Για πρώτη φορά στα χρονικά εκτός ΕΡΤ το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου. Κίνηση-ματ του ΑΝΤ1 που «κλείδωσε» το Mundial για μετάδοση μεγάλου μέρους των αγώνων στη συνδρομητική του πλατφόρμα. Ζυμώσεις για συνασπισμό καναλιών πίσω από την «γενναία πρόταση» του ΑΝΤ1 ύψους 12,5 εκατ. ευρώ. Θα συνασπιστούν και το Star, ο Alpha και το Mega σε μία κοινή συνδρομητική υπηρεσία;

Νέα δεδομένα για τις ισορροπίες ανάμεσα σε ιδιωτική, δημόσια και συνδρομητική τηλεόραση προκαλούν οι μυστικές διαπραγματεύσεις των καναλιών με διεθνείς φορείς για τα δικαιώματα των κορυφαίων αθλητικών διοργανώσεων τα επόμενα δύο χρόνια. Η κατοχύρωση του Mundial 2022 στον όμιλο ΑΝΤ1 παρότι δεν έχει ανακοινωθεί ακόμα επίσημα, αφήνει για πρώτη φορά την ΕΡΤ εκτός του Παγκοσμίου Κυπέλλου, ενώ όπως όλα δείχνουν, μετακινεί μεγάλο κομμάτι των αγώνων για πρώτη φορά στα εγχώρια τηλεοπτικά χρονικά σε συνδρομητικό περιβάλλον.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι υπάρχει πλούσιο παρασκήνιο πίσω από το κλείσιμο του «χρυσού» deal του ΑΝΤ1 με την FIFA, ενώ δεν αποκλείεται η εν λόγω συμφωνία να αποτελεί προάγγελο σημαντικών ανατροπών στην τηλεοπτική σκακιέρα, με την είσοδο –στη συνέχεια- και άλλων καναλιών στην… εξίσωση.

ΠΩΣ ΕΚΛΕΙΣΕ ΤΟ DEAL ΤΟΥ MUNDIAL
Η περίοδος της κατάθεσης κλειστών προσφορών για το Mundial 2022 «άνοιξε» πριν λίγες ημέρες, με την ΕΡΤ και τον ΑΝΤ1 να μπαίνουν στη… σέντρα της διεκδίκησης. Η δημόσια τηλεόραση κατέθεσε τη δική της προσφορά για τους συνολικά 64 αγώνες, στη συνέχεια ενημερώθηκε για υψηλότερο bid και επανήλθε με νέα υψηλότερη προσφορά, η οποία όμως και πάλι δεν ικανοποίησε την FIFA. Σε επικοινωνία με τους ιθύνοντες της ΕΡΤ, η Παγκόσμια Ομοσπονδία ενημέρωσε ότι υπάρχει «highest bidder» και ότι σταματούν τη διαδικασία προσφορών, καθώς μπαίνουν σε αποκλειστικές διαπραγματεύσεις με τον όμιλο που κατέθεσε την υψηλότερη προσφορά. Σύμφωνα με πληροφορίες από την τηλεοπτική αγορά, το bid του ΑΝΤ1 ξεπέρασε κάθε προηγούμενο αγγίζοντας τα 12,5 εκατ. ευρώ, ποσό που για την ώρα, ωστόσο δεν έχει επιβεβαιωθεί.

FIFA: ΜΟΝΟ 22 ΑΓΩΝΕΣ ΣΕ FREE-TO-AIR ΚΑΝΑΛΙ
Για να μεγιστοποιήσει τα έσοδα από την πώληση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων του Παγκόσμιο Κυπέλλου, η FIFA έβαλε μια νέα παράμετρο σύμφωνα με την οποία μόνο οι 22 από τους συνολικά 64 αγώνες θα πρέπει υποχρεωτικά να μεταδοθούν σε free-to-air κανάλι, ενώ οι υπόλοιπο 42 θα μπορούν να ενταχθούν σε αμιγώς συνδρομητικό περιβάλλον, κάτι που θεωρείται ότι ευνόησε όποιον υποψήφιο ή κοινοπραξία περιλάμβανε και συνδρομητική πλατφόρμα για streaming των αγώνων. Υπενθυμίζεται ότι το Mundial 2022 θα διεξαχθεί για πρώτη φορά αντί για το καλοκαίρι όπως γινόταν πάντα έως τώρα, τον Νοέμβριο, γεγονός που πρακτικά σημαίνει ότι όποιο ελεύθερο κανάλι εξασφάλιζε τα τηλεοπτικά δικαιώματα θα έπρεπε να τινάξει στον αέρα τον προγραμματισμό του στην καρδιά της τηλεοπτικής σεζόν για να μεταδώσει τους ποδοσφαιρικούς αγώνες.

ΤΟ MUNDIAL ΒΑΖΕΙ ΣΤΟ ΧΑΡΤΗ ΤΟΝ ΑΝΤ1+
Ο όμιλος ΑΝΤ1 φέρεται να «κατέβηκε» με πρόταση για μετάδοση των αγώνων σε τρία μέτωπα: στον ΑΝΤ1, στο Μακεδονία TV αλλά κυρίως στον ΑΝΤ1+, τη συνδρομητική πλατφόρμα την οποία σχεδιάζει να βγάλει στον αέρα έως το τέλος του 2021. Πληροφορίες αναφέρουν ότι και το κόστος επιμερίστηκε αναλογικά ανάμεσα στα τρία διαφορετικά μεν, αλλά «αδελφά» κανάλια του ομίλου, ενώ η μερίδα του λέοντος αναλογεί στον ΑΝΤ1+.

Στρατηγικός στόχος του ΑΝΤ1, που μπήκε αποφασισμένος να κάνει τη μεγάλη ανατροπή στο «γήπεδο» του Mundial ήταν να εξασφαλίσει το απόλυτο αθλητικό event σε κλειστό συνδρομητικό περιβάλλον και να αποσβέσει το ιδιαίτερα «τσουχτερό» κόστος εξασφάλισης των δικαιωμάτων μέσω της εγγραφής νέων συνδρομητών στην ψηφιακή του πλατφόρμα, βάζοντας έτσι δυναμικά στον χάρτη τον ΑΝΤ1+. Οι εκτιμήσεις που έγιναν στον όμιλο ΑΝΤ1 για τα διαφημιστικά έσοδα που θα απέφερε η μετάδοση των αγώνων σε ελεύθερο κανάλι, δεν επαρκούσαν για να καλύψουν το τόσο υψηλό κόστος.

Το γεγονός, μάλιστα, ότι η μεγάλη διοργάνωση θα διεξαχθεί Νοέμβριο, έναν από τους πιο δυνατούς διαφημιστικά μήνες του έτους, καθιστά ακόμα πιο σύνθετη την ασφαλή εκτίμηση για την εμπορική δυναμική του Μουντιάλ, αν δηλαδή θα έφερνε σημαντικά επιπλέον έσοδα, απ’ ότι το κανονικό πρόγραμμα ενός σταθμού με υψηλά ποσοστά τηλεθέασης. «Ο Νοέμβριος κάνει το θέμα πιο πολυπαραμετρικό, δεν είναι εύκολη απάντηση στη συγκεκριμένη αγορά. Μια κατηγορία υψηλού ενδιαφέροντος είναι οι στοιχηματικές εταιρείες που δε θα έχουν κανένα άλλο ποδοφαιρικό event στον αέρα εκείνη την περίοδο, και αναμένεται να ρίξουν όλο τον τζίρο τους στο Mundial, και αυτό θα μπορούσε να φέρει έξτρα boost στη διαφημιστική δαπάνη», αναφέρει στέλεχος εμπορικής διεύθυνσης.

ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ ΚΑΝΑΛΙΩΝ ΓΙΑ ΚΟΙΝΗ ΣΥΝΔΡΟΜΗΤΙΚΗ ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ;
Και ενώ στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης το Μουντιάλ θα συνεχίσει να μεταδίδεται και το 2022 σε δημόσια κανάλια, η «επιθετική» πολιτική του ομίλου ΑΝΤ1 που πέτυχε το colpo grosso, αναμένεται να φέρει σημαντικές ανατροπές στις ισορροπίες ανάμεσα σε ελεύθερα και συνδρομητικά κανάλια, ενώ κάποιοι «στοιχηματίζουν» ότι ο ΑΝΤ1 δεν θα είναι μόνος του.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι πίσω από την κίνηση ματ του ομίλου ΑΝΤ1 στη σκακιέρα του Mundial, κρύβονται μυστικές συνομιλίες ανάμεσα σε ιδιωτικά κανάλια να συνασπιστούν σε μια κοινή συνδρομητική πλατφόρμα. Με όχημα τους αγώνες του Παγκοσμίου Κυπέλλου που αποτελούν ένα πολύ δυνατό asset για την υπό σχεδιασμό πλατφόρμα ΑΝΤ1+, εξετάζεται το ενδεχόμενο να μπουν στο ίδιο επιχειρηματικό σχέδιο και άλλοι καναλάρχες, ενώνοντας δυνάμεις κάτω από μία ενιαία συνδρομητική υπηρεσία.

Με άλλα λόγια, ο ΑΝΤ1+ να μετεξελιχθεί σε πλατφόρμα κοινοπραξίας ιδιωτικών καναλιών. Το σενάριο του συνασπισμού δυνάμεων είχε εξεταστεί και την περίοδο της δημοπρασίας της ταινιοθήκης του Mega, όπου τότε είχε πέσει στο τραπέζι η διεκδίκησή της από κοινοπραξία καναλιών ώστε να μην καταλήξει στα χέρια του Βαγγέλη Μαρινάκη που οδήγησε στην επαναλειτουργία του Mega.

ΣΕ ΕΞΕΛΙΞΗ ΖΥΜΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΟΧΗΜΑ ΤΟΝ ΑΝΤ1+
Η συνθήκη τώρα αλλάζει άρδην. Η άνοδος των over the top υπηρεσιών, της υβριδικής τηλεόρασης (βλ. EΡΤFlix) και εν γένει της on demand κατανάλωσης περιεχομένου, ωθεί και τα γραμμικά κανάλια να αναζητούν διεξόδους για να εισέλθουν στον «απέναντι» αυτό σύμπαν. Μέχρι στιγμής, υπήρχαν πληροφορίες για μεμονωμένες κινήσεις, καθώς ο ΑΝΤ1 σχεδιάζει το ΑΝΤ1+, το Mega έχει στα σκαριά το Megaflix, ενώ και το Star στρέφεται προς τον σχεδιασμό μιας υβριδικής υπηρεσίας.

Νεώτερες πληροφορίες αναφέρουν ότι έχει πέσει στο τραπέζι εκ νέου και βρίσκεται σε στάδιο ζυμώσεων το σενάριο οι επιμέρους προσπάθειες να ενωθούν κάτω από μια κοινή ομπρέλα, και με κεντρικό όχημα τον ΑΝΤ1 + που αν τελικά τελεσφορήσουν οι συζητήσεις για κοινή καθόδο καναλαρχών σε συνδρομητικό περιβάλλον, θα αλλάξει και brand name. Από τις εν εξελίξει ζυμώσεις, φέρονται να εξαιρούνται ο όμιλος του Σκάι και το Open.

Πηγές με μεγάλη εμπειρία στον τηλεοπτικό στίβο αναφέρουν ότι είναι πιο ρεαλιστικό το σενάριο να ενώσουν τελικά δυνάμεις δύο κανάλια (και όχι όλοι μαζί δηλαδή), όπου ο ένας θα έχει τα ηνία και θα «τρέχει» το πρότζεκτ και ο άλλος θα έχει περισσότερο ρόλο επενδυτή, μπαίνοντας στο μετοχικό σχήμα με μειοψηφικό πακέτο. Σε κάθε περίπτωση, εκτιμάται ότι έχει μεγαλύτερες πιθανότητες επιτυχίας ως joint venture η είσοδος σε συνδρομητικό περιβάλλον, όπου εκτός από αποκλειστικά προϊόντα όπως η live μετάδοση των αγώνων του Mundial και οι καινούριες σειρές που ετοιμάζει ο ΑΝΤ1+ θα ενταχθεί και περιεχόμενο από το library όλων των συνεργαζόμενων καναλιών.

Άλλες πληροφορίες αναφέρουν ότι ο ΑΝΤ1 έχοντας εξασφαλίσει ήδη τα δικαιώματα του Mundial, κάτι που χαρακτηρίζεται από πολλούς ως κίνηση «επίδειξης ισχύος» με πολλαπλές ερμηνείες, δεν αποκλείεται να αναζητήσει και άλλους «συμμάχους» για να μοιραστεί το κόστος ή ακόμα και να «μεταπωλήσει» στην πορεία τους αγώνες σε άλλη συνδρομητική. Στο πλαίσιο αυτό υπενθυμίζεται ότι υπάρχει ήδη η συνεργασία του ΑΝΤ1 με τη Nova για την αναμετάδοση των αγώνων του Euro που ξεκινά στις 11 Ιουνίου και την παραγωγή αθλητικών εκπομπών.

Σε πρώτη φάση, ο όμιλος ΑΝΤ1 καλείται να καταβάλλει μεγάλο μέρος του συνολικού κόστους για τα δικαιώματα του Mundial –πληροφορίες αναφέρουν σχεδόν το 50%- το αμέσως επόμενο διάστημα, ενώ ζητούνται και εγγυητικές για την καταβολή του υπόλοιπου ποσού. Πληροφορίες, μάλιστα, αναφέρουν ότι στην όλη διαδικασία της διεκδίκησης των δικαιωμάτων του Mundial μπήκε μπροστά για λογαριασμό του ΑΝΤ1, η εταιρεία Initiative, η οποία ενεπλάκη ενεργά και ανέλαβε παρασκηνιακά τις διαπραγματεύσεις με τη FIFA, καθώς και τη διαδικασία κατάθεσης των προσφορών για λογαριασμό του καναλιού.

ΤΟ EURO ΕΠΙΣΤΡΕΦΕΙ ΣΤΗΝ ΕΡΤ ΤΟ 2024
Και ενώ το Mundial κατέληξε στον ΑΝΤ1, το Euro 2024 επανέρχεται στην ΕΡΤ, χωρίς να συναντήσει μεγάλη αντίσταση από άλλους μυστικούς ή όχι πλειοδότες. Η δημόσια τηλεόραση κινήθηκε στο ύψος των προσφορών που καταθέτει συνήθως και όπως φάνηκε, δεν υπήρξε μεγαλύτερο bid. Έτσι, το επόμενο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα –μετά από ένα διάλειμμα στον ΑΝΤ1- επιστρέφει στην δημόσια τηλεόραση, που παρά την απώλεια του Mundial, εξασφαλίζει ισχυρή παρουσία στα κορυφαία αθλητικά γεγονότα.