Νέα «άνοιξη» τον Οκτώβριο στα διαφημιστικά έσοδα της τηλεόρασης, με αύξηση της δαπάνης σχεδόν 20% σε σχέση με πέρυσι. Η θετική πορεία της αγοράς που αυξάνει την πίτα, μειώνει τη βαρύτητα των επιπτώσεων για κανάλια που χάνουν σημαντικό μερίδιο τηλεθέασης. Ενδιάμεσα λανσαρίσματα με κατακερματισμό της σεζόν, αγωνία για τα επερχόμενα ριάλιτι και αλλαγές στη στρατηγική των τηλεοπτικών σταθμών στο μισό του… μισού της σεζόν.

Με εντεινόμενο ρυθμό συνεχίζεται η ανοδική πορεία της διαφημιστικής δαπάνης στην τηλεόραση γεγονός που δίνει σήμα υγείας αλλά και μερική… άφεση αμαρτιών για κανάλια που υπέπεσαν σε σοβαρές προγραμματικές αστοχίες. Το ad spending σημείωσε σημαντική άνοδο και τον Οκτώβριο, ξεπερνώντας, μάλιστα, ακόμα και τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις εμπορικών στελεχών, το φθινόπωρο έφερε νέα… άνοιξη στα έσοδα της τηλεόρασης με την διαφημιστική δαπάνη να κάνει άλμα της τάξεως το 20%. Το αποτέλεσμα αυτό κρίνεται ανέλπιστα θετικό, καθώς μετά την αλματώδη αύξηση του πρώτου 6μήνου που άγγιξε και το 40%, υπήρχε η εκτίμηση ότι στο τελευταίο τετράμηνο της χρονιάς, η αγορά θα κινηθεί με θετικό πρόσημο μεν, αλλά με σημαντική επιβράδυνση στη διαφημιστική επένδυση που δεΝ θα ξεπερνούσε μονοψήφια ποσοστά της τάξεως του 5-8%. Ο Οκτώβριος διέψευσε τις συντηρητικές εκτιμήσεις, κινούμενος κατά τις πρώτες εβδομάδες με άνοδο 12% που εκτινάχθηκε στον εκπνοή του μήνα σε 18-20%. Τα αποτελέσματα αυτά αποτελούν θετικό προάγγελο και για τον Νοέμβριο ,βάζοντας τις βάσεις για ένα δυναμικό κλείσιμο της χρονιάς κατά το τελευταίο τρίμηνο όπου συσσωρεύεται το 30% της ετήσιας δαπάνης.

Απορρόφηση… κραδασμών
Η συνεχιζόμενη θετική πορεία της αγοράς λειτουργεί και ως… αμορτισέρ που απορροφά τους κραδασμούς αλλά και τις επιπτώσεις, σε κανάλια που έπεσαν έξω στις προβλέψεις τηλεθέασης και τις προγραμματικές τους επιλογές. «Με την άνοδο της αγοράς και της διαφημιστικής δαπάνης που αντί να κάμπτεται, συνεχίζει δυναμικά, θα χρηματοδοτηθούν και οι παραγωγές, όχι μόνο οι επιτυχημένες», αναφέρει έμπειρο τηλεοπτικό στέλεχος. «Αν π.χ. ένα κανάλι είχε πέρυσι μερίδιο τηλεθέασης 7% και φέτος υποχωρεί στο 5%, μπορεί από τη συνολική άνοδο της αγοράς να εισπράξει τελικά πάνω-κάτω τα ίδια έσοδα, και ως εκ τούτου, να μην… καεί από τα λάθη στο πρόγραμμα ή τον σχεδιασμό». Ακόμα και περιπτώσεις με αστοχίες προγράμματος, όπως αυτές στον Σκάι, που «βύθισαν» τους τελευταίους δύο μήνες την prime time σε μονοψήφια ποσοστά, η άνοδος της αγοράς βοηθά ώστε να μειωθεί η επίπτωση και η απώλεια εσόδων, απαλύνοντας το πλήγμα και δίνοντας εν μέρει «συγχωροχάρτι» για τις όποιες λανθασμένες επιλογές.

Σεζόν με περισσότερα… ημίχρονα
Και ενώ η δαπάνη συνεχίζει ανοδικά παρέχοντας οικονομικό «άλλοθι» και μαξιλάρι ασφαλείας, τα κανάλια καταστρώνουν προσεκτικά τα επόμενα βήματα. Παρότι έχουν διαμορφωθεί σαφώς τάσεις με την άνοδο του Alpha και του Mega, θεωρείται ότι τίποτα δεν έχει κριθεί οριστικά και το παιχνίδι ακόμα παίζεται. Μάλιστα, όπως φαίνεται, θα έχει περισσότερα από… δύο ημίχρονα. Καταστρατηγώντας την έως τώρα συνήθη διχοτόμηση της σεζόν σε α’ μισό και β’ μισό, τα κανάλια τελούν σε διαρκή επαγρύπνηση εισάγοντας σημαντικές αλλαγές στα… μισά του α’ μισού.

