετάζεται από τα κανάλια σε συμφωνία ή και κατά μόνας είναι να μειώσουν τη συχνότητα μετάδοσης σειρών, ακόμα και των πλέον δημοφιλών. Σύμφωνα με πληροφορίες, στον Alpha εξετάζεται σοβαρά το ενδεχόμενο ο «Σασμός» να επιστρέψει την προσεχή σεζόν, αντί για τέσσερα (όπως έγινε φέτος) με τρία επεισόδια την εβδομάδα.

Εξοικονομούνται 2 εκατ. ευρώ ανά κανάλι
Τι αντίκτυπο θα έχει στα ταμεία των σταθμών αν περικοπούν δύο εβδομάδες προγράμματος στην εκκίνηση της σεζόν και άλλες δύο στο «ημίχρονο»; Σε κάθε μεγάλο πρότζεκ με εβδομαδιαία μετάδοση σημαίνει περίπου 5 επεισόδια λιγότερα, ενώ από τις σειρές μυθοπλασίας με σχεδόν καθημερινή μετάδοση εξοικονομούνται σχεδόν 25 επεισόδια. «Μπατζετικά με την μετατόπιση της έναρξης της σεζόν, είναι σαν να γλυτώνεις μισό μήνα που φτάνει σχεδόν τα 2 εκατομμύρια, αφού το κόστος ανά κανάλι για έναν μήνα αγγίζει περίπου τα 4 εκατομμύρια ευρώ», αναφέρει υψηλόβαθμο στέλεχος τηλεοπτικού σταθμού. Σε αντίθεση με την prime time, το daytime αναμένεται να ξεκινήσει κανονικά στις αρχές Σεπτεμβρίου με μικρές ίσως καθυστερήσεις.
Οι ζωντανές εκπομπές αμείβονται με τον μήνα κατά κύριο λόγο, όποτε δεν έχει και πολύ νόημα να μειώσεις επεισόδια, καθώς κάτι τέτοιο θα είχε σαφώς μικρότερη επίπτωση στα ταμεία των καναλιών.

Και η πρωινή ζώνη στο τραπέζι των συζητήσεων- «ξυπνητήρι» για όλους στις 6;
Στο τραπέζι των συζητήσεων ανάμεσα στα κανάλια ετέθη πάντως και το θέμα της πρωινής ζώνης, που… τείνει να ενοποιηθεί με το late night. Η τάση της φετινής σεζόν για λόγους ανταγωνισμού είναι να μετακινηθούν όλα τα κανάλια στις 5 το πρωί για να προλάβουν την πρώτη «καλημέρα». Την πρακτική αυτή έχει επιλέξει το Mega για την εκπομπή «Κοινωνία Ωρα Mega» καθώς και ο Σκάι τα Σαββατοκύριακα με το Γιώργο Αυτιά, η Φαίη Μαυραγάνη στο Open και η ΕΡΤ. Πληροφορίες, μάλιστα, αναφέρουν ότι το «παράδειγμα» του Mega σχεδίαζαν να ακολουθήσουν τόσο ο Σκάι με εκκίνηση του ζωντανού προγράμματος στις 5 το πρωί και τις καθημερινές όσο και ο ΑΝΤ1, που ετοιμάζει πρωινό lead-in στο «Καλημέρα Ελλάδα» με τον Γιώργο Παπαδάκη. Στο πλαίσιο των συνομιλιών ανάμεσα στα κανάλια, ωστόσο, επιχειρείται να μπει ένα «φρένο» και στην χρονική επέκταση των αξημέρωτων βαρδιών που ανεβάζουν το κόστος λειτουργίας. Σύμφωνα με πληροφορίες, στο πλαίσιο της συμφωνίας κυρίων με κεντρικό μενού την prime time, μπαίνει και ένας αστερίσκος για την πρωινή ζώνη. Ζητούμενο; Να συμφωνήσουν όλοι οι σταθμοί, η έναρξη του ζωντανού προγράμματος να οριοθετηθεί για όλους στις 6.

Το effect των εκλογών
Στα δεδομένα της πτωτικής πορείας των εσόδων μπαίνει και το ενδεχόμενο προκήρυξης εκλογών που ενδέχεται να μετακυλίσει πιο αργά την πρεμιέρα της prime time. Αν οι εκλογές προκηρυχθούν για τις 25 Σεπτεμβρίου ή τις 2 Οκτωβρίου, είναι πολύ πιθανό η πρεμιέρα της prime time να πάρει άλλη μία παράταση ώστε να ξεκινήσει αμέσως μετά τις εκλογές στις αρχές Οκτωβρίου και να μπει ένας νέος αστερισκός στην επιχειρούμενη συμφωνία ανάμεσα στα κανάλια. Τα έως τώρα συμφωνημένα για έναρξη σεζόν στα μέσα Σεπτεμβρίου θα παραμείνουν ως έχουν σε περίπτωση που οι εκλογές προκηρυχθούν για τις 9 Οκτωβρίου και μετά. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, θα φέρουν νέα αναστάτωση λόγω έκτακτων πολιτικών εκπομπών, αλλά και μειωμένων εσόδων τουλάχιστον το τελευταίο πενθήμερο πριν τις κάλπες.

Εκτός από τα οικονομικά δεδομένα υπάρχει άλλη μια αιτία που ωθεί τα κανάλια να συναινέσουν σε μετακίνηση της έναρξης της σεζόν. Και αυτή είναι η ετοιμότητα. Η καθυστέρηση που σημειώνεται φέτος στη λήψη αποφάσεων σχετικά με μεγάλες παραγωγές αλλά και στη ραχοκοκαλιά των νέων προγραμμάτων, έχει ως αποτέλεσμα να καθυστερεί και η εκκίνηση των γυρισμάτων, όπερ σημαίνει ότι θα γίνει αγώνας δρόμου για να έχουν έτοιμα επεισόδια στην ώρα τους, γεγονός που κάνει «βολική» την μετατόπιση του χρονικού σημείου εκκίνησης. «Είναι μια “συναστρία” διαφόρων παραγόντων που τελικά βολεύει όλα τα κανάλια να ξεκινήσουν αργότερα», όπως αναφέρει έμπειρη πηγή από την τηλεοπτική αγορά.