Η έλευση των «Ράδιο αρβύλα» σηματοδοτεί ένα δυναμικό ενδιάμεσο λανσάρισμα νέου προγράμματος στον ΑΝΤ1 με σημαντικές ανακατατάξεις στον προγραμματισμό, ενώ μεταθέτει άλλα προγράμματα για αργότερα. Από τις 8 Νοεμβρίου, η σατιρική εκπομπή θα «χτυπά» καθημερινά (Δευτέρα με Πέμπτη) στις 20:00, το «Βινύλιο» τις Παρασκευές την ίδια ώρα, ενώ η καθημερινή σειρά «Ήλιος» μετακινείται στην απογευματινή ζώνη (17:45) ως lead-in στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων και το 5X5 με τον Μάρκο Σεφερλή πάει νωρίτερα στις 16:45. Στις 21:00 παραμένει το Game of chefs που ολοκληρώνεται, ωστόσο, πρόωρα και δίνει τη θέση του από τις αρχές Δεκεμβρίου στη «Φάρμα». Το αγροτικό ριάλιτι επιστρέφει με καθημερινά επεισόδια, ενώ τις Παρασκευές θα μεταδίδεται το επεισόδιο της αποχώρησης.

Με την προσθήκη των «Αρβύλα» και τις υπόλοιπες ανακατατάξεις που θα φέρουν στο πρόγραμμα, ο ΑΝΤ1 ευελπιστεί να πάρει κεφάλι στη συνολική κατάταξη των καναλιών, και αναβάλλει μέχρι νεωτέρας την προσθήκη άλλων μεγάλων πρότζεκτ όπως το «Ελλάδα έχεις ταλέντο» που θα κρατηθεί για τον Φεβρουάριο, κάνοντας οικονομία δυνάμεων. Σύμφωνα με πηγές εκτός ΑΝΤ1, εκτιμάται ότι το «Ράδιο αρβύλα» μπορεί να δώσει έως και 1 μονάδα τηλεθέασης επιπλέον στον κανάλι του Αμαρουσίου, κάτι που ενδέχεται να γείρει την πλάστιγγα υπέρ του.

Στον αντίποδα, ο Σκάι μετά το τέλος του Top Chef μειώνει το κόστος του προγράμματος για το επόμενο δίμηνο επενδύοντας σε ξένες ταινίες στην prime time, ενώ ετοιμάζει «αντεπίθεση» με 3… όπλα από τα τέλη Δεκεμβρίου. Το κανάλι του Φαλήρου, μάλιστα, συνεχίζει να ποντάρει όλες του τις δυνάμεις στον Τούρκο παραγωγό Ατζούν Ιλιτζαλί, ο οποίος αναλαμβάνει ακόμα περισσότερες παραγωγές τους επόμενους μήνες. Εκτός από το Survivor που θα κάνει πρεμιέρα στις 26 Δεκέμβριου, ο Τούρκος παραγωγός μπαίνει για πρώτη φορά και στη μυθοπλασία, με την ελληνοποίηση της σειράς Kirmizi oda (Κόκκινο δωμάτιο) που θα γυριστεί με Έλληνες πρωταγωνιστές στην Κωνσταντινούπολη. Πληροφορίες αναφέρουν ότι και το νέο τάλεντ σόου που ενεργοποιεί ο Σκάι, το «The masked singer» θα ανατεθεί ως παραγωγή στην AcunMedya.

Προβληματισμός για Master Chef και Survivor
Το νέο τοπίο που έχει διαμορφωθεί, ωστόσο, προκαλεί αγωνία σε Σκάι και Star, καθώς τα έως τώρα παντοδύναμα Survivor και Master chef, που σάρωναν σε τηλεθέαση, θα πρέπει να διεκδικήσουν το χώρο τους σχεδόν από το μηδέν. Οι κακές επιδόσεις των μαγειρικών ριάλιτι (Game of chefs και Top chef) αλλά και η σημαντική πτώση που υφίσταται το GNTM, δείχνουν φθορά του είδους και αναδεικνύουν σε κυρίαρχο trend τη μυθοπλασία. Η σταθερή συνήθεια με 3 καθημερινές σειρές στην prime time με ποσοστό της τάξεως του 20% καθεμία («Σασμός», «Η γη της ελιάς», «Άγριες Μέλισσες») και σύνολο άνω του 60% στην κοινή ώρα μετάδοσής τους, δεν αφήνει πολύ χώρο για άλλες μεγάλες επιτυχίες ενώ δύναται να πλήξει ακόμα και τα «μεγαθήρια» των ριάλιτι.

Στο πλαίσιο αυτό, μάλιστα, ακούγονται δειλά οι πρώτες πληροφορίες για «έξυπνο προγραμματισμό» των δύο ριάλιτι. Πληροφορίες αναφέρουν ότι εξετάζεται το ενδεχόμενο τόσο το Survivor όσο και το Master chef να μετακινηθούν μετά τις 22:00 με στόχο να αποφύγουν το εξαιρετικά κορεσμένο slot των 21:00, και να εκμεταλλευτούν τα «κενά» που προκύπτουν μετά το τέλος μετάδοσης των τριών σειρών, κάτι πάντως που δεν έχει ακόμα αποφασιστεί. «Θα πρέπει να βρουν lead-in του… εαυτού τους» αναφέρει καλά πληροφορημένη πηγή.

Ενόψει της εισόδου των δύο μεγάλων ψυχαγωγικών πρότζεκτ, κάποιοι σπεύδουν να προδικάσουν το «τέλος των ριάλιτι». Ενώ άλλοι κρίνουν ότι η τράπουλα θα ξαναμοιραστεί. «Τα ριάλιτι που είδαμε έως τώρα είναι τα “δεύτερα”. Παρά την πτωτική τάση αυτής της τυπολογίας προγράμματος, δεν μπορεί κανείς να ξεγράψει ούτε το Master Chef ούτε το Survivor. Αυτά είναι τα δυνατά χαρτιά του είδους και μόνο αν δούμε τα δύο συγκεκριμένα να πέφτουν σημαντικά, θα μπορεί κανείς να μιλάει για τέλος των ριάλιτι», τονίζει υψηλόβαθμο στέλεχος τηλεοπτικού σταθμού